Dynabel 9812 sub - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 46
    Intermediate Session sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    682
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Om jeg ikke har missforstått helt så er det litt liten slaglengde på den? Men jeg er ingen ekspert så dere med peiling får svare. Til den prisen er det kanskje bra nok?

Newcomer sfh sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    er ikke alltid behov for laang vandring... er minst like viktigt hva den tåler av krefter på den vandringen den har..hehe...

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    682
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    1200W RMS er vel greit? Da burde vel dette være et godt kjøp da?

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    28
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vurderer den selv akkuratt nå, siden den er på tilbud.
    Å at jeg i utgangspunktet skulle ha 2 subber, men har helst lyst til å bygge lik den jeg har, men blir jo selfølgelig enda mer trykk med en 15" enn 12".
    Vil tro det er noe å satse på, etter mine erfaringer så langt, er billig ift kraft

Mvh Steinar

Newcomer motorpsycho sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    245
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Såg ut som en kraftig jævel dette her ja:twisted:
    Kommer nok til å riste godt

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    28
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Btw Sfh, fin bil:wink:
    Freude am Fahren:grin:

Intermediate FireLordMathias sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    524
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    menne om eg har 1kw til den 9815..vil det funke i masse vis, eller trenge eg 1,2kw?

Newcomer moray sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    159
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det vil funke i massevis. Jeg har akkurat bygd en sub med 9815, Driver den med to ICE moduler. Det er ikke noe å si på lydtrykket for å si det sånn.

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    682
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tror jeg skal bestille meg en nå og så skal jeg kjøpe en t-amp så snart jeg får råd (er student). Da har jeg mulighet til å bygge en sub til å kjøre på samme ampen

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    682
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bestillt Julepresang til meg selv

Newcomer sfh sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Session
    1200W RMS er vel greit? Da burde vel dette være et godt kjøp da?
    tja...ikke nødvendigvis et godt kjøp sjøl om den er 1200wrms...det er, som fleste vet, ingen faktor for `bra` lyd
    dessuten er det ikke sikkert at den sub`en tåler 1200wrms i en kasse som man putter den i..om man ikke har simulert på pc at den teoretisk skal tåle det da seff.
    har hørt/sett 1600wrms element tåle bare 1200wrms før den når mekanisk tålighet i en anbefalt lukket kasse, men samme element tåler 2500wrms i en lavt tunet bassrefleks. impedansegang spiller også en rolle på hva elementet egentlig får av effekt.
    men designer man kassevolum og port slik at elementet skal kunne tåle 1200 ned til en meget lav tuning så er det `best`

men hva er egentlig `en vei` lineær slaglengde på elementet da..siden eltek har en tendens til å oppgi xmax som total, begge veier...

noe annet er at jeg har liggende et defekt element med en fungerende 60mm høy, 3", 4layer, 4ohm spole, som hadde gjort seg i en slik dynabel :twisted:
    slik operasjon har man gjørt før...hehe...

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    28
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei!

Da var 9815 og på vei:-)
    Måtte utnytte tilbudet jeg og:grin:

Mvh Steinar

Newcomer moray sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    159
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror ikke du kommer til å bli skuffet. Jeg har hatt dette i kasse i noen uker og synes det er et glimrende element. Pass ryggen når du monterer....

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    28
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ble tunghørt så måtte ha 2 par til

Mvh

Active magnus14 sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    325
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Zykotic
    Ble tunghørt så måtte ha 2 par til

Mvh
    Dettan spillte milt sakt brutalt!:-D

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av sfh
    dessuten er det ikke sikkert at den sub`en tåler 1200wrms i en kasse som man putter den i..om man ikke har simulert på pc at den teoretisk skal tåle det da seff.
    har hørt/sett 1600wrms element tåle bare 1200wrms før den når mekanisk tålighet i en anbefalt lukket kasse, men samme element tåler 2500wrms i en lavt tunet bassrefleks. impedansegang spiller også en rolle på hva elementet egentlig får av effekt.
    det kan da ikke stemme? produsenter som selger løselementer på spec belaster spolen med 1200watt. kassen bryr de seg lite om, heller ikke frekvens..hvor det kan gå gale lenge før den tiden.
    "The power rating is derived using an EIA 426A noise source and test standard. *All tests are conducted for eight hours in a free-air, non-temperature controlled environment*...
    Eminence - The Art and Science of Sound

Newcomer sfh sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av einis
    det kan da ikke stemme? produsenter som selger løselementer på spec belaster spolen med 1200watt. kassen bryr de seg lite om, heller ikke frekvens..hvor det kan gå gale lenge før den tiden.
    "The power rating is derived using an EIA 426A noise source and test standard. *All tests are conducted for eight hours in a free-air, non-temperature controlled environment*...
    Eminence - The Art and Science of Sound
    vel..stemmer nok det jeg skrev..desverre..(?)
    og kan desverre ikke samenligne det dynabel elementet med noe som noengang har kommet fra eminence heller..hehe..

hva et element tåler er forsåvidt tuning og kassestørrelse som bestemmer.
    putter du et element i en altfor liten kasse med i tillegg feil port, eller bygger en litt mindre kasse enn anbefalt og tuner til 35hz og kjører på med 1200wrms og toner på 15-20hz så vil elementet mest trolig få ekstreme utsving som det ikke takler og da slå i bunn og ødelegge/defomere spolen.=mekanisk tålighet..
    -tålte det da 1200wrms...?
    om du bygger en stor kasse med lav tuning, eller her også en for liten kasse, og kjører på med effekt på de toner hvor elementet har minst vandring og har lavest impedanse kan spolen brenne for membranen/spolen beveger seg ikke nok til at det blir nok luftgjennomstrømming..=termisk tålighet..
    -tålte elementet da 1200wrms..? hehe...
    andre parametre bestemmer hvor mye samme element tåler i en lukket kasse, da elementet har/kan få mer vandring på lave toner enn i en stor portet/lavt tunet bassrefleks. og da slår i bunn.

alle 3 tilfeller er igrunnen helt normale årsaker til at elementer blir `sprengt`..og jeg har sett flere tilfeller.
    derfor er det greit å ha et simuleringsprogram hvor man ,simulert, kan se hvordan elementet vil oppføre seg i arbeidsområdet og hvor mye det vil tåle både over og under tuning på port/kassa, og ta det som en pekepinne for fremtidig tweaking av volum og port.

en kasse er vel ikke perfekt bare fordi den ser bra ut på et program..er bare en begynnelse..

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    691
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tåligheten som er oppgitt i Wrms er vel da i de aller fleste tilfeller kun termisk tålighet. Hvor mye effekt elementet kan motta over tid uten at spolen blir ødelagt. Dette er helt uavhengig av slaglengden.

Og man får vel større utslag fra mindre effekt i en stor kasse tunet høyt enn en liten kasse tunet lavt?

Newcomer sfh sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Skogs
    Tåligheten som er oppgitt i Wrms er vel da i de aller fleste tilfeller kun termisk tålighet. Hvor mye effekt elementet kan motta over tid uten at spolen blir ødelagt. Dette er helt uavhengig av slaglengden.

Og man får vel større utslag fra mindre effekt i en stor kasse tunet høyt enn en liten kasse tunet lavt?
    i en kasse eller ei, så er jo tilført effekt i direkte samsvar med utsving av element. det er jo litt logisk vel
    et element beveger jo seg mer til mer effekt det får tilført. om ikke så hadde jo et element tålt titalls tusen watt det blir kalt mekanisk tålighet og betyr hvor mye det tåler før opphenget tar slutt og/eller spolen slår i bakplata..
    men ja, wrms er vel oftest termisk tålighet. men man må¨jo se på hvordan det hele oppfører seg i teorien før man bygger..

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    691
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av sfh
    i en kasse eller ei, så er jo tilført effekt i direkte samsvar med utsving av element. det er jo litt logisk vel
    et element beveger jo seg mer til mer effekt det får tilført. om ikke så hadde jo et element tålt titalls tusen watt det blir kalt mekanisk tålighet og betyr hvor mye det tåler før opphenget tar slutt og/eller spolen slår i bakplata..
    men ja, wrms er vel oftest termisk tålighet. men man må¨jo se på hvordan det hele oppfører seg i teorien før man bygger..
    Poenget mitt er att når de oppgir Wrms har de gjerne ikke tatt hensin til den mekaniske tålighet. og nei den ville ikke tålt titalls tusen watt, spolen ville tatt kvelden pga overoppheting.
    Denne testen for å finne Wrms kan like gjerne bli utført ved 1000Hz, og der er det ikke rare utsvingene i forhold til wattstyrken. sett bort i fra TERMISK tålighet kunne man nok pumpet inn ganske mange tusen watt ved 1khz i et slikt element uten å være i nærheten av xmax

Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •