innfelling av 50" plasma i gipsvegg... Trenger hjelp til styrkeberegning!!

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 9 av 9
    Newcomer fmorris sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    170
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Question innfelling av 50" plasma i gipsvegg... Trenger hjelp til styrkeberegning!!

Jeg har bygget ut stueveggen slik at den skal kunne romme en pioneer pdp lx5080d festet på et kraftig 3d feste fra sms. Tven veier 38,4 kg og festet veier rundt 16 kg. Festet kan trekkes ut 70 cm, men kommer til stå nesten innslått hele tiden.
    Den realle utfordringen ligger i at jeg skal feste dette opplegget i en gipsvegg!!
    Jeg har forsterket stenderene inne i veggen med flere 2"*4" og skrudd en 18 mm kryssfinerplate på 60*100 vertikalt over stenderene. Dette er sterkt som fy, men det store spørsmålet er om det er sterkt nok...
    Når tven er skjøvet inn i veggen er jeg sikker på at det holder, men når 38 kg dras 70 cm ut fra veggen svikter fysikk kunnskapene mine og jeg lurer fælt på hvor stor belastningen blir. Er det noen som kan bidra med kunnskap/erfaring på dette problemet??? Hadde jo vært ille om den skulle dette ned!!!

Vurderer forøvrig om jeg bør kjøpe enda en 18 mm finerplate å lime de sammen til en 36 mm plate for sikkerhet skyld. Noen synspunkter?

Newcomer mr.DIY sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    145
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skulle holde med en kryssfinerplate tror jeg.
    Men kommer vel litt ann på hvor mange skruer du får skrudd festet med.

Har du bilde av det?

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    196
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det går helt fint. Har montert samme skjermholderne i TV2 sitt sport-studio.
    18mm kryssfinèr holder som bare det... Bare sku inn mange skruer så er du helt sikker. Gjør ingeting om skruene står tett sammen på enx-finèrplate.

Det som er viktig her er at x-finèrplaten din er skikkelig festet i stenderne. Det er ikke sterkere enn det svakeste punktet.

Husk også å bruke skikkelig grove skruer. 5-6mm skruer i en lengde som er lang nok til at skruen går godt igjennom x-finèren..

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Statikk og fasthetslæren er litt rusten, men kraftmomentet blir F = masse x arm = 38 kg x 9.81 x 0.7 m = 261Nm. Dette er nok litt lite, da:

a) egenvekten til armen ikke er tatt med
    b) og, kraften du/dere påfører festet når dere svinger det ut ikke er tatt med

Sjekk hva hver av skruene du skal benytte holder og velg mange nok skruer. Og, husk at det kun er skruene festet øverst på veggen som i realiteten holder.

Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    170
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Exclamation

Jeg selger forresten det veggfestet som fulgte med tven originalt. Ligger på AVtorget. Send gjerne en mail fmmichaelsen@gmail.com

Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    170
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Talking Veggen holder!!

Her er bilder av den ferdig forsterkede veggen, samt tven på sitt feste. Dette ble døn solid, med 0 slark. Festet kan anbefales på det varmeste!!
    Nå gjenstår bare litt tilpassing før tven sklir rett på plass. Poster flere bilder senere.

Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    170
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Talking Ferdig!

Da er endelig stuen ferdig!!! :0)

Kjøpte Bose Lifestyle 48, det ble tøfft sammen med Pioneer TVen!

Klikk deg inn på AVforum.no - fmorris's hjemmekino for å se bilder av resultatet, og avgi gjerne en stemme

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    17
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvordan går det med den originale kjølingen når tv er slik innfelt i veggen?
    Utvikler jo endel varme en slik skjerm.

Har du solgt det originale veggfestet?

Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    170
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lufteventil(balansert ventilasjon) kommer ut inne i veggen og kjøler ned tven og alle spottene. Det er sansynligvis kjøligere bak TVen enn i stuen ;0)

Det originale veggfestet er solgt.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •