Dynabel DY9815 subwoofer (Kasse ferdig bygd, ingen finish ennå)

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 18 av 18
    Newcomer moray sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    159
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Dynabel DY9815 subwoofer (Kasse ferdig bygd, ingen finish ennå)

For å gjøre en lang historie kort.. Har etter å ha hatt flere forskjellige subwoofere i hjemmekinoen, blant annet to stk XXLS 12" investerte jeg i et dynabel DY9815 basselement: ELTEK AS

Har vært i kontakt med Eltek og fått høre at 120L er passe.

Noen erfaringer med dette elementet hjemme? Kasseløsning, demping etc.

Se innlegg 4 for bilder.

Medlem siden
    May 2005
    Poster
    159
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå har jeg laget kasse med dette elementet, og må si at det spiller over all forventning i lydtrykk! Kassa ble i underkant av 120 liter. Driver og spiller inn, og har så langt ikke hørt noe egenstøy i oppheng etc.

Intermediate KimSan sin avatar
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    557
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gratulerer med ferdig og vellykket DIY-prosjekt

Hva slags kassetype mht. kasseløsning, demping etc. endte du opp med?
    Hvilken forsterker valgte du?
    Bilder?

K

Medlem siden
    May 2005
    Poster
    159
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk!

For de som ikke kjenner elementet så er det et ganske stort og tungt element på nesten 25 Kg.

Dette prosjektet startet kort fortalt med at jeg kjøpte to xxls, ble ikke fornøyd, fikk byttet inn det ene elementet solgte det andre, og endte opp med dette.
    Jeg bygde bassreflekskasse ca 120 liter med avstivning begge veier, kan imidlertid hende jeg setter inn flere avstivninger hvis det viser seg at dette blir nødvendig.

Bassrefleksrør: 400mm. Lengden på disse rørene er kanskje en litt midlertidig løsning og kassa er nå tunet til ca. 26Hz. Disse er 40 cm lange.

Demping har jeg gjort med Glava, ca 6-7 cm i alle vegger unntatt front.

Kassa er av 22mm MDF, har fått frest hjørner og er sparklet passe nøye. Venter med videre finish til trematerialene har blitt vant til inneklimaet. Dette har jeg funnet ut på den dyrkjøpte metoden at er lurt. (På de andre høyttalerne på bildet.)

Til å drive den bruker jeg en tokanals forsterker jeg bygde for noen år siden med ICE blokker fra Lcaudio (Zappulse) 100 000microfarad/800VA

Newcomer Gehe sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har lurt på det 9812 elementet. Åssen er det på lydkvalitet spiller den rent? Eller er det mest buldring? egner den seg til musikk også?
    Regnet du med parametrene fra eltek?
    Hvilken Ohm kjører du på? De fortalte meg på eltek at jeg kunne seriekoble elementet og drive ved 4 Ohm. men stemmer dette?
    Hvor mye effekt har du på dette elementet?

Medlem siden
    May 2007
    Poster
    557
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gehe: 2ohm (spoler i paralell), 4 ohm(en spole) og 8 ohm(spoler i serie)

Moray: Spennende. Hva slags finish tenker du å ha? -Lakk, finer, stoff? Det er alltid vanskelig å sette i gang med finish når den enderlig er satt på plass og spiller Og hva er inntrykket ditt av lyden, nå som den har spilt en mnd? Forresten, du har kanskje satt den på 8 ohm pga forsterkeren din?

Lekkert

- Kim

Newcomer Gehe sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men det må jo være feil. spolene er jo på 2*2Ohm. Serie kobling vil jo da bli 4 ohm? stemmer ikke dette?

Intermediate Session sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    682
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Parallell

Normal

Serie

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    682
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Holder forresten selv på med kasse til min 15". Bruker den på 120 liter som eltek har tegnet. Skal prøve med litt forskjellig tuning for å se.

Newcomer BeemerZ1 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    268
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Session
    Parallell

Normal

Serie
    Dette ble feil...

Parallell

Serie

Bare en spole (ikke å anbefale)

Newcomer sfh sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BeemerZ1
    Dette ble feil...
    Parallell
    Serie
    Bare en spole (ikke å anbefale)
    er jo et par `fordeler`, om det kan kalles det, ved å bare bruke en spole..

men 98-serien er vel dvc2ohm, altså 2x 2ohm, 1x 4ohm eller 1x 1ohm...

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    682
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BeemerZ1
    Dette ble feil...

Ok, da kan noen sende en mail til www.bilradiospes.no det var der jeg fant det

Medlem siden
    May 2007
    Poster
    557
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ohm-benevningen var riktig på tegningen, det var bare stokket om på "paralell, serie, og én spole"...

Rabla fort sammen en paint tegning under, siden den andre ble fjernet....

-Kim

Medlem siden
    May 2005
    Poster
    159
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Liv i denne tråden også, jo. :-)

Tenkte jeg skulle prøve å besvare noen spørsmål.

Åssen er det på lydkvalitet spiller den rent? Eller er det mest buldring? egner den seg til musikk også?

Jeg har ikke fått brukt sub'en så mye den siste måneden, på grunn av mye jobb og ikke minst en ettåring som ikke synes det er så stas at far drar på når han sover, dessverre.
    Jeg har også funnet ut at 100Hz 12dB/okt som er LFE på hjemmekinoforsterkeren min ikke er tilstrekkelig styring på dette elementet. Det viser seg da at dette elementet er som et villdyr som må temmes med romkorreksjon, og jeg tenkte derfor å kjøpe en Behringer som jeg har sett flere har hatt positiv erfaring med her på forumet.
    Jeg synes ikke det er nevneverdig mekanisk støy i elementet, prøvde TestDVD'n som går ned til 4 og ettellerannet Hz, og elementet hadde store utsving uten at jeg hørte noe. Jeg må nok "temme dette villdyret" før jeg kan svare på disse spørsmålene, men hittil virker det veldig bra. Er veldig fornøyd med lyden til film det lille jeg har fått prøvd den ut.

Testet scenen på filmen "Pulse" etter at jeg trodde jeg hadde makset oppsettet mitt når det gjalt lydtrykk, men denne filmen motbeviste det. Fant da en feil jeg hadde gjort, ikke festet denpematerialet godt nok. Resultatet ble at bassrefleksrørene tok tak i dempematerialet på bakveggen, rev det i filler og spyttet det ut på gulvet. et gulv fullt av Glava.... "Takk" for filmtipset, liksom..... Har vært og kjøpt 5m med Akustilux i dag på Eltek som jeg limer fast denne gangen.

Generelt sett til å være en 15" så synes jeg den gjengir signalene bra. Lydtrykket er det ikke noe å si på ;-)

Regnet du med parametrene fra eltek?

Jeg regnet med parametrene fra Eltek, og har bygd kassa mi noe annerledes enn de har beregnet. Hittil kjører jeg med 40cm bassrefleksrør.

Hvilken Ohm kjører du på? De fortalte meg på eltek at jeg kunne seriekoble elementet og drive ved 4 Ohm. men stemmer dette?
    Hvor mye effekt har du på dette elementet?

Til å drive elementet bruker jeg en tokanals forsterker jeg bygde for noen år siden med ICE blokker fra Lcaudio (Zappulse) 100 000microfarad/800VA. Hvor mye denne forsterkeren yter er jeg ikke sikker på, hver av de er oppgitt til maks 650W i 2 ohm og 2 x 400 i 4 ohm hvis ikke jeg husker feil. Med den strømforsyningen jeg har vil jeg gjette at noe sånt som 2 x 350W vil være maks av det jeg kan få ut. Har dog en trafo til på 1KVA som jeg tenkte å bruke på dette prosjektet ved tid og stunder.

Hva slags finish tenker du å ha? -Lakk, finer, stoff? Det er alltid vanskelig å sette i gang med finish når den enderlig er satt på plass og spiller

Enig! Grunnen til at jeg tok den inn er at jeg har bygd den i garasjen, og erfaringsmessig så forandrer MDF seg mye ved forskjellige temperaturer og forandring i relativ luftfuktighet. Tenker å sparkle den på nytt for så å sprøytesparkle osv, og lakke den sort med sprøyte når jeg er fornøyd med foarbeidet.. Prøve å få lik finish som mine gulvstående exact.

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    682
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvilke forskjeller er det i fra Eltek sin design? Og ved hvilken hz er den tunet?

Medlem siden
    May 2005
    Poster
    159
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er litt andre fysiske mål, og kassa blir tilsammen ca. 118 liter når avstivere er regnet med. Rørene er foreløpig 40 cm som gir en tuning på ca. 26Hz.

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    682
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Blir samme som hos meg det. 120l minus litt avstivere. Tuning blir som sagt å prøve seg litt frem. Har alltid hatt lukkede kasser før så jeg aner ikke hvordan forskjellen er :-D

Medlem siden
    May 2005
    Poster
    159
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg synes forskjellen mellom lukket kasse og bassrefleks er stor, og uten unntak i positivt fortegn for bassrefleks.

Målene på kassa mi er:
    530 x 435 x 670mm

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •