DIY 2 suber og kjøpe egen effektforsterker?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 6 av 6
    Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    158
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

DIY 2 suber og kjøpe egen effektforsterker?

Heisann. Har lenge hatt lyst til å bygge noe med mine egne hender:P, det ligger i familien å kunne dette men jeg har igrunnen aldri prøvd. I tillegg har jeg en interesse for lyd (uten kunnskap, men engasjement, ja) og har lyst til å kombinere disse.

Jeg antar å bygge en sub med innebygd forsterker er mer komplisert enn å bygge enten en passiv sub og en monoblokk, eller to passive suber og en effektforsterker.

Jeg er totalt noob, så rett meg gjerne hvis jeg skriver noe uti natta.

Når det er sagt, er ikke dette prosjektet tenkt på som å bygge to perfekte suber, det har jeg hverken tid eller kunnskap til. Målet er å bygge to akseptable(eller en) som kan bidra til at jeg får mer kunnskaper om håndtarbeid og lyd+ at jeg får noe jeg kan ha i annlegget og ikke gremmes over.

Finish er et eget tema her på forumet jeg har skumlest litt over så det vil jeg ikke diskutere her.

Det jeg har lyst til å vite er:
    1) hvilke kunnskaper må erverves før jeg kan sette i gang?
    2) Må jeg ha delefilter i sub eller finnes det i noen forsterkere? Det enkleste hadde vært å kjøpe en forsterker eller et justerbartdelefilter som kan kobles til forsterker?
    3) Hvilke verktøy trenger jeg for byggingen? Fordel med måleutstyr og hvordan bruke det?

Hvis dette blir et helsikkens prosjekt som krever 50% av min fritid i flere måneder kan jeg dessverre ikke gjennomføre da, har andre interesser og plikter utenom som tar tid.

Kom med dine tanker omkring prosessen, alt er hjertelig velkomment.

(Har tidligere tenkt på å bygge tv-bord men dette har jeg avtalt å gjøre med min nevenyttige kusine senere. Ja at hun er bedre enn meg til akkurat det er litt flaut )

Intermediate norcad sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg mener det er enklere å bygge sub med innebygget plateforsterker, enn å bygge passivt og benytte effektforsterker :-D
    Da tenker jeg ikke på selve kassebyggingen, men hvor mye enklere det er etterpå. Da er gain, delefilter, fasejustering og evnt eq allerede på plass, og men trenger ikke annet enn en RCA kabel før lyden er der.

1. Vanskelig spørsmål! Du må jo kunne å håndtere diverse verktøy selvfølgelig. Ellers så er det greit å vite litt om TS-parametre, hva det er og hva de betyr. Også må du lære deg å bruke et program for å simulere kassen før du bygger.
    2. Bruker du en hjemmekino receiver, har du delefilter i den. Hvis ikke satser du på en plateforsterker som nevnt over.
    3. Du kommer langt med sirkelsag, stikksag og en batteridrill. Men mye annet er både kjekt å ha, og forenkler jobben.
    Måleutstyr mrp sub, er enkelt og greit en lydtrykksmåler. Radioschack er mye brukt.

Det lureste du kan gjøre, er å finne en Diy-sub på nettet, og kopiere den. Da sparer du tiden det tar å lære bl.a det som står under punkt 1, og ikke minst er resultatet kjent.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    158
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for informativt svar. Kan jeg bruke noe ljudia har feks av DIY?

Intermediate gubben sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    2,832
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Prøv Eltek , virker som de vet hva de driver med

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    691
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Eller du kan vente til creative hifi siden kommer opp! (hvis den noensinne kommer?) (forhåpentligvis litt bedre service der)

jeg for min del synes at en håndoverfres er et must når man bygger høyttalere. eneste måten å lage skikkelige forsenkninger til element, forsterker, osv.

ang komponenter så er jo Peerless sine xls og xxls'er en sikker vinner. gjerne kombinert med en hypex amp, eller tom. zachry sin dsw-250. peerless og hypex får du hos eltek, og zachry får du hos ljudia.

Ett annet VELDIG godt alternativ er å handle hos Højttalerbutikken . Enestående service, aldri hvert borti makan på en nettbutikk. Bare send de en mail og si hva du ser etter, så ordner de alltid noe bra. De har virkelig knallgode priser!

Intermediate [likerHIFI] sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    1,732
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når det gjelder selve kassebyggingen så kan det faktisk gjøres veldig enkelt, f.eks. med ferdig bredde plater fra OBS, en god kappesag og litt tvinger...

De har også heltreplater av eik og furu, og på monter har de bjørk tror jeg.

Du kan f.eks. ha tre i sidene og lakkert MDF på resten. Det er jo en safe løsning.

Andreas.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •