Behandling av MDF?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 12 av 12
    Intermediate are_e sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    1,343
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Behandling av MDF?

Jeg vurderer å snekre noen nye kasser til et par høyttalere jeg har.
    MDF er jo et naturlig valg men jeg lurer litt på hvordan man skal behandle de før evt lakkering.
    Alternativet til lakkering vil være å kle de med vinyl, noe jeg ser for meg kan bli vel så mye jobb. Hva annet enn filt og vinyl kan brukes til å kle kasser med? Filt er ikke aktuelt til innebruk.
    Resultatet trenger ikke å bli helt proft men jeg vil feks ikke at man skal kunne se kantene på mdf'en.
    Holder det å pusse godt, grunne og så lakkere?

A

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    196
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av are_e
    Jeg vurderer å snekre noen nye kasser til et par høyttalere jeg har.
    MDF er jo et naturlig valg men jeg lurer litt på hvordan man skal behandle de før evt lakkering.
    Alternativet til lakkering vil være å kle de med vinyl, noe jeg ser for meg kan bli vel så mye jobb. Hva annet enn filt og vinyl kan brukes til å kle kasser med? Filt er ikke aktuelt til innebruk.
    Resultatet trenger ikke å bli helt proft men jeg vil feks ikke at man skal kunne se kantene på mdf'en.
    Holder det å pusse godt, grunne og så lakkere?

A

Det holder å sparkle og pusse hvis du skal lakkere de... Må nok gjøres i flere omganger, til du ikke kjenner/ser antydninger til ugjevnheter..

Du kan også legge legge på et lag med epoxy etter kassen er ferdigbehandlet med sparkel/pussing. Dette gjør overflaten sterkere. Men det er jo igjen mer arbeid då...

Lykke til!!

Intermediate KimSan sin avatar
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    557
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av samu
    Det holder å sparkle og pusse hvis du skal lakkere de... ...
    Min erfaring er at om du ikke legger på grunning, vil lakken trekke inn i mdf'en og gi en ruglete flate med mdf "fiber" kontur. Gjerne legge flere lag med grunning for å få det jevnt og heldekkende. Dessuten, som sakt tidligere, pussing er cluet

Intermediate
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    569
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Smile

Skikkelig god gammaldags Skai er ikke så dumt,da det er såpass elastisk at hjørnene "forsvinner".Hjørnene bør rundes litt,så de ikke rifter opp stoffet.
    Så kan du stifte hele stasen fast på bunnplata.Fryktelig enkelt og raskt,men det passer jo bare for de som liker skinn-look.Skai kan forøvrig skaffes i alle mulige og umulige farger,men "skinn"-strukturen er lik.
    Mvh Rune

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    196
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av KimSan
    Min erfaring er at om du ikke legger på grunning, vil lakken trekke inn i mdf'en og gi en ruglete flate med mdf "fiber" kontur. Gjerne legge flere lag med grunning for å få det jevnt og heldekkende. Dessuten, som sakt tidligere, pussing er cluet
    Ja, selvfølgelig må det grunnes.... Tenkte det inngikk i lakkingen :-)
    Mulig det var litt rask dårlig forklaring. Man bør absoulutt grunne før man lakker for å tette porene i MDFèn. Bruk gjerne en filler-grunning som ja... fyller litt i ugjevnhetene/porene i MDFèn...

Intermediate are_e sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    1,343
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det viktigste er å få fjernet mdf "strukturen" på endene og selvfølgelig skjule skjøtene. Må jeg sparkle og pusse godt før grunning?

Hjørner skal avrundes ganske godt for å gjøre de litt barnevennlige :-D
    Skai er kanskje et bedre alternativ enn mange av vinylene som er tilgjengelig, og proff vinyl koster litt mer enn jeg gidder å bruke på et par billige høyttalere.

A

Intermediate tazzat sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,101
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Slipe grunning fungerer fint.Da får du ikke MDF strukturen når du lakker det etterpå.
    Bare spray på og puss når det er tørt,legg på mere der du pusser ned til MDFen.

Se DIY 12" linken under..

Expert Scrooge sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan jo slenge på en link til om samme temaet, om du orker å lese alt... http://avforum.no/forum/diy-do-yours...-forening.html
    Og som tazzat sier; slipegrunning fungerer veldig bra!
    Og som et lite ekstra råd: Grunnarbeidet betyr alt for resultatet!!
    Du vil aldri klare å "pakke inn" et slurvete grunnarbeid, uansett hvor mye du prøver!
    Bruk derfor "hundre timer" på dette, så slipper du unna med et kvarters lakking til slutt.
    Lykke til!

Intermediate
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    569
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er en mulighet til for å lette ev lakkeringsarbeid.Du kan gjære alle hjørner sammen i 45 grader.Det blir noe mer krevende med sammenføyningene,men resultater blir da uten grove ender som krever sparkling.
    Forutsetter litt annet utstyr enn bare skruer og håndsag-da...
    Mvh Rune

Expert Scrooge sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er en god tanke!
    Ulempen er imidlertid at såpass skarpe hjørner blir svært sårbare for støt og slag, og dermed kan resultatet av en god lakkeringsjobb fort gå føyka..
    Tror oppriktig talt jeg ville tatt jobben med avrundede hjørner og kanter vha håndoverfres i stedet.
    Et lite "triks" for å forsterke "endeveden" etter fresing: Smør denne med polyurethanlim, for å mette denne.
    Den blir da adskillig lettere å behandle mtp sliping / lakking, samtidig som limet gjør veden" mye mer motstandsdyktig mot støt og slag! ;-)

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    93
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

MDF behandling?

Bumper denne tråden

Jeg er iferd med å lage noen MDF kasser til et lite surroundsett, disse skal lakkeres

Har prøvd å søke litt rundt for å finne en god løsning på behandling av kassene, men er ikke helt sikker enda på korrekt framgangsmåte.

Jeg har 2 spørsmål:
    1.
    Tenker da på endene på MDF'en, da jeg vet de suger til seg fuktighet.
    Scrooge kom med et godt tips, og smøre polyurethan lim på kantene, og pusse ned igjen, vil det tette porene helt på MDF'en?

2.
    Jeg har tilgang til lakksprøyte, hvilken type grunning/primer og lakk egner seg til MDF?

Hadde lyst på en svart blank finish (type pianolakk) Jeg forventer ikke plettfri finish, men har lyst på et greit resultat. Er forberedt på MYE pussing, også mellom de påførte lagene av grunning og farge.

Mvh. Zaibz

Newcomer coolbiz sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    146
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    zaibz,

Det er noen tråder borte på hifisentralen som kanskje kan være av interesse.

F.eks. denne: Fakta om lim, og overflatebehandling

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •