Stooore problemer med resonans i subkasse - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2
Viser resultater 21 til 33 av 33
    Intermediate norcad sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Det er nok ingen tvil om at FL-154 er det samme som Flash 15-4 desverre. Det betyr jo ganske enkelt 15" og 4ohm.

Den som ga deg denne oppskriften har nok bare fulgt kasseforslagene fra Cadence, som du finner her:
    http://www.cadencestore.com/cadence_...X%20CHARTS.pdf

Problemet er at dette er kasser beregnet for dB-drag i bil, og har ingenting med musikk eller filmsub å gjøre. Uansett unnskylder ikke det å be deg benytte 19mm MDF uten avstiving, det er en stor nok tabbe i seg selv.......

Simulert Frekvensrespons og ikke minst Group Delay ser du i vedleggene, ikke noe jeg ville lytte til nei :-(

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Og her ser du hva som skjer hvis du tetter rørene og fyller kassen med dempemateriale. Noe penere ihvertfall...........

Newcomer sfh sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    nettop det jeg også la merke til ved bassboxpro6/winisd..enorm forskjell :-O

men grunnen til at jeg stussa i om det er snakk om samme element er at det står flash F154, 300/600w rms/max på websida.. mens på elementet til jack står det flash FL154 500/1000w rms/max..i tillegg til at kurv og magnet ser annleis ut det kan jo vere snakk om en eldre/nyere modell, eller FL er en modell dyrere enn F i flash serien...
    jeg kjenner ikke cadense såå godt da hehe...

og var nettopp derfor jeg ba om bilde, for det sier oftest så mye mer...
    er jo som sagt godt mulig at frode har gitt rett kasse-mål, hvorfor ikke liksom, og det er en annen grunn til at det gir resonanser..

sikkert like greit jeg tar meg en tur til jack og hører sjøl..hehe...

kansje det like greit kan overtales til et dual sonosub-prosjekt om parametrene til FL ser bedre ut enn hitttil

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg for min del har noen prinsipper;
    Subelementer for "Car Audio" de forblir i bilen....
    Elementer med lav følsomhet, lav xmax, høy effekttålighet og kurv i presset (tynn) stålplate? Nei det tiltaler meg ikke.
    Når de da i tillegg har høy Qts, er de bare brukbare til å monteres freeair i bilen, fore på med all effekt man bare har råd til, og leke Db-drag. Sjelden det er musikk som kommer ut av dette, i mine ører............

Men når trådstarter har disse liggende, og ønsker å bruke de til noe, så hvorfor ikke forsøke å få det beste ut av det?

Med en godt avstivet lukket kasse, og eq fra 50Hz og ned, kan det jo absolutt bli moro på film

Hvis det er mulig å få tatt av front eller bakplaten på kassen, ville jeg satt på tykkere frontbaffel, evnt limt en plate utenpå fronten som er, delt kassen i to kammere, dette hadde samtidig stivet av en god del, og satt inn langsgående avstivere fra topp til bunn, og fyllt hele kassen med f.eks Rockwool.
    Om man setter delefrekvensen i receiveren lavt, f,eks 40Hz, kan man jo bare justere med gain på subforsterkeren. Burde kunne bli bra det :wink:

Newcomer sfh sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    tja...er mange bil-elementer som er toppers til bruk i stua, og er jo ikke sikkert at jack`s element har lav følsomhet, lav xmax og høy qts spes om det viser seg å ikke stemme med elementet på web.. så får vel bare vente på svar og få rette parametre såpass man finner feil..

Intermediate eMTea sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av sfh
    tja...er mange bil-elementer som er toppers til bruk i stua, og er jo ikke sikkert at jack`s element har lav følsomhet, lav xmax og høy qts spes om det viser seg å ikke stemme med elementet på web.. så får vel bare vente på svar og få rette parametre såpass man finner feil..
    At det har høy QTS er et ikke noen tvil om, men nok om det.

Delvis OT:
    Jeg ble også anbefalt å holde bil-elementet mitt til bilen, men siden det var det eneste keg hadde, så gjorde jeg et forsøk på å bruke det i stua. Er meget fornøyd jeg! Dette er da en Focal 33v2, i en bassreflexkasse. Denne topper på ca 113dB, men det er mere enn nok i mitt nabolag
    kassen er tunet til 28hz, og den ruller av nedover, i dette rommet, ved ca 24hz...

Newcomer sfh sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av eMTea
    At det har høy QTS er et ikke noen tvil om, men nok om det.
    Delvis OT:
    Jeg ble også anbefalt å holde bil-elementet mitt til bilen, men siden det var det eneste keg hadde, så gjorde jeg et forsøk på å bruke det i stua. Er meget fornøyd jeg! Dette er da en Focal 33v2, i en bassreflexkasse. Denne topper på ca 113dB, men det er mere enn nok i mitt nabolag
    kassen er tunet til 28hz, og den ruller av nedover, i dette rommet, ved ca 24hz...
    er faktisk litt tvil om qts`en om dette element ja....

og så litt OT som kansje trådstarter lærer noe av

flesteparten av bass element til bil har lav qts, xmax fra 10mm(ihvertfall de med litt respekt) og opptil 6cm xmax -ja, en vei lineært, og høy wrms, men alu-chassi er mye mer brukt.
    denne kombo er logisk nok pga av at det gir dyp bass ut av små kasser
    bass/mellomtoner til bil har oftest qts rundt/høyere enn .5 pga dør montering og slikt..vurdert flere ganger å prøve koaksialer/komposett i OB

og bass elementa til focal er jo generelt ekstremt bra, så ikke et uventet resultat hos deg
    har sjøl sikkert prøvd rundt 50 forskjellige merker/elementer fra bilstereo i stua, og har funket bra.. mange vet vel hvordan en 12" med 20~25mm xmax tunet til 16~25hz med flere hundre watt forsterker funker i en stue.........

-stig

Newcomer sfh sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    etter å ha spurt på cadence så fikk jeg vite det var dette elemente:
    hm...flash FL154 eller var det FXW154 vi kallte det elemente....?? :s
    e vel ikje anna å vente det går surr i betegnelser vs. bilder..hehe,,,

legger det inn på bbp6 nu å ser hvilken kasse som passer..om den du har er oki

Newcomer sfh sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    å kassa du har ser ut til å funke oki.. me dei få parametre so vart opplyst.. :
    +2db@40hz / 0db@35hz / -3db@30hz med to 4" port x 30cm lengde..men ganske redusert tålighet ved 25hz...

så da bør du stive av kassa , og kansje prøve å legge inn 2,5cm tykk rockwool på veggene

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    13
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Lightbulb Fant feilen?

Det er nå forsket ut at det er 110% med sikkereht at det er sjølve elementa :P
    Etter masse prøving å feiling la jeg merke til at sjølve magneten og alt det stålet der vibrerte. Et lite press på med hånden og alle ulyder var vekk!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Virker som det gjelder begge subbene.
    Sjå bilde :P Perfekt lyd når jeg legger press på DOOOOH!!!!

Newcomer sfh sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Jacksande
    Det er nå forsket ut at det er 110% med sikkereht at det er sjølve elementa :P
    Etter masse prøving å feiling la jeg merke til at sjølve magneten og alt det stålet der vibrerte. Et lite press på med hånden og alle ulyder var vekk!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Virker som det gjelder begge subbene.
    Sjå bilde :P Perfekt lyd når jeg legger press på DOOOOH!!!!
    hehe....dårlig lim i østen altså...hm..ikke bra... er magneten løs eller? den kansje blir det om du kakker eller vrir den hardt

jaja, frem med duct tapen da jack :P hehe....

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    13
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Talking No Fungera de! nesten :P

Jekkestropp imylla elementa gjorde susen!!! Haha drittelement

Newcomer sfh sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Jacksande
    Jekkestropp imylla elementa gjorde susen!!! Haha drittelement
    hehe....kansje du skal vurdere andre ting enn østen-produserte greier neste gang da..... :P
    hehe....

Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •