Sub felt inn i veg

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 19 av 19
    Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Sub felt inn i veg

Skal felle inn TV og små front høytalere i veggen og i den anledning har jeg et rom på ca 20cm*30cm*165cm til rådighet. Tenkte å bygge en subkasse der, men det vil da kun være mulig å vise frem bassporter i og med at Tv og forsterker vil komme over denne basskassen.

Vil det være mulig å bygge en båndpasskasse hvor kun bassportene vises?

Det blir ca 90 liter volum og hvilket element og forsterker enhet vil dere anbefale for en slik løsning. Evt. noen forslag til kasse løsning?

Intermediate norcad sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Med begrensning på 20x30cm kan det by på utfordringer å få plass til noe større enn 8", 10" er vel absolutt maks, med skråstillte vegger e.l.?

Båndpasskasser gir fort utfordringer ifht rør. Skal de spille lavt i frekvens skal utrolig mye luft flyttes gjennom rørene, noe som betyr stor diameter på rør for å unngå blåselyder. Stor diameter betyr laaaaaange rør (hvis de skal avstemmes lavt)

5.orden er vel enklest å bygge, men i mine ører ofte slitsomme i lengden. De får et veldig snevert frekvensområde, og gir ofte "boomete bass. Populært kalt "one note bass" - ikke å anbefale.

Sjekk ut de nye sub elementene fra Tymphany, du finner dem på www.dynabel.no Kanskje de gir deg muligheter du ikke trodde du hadde?

De gir ihvertfall nye muligheter til plassering ifht til konvesjonelle runde elementer.

Newcomer sfh sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    dine mål blir ca 99L og det kommer an på hvor mye du vil ha av bass, og om det er eneste sub du vil/skal bruke.
    du sa ikke hva som er høgde ~bredde ~dypbe...? og om veggen fortsatt er uten plater..
    mitt forslag :
    element:
    RE Audio sr12, dvc2ohm, 18mm xmax, 300wrms, 1W/1m: 86.2 dB
    kasse:
    70L net-vol, slisseport 26.2cm bredde og 25mm høgde, 40cm lang..= 23hz tuning.. port kan lages noen cm lenger for lavere tuning , eller viceversa..
    forsterker:
    250w plateamp fra eltek, eller bash300 / 500 som ellers er nevnt i forumet..
    kassedesign:
    bygg dobbel baffel, 19mm mdf, den indre med monteringshull til element og den ytterste med 1cm større diameter enn elementet slik du kan lage en (smult)ring som du kler i høytt-stoff og skjuler elementet...eller lager en større kvadratisk ramme som kan dekke både element og port...

sr12d2 koster 1200,- hos morel.no og plateforsterker 2000,- fra dynabel.no.. bash500 hadde sikkert passet bedre..
    og er det ikke nok med en 12", spes med slik `vanskelig` plassering, er det jo mulig å bruke den som center-sub senere

-stig

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå var det vel sånn at trådstarter IKKE kunne benytte en vanlig lukket eller bassrefleksløsning idet dette havner bak TV og forsterker eller?

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den havner under selve den delen som forsterker, center, xbox skal stå på som TV igjen skal stå på... Se vedlagte bilder for litt mer oppklarende info.

Men har begynt å spekulere på om det vil være dumt å bare rette 1 eller 2 bassrefleks rør oppover inni benken. Føler at dette ikke blir beste løsning, samt at jeg da ikke har noen mulighet til å flytte på sub for beste plassering/lyd?!

Newcomer sfh sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    lag plass til elektronikken på hver side og sett sub i midten...?

edit: mer detaljert forklaring i første post, som i den siste, hadde jo vert toppers

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis jeg ikke husker helt feil så er det 142cm i mellom og det er kun plass til forsterker, center og xbox.

Men det går mot å bare kjøpe en slik phobos i første omgang også får jeg heller avansere etterhvert. Hvis det ikke finnes ett bedre alternativ til forsterker og element. Må jo snekre kassen og slikt selv allikevel...

Newcomer sfh sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Skiboy
    Hvis jeg ikke husker helt feil så er det 142cm i mellom og det er kun plass til forsterker, center og xbox.
    142cm....? ikke 165cm som i første post...?
    så det du har av plass , utvendige mål, er :
    b165cm x h20cm x d30cm? trekker man fra 19mm mdf blir det ca 68L brt..
    med b142cm blir det 58L brt..

earthquake har elementer kalt sws som har meget liten monteringsdybde, men koster litt..men vil kunne få plass under der
    er visst utsalg på:
    Earthquake

skal tegne litt, så kommer man vel frem til noe uten å måtte gå til bruk av bandpass..

Newcomer sfh sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    tegna bere for 165cm bredde , men enkelt å kalkulere nytt..denne er på ca 52.97 L net..
    og kalkulert for en EQ sws10, tuning 29~30hz , effektiv portlengde er 47cm, tilsvarer areal av 70mm rør. på hver slisse..
    dette skal funke greit så lenge jeg har rett T/S :s

bare et eksempel for å unngå bandpass og gulvplass er jo mulig å ikke lime frontplatene men bruke pakninger slik du kommer inni kassa for en eller annen grunn..feks leggge inn klosser for lavere volum..

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sjekk ut Tymphany LAT-500, hos f.eks www.dynabel.no (Gå inn på nettbutikk og scroll nederst i menyen)

Denne er ca 15 x 38 cm i front, og burde fungere bra fra 50-60L bassrefleks.
    Tilsvarer en ordinær 12"

Megakul sak som passer ferfekt til dine mål.

Intermediate Herminator sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    2,000
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    sfh: så fin ut den løsningen der

Newcomer sfh sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    takker Herminator..det glimter jo til fra de små grå en gang iblant

men ikke alle som blir fornøyd med en 10" til HT, men er jo fullt mulig å bruke den til senter-sub og få seg en 10"sonosub senere, eller en i hvert hjørne enda litt senere hehe...
    EQ sws serien har rykte på seg å spille fint og med oki bra nivå, men personlig ikke hørt de..desverre..

-stig

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    He he

Litt ferskis da vettu, men lærer etterhvert

Det er 165 i innvendig mål, men selve hullet i veggen er 142 bredt. Slik at jeg kan benytte 165cm i bredden. Har lagt ved bilde over hvordan kassen blir som skal inn i veggen (vurderer å male hvit med glans 40). Sub kommer da evt under denne kassen.

MEGET bra tegning!

spiller det noen rolle om man tar port åpning inn mot senter eller evt opp i stedet så lenge man beholder dimmensjoner?

Driver å titter på partsexpress noen som kjenner til disse!?
    element, evt peerless nederst i bildet Search Results Page

Og forsterker Parts Express:Bash 300W Digital Subwoofer Amplifier

Intermediate fhl sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    1,869
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg må vel bare si meg enig med norcad, LAT-500 må jo være en ypperlig kandidat.

Frode

Newcomer sfh sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    He he
    Litt ferskis da vettu, men lærer etterhvert
    der har vi alle vert
    Det er 165 i innvendig mål, men selve hullet i veggen er 142 bredt. Slik at jeg kan benytte 165cm i bredden. Har lagt ved bilde over hvordan kassen blir som skal inn i veggen (vurderer å male hvit med glans 40). Sub kommer da evt under denne kassen.
    hm..har lest dette et par ganger...og blir like forundret hver gang..hehe.. kan kassa vere 165cm ytre mål...eller 142cm...?
    tegn hvordan det ser ut,hvordan kassa kan bygges, i profil ovenfra..med mål..eller om min tegning vil passe..
    MEGET bra tegning!
    spiller det noen rolle om man tar port åpning inn mot senter eller evt opp i stedet så lenge man beholder dimmensjoner?
    tegning hjelper lite om den ikke passer
    sånn porten ligger på min tegning kan den ikke flyttes uten å bygge porten mer komplisert. oppe eller nede er alternativ.. evnt gå over til rør.
    ser ut som om det er diverse kanter som gjør kassen litt annleis..
    Driver å titter på partsexpress noen som kjenner til disse!?
    element, evt peerless nederst i bildet Search Results Page

Og forsterker Parts Express:Bash 300W Digital Subwoofer Amplifier
    om du fortsatt tenker på min kasse , så får du ikke plass til annet element enn EQ sws10..eller annet 10" med innbygg dybde på ca.7cm...
    blir jo nevnt lat500 , og den også funker sikkert, men den er jo dyrere enn et "vanlig" element..
    og ang forsterker er det like greit å slå til med noen kroner ekstra å få bash500, for vet aldri hva som skjer i fremtiden

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Plass til kasse er 165*30*20 så dropp alle andre mål skal gjøre en worklaround hvis bassrefleksport kommer ett sted hvor stikkontakt er eller noe, no problem

Tror egentlig at en slik LAT500 er litt over min inngansbilett for min første SUB

Begynner å bli litt skeptisk på dette i og med at jeg må fikse tilgang til forsterker enhet, samt om noe skulle skje så blir det et He...e å få fikset det siden jeg da må dra ut alt jeg har først for å komme til basskassen...

Vurdere da også å lage evt en kasse under eller bak sofa siden dette blir litt enklere å gjennomføre. Skal måle plass til rådighet under sofa når jeg kommer hjem i dag.

En ting til:
    Ser jo at de Bash500 forsterkeren som jeg har tenkt på fra statene ikke har en slik "konverterings bryter" mellom 110V og 230V. Er dette noe som kan trikses med på selve forsterkeren? Lodde ditt og skifte datt

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da har jeg felt inn "stereobenk" i veggen og det ble ikke noen innfelling av sub. slik at jeg vil i stedet gå for å lage en vanlig kasse. (under sofa/bak sofa/eller bare helt enkelt en kasse )

Takker for alle fine innspill og slenger med noen bilder. Mangler litt finjusteruing og sparkling, men like blid

Funksjonalitet
    to doble stikk
    kabel TV uttak
    Nettverk uttak

Intermediate twelve sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    856
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette så jo både annereldes og kult ut

Hva gjør du når du får lyst på større fronter?

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    he he

Har gjort kompromi med dama
    Det vil forbli slik det er nå også skal vi innrede loft om ett år eller to og da har jeg fritt spillerom
    (Er i alle fall lurt til å tro det, he he)

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •