How to - etse printkort

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 41
    Intermediate KimSan sin avatar
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    557
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

How to - etse printkort

Etsing av printkort

Til nå har jeg faktisk aldri sett en på forumet etset sine egne printkort. Hvorfor? Du forbinder det muligens med mye utstyr, store omkostninger og hardt arbeid.

Det som er mer riktig er at om flere lærer seg å etse printkort, er det muligheter for at vi kan få et betydelig mer aktivt forum innenfor diy-elektronikk. Vi har allerede et fantastisk forum bestående av flere flinke og hjelpsomme brukere som, som mer enn gjerne vil hjelpe på vei om en står fast under byggingen. Og etter at du har blitt en utlært printkortetser, er det vel ingenting som holder deg tilbake?

Det krever ikke mye å lage kretskort. Du trenger:
    - UV-lysrør (15 W) og armatur, bygd i en trekasse med plexi/glassplate (for eksempel fra en bilderamme)
    - 2 plastbokser (for eksempel isbokser)
    - Transparent ark og pc med skriver (helst blekk, men går greit med toner)
    - Drill med 0,8 eller eventuelt 1 mm bor
    - Etsepulver (fra elfa)
    - Fremkallingspulver (fra elfa)
    - Printplate med fotobelegg (fra elfa)
    - Måleglass
    - Plasthansker!!!
    - Arbeidsklær!!!

Elfa-linker lenger ned i tråden!

Først må en tegne opp designet du skal etse på pc’en. Til dette kan en laste ned et freeware-program: Free PCB design software - Printed circuit boards manufacturing . Denne delen er det viktig at du gjør deg flid med. Bruk tid, og eksperimenter med forskjellige løsninger/design før du bestemmer deg. Dette steget kan være avgjørende for det tekniske resultatet til slutt.

Når du er ferdig, må du skrive det ut på transparent. Det er helt avgjørende at banene er helt tette og ikke slipper igjennom noe lys. Om det er nødvendig, skriv ut flere ganger over hverandre eller gå over alle banene med sort tusj.

Nå skal du belyse printkortet med UV-lys. Legg transparentet på glassplaten over lysrøret, og dra av beskyttelsesfilmen til printkortet før du legger det med fotobelegget ned oppå transparentet. Her er det lurt å legge en tung gjenstand over for press. Pass på at du legger transparentet riktig vei, og ikke ta på metallbelegget på printplaten (blir fettmerker, du kan få problemer senere)

Deretter skrur du på lampen, og lar den stå i 6 minutter. Etter lampen er skrudd av, legg kortet STRAKS oppi den ferdigblandete fremkallingsvesken. Banene på kortet vil snart bli synlige. Hvis de blir synlige på få sekunder, er fremkallervesken for sterk.

Fremkallervesken blander jeg av 200ml vann, og 5ml konsentrat. Konsentratet består av 2/3 vann, og 1/3 fremkallingspulver. Konsentratet oppbevares i en flaske, mens fremkallervesken blandes ny hver gang for å sikre at den er av god kvalitet. Når du blander konsentratet utvikles varme og gass, derfor ikke bland i en lukket flaske. Farlig ved kontakt med hud og øyne. Utvikles hydrogengass ved kontakt med aluminium og sink. Setter kraftige oransje flekker på klær. Utmerket som fargemiddel til klær!

Etter at banene er blitt klare, legges printkortet oppi etsevesken. Etsevesken blandes av 1/5 pulver, og 4/5 vann. Etsevesken kan brukes flere ganger på rad, men effektiviteten synker gradvis. Vesken vil bli blå etter et par kort, men når den er blitt mørkeblå er det på tide å lage ny.

Effektiviteten til etsevesken er bedre desto varmere den er. Derfor anbefaler jeg å helle kokende vann over i en bøtte, for dermed å legge isboksen med kortet og etsevesken nedi vannet. Etsetiden kan variere fra 10-70 min, avhengig av hvor varm og sterk den er. Vil også gå fortere om du beveger boksen frem og tilbake for å tilføre frisk veske.

Når alt kobberet er etset bort skylles kortet i rent vann, og renses med sprit. (for å få bort fotobelegget)

Da gjenstår det å borre nødvendige hull i kortet. Vanligvis har komponentbena en diameter på 0,8 mm, men det fungerer også fint å borre med 1 mm bor.

Da gjenstår det bare å sette på og feste komponentene, så er du ferdig

Med andre ord er det ikke nødvendig å kjøpe utstyr som er priset til flere tusen kroner. Vær kreativ, så kan du komme billig unna, med like godt resultat.

Får håpe dette var inspirasjon nok, for nå er det kun opp til deg å føre kunnskapen til handling.

Enjoy!

Intermediate Razortec sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,679
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ah, kjempebra!!! Ser ikke ut som det er alt for vanskelig.
    Klistre! klistre!

Intermediate Svantekiller sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    3,645
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjempe bra..

Intermediate jozho sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    1,530
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Føyer meg inn i rekken, virkelig bra... Isbokser og uv-lys havner på ønskelista til jul ;D

Hvor tykke kobbersjikt kan man bruke på denne typen behandling? Blir bare etsetiden lenger desto tykkere kobber du har?

Newcomer chin sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    212
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sykt bra guide, KimSan. Har lenge lurt på hvordan dette gjøres, og når det er "så enkelt" som dette, så bør jo flere prøve seg på dette. Sticky eller kopieres og legges inn i nyttige DIY lenker posten.

Expert teddytusen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I`m on the case!! :-D

Forstod ikke en pøkk, men det kom heller ikke som en overraskelse.

Legges til Nyttig linker for DIY nå.
    Jeg HATER mobilversjoner av nettsider...

Newcomer svendbjarne sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    198
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Flott guide dette her! Hvordan vil dette fungere med overflatemonterte komponenter hvis man f.eks. har lyst å lage seg en god klasse D forsterker?
    Blir det problemer med å få loddetinnet til å henge direkte på kobberet på overflaten?

Medlem siden
    May 2007
    Poster
    557
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Razortec
    Ah, kjempebra!!! Klistre! klistre!
    er jo bare å sende en hyggelig kommentar til en moderator

Sitat Opprinnelig postet av jozho
    Hvor tykke kobbersjikt kan man bruke på denne typen behandling? Blir bare etsetiden lenger desto tykkere kobber du har?
    Er ingen problemer med å bruke de tykkeste kobbersjiktene som elfa selger, men som du sier blir det lenger etsetid

Sitat Opprinnelig postet av svendbjarne
    Hvordan vil dette fungere med overflatemonterte komponenter hvis man f.eks. har lyst å lage seg en god klasse D forsterker?
    Blir det problemer med å få loddetinnet til å henge direkte på kobberet på overflaten?
    Når det gjelder kraftige forsterkermoduler, er det viktig at du velger en av de tykkeste kortene. Det gis "hint" over hva de forskjellige kortene passer til på elfa. Så lenge du har renset kortet fri for fotobelegg, sitter loddetinnet som klistret

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    131
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vil anbefale de som prøver dette å legge et jordingsplan på printkortet. Det vil gjøre at etsingen går raskere og etsevæsken kan brukes lenger om det er behov for det.
    Og en grei måte får å være sikker på at man får bort all fotoresisten er å belyse printkortet en gang til uten noen form for maske etter man har etset ferdig, for så å vaske det med fremkallervæsken igjen.
    Angående overflatemontering på slike printkort så er det bare hver enkelt persons stødighet med loddebolten som begrenser dette. Om komponentene blir små kan det fort være nødvendig med mikroskop for å gå over loddingene etterpå.

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Virkelig en flott guide, KimSan.

Holdt på litt med dette i min grønne ungdom, men den gang (over 20 år siden) hadde jeg ikke de mulighetene man har nå med tanke på SW, skrivere osv. Jeg brukte tusj og tegnet direkte på kobberet. Funket det også men det ble mye dårligere presisjon selvsagt. Og skaff nok bor, 0,8 mm knekker lett.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    21
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ahh...nice...

Takker og bukker...dette er bra !

Intermediate D|sElMiNk sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    1,467
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Flott guide KimSan! På høgskolen brukte vi etsevæsken til den var tilnærmet svart

Oppsettet vi brukte hadde et lite varmeelement som væskebeholderen sto på og kortholderen var motorisert slik at kortet ble beveget frem og tilbake i etsevæsken. Tok aldri noen bilder av oppsettet, men det var et skikkelig DIY oppsett (kortholderene var grillklyper av plast ) som fungerte bra.

Intermediate crusade sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    568
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Super guide.:-)

Du har ikkje direktelink til produktene hos elfa, eller navn på dei?

Finner hverken kjemikalier eller printplater?

Medlem siden
    May 2007
    Poster
    557
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det skal vi ordne!

Oppdatert handleliste:

Printkort, mange forskjellige størrelser og typer, forskjellig bruksområde. Sparer ofte mye av å kjøpe 10 stk av gangen:

https://www.elfa.se/elfa3~no_no/elfa...-NO#toc=20547;

Fremkaller for fotoresist, bruker ofte en pose på en 200g etsepulverpose:

https://www.elfa.se/elfa3~no_no/elfa...tem=49-577-00;

Etsepulver:

https://www.elfa.se/elfa3~no_no/elfa...tem=49-577-42;

Lysstoffarmatur husk å kjøp riktig :-p , dette er den billigste:

https://www.elfa.se/elfa3~no_no/elfa...tem=33-701-03;

UV-lysstoffrør, 15 W holder bra, men elfa har for øyeblikket kun 8W armatur:

https://www.elfa.se/elfa3~no_no/elfa...tem=33-541-72;

Medlem siden
    May 2007
    Poster
    557
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Om dere prøver, så får dere komme med innspill, meninger, og erfaringer, da - er sikkert alltid rom for forbedringer

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    568
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Flott, takker.:-)

Er eit lite prosjekt eg skal prøve meg på, så blir dyrt egentlig.hehe, rundt 1000,- for alt ser det ut til.
    Skal prøve å få til ein liten led lampe som kan kobles til SD minneport og hente strøm herfra. Usikker på kordan det er å få til, men kan bli artig å prøve ihvertfall. Har ein ebook leser som trenger litt ekstra lys, som har sd slot på topp.

Medlem siden
    May 2007
    Poster
    557
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det hørtes spennende ut

Det vil nok fungere fint det (slike lamper er jo ute på markedet), det eneste du bør gjøre er å måle spenningen før du kobler på en diode/pære, for å finne max pærestørrelse. Har gjort det samme med usb, og uten måling var det lett å overbelaste (windows gikk amokk), og kan i lengden øderlegge hovedkortet... Du hadde sikkert tenkt på det, men nevnte det allikevel.

Bor du langt fra oslo? -Tror jeg har en printkortbit til overs, så om du sender meg en fil med det ferdige designet (freeware-prog) så kan jeg sikkert etse kortet for deg

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    568
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av KimSan
    Det hørtes spennende ut

Det vil nok fungere fint det (slike lamper er jo ute på markedet), det eneste du bør gjøre er å måle spenningen før du kobler på en diode/pære, for å finne max pærestørrelse. Har gjort det samme med usb, og uten måling var det lett å overbelaste (windows gikk amokk), og kan i lengden øderlegge hovedkortet... Du hadde sikkert tenkt på det, men nevnte det allikevel.

Bor du langt fra oslo? -Tror jeg har en printkortbit til overs, så om du sender meg en fil med det ferdige designet (freeware-prog) så kan jeg sikkert etse kortet for deg
    Ja, har planer om å måle spenning på sd slotten slik at motstand kan tilpasses led lyset. Blir led diode som trekker veldig lite, ca. 0,6w 20mA, så rekner med kanskje det blir dioden som må beskyttes?Satser på at det er lik spenning på sd slot i usb kortleser som på ebook leseren min. Har ikkje så lyst til å ødelegge denne, heilt ny og kostet 3000,-. :-) (sony reader prs-505 Anbefales!)

Takk for tilbudet. No bur eg i Alta, så er nok eit stykke unna Oslo ja.:-) Designen trenger dobbeltsidig kort på 1mm evnt. 1,5mm, dette er eg litt usikker på. Om du har noke slikt liggende, så betaler eg gladelig for å få etset eit eksemplar. Skal leke litt med design program og sjå ka eg kjem fram til iløpet av dei neste par vekene. Ellers så får eg kjøpe det eg treng, kjem sikkert på andre prosjekt når eg først har utstyr i hus for etsing.:-)

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2009
    Poster
    1
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Exclamation Dobbelsidig ?

kan man gjøre det samme hvis man har lyst å prøve seg på dobbelsidet loddekort?:

må vell lyse på beggesidene da, men skal dette gjøres samtidig eller kan man gjøre dette en side avgangen?

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    1,580
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For nøyaktigheten sin skyld er det lurest å gjøre dette samtidig.
    Men har ikke så mye å si om du gjør det etterpå
    Det du må huske på er at du må belyse begge sidene før du kjører kortet i fremkaldingsvesken.

Vil uansett anbefale deg å ta kontakt med nærmeste videregående skole, så får du låne utstyret der til å gjøre det istedet
    Er som oftest litt bedre enn det man klarer å lage selv.

Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •