How to - etse printkort - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 41
    Intermediate KimSan sin avatar
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    557
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Etser på begge sider, men ikke vist her da det var mye lettere å illustrere uten

Eneste er at du må ha to lamper og glassplater, så det blir litt dyrere, men ikke noe betydelig vanskeligere. Du må med andre ord etse på begge sider samtidig.

Når du har skrevet ut de to printkortsidene på transparent legger du de riktig oppå hverandre og teiper dem sammen i to ender. Så er det bare å legge printkortet inni og belyse den, og du får et helt nøyaktig resultat.

Lykke til, håper du prøver selv :-D

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    691
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Meget bra guide
    Ett annet godt tips er å lage et "hakk" i metallet med tuppen på en skarp kniv før du borrer. Da er det lettere å borre riktig uten at borret vandrer og det er mindre sjanse for at borret knekker.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2009
    Poster
    2
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Genial guide. Dette fikk meg til å starte på et lite belysnings og kontroll-prosjekt til bilen.

Problemet ligger i at jeg har begrenset med cash, så innkjøp at 2 UV-lys er egentlig litt uaktuelt.

Er det mulig å gjøre denne prosessen med bare ett uv-lys, og allikevel få et nøyaktig resultat?

Totalprisen nå ligger på 959,00 NOK, noe som er relativt mye for å lage 3 kretskort! He, he.

Handlelisten:
    • 3 x Laminat P20 0,8x54x150 enkelsidig 17,5µ
      135,90,-
    • 1 x Framkallare för fotoresist
      53,30
    • 3 x Borr 0,8 mm
      39,30,-
    • 3 x Borr 1,9 mm
      22,11,-
    • 1 x Borr 2,0 mm
      7,32,-
    • 1 x Etspulver 2 hg
      48,70,-
    • 2 x UV-lysrör 15W/10
      252,00,-
    • 4 x Lysrörshållare G13
      118,80,-

Betalingsinformasjon
    Totalpris netto: 677,48 NOK
    Frakt: 90,00 NOK
    Moms 191,89 NOK
    Avrunding: -0,37 NOK
    Totalpris brutto: 959,00 NOK

forslag? :-)

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    1,580
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ta kontakt med nærmeste videregående skole som har elektro, og hør om du kan låne deres utstyr til å etse ut 3 printer om du har med deg printkort selv.
    I værstefall så kan du få printkort gratis / for en billig penge via skolen også...

Og du trenger bare ett rør når du skal etse 1-siders print om du nå måtte finne på å lage alt selv.

Newcomer Perius sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2009
    Poster
    45
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg brukte ei høyfjells sol den gangen jeg holdt på med slikt sist. Kjøpte en på ett loppemarked elller hva det var til en 50lapp. Funket finfint.

Til fremkalling brukte jeg kaustisk soda og syren husker jeg ikke hva jeg brukte, muligens jernklorid.
    Aner ikke om det funker på dagens printkort, men jeg regner med det ikke har skjedd så utrolig mye på de siste 12-13 årene.

Active
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    421
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg bruker toner-overførings metoden: Make PCBs at home with magazine paper and your laser printer

Kjøpte meg etsetank med varmekolbe hos electrokit.se. Det viste seg at varmekolben og boble-maskinen var standard akvarie-utstyr, så det hadde antagelig vært rimeligere å orden utenom.

Har det hele på verkstedet, i kjelleren, som holder 14-15 grader året rundt. På denne temperaturen tar etsingen en evighet (15 timer). Når det passerer 30 grader går det på bare minutter.

Når etsingen tar lang tid blir banene dårligere, da toneren oppløses fortere.

Jeg kjøpte noen tusjer hos digikey, sammen med printkortene, som brukes til å skjerpe linjene der hvor de er dårlige. Den lager et tynt lag som etses vekk veldig lett. Skal begynne å sjekke hvordan penol virker...

Resultatet blir i alle fall gradvis bedre etter hvert som man får erfaring.

Active
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    421
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En liten tilleggsopplysning.

Jeg leste på electrokit sine hjemmesider at de kunne levere vha TNT til norske bedrifter, og jeg har tilfeldigvis mulighet til å benytte meg av dette. Det står da "Fraktkostnaden inkluderar även tullbehandling vilket innebär att det ofta blir en lägre totalkostnad om ni väljer TNT jämfört med om paketet går via Posten. "

Dette er selsagt bare tull. Har nå fått fakturaen fra TNT og de skal ha 390 kroner for tollbehandlingen. I tillegg kommer selvfølgelig mva....

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    11
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Kekurikekaka
    forslag? :-)
    Sola gir deg UV lys. Har du tid kan sollys brukes som belysning. Bruk en liten strip med print for kalibrering først, og husk UV-lyset du skal ha blir dempet av vindu (UV belysere bruker kvartsglass for å unngå dette)

Kastisk soda kan brukes som fremkaller. Dog usikker på om det vil lønne seg.

Etseveske av saltsyre og hydrogenpreoxsid er mye mer effektiv og miljøvennlig. Du får begge i grønn flaske på apoteket. (Link)

Din Lokale Verktøyleverandør har også carbid bor i den størrelsen, ofte billigere enn Elfa. HSS bor virker også, og knekker ikke like lett (eller splitrer i 40 hurtigflyvende sylskarpe deler).

Print fra Krepro er billigere. 295kr for 10 stk 100x160mm. +mva + frakt seff.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    874
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fin guide!
    Det går fint å lage dobbeltsidige kort med bare èn UV-lyskilde. Skriv ut printutleggene for begge sider på hvert sitt ark. Pass på å skrive ut mønsteret for undersiden av kortet rettvendt, og mønsteret for oversiden av kortet speilvendt. På denne måten blir toneren/blekket liggende direkte mot kretskortet, og du unngår å belyse gjennom arket/transparenten. Dette gir spredning, slik at kontrasten blir dårligere. Viktig ved tynne baner og tett mønster. Legg arkene oppå hverandre slik at mønsteret passer. Hold arkene sammen med tape langs èn side, men legg først en (smal) stripe med papp, printkort el. av omtrent samme tykkelse som printkortet mellom arkene helt ut mot en av kantene. På denne måten er det mindre sjanse for at arkene forskyver seg når du legger printkortet imellom. Tape kortet fast til ett eller begge arkene, slik at du kan snu hele greia når du skal belyse den andre siden.

jeg bruker også framkalleren fra Elfa, og den fungerer fint. Hvis framkalleren varmes opp til ca 40 grader bruker jeg å framkalle ca 1 minutt. Jeg beveger da kortet fram og tilbake. Når kortet er framkalt skyller jeg det i vann, og kjenner etter at det ikke er "sleipt" etterpå. Hvis det er rester av fotoresist igjen etter framkallingen der det skal etses blir det ofte problemer under etsingen.

Kjøp evt spesialpapir for printutlegg hos Krepro. Dette er UV-transparent, og gir veldig god kontrast. De har forøvrig masse annet utstyr for printkortproduksjon.

Som det har vært nevnt her tidligere er det lurt å lage et jordplan på kortet. I tillegg til de elektriske egenskapene blir det mye mindre kobber å etse bort, slik at det går fortere og etsevæsken holder lengre. Viser et bilde av et pågående prosjekt m/plan og mønster på begge sider.

Gunnar

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    2
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvor kjøper dere komponenter? Noen gode norske butikker eller nettbutikker?

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    1,580
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ELFA -- Elektronikdistributör i norra Europa har det meste til en grei nok pris.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    99
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skal bestille det jeg trenger for å fremstille kretskort, men linkene til elfa på side 1 virker ikke lenger.

Trenger hjelp til å finne en lysrørarmatur som passer til dette neon røret.

Hadde jo vært fint å få fikset de linkene igjen

Intermediate KimSan sin avatar
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    557
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Denne blir visst aldri helt glemt
    Skal se om jeg får gått over linkene snart!

Men nå ser det forøverig ut til at elfa ikke har 15W armaturer lenger, så enten må man kjøpe 8W lysrør og armatur:
    https://www.elfa.se/elfa3~no_no/elfa...tem=33-701-03;
    https://www.elfa.se/elfa3~no_no/elfa...tem=33-541-72;

Eller så må man desverre kjøpe ett annet sted:
    Lampetorget.no - Lysrør armaturer - EAO SOFT 1x15W 3356226
    elhandel.no - ARMATUR BENK M/STIKKONTAKT 1 X 15W

Edit: Link-liste på første side er oppdatert!

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    11
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    RS har også UV rør her.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    99
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk fr svar!

Tror jeg vil ha 15 w, så da kjøper jeg evnt armatur en annen plass.

Men går det greit å bygge selv?

De selger jo holdere for lysrør på elfa. Er det ikke bare 2 sånne og holdere til tenner jeg trenger?

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2010
    Poster
    6
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

bra

bra info ja... leser og tenker

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2011
    Poster
    8
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmm... Ja, da funker ikke linkene på side 1 igjen.. :|
    Fant forsåvidt de forskjellige tingene på nettsidene deres men det var jo så himla mye å velge i :shock:

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    1,580
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du har item nr på alle bortsett fra første linken, så vil tro det går grett å finne fram til produktene uansett =)

Men når det kommer til linking, så er og forblir elfa totalt ubrukelig på det området.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2009
    Poster
    2
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei!

Flott guide!

Sett at jeg har UV lys, vil dette innkjøpet gjøre susen? Nok væske i forhold til antall plater?

Fins det noen alternativer til de forskjellige pulverene? Jeg så noe om apotek lengre opp i tråden. Konkret eksempel på akkurat hva jeg kan bruke? bilde av flaske? etc..

- Hvilken forskjell utgjør fotoresist kort, positive og negativ kort?

Mvh
    Robert

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    43
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av saftus
    Hei!

Flott guide!

Sett at jeg har UV lys, vil dette innkjøpet gjøre susen? Nok væske i forhold til antall plater?

Fins det noen alternativer til de forskjellige pulverene? Jeg så noe om apotek lengre opp i tråden. Konkret eksempel på akkurat hva jeg kan bruke? bilde av flaske? etc..

- Hvilken forskjell utgjør fotoresist kort, positive og negativ kort?

Mvh
    Robert
    Ville heller kjøpt 2-3stk av etsepulveret, fremfor 2stk av fremkalleren.. Etsepulveret blir fort oppbrukt, og tror ikke det holder til alle printene dine.

Bruker folket her kun UV belysningsmetoden?
    Har selv begynt med lasertoner metoden selv som er en goddel billigere, men sliter litt med og finne gode ark, noen som har noen tips?

Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •