DIY Lerret, hvordan male for å få det jevnest mulig?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 10 av 10
    Newcomer chin sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    212
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

DIY Lerret, hvordan male for å få det jevnest mulig?

Heisann folkens.

Jeg har bestilt meg prosjektør, og fant ut at jeg ville prøve å male meg ett lerret på ei 12mm tykk sponplate som skal festet på vegg. Målene blir 213x122 (tror jeg det var, sjekket på projectioncentral.com)

Problemet mitt, er at jeg får malestriper etter rulla. Det virker som det er enkelte områder som får mindre maling enn resten, så er det noen basisteknikker jeg kan prøve meg på for å få det så jevnt som mulig? har malt 3 strøk nå, og jeg er ikke særlig fornøyd med utfallet. jeg bruker Lady vegg med fargekode S2000 eller 2000S, husker ikke helt (sitter på jobb nå) og denne har jeg tynnet ut med litt vann etter å ha lest en annen post her på forumet.

Intermediate gubben sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    2,832
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du bruker rulle må du være "lett på labben" hvis ikke så klemmer du malingen ut av rullen med påfølgende striper.Det lønner seg heller ikke å tynne for mye da malinga renner . Personlig bruker jeg skumgummirull til sånt "pirk"
    Ang. fargevalget tror jeg 2500 er bedre ( ligner på Dreamscreen fargen)

Newcomer sfh sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    et par strøk tynnet grunning først hadde jo vert en ide.. sponplata trekker jo mye maling.....

Newcomer chin sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    212
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hihi.. ja, jeg tenkte jo selvfølgelig på det etterpå det med grunninga, men hei.. man lærer vel av sine feil etterhvert.. Skal ta å kjøpe en halvliter maling til, tenker jeg. å prøve meg på ett strøk til. Hvis ikke, så ringer jeg en malerkompis av meg, og ber han komme å gjøre det perfekt for meg.. hehe

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    284
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det jeg gjorde da jeg malte min plate var å bruke et malerknep jeg så på TV.
    Bruke S2000 og en skumgummirull beregnet på finmaling av dører og slikt.

Malte tre strøk mener jeg å huske. Jeg brukte en glatt fiberplate limt på en sponplate så jeg var ikke plaget med at det ble nuppete pga at treverk reiser seg når det blir fuktig. Slapp derfor å slipe mellom strøkene for å få det glatt.

Det viktige er at du på siste strøket alltid avslutter med å dra rullen i samme retning hele tiden, f.eks ovenfra og nedover. Bruk da ca samme press på rullen. Jobb deg slik bortover fra venstre mot høyre slik at du maler vått i vått.

Når malingen er våt ser man fortsatt en anelse rullestriper, men når det tørker blir det helt ok resultat. Umulig å se forskjell på malingen neste dag.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    11
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du mulighet til å tynne ut malingen pittelitt og bruke malings-sprøyte, vil jo det bli helt uten striper og tull. Har selv brukt billigsprøyte som man får på "clasern" o.l. til 2-300.- koblet til en vanlig kompressor, og det ble helt 100!

Newcomer chin sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    212
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er desverre ikke en mulighet jeg kan benytte meg av. Ikke har jeg tilgang til kompressor, stor nok plass som jeg kan legge plata å sprøytelakkere den på, ei heller clas i nærmeste omegn.. så jeg får nøye meg med å prøve å rulle den fin i morgen eller dagen etter.. Hvis ikke, så ringer jeg en malerkompis av meg å ber han fikse det for meg.. hehe

Active
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    310
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei!
    Jeg malte på lerret spent på en ramme, men en plate blir ikke så annerledes.

Når man lager lerret så er det faktisk slik at siden lyset kommer fra projektor i 90 graders vinkel, så skal det jæv@@@ig mye til for at ujevnheter synes.

Jeg ville ikke bekymret meg mye for de ørsmå høydeforskjellene du kan få - de blir UMULIG å se når du kjører film!
    Det eneste som betyr noe her er om du synes det er kjipt å se ugjevnheter på lerretet når du IKKE ser film, og selv da skal de usannsynelig mye til for at du bekymrer deg over dette!

her kommer kveldens heteste tips: om du har mulighet, kle veggen der lerretet skal sitte med sort scenemolton eller mal det matt sort, det vil gi deg en utrolig bra effekt!

Mitt tips (for lerret) er kjør på med vannbasert maling, 03 eller 07 glans (det er dette som teller, du må for all del ikke bruke maling som er blank) - bruk helt vanlig rull - du kommer til å få ett kjempebra resultat!

EDIT: angående fargevalg, dersom du har full lyskontroll og du ikke har hvite vegger/tak/gulv så anbefaler jeg HVITT. I min kino er vegger og tak i 3500, gulvet i mellomblå og hvitt lerret er perfekt - det gir den mest naturlige gjengivelsen.

Lykke til!

Intermediate hansam sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    846
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takmaling i ønsket grånyanse.

Rulle på med filtrulle/gulvlakkrulle, kan være fint å tynne malingen litt. Platen må ligge FLATT.

Puss lett mellom hver strøk, ikke på det siste, med 3-600papir.

Gjenta til det ser strøkent ut.

Intermediate Scorpioen84 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    1,585
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    på vanlig sponplate vil jeg påstå du MÅ slipe det ned...

Etter første strøk så det ikke ut, så jeg brukte plansliper å kjørte på til maling å plate ble glatt å fin... så male med lett hånd et par strøk... Det verste er ikke ujevnheter, men fargenyanser pga ujevn tykkelse på malingsstrøkene...

Jeg må male en gang til pga siste strøket ble for tynt på 1/5 av platen... Ser det godt på hvite scener...
    | KK DXD-12012 | KK Quattro | Sherbourne PA160 | Onkyo 818 | TW700 |

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •