Legge fliser på betong - avrette eller ei ?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 5 1 2 3 4 5 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 89
    Active cozmo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    348
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Legge fliser på betong - avrette eller ei ?

Har et rom med betongsåle som jeg driver og pusser opp til kinorom...Det lå parkettgulv rett på betongen. Har kastet ut parketten og planen er å legge fliser med varmematte under for å sikre lav byggehøyde.

Hadde egentlig bare sett for meg å slenge på varmematten (DEVI - godkjent for å ligge i flislimet) som bygger 4mm, og så dra på fliselim så limet bygger noen mm over matta - og legge flisene.

Ser jo at det er særs mange som avretter gulvet før de begynner med en sånn operasjon. Men hvor ujevn må betongsålen være før man må avrette ?..

Gjør ikke noe om gulvet heller litt ned mot midten for min del. Så lenge flisene ikke er enorme i størrelse vil vel ikke det bli noe synlige ujevnheter...eller ?...

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    83
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Får bedre varmefordeling ved og legge kablene i avrettningsmasse +at man får et rett golv

Newcomer mr.DIY sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    145
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Viss du legger ned en lang rettholdt, så vil du fort se om det er ujevnheter og hvor mye. Vet ikke hvor stort rommet ditt er jeg? Men kan jo fort bli dyrt med flytsparkel.

Active cozmo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    348
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av mr.DIY
    Viss du legger ned en lang rettholdt, så vil du fort se om det er ujevnheter og hvor mye. Vet ikke hvor stort rommet ditt er jeg? Men kan jo fort bli dyrt med flytsparkel.
    Rommet er 12m2. Får ta en rettholdt og sjekke litt - antar at det synker litt ned på midten. Spørsmålet er om det er noen krise for flisleggingen - så lenge en ikke er opptatt av at det må være helt plant...

Intermediate Kriller sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    2,332
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvor store fliser skal du ha.
    30x30cm skal ha ett rettere undergulv enn. f.eks.10x10cm fliser.

Du får nok bedre svar i en flisbutikk

Newcomer lenerd sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    107
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mitt råd er at du avretter gulvet med masse beregnet for varmekabler.
    Den kostnaden du bruker på avretningsmasse vil du på lang vei spare inn igjen på fliselim + at sluttresultatet vil bli mye bedre.

Ingenting er så €%€#" som fliser lagt på ujevnt undergulv av amatører

Lykke til!

Intermediate Audiomur sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    2,205
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Avrettningsmasse anbefales på sterkeste! Det blir bare "ball" å legg flisene rett på varme-mattene, i hvertfall for en amatør. Er gulvet godt isolert? Hvis ikke, lim depronplater på før kabler og avrettningdmasse legges. Husk og bruk en lang tannsparkel eller glattebrett for å dra avrettningsmassen jevnt utover. Det er ikke bare og stå i et hjørne å helle på, slik som mange tror.

Info om depron: Konsulent Team er importør av Elflex i Norge

Depronplater har din nærmeste flisleverandør.

Newcomer sfh sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    sjekk med rettvalt for å finne ujamnheter og hvor gale det er, det verste er "små" kuler.. lange slakke dumper skal ikke vere noe problem..men skal man bruke rette-masse sjøl, er det greit å ha den ganske så flytende så retter den seg bedre, med hjelp av egnet utstyr.. før jeg flytta inn ble gulvet avretta av en som trodde han kunne det, og det ble enda verre enn før... så når jeg pussa opp endte det opp me at jeg måtte slipe ned 2cm++ over ca 5-6m2 og bruke flere lag hard papp i hulla andre steder før parkett..

går jo an å merke seg hull og dumper, for så å bruke masse bare i hulla for å ikke bygge så høyt..gjør mye avretting med lim-massen til flisene også..

for min del hadde jeg beholdt parketten, og fått en billig varmepumpe til varme
    så jeg har betonggulv sjøl , og sliter noe jæ*** med at bass forsvinner i vegger, og i tak/gulvet til 2dre etg men det ble faktisk bedre etter at jeg la parkett...istedenfor gulvbelegg..

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    231
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg la senest for noen uker side et gulv med devimatter et slikt gulv du snakker om, har også lagt et par tidligere. (altså uten avretting)
    Første gangene visste jeg ikke bedre og sist gang var i budapest så jeg fant ikke no brukende masse. Jeg vil virkelig anbefale og avrette over kablene før du legger flisene.
    Hvis du ikke fyller hele gulvet med matter så blir det også plundrete med fliselimet der det ikke er kabler pga at du ikke har noe å dra av mot.

Har du ikke avrettet før så kan det være greit å få hjelp til dette. Tar ikke mye tid for en proff og da blir det rett. Massen er dyr og det er både lett og kjipt å drite seg ut og måtte bruke mye mere avrettningsmasse. Skal du støpe selv er trikset er å blande tynt nok i en svær bøtte (type 50+ liter)

Med et rett og fint gulv går fliseleggingen som en lek!

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Doxa
    Skal du støpe selv er trikset er å blande tynt nok i en svær bøtte (type 50+ liter)

Jeg har avrettet mange kvm gulv både med sement og flyt og har erfart at med flyt så bør man blande litt tynnere (mer vann) enn hva som anbefales på pakken eller i alle fall i øvre sjikt av det de anbefaler. Flyter mye lettere, og i tilegg må du bruke en tagget sparkel (jeg festet det til ett skaft) for å fordele massen.

Som det er sagt så vises det bedre med ett ujevnt gulv jo større fliser som brukes. I tilegg så bør du huske at fliser som er f.eks. 30*60 så vil de alltid være litt tykkere på midten. Derfor bruker jeg å legge med en liten forskyvning slik at høyeste punkt på flis ikke kommer akkurat ved en skjøt (altså laveste punkt på flis). Bortsett fra det så er det ikke noen fare å legge med litt nivåforskjeller, man legger jo fall mot sluk osv også Men jeg avretter alltid for å få best mulig resultat samt at dette effektiviserer selve flisleggingen.

Depron (selv brukt 6mm og føler at det funker meget bra)
    Kabler
    Avrett
    Legg flis
    Fug
    Done

Intermediate tazzat sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,101
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det isolasjon i betongen?Er det ikke det så fyrer du for kråkene og det er ikke akkuret billig i lengden heller.

Active cozmo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    348
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Skiboy
    Jeg har avrettet mange kvm gulv både med sement og flyt og har erfart at med flyt så bør man blande litt tynnere (mer vann) enn hva som anbefales på pakken eller i alle fall i øvre sjikt av det de anbefaler. Flyter mye lettere, og i tilegg må du bruke en tagget sparkel (jeg festet det til ett skaft) for å fordele massen.

Som det er sagt så vises det bedre med ett ujevnt gulv jo større fliser som brukes. I tilegg så bør du huske at fliser som er f.eks. 30*60 så vil de alltid være litt tykkere på midten. Derfor bruker jeg å legge med en liten forskyvning slik at høyeste punkt på flis ikke kommer akkurat ved en skjøt (altså laveste punkt på flis). Bortsett fra det så er det ikke noen fare å legge med litt nivåforskjeller, man legger jo fall mot sluk osv også Men jeg avretter alltid for å få best mulig resultat samt at dette effektiviserer selve flisleggingen.

Depron (selv brukt 6mm og føler at det funker meget bra)
    Kabler
    Avrett
    Legg flis
    Fug
    Done
    Takk for innspill

Pga byggehøyde hadde jeg ikke tenkt å legge depron - vi bor i 2 etg i en leilighet og de under fyrer stort sett ganske bra

Var på megaflis i dag og kjøpte fliser. Diskuterte litt med duden der ang avretting eller ei - han nevnte dette med at det kunne være fare for at man riftet varmekabelen med tannsparkelen om man la flislim direkte på varmekablene. Det er jo utrolig kjipt dersom noe sånt skjer - flisgulv m varmekabler under som ikke virker Det får meg til å helle mot avretting først....

Men det frister altså ikke å jobbe under tidspress - blande en sekk med flytmasse, løpe opp og helle det utover, løpe ut og blande en til for så å komme opp og finne at det forrige man helte på ikke flyter ordentlig utover lenger..
    Så det du sier om at man må ha ekstra mye vann har jeg hørt fra flere..Selv om det er ekstremt rennende vil det jo stivne til slutt - det er jo kraftige kjemikalier oppi der...

Får engasjere litt flere folk som kan stå ute og blande så neste bøtte er klar når første er hellt utover kanskje.....

cozmo

Intermediate Svantekiller sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    3,645
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du gulvet er rett og du legger varmekabel ala Devimat.. så trenger du i utgangspunktet kun lim... men husk for all del å prime

Men jeg er enig i at avrettingsmasse er genialt først... Selv om det ikke er "nødvendig"

At man skader varmekablene med en tannsparkel er umulig hvis man bruker hodet...

Active cozmo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    348
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Doxa
    Jeg la senest for noen uker side et gulv med devimatter et slikt gulv du snakker om, har også lagt et par tidligere. (altså uten avretting)
    Første gangene visste jeg ikke bedre og sist gang var i budapest så jeg fant ikke no brukende masse. Jeg vil virkelig anbefale og avrette over kablene før du legger flisene.
    Hvis du ikke fyller hele gulvet med matter så blir det også plundrete med fliselimet der det ikke er kabler pga at du ikke har noe å dra av mot.

Har du ikke avrettet før så kan det være greit å få hjelp til dette. Tar ikke mye tid for en proff og da blir det rett. Massen er dyr og det er både lett og kjipt å drite seg ut og måtte bruke mye mere avrettningsmasse. Skal du støpe selv er trikset er å blande tynt nok i en svær bøtte (type 50+ liter)

Takk for bra innspill.
    Jeg har lyst å gjøre avrettingen selv - vil lære dette og en gang må jo være den første. Har snakket med litt ulike folk - og gjennomgangsmelodien er å bruke nok vann - gjerne en del mer enn det som spesifiseres - slik at man sikrer god nok flyt..

Også fått tips om en slik kosteliknende rulle som man fester på et langt skaft for å jevne det utover mens man holder på. Så de hadde slike på megaflis i dag..

Active cozmo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    348
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Svantekiller
    Hvis du gulvet er rett og du legger varmekabel ala Devimat.. så trenger du i utgangspunktet kun lim... men husk for all del å prime

Men jeg er enig i at avrettingsmasse er genialt først... Selv om det ikke er "nødvendig"

At man skader varmekablene med en tannsparkel er umulig hvis man bruker hodet...
    Hei,

Takk for innspill! Så du mener at det skal mye til å skade kabelen ja ? Det var jo det jeg også har trodd...Har liksom ikke tenkt på dét som noe problem, heller at det vil være problematisk å få fordelt flislimet jevnt...Og siden varmekabelmatta ikke dekker hele gulvflaten (ikke under stereobenk osv) blir det kanskje ekstra vanskelig å få til dette bra..
    Primer har jeg heldigvis ikke glemt

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    3,645
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå vet ikke jeg hvilken kabel du bruker da...

Men jeg legger i gjennomsnitt 4 devimat varmekabeler i uken. Og disse tåler juling... mye juling...

Men man må være forsiktig selvfølgelig....

Fordele det jevn er jo ikke noe problem heller.. det er jo ikke akkurat vann man skal legge utover

Active cozmo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    348
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå vet ikke jeg hvilken kabel du bruker da...

Men jeg legger i gjennomsnitt 4 devimat varmekabeler i uken. Og disse tåler juling... mye juling...

Men man må være forsiktig selvfølgelig....

Fordele det jevn er jo ikke noe problem heller.. det er jo ikke akkurat vann man skal legge utover
    Oj, 4 devimat matter i uken - du er gullgruven av kunnskap her jo!
    Det er Devimat DTIF100 jeg skal legge :-D

Har du lagt mange matter rett i flislimet ?

Jeg har fått mye mer kunnskap enn da jeg startet researchen - men jeg er fortsatt veldig i tvil om jeg skal avrette først eller ei :-|

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    3,645
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe ikke sant

Bare idag har jeg lagt 3 stykker...

Det som stort sett gjøres er å legge avretting..

Men det er fordi det ofte er:

1. Nygygg, der er ikke sålen i vater så man retter opp med avrettingen

2. På bad, der er det jo lurt med fall til sluk osv..

Men hvis du har et vater rett gulv, så kan man legge "Kun" fliselim. Dette er jo fordi at man trenger i teorien ( og praksis ) KUN dekke kabelen..

Devimat er en drøm å legge hvis primeren er bra.. da hefter det som bare det, men det er selvfølgelig lurt å ha en lim pistol tilgjengelig til å lime eventuelle ender og for å legge ned gulvføler og for å lime "kald enden"

Jeg holder på med kjøkken/spisestue/stue prosjekt.. Der skal jeg legge varmekabler og flis ( eller avrettet skifer ) og da skal jeg legge masterboard, kabel og fliselim

Active cozmo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    348
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe ikke sant

Bare idag har jeg lagt 3 stykker...

Det som stort sett gjøres er å legge avretting..

Men det er fordi det ofte er:

1. Nygygg, der er ikke sålen i vater så man retter opp med avrettingen

2. På bad, der er det jo lurt med fall til sluk osv..

Men hvis du har et vater rett gulv, så kan man legge "Kun" fliselim. Dette er jo fordi at man trenger i teorien ( og praksis ) KUN dekke kabelen..

Devimat er en drøm å legge hvis primeren er bra.. da hefter det som bare det, men det er selvfølgelig lurt å ha en lim pistol tilgjengelig til å lime eventuelle ender og for å legge ned gulvføler og for å lime "kald enden"

Jeg holder på med kjøkken/spisestue/stue prosjekt.. Der skal jeg legge varmekabler og flis ( eller avrettet skifer ) og da skal jeg legge masterboard, kabel og fliselim
    Høres ut som du har rimelig peiling på dette ja !

Drøm å legge hvis primeren er bra - da sikter du til at matten klistrer seg godt fast i underlaget ? Tenkte ha en limpistol klar for å feste der den evt ikke vil feste ja...
    For føleren har jeg pigget opp en slisse ut på gulvet i betongunderlaget og lagt ned et 16mm k-rør...Slik jeg leste manualen var det måten å gjøre det på. Har også lagt opp et eget 16mm k-rør for kaldkabelen - røret kommer ut av veggen helt nede ved gulvet.

Skal skjøten mellom kaldkabel og varmekabel støpes inn? Det fremgikk ikke av leggeanvisningen så vidt jeg kunne se..

Takk for verdifull hjelp så langt!

cozmo

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    3,645
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis primeren er bra så sitter det som lim

Men hvis du må skjære opp matten ( ikke kabelen nei ) og det må du nok.. du ser det når du starter Så limpistol MÅ du ha...

et tips med pistolen er at du venter til limet ikke er glovarmt, da fester det seg kjappere.... av erfaring så har jeg handlet en limpistol som takler et lim som ikke blir så varmt som hefter med en gang

Du pigger opp gulvet

Jeg legger en devimat følerør som bygger under 1 cm? mulig det er for mye for deg ??

Du legger jo kaldenden inn i røret og "støpen" kommer jo da over grunnen til at kaldenden er så lang er at den kan støpes inn.. hvis matten ikke starter der røret er lagt ned... Men for å svare JA du kan/ skal støpe ned denne..

Når du har støpt skal ikke NOE av kabelen synes... hverken kald eller varm :-D

Side 1 av 5 1 2 3 4 5 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •