Legge fliser på betong - avrette eller ei ? - Side 5

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 5 av 5 FørsteFørste 1 2 3 4 5
Viser resultater 81 til 89 av 89
    Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    119
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av roffe
    Jeg har en utfordring til:

I kjellerrommet jeg skal avrette kommer det ned en trapp jeg har tenkt å beholde. Den er laget helt i tre, og er festet til veggene, mens den nederst hviler på det ubehandlede betonggulvet. Bør jeg avrette rundt denne, eller bør den kappes slik at den enten hviler på avrettingsmassen eller på flisene? Hvordan går man i så fall fram for å få til dette på en bra måte?
    Skal du gjøre det ordentlig burde vel få løftet/flyttet trappen og avrettet (og lagt fliser under denne) ... MEN ... jeg ville gjort følgende vurdering:

1) Hvor sansynelig er det at du flytter/bytter ut trappen?
    2) Gitt trappens plassering. Hvor vanskelig er det å flislegge / avrette i etterkant.
    3) Kan det oppstå noen skader på trappen (i tre) som følge av at den blir "støpt"ned. Her er jeg usikker... Vil tro at det ikke er bra at treverket(?) står nedi gulvet. Sikkert noen kloke hoder som har svaret her...

I kjelleren min står det en varmtvannsbereder innti ett hjørne. Jeg avretter ikke under denne. Det er et ******* å flytte den og den kommer til å bli stående der i overskuelig fremtid også. Sparer uansett en pakke eller to med fliser til seinere reparasjoner og det er en smal sak å avrette gulvet og legge 3 fliser om jeg seinere ønsker å flytte berederen.

Jeg er ingen ekspert da....

Mvh
    wukka.

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av wukka
    I kjelleren min står det en varmtvannsbereder innti ett hjørne. Jeg avretter ikke under denne. Det er et ******* å flytte den og den kommer til å bli stående der i overskuelig fremtid også. Sparer uansett en pakke eller to med fliser til seinere reparasjoner og det er en smal sak å avrette gulvet og legge 3 fliser om jeg seinere ønsker å flytte berederen.

Jeg er ingen ekspert da....

Mvh
    wukka.
    Kjelleren blir pusset opp i etapper, og det er interessant at du nevner dette med varmtvannsbereder. Det er en utfordring i vaskerommet vårt, som også er modent for oppussing. Her har jeg fått tips om å flytte den ut mens jeg avretter gulvet. Man kan visstnok få til det med skjøteledninger og myke skjøterør, men slikt koster også penger når det skal tåle fullt vanntrykk og varmt vann.

Problemet med trappen er at den ikke kan flyttes midlertidig. Det blir ikke til at den flyttes/rives med det første...

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    119
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjelleren blir pusset opp i etapper, og det er interessant at du nevner dette med varmtvannsbereder. Det er en utfordring i vaskerommet vårt, som også er modent for oppussing. Her har jeg fått tips om å flytte den ut mens jeg avretter gulvet. Man kan visstnok få til det med skjøteledninger og myke skjøterør, men slikt koster også penger når det skal tåle fullt vanntrykk og varmt vann.
    Det var et bra tips. Da slipper man jo å være uten varmtvann i det hele tatt!

Skal ha en rørlegger inn om ikke så alt for lenge for å gjøre noe annet. Og da skal jeg jammen be han flytte berederen midlertidig slik at jeg får fikset gulvet under den først som sist. Men i første omgang avretter jeg ikke under den.

Sperrer med slike sperrelister i skumgummi, og gjør gulvet rundt klart. Så kan jeg flytte den inn på det nye gulvet når rørleggeren likevel er innom.

Det tar jo en uke fra jeg eventuelt kopler den fra til jeg kan sette den på plass hvis jeg gjør alt i ett. (to lag primer, lime depron, trekke kabler, to lag primer, avrette, to lag primer, flislegge, tørking, fuging) Og jeg skal ikke være uten varmtvann så lenge. Så får det heller være at det blir en kald flekk i gulvet dersom jeg skulle flytte berederen.

Problemet med trappen er at den ikke kan flyttes midlertidig. Det blir ikke til at den flyttes/rives med det første...
    Eneste jeg kan tenke på, bortsett fra å demontere trappen / eventuelt demontere det nedreste trinnet (hvis det er mulig) er å bruke en feinsag til å sage av trappen i underkant? Er vel tilnærmet umulig å få rett, og du vet jo ikke nøyaktig hvor mye du må ta av... Er jo litt avhengig av trappens design.

wukka

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    1,049
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Har selv flyttet rundt på berederen da vi gravde ut kjelleren i Oslo. Det fungerte fint med slanger, men vi lot en rørlegger montere for sikkerhets skyld.
    Det er litt pes å tømme berederen flere ganger, men det går også greit med en slange.
    NB ! Pass på å bruke skikkelig skjøteledning da det går mye strøm til en bereder. Et litt skranglete og midlertidig elopplegg holdt på å lage brann hos oss da berederen var på "vandring".

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Bønna
    Har selv flyttet rundt på berederen da vi gravde ut kjelleren i Oslo. Det fungerte fint med slanger, men vi lot en rørlegger montere for sikkerhets skyld.
    Det er litt pes å tømme berederen flere ganger, men det går også greit med en slange.
    NB ! Pass på å bruke skikkelig skjøteledning da det går mye strøm til en bereder. Et litt skranglete og midlertidig elopplegg holdt på å lage brann hos oss da berederen var på "vandring".
    Hvor mye måtte du ut med til rørleggeren da du drev på, sånn ca? Eller ble det pakket inn i en totalkostnad med nytt bad og det hele?
    Såvidt jeg husker så pigget du deg ned noen desimeter, så jeg kan tenke meg det var "litt" jobb, det der. ;-)

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    1,049
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvor mye måtte du ut med til rørleggeren da du drev på, sånn ca? Eller ble det pakket inn i en totalkostnad med nytt bad og det hele?
    Såvidt jeg husker så pigget du deg ned noen desimeter, så jeg kan tenke meg det var "litt" jobb, det der. ;-)
    Tror det kom på en samleregning for alt rørarbeid til bad. Men det kan ikke ha vært særlig dyrt. Hvis koblingene er av standard 3/4" skrutype skulle det ikke ta lang tid å montere slanger.
    Det er sikkert mulig å fikse det selv med vaskemaskinslanger, men det er greit å være sikker på at de tåler varme og at alt blir tett og fint.

"Litt" jobb var det ja, holdt på å ta knekken på meg det prosjektet der. Ditt prosjekt ser adskillig mer lystbetont ut !

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    26
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Trapp

Jobber som fliselegger, ville bare si at det er ikke noe hensikt i å flytte på eller kutte av bunnen av trappen, legg avrettning rundt og kapp flisene inntil

Active scanspeak sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    368
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    demonter trappen og monter den opp på nytt etter at du er ferdig....tar ca 2-3 timer toppen.... er trappe forhandler jeg da hehe...nei la den stå der den er men lurt å kutte av tykkelsen på flis og eventuelle kabler osv...har byttet trapper hos flere som har lagt flis rundt..og når de da skal bytte ut den slitne opphakkette furutrappen så er ikke den nye trappen lik i starten og det blir huller som man må jalle til på en eller annen klabete måte..kappes enkelt med en håndsag feks..mvh 8) Nor-trapp

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    26
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Jau

Sannt det, men er trossalt ikke noe problem å meisle opp de to flisene det gjelder for å legge nye rundt den nye trappen... Men finnes selfølgelig en million måter en kan gjøre det på

Side 5 av 5 FørsteFørste 1 2 3 4 5

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •