Legge fliser på betong - avrette eller ei ? - Side 4

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 4 av 5 FørsteFørste 1 2 3 4 5 SisteSiste
Viser resultater 61 til 80 av 89
    Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    119
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av cozmo

[...]
    Da jeg holdt på føltes det ut som massen stivnet fort...Fortere enn jeg likte. Da jeg helte 3 ladning virket det allerede som den ikke helt ville blande seg med de 2 første - men med piggkost og langkost fikk jeg det greit til. Jeg tror at etter 25 min er det lite håp for at du klarer å få noe særlig flyt i den massen som ble lagt ut først. Men poenget er jo at dette legger seg ganske lagvis slik at du stort sett kun trenger å konsentrere deg om å få den ladningen du heller ut til å flyte sammen med forrige ladning. Og den er jo typisk maks 5 min gammel......

Dersom du setter opp nivåpinner tror jeg det det er mulig å gjennomføre prosjektet ditt - men du må hele tiden passe på at 2 og 2 ladninger ligger riktig før du heller på neste -denne kan du bare tilpasse i overgangen til det som allerede ligger der.
    Hmm.. Det virker som om dette er stivere en jeg tror. Jeg har lest at det er som fløte eller som vaffelrøre... Det stemmer ikke helt? For i så fall vil det jo ikke være mulig å ta seksjon for seksjon(slik du beskriver). For da vil det jo flyte mer utover en som så.

Jeg hadde store plastbaljer - og med 25kg masse i hver sekk kan du bare glemme å blande mer enn en sekk pr drill. Hvilket bringer meg over på ditt spm nr 3 :

Jeg har selv 2 driller : en vanlig B&D slagdrill på 600w, samt en Bosch borhammer fra den blå serien. Planen var at mine 2 medhjelpere skulle blande med hver sin drill- men det viste seg raskt at slagdrillen ikke hadde nok moment til å starte blandeprosessen. Vi måtte bruke borhammeren for å i det hele tatt klare å få pulveret til å mikse med vannet. Når det begynte å bli en noe mere homogen masse gikk det greit å overta med slagdrillen. Men skulle jeg gjort det om igjen hadde jeg aldri brukt en slik - sørg for å ha kraftige borhammere som har masse moment.
    Takk for raskt svar. Jeg tror jeg forsøker meg selv. Koster 20k mer dersom jeg skal få det tilkjørt i bil og få det gjort. Det er verdt et forsøk når jeg har kommet så langt :-) (har hentet masse og gjort endel forsking osv)

Romet jeg skal avrette er 3*6.7 meter. Satser på å begynne i et hjørne og så jobbe meg bortover kortsiden. Så er det håp om at det er flyt i hjørnet når jeg begynner på neste "rad" .

Jeg tror jeg enten leier eller kjøper dedikerte mørtelblandere av denne typern:

Verktøy for gulvavretting
    (koster 695,- å kjøpe noe liknende på rightpricetiles, 195,- å leie på toolmatic)

Noen som har erfaring med slike dedikerte visper med 1400W+? Hvor mye klarer de å dra rundt? Er to-tre sekker realistisk?

Kjøper så store baljer på biltema. Typisk et par tre 50 litere.. Satser på å klare å blande to og to sekker om gangen. Klarer ikke å flytte dunkene, men får det over i murerbøtter på et vis :-) På ibg har 75 liters bøtter... av det leser jeg at det er mulig å blande mer en en sekk med en eller annen form for verktøy. Synd de ikke skriver noe om kapasiteten på leiesidene.

Takk for hjelpen så langt, og kom gjerne med flere tips. På lørdag kommer "teamet", så da får det bære eller briste.

Mvh
    Tobias

Active cozmo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    348
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av wukka
    Hmm.. Det virker som om dette er stivere en jeg tror. Jeg har lest at det er som fløte eller som vaffelrøre... Det stemmer ikke helt? For i så fall vil det jo ikke være mulig å ta seksjon for seksjon(slik du beskriver). For da vil det jo flyte mer utover en som så.
    Joda - det flyter omtrent utover som vaffelrøre - litt tykk vaffelrøre. Dermed er det faktisk mulig å legge ut "striper" som er 60-90cm brede - avhengig av bredden på rommet og størrelsen på bøtta. Stripen vil være tynnere ytterst mot den delen av rommet som ikke er dekket, men her vil du da helle på mer som flyter over i ytterste delen av forrige stripe....Om du skjønner :-D Ikke så lett å forklare ...
    Men sett opp nivåpinner - da ser du hele tiden om du har nok guffe, hvor du eventuelt må ha på mer osv..
    Bauhaus selger i alle fall Heydi sine selvklebende nivåpinner som klistrer på gulvet og klipper til i den høyden du vil ha ("plastikktommestokk" som stikker opp)

Takk for raskt svar. Jeg tror jeg forsøker meg selv. Koster 20k mer dersom jeg skal få det tilkjørt i bil og få det gjort. Det er verdt et forsøk når jeg har kommet så langt :-) (har hentet masse og gjort endel forsking osv)

Romet jeg skal avrette er 3*6.7 meter. Satser på å begynne i et hjørne og så jobbe meg bortover kortsiden. Så er det håp om at det er flyt i hjørnet når jeg begynner på neste "rad" .

Jeg tror jeg enten leier eller kjøper dedikerte mørtelblandere av denne typern:

Verktøy for gulvavretting
    (koster 695,- å kjøpe noe liknende på rightpricetiles, 195,- å leie på toolmatic)

Noen som har erfaring med slike dedikerte visper med 1400W+? Hvor mye klarer de å dra rundt? Er to-tre sekker realistisk?
    En ting er om de rent motorisk klarer det, men du skal også klare å holde igjen alle kreftene. Det er utrolig mye moment som skal til i starten for å blande alt det tørre med det våte. Regn med å grise en god del...Så dekk til alt som ikke bør sementeres

Kjøper så store baljer på biltema. Typisk et par tre 50 litere.. Satser på å klare å blande to og to sekker om gangen. Klarer ikke å flytte dunkene, men får det over i murerbøtter på et vis :-) På ibg har 75 liters bøtter... av det leser jeg at det er mulig å blande mer en en sekk med en eller annen form for verktøy. Synd de ikke skriver noe om kapasiteten på leiesidene.
    Ikke kimse av det å få det over i andre bøtter...Jeg blandet i 40 liters bøtter med hank og er veldig glad for at jeg ikke skulle helle over i noe annet. Det er et fantastisk griseri :-D Blander du i 75 liters fat klarer du ikke helle over i noe annet, så da må du bruke en form for stor øse...Det vil ta verdifull tid...Om du har 3 hjelpere ville jeg blandet rett i bøtter som kan bæres og helles ut av...

Lykke til !

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    119
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Da var det gjort :-)

Da var jeg ferdig med gulvet. Det gikk aldeles strålende :-) Gulvet ble rett som bare det, og uten "bulker"

Kjøpte inn en 90 liters bøtte fra megaflis og to 40 litere fra maxbo samt en dedikert blandevisp på 1600w til 699,- (!!) fra rightpricetiles. Brukte uniplan fiberarmert masse fra rightpricetiles. (119,- / 25 kilo). Stod at man skulle bruke 4.9-5.3l vann pr sekk. Jeg brukte 5.5l. Syns det fløt meget bra utover. og jeg tror jeg kunne avrettet ganske store gulv med dette utstyret...(avrettet 20m2 nå, og det gikk som en lek)

Tre pers blandet i 90litersbøtta og helte over i de to 40 literene. Så bar de ned i kjelleren til meg. Jeg stod der nede med en kost og fordelte masse der det trengtes. Begynte i ett hjørne og jobbet meg på tvers av rommet. Hadde planlagt å benytte en piggrulle og en plankebit skrudd fast i et kosteskaft til å fordele massen med, men en ordinær piasavakost funket best. Når massen fløt ut mer enn jeg ønsket, kostet jeg den tilbake på plass og fortsatte med det til neste bøtte var klar. Den nye massen la jeg så inntil den siste. Fokuserte kostingen på den siste ladningen, men passet og på at det som var lagt holdt seg på plass. Slik fortsatte jeg til gulvet var ferdig. Brukte målepinner(Byggmakker på brobekk) som referanse slik at jeg kunne se hvor det var passe med masse. Målepinnene var satt ut med laservater.

Hadde forøvrig holdt lenge med to medhjelpere... Det gikk veldig greit å blande to sekker i slengen, og kunne sikkert klart tre. Vispen var genial til prisen!! Tipper vi brukte 1.5 timer på hele operasjonen.

Det bør legges til at jeg var på steinsenteret(økern) og leide en tvangsblander(300/dag). De virket veldig proffe på muring der, og sa(i motsetning til bautas og de andre jeg snakket med) at jeg kunne blande avrettingsmasse i en tvangsblander. "Bare å kjøre den litt lenger en med drill" sa de. Planen var å ha vispen i backup og levere den tilbake dersom tvangsblanderen gjorde jobben.

Jeg begynte med å kjøre masse i tvangsblanderen i 7-8 minutter, men da var det fortsatt klumper i massen. Derfor kjørte jeg blandingen med vispen i stedet, og siden det funket så bra, så jeg aldri behov for å kjøre noe mer med tvangsblanderen. Da jeg leverte den på steinsenteret sa de at tvangsblanderen måtte kjøre i 15-20 minutter..

Takk for all hjelp :-)

wukka

Active cozmo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    348
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da var jeg ferdig med gulvet. Det gikk aldeles strålende :-) Gulvet ble rett som bare det, og uten "bulker"
    Knallbra!

Hvor tykt støpte du sånn ca ?

cozmo

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    119
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg støpte mellom 1 og 2 cm tenker jeg. Hadde ikke planer om å vatre opp gulvet; egentlig ville jeg kun dekke kablene og sørge for at gulvet var uten bulker. Men når jeg brukte målepinnene i combo med laservater ble jo gulvet rett også. Kan spille klinkekuler på det nå.

Active cozmo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    348
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Knall da!:-D

Hva skal du legge oppå - parkett ? Fliser ?...

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    119
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Knall da!:-D

Hva skal du legge oppå - parkett ? Fliser ?...
    Jeg har lagt fliser :-) Skal laste opp noen bilder slik at dere kan se resultatet. Skal jo bli kino etterhvert, og det er jo nå morroa begynner :-)

Jeg har tre issues nå.

1) Jeg skal gjøre samme operasjon på to gulv til. Det ene av disse har noen mørke flekker etter fukt på seg. Bør jeg legge plast mellom kabler og avrettingsmasse? Eller er dette unødvendig iom at jeg legger varme? Når jeg så flekkene tenkte jeg kanskje at det burde vært lagt fuktsperre i den første gulvet også... men det er litt seint. Hvilke problemer kan oppstå? Uten sperre vil vel fukten bare fordampe og bevege seg opp med lufta? Så med tilstrekkelig ventilasjon bør jeg vel være "home free" uansett?

2) Jeg "glemte" å legge mykfuge mellom eksisterende betongvegg og avretteingsmassen gulv. Gutta på rightpricedtiles solgte meg "alt jeg trengte" og mykfuge var ikke en av tingene ;-) Er jeg fubar? Er relativt rolig: Både gulv og avrettingsmasse er jo sement og stein. Er vel begrenset hvor mye diff det vil være på bevegelsen i gulvet og avrettingsmassen? Gjør uansett ikke noe før gulvet sprekker eller veggene faller ned... hehe (er lei av å flislegge)

3) Ventilasjon. Har sett på runew sin tråd - han har jo mye tanker om dette, men har er "hakket" mer seriøs en meg, så jeg trenger en QA på mitt minimalistiske oppsett. Jeg har to ventiler i hvert rom. Tenkte egentlig bare slenge en kanalvifte med trinnløs justering i den ene, også bruke denne til å trekke luft ut av rommet? Burde ikke det funke?

-wukka

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Gulv med varme og fliser på betong - lavtbyggende

Hei

Vekker opp denne tråden igjen. Jeg har en konkret utfordring:

Har et støpt kjellergulv (55 år gammelt) i et "gangområde" mellom boder, vaskerom etc. Det er lite klaring til dørterskler (3-4 cm). Gulvet var nok pusset da det ble lagt, men har fått litt ru overflate gjennom slitasje gjennom årene.

Jeg kunne tenkt meg gulvvarme (varmekabel/matter) og fliser (litt store, skiferlignende) i dette området.

Hvilken løsning vil bygge minst i høyden og likevel gjøre at man i minst mulig grad fyrer for kråkene? Finnes det noen løsning omtrent som dette? (fra betonggulvet og opp):

* Tynt isolerende og lokalt avrettende skikt (en eller annen form for plater)
    * Varmekabel på nettingmatter innstøpt i avrettingsmasse (f.eks. denne Nexans Millimat 230V, varmekabelmatte 80W/m² )
    * Smøremembran (kan bli litt vannsøl når man tramper inn med vintervåte sko) etc.
    * Fliselim
    * Fliser (f.eks. Botic grey ad3010 )

Klarer man å få alt dette under 3 cm i byggehøyde?
    Er det greit å legge varme bare i deler av gulvet? (ser ikke noen grunn til å varme opp under kjellertrapp, kommoder etc.)

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bare for å gjøre det klinkende klart: Jeg er INGEN byggteknisk ekspert...

Men jeg hadde en lignende situasjon hjemme på kontoret i kjelleren. Der la jeg først Depron-isolasjon, før jeg la er relativt tynt lag avrettingsmasse med varmekabler i (akkurat som i Depron-dokumentet over). Jeg brukte imidlertid laminat istedenfor flis på toppen.

Vet ikke om det gjorde dagen din noe lettere, men man kan jo håpe :-)

Newcomer Vidar sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    113
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gjorde nylig det samme i en yttergang der det var gammelt betongunderlag. La 3mm Depron, 4mm varmekabelmatte fra Devi (Devimat DTIF-150): http://no.fheprod.danfoss.com/PCMPDF...log%202008.pdf og fylte på med 15mm avrettingsmasse og fliser. Ble vel ca. 32-33mm totalt.
    Du kan evnt. kutte depron for å spare noen mm.

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror muligens 35mm går såvidt det er. Trenger man 1,5 cm avrettingsmasse, da? Holder det ikke med 1cm?

Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    113
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det var anbefalt 10mm over kablene ved bruk av Devimat. Men tidligere kunne en legge de kablene rett i fliselimen (så lenge det ikke var våtrom), så det er godt mulig det går greit med 5mm over kablene òg.

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvordan takler slike depronplater ujevnheter i underlaget?

Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    113
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Platene er relativt myke, så de vil følge ujevnhetene når de limes på. Skarpe kanter kan gi de en liten sprekk, men det har ingenting å si.

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er ingen skarpe kanter i det rommet jeg skal pusse opp. Det er et gammelt betonggulv (ca 55 år gammelt) som har vært pusset, men som har fått en ganske ru overflate gjennom årelang slitasje. Høres ut som det skal være overkommelig å bruke depron rett på.

Hvis man skal støpe oppå depronen, hvordan tetter dere langs kanter mot lettvegger og slikt som kan ha små glipper inn til tilstøtende rom?
    Man ønsker jo ikke å fylle opp naborommene med tyntflytende avrettingsmasse...

Intermediate Razortec sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,679
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Akryl er billig og bra for å tette slik at massen ikke siver ut.

Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    113
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du får òg kjøpt noen tettebånd/ teip som du kan feste langs veggen rundt hele rommet. Da hindrer du fuktighet fra avr.massen å komme i kontakt med veggen i tillegg. Kan være greit om du feks. har ubehandlede gipsplater på veggene.

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har en utfordring til:

I kjellerrommet jeg skal avrette kommer det ned en trapp jeg har tenkt å beholde. Den er laget helt i tre, og er festet til veggene, mens den nederst hviler på det ubehandlede betonggulvet. Bør jeg avrette rundt denne, eller bør den kappes slik at den enten hviler på avrettingsmassen eller på flisene? Hvordan går man i så fall fram for å få til dette på en bra måte?

Active
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    416
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Et tips til løsning hvis du ikke allerede har gått til innkjøp av produkter er dette produktet.

Jeg skal legge det i kinoen/kjellerstuen om et par uker (håper jeg ). Det er ferdig isolert ned mot grunnen og har en selvregulerende varmekabel. Det bygger 13mm i tillegg til parkett/fliser/annet. Det stiller litt krav til underlaget med tanke på avretting, men hvis gulvet ditt allerede er så å si beint så er denne løsningen ypperlig.

Den koster kanskje litt mer enn andre løsninger, men er den desidert minst arbeidskrevende.

Intermediate B&W Spydeberg sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    539
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Avretting eller ei

Hvis det låm parkett oppå betongen og denne ikke hadde noen ujevnheter som påførte parketten vippekanter, knirking, kuler eller lignende.

Så er det ingen hensikt å bruke avrettingsmasse....

Selvfølgelig, hvis du liker jobb med tiden det tar og pengene det koster så må du jo få lov til å gjøre det...

Side 4 av 5 FørsteFørste 1 2 3 4 5 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •