Legge fliser på betong - avrette eller ei ? - Side 3

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 3 av 5 FørsteFørste 1 2 3 4 5 SisteSiste
Viser resultater 41 til 60 av 89
    Active cozmo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    348
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Audiomur
    Jeg er enig med Per W, Adda "Megaplan" er svært dårlige greier. Det er faktisk den dårligste avrettningsmassen jeg har prøvd. Addaplan super kan du fint bruke.
    Har ikke funnet noen som selger addaplan super :-? ...Ser ut til at jeg går for Heydi Flyt eller Best Flyt.....

EDIT : argh - flyt og best flyt er jo ikke fiberarmert og således ikke egnet for å støpe inn varmekabler med
    EDIT 2 : Ble lurt på Maxbo - de påsto at Flyt ikke var fiberarmert - men når jeg ser på Heydi sine sider nå ser jeg at det står at den er det...ARGH :evil:

Active cozmo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    348
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er enig med Per W, Adda "Megaplan" er svært dårlige greier. Det er faktisk den dårligste avrettningsmassen jeg har prøvd. Addaplan super kan du fint bruke.
    Foresten - vet du om flislimet de selger på megaflis er like dårlig som megaplan-massen ? De klarte å prakke på meg dette - tenkte at det ikke er så stor forskjell på flislimene...Men er blitt skeptisk til megaflis sine produkter nå ..

Intermediate Audiomur sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    2,205
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Slapp av, inne er det skjeldent noe problem med flislimet, ute derimot...

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    26
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

fliselegger

Mye forskjellige råd, men jeg jobber daglig som fliselegger...
    Vil anbefale deg å legge avrettingsmasse uansett hvis du skal ha varmekabler, lettere å legge flis på avrettning en rett på kabel, og du får beskyttet kabelen mye bedre mot brudd og skader...
    Det er ikke en stor jobb... legg avretting rett over kabelen så går dette kjempebra, pass på at du ikke ligger kabelen over seg selv ved tanke på varme og brudd i kabel...

Mvh
    John

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    26
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

fliselim

Spør etter "LIP" sin lim
    Fliselimet heter "super trope flisekleber"

Og "Mira x-plan" avretting

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    26
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

huff

Hvis du har mulighet bland avretting i 40-50 litter bøtter 3 sekker av gangen, bland en og en sek oppi og spe på med vann, massen skal vere ganske tyntflytende så den renne dit den skal av seg selv derav "avrettingsmasse" :P
    begynn i en krok og gå videre til neste krok, du ser hvor massen ligger seg og hvor du trenger mere... det å blande utifra mål som er oppført på sekken har jeg faktisk aldri gjort... dette tar du lett på feelingen...
    Ser mangen andre har visse ideer på hvordan dette skal gjøres derfor skriver jeg min også :P
    Ved bruk av småe bøtter rissikerer du at massen begynner å tørke før du har lagt hele gulvet ettersom avrettingsmasse tørker ganske fort, og dette er naturligvis ikke bra hvis du tar en liten bit av gangen, la oss si det slik at det blir hvertfall ikke plant da

Active cozmo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    348
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av supermegaman
    Mye forskjellige råd, men jeg jobber daglig som fliselegger...
    Vil anbefale deg å legge avrettingsmasse uansett hvis du skal ha varmekabler, lettere å legge flis på avrettning en rett på kabel, og du får beskyttet kabelen mye bedre mot brudd og skader...
    Det er ikke en stor jobb... legg avretting rett over kabelen så går dette kjempebra, pass på at du ikke ligger kabelen over seg selv ved tanke på varme og brudd i kabel...

Mvh
    John
    Takker. Har bestemt meg for å avrette. Og tenkte jeg skulle bruke Heydy Flyt eller Heydi rett på gulvet (hva er forskjellen på de to ?). Men hvilke butikker selger disse ?
    Maxbo ville prakke på meg fiberplan - ser at det er noe som står i proffkatalogen....

Active cozmo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    348
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du har mulighet bland avretting i 40-50 litter bøtter 3 sekker av gangen, bland en og en sek oppi og spe på med vann, massen skal vere ganske tyntflytende så den renne dit den skal av seg selv derav "avrettingsmasse" :P
    begynn i en krok og gå videre til neste krok, du ser hvor massen ligger seg og hvor du trenger mere... det å blande utifra mål som er oppført på sekken har jeg faktisk aldri gjort... dette tar du lett på feelingen...
    Ser mangen andre har visse ideer på hvordan dette skal gjøres derfor skriver jeg min også :P
    Ved bruk av småe bøtter rissikerer du at massen begynner å tørke før du har lagt hele gulvet ettersom avrettingsmasse tørker ganske fort, og dette er naturligvis ikke bra hvis du tar en liten bit av gangen, la oss si det slik at det blir hvertfall ikke plant da
    Godt tips å blande flere sekker i større balje. Skal jammen kjøpe 2 40 liters baljer på biltema :-D

Intermediate Audiomur sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    2,205
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Spør etter "LIP" sin lim
    Fliselimet heter "super trope flisekleber"

Og "Mira x-plan" avretting
    Hvorfor akkurat de produktene?

Tre sekker, vann, og dunk begynner og bli rimelig heavy å "ratte" rundt med. Hold deg til to.

Hvor bor du cozmo? Bor du ikke for langt unna, så kunne du kanskje fått hjelp av en hifimurer.

Active cozmo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    348
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvorfor akkurat de produktene?

Tre sekker, vann, og dunk begynner og bli rimelig heavy å "ratte" rundt med. Hold deg til to.

Hvor bor du cozmo? Bor du ikke for langt unna, så kunne du kanskje fått hjelp av en hifimurer.
    Har kjøpt to baljer på 50liter på biltema, men jeg tror nok jeg skal holde meg til to sekker i hver ja - helle over i mindre bøtter og så ned på gulvet.

Kjøpte heydi rett på gulvet på bauhaus (imponert over utvalg og priser der gitt) før i dag.

Jeg bor midt i Bærum omtrent :-D

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    26
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

for all del

jeg nevnte bare de produkter pga. det er produkter jeg bruker til daglig og kan personlig stå for kvaliteten av disse...

God sort dette... se om du får lånt deg en diger mørtelvisp, dette gjør alt mye lettere ;D

Lykke til!!!

Active cozmo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    348
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Siden jeg har fått masse gode råd og tips fra alle de dyktige folka her inne i denne tråden tenkte jeg å dele mine erfaringer fra dagens avrettingsprosjekt

Endte til slutt opp med Hey'di rett på gulvet. Kjøpte en ekstra 25kg sekk i forhold til det jeg hadde regnet ut at jeg trengte.
    Engasjerte fattern og samboern som blandere og utstyrte dem med hhv Bosch blå borhammer og en eldre B&D vanlig slagdrill med blandevisper på.

Hadde på forhånd primet eksisterende betonggulv og lagt ut Devimatta. Brukte limpistol diverste steder der den stakk litt mye opp. Klippet også til ca 10 slike Hey'Di "høydemålere" og plasserte de stedene på gulvet der matta ikke var lagt pga senere møblering osv.

Vurderte å blande 2 sekker i 50liters baljer, men slo dette fra meg da jeg raskt innså at det ville blitt umulig å rikke på balja etterpå. Hverken jeg eller medhjelperne er styrkeløfter på fritiden, så å rikke på en balje som veier 60kg var bare å glemme.

Gjorde klar 4 20 liters bøtter med 5 liter vann i hver. Det står på Hey'di Rett på Gulvet at en skal bruke "CA 4.5 liter vann" til en sekk. Jeg husket alle råd om ekstra vann og kjørte på med 10% ekstra vann, altså 5 liter. Det angrer jeg IKKE på.

Planen var å få medhjelperne til å blande 2 og 2 bøtter i parallell for å få mest mulig masse klar på kortes mulig tid. Men det viste seg raskt at B&D drillen hadde for dårlig moment til å klare å blande helt i starten - for å få dratt pulveret rundt i vannet. Så det ble litt klabb og babb med å starte med borhammern i begge og så fortsette i respektive bøtter.

Var tungt nok å bære en 20 liters bøtte med 25kg masse og 5 liter vann i, men det gikk Helte ut i "striper" og hjalp massen inn i hjørnene med en bred tannsparkel. Massen virket å flyte godt utover, men var veldig usikker underveis på hvor mye jeg måtte hjelpe den. Planen var å bare dekke devimatta såvidt, og det gikk greit. Når jeg helte ut siste bøtta syns jeg alt så veldig bra ut, men kort tid etterpå så jeg at det hadde blitt noen små groper, samt at det fløt litt i ettertid noen steder så den røde kabelen såvidt kom til syne.

Alt i alt mener jeg operasjonen var en suksess, men det virket kanskje som devimatta gjorde det litt vanskeligere for massen å flyte utover der hvor den lå. Hadde nok unngått de små gropene om jeg hadde støpt enda tykkere (jeg støpte ca 5mm - 1mm overdekking). Regner med at dette blir helt uproblematisk å jevne ut med flislim senere.

Og så er det lurt å dekke til godt der man står og blander..*host* ops:

Brukte forøvrig en halv sekk mere enn det jeg hadde regnet ut at jeg trengte i forhold til Hey'di sin spesifikasjon.

Da venter flislegging til uka. Antar at jeg bør prime den nye overflaten igjen før jeg skal på med flislim ?..

cozmo (hobbyelektriker, hobbysnekker, hobbyrørlegger....nå også hobbymurer )

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    26
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Så bra da

Høres ut som du fikk det til

Bruk primer før du fliser igjenn ja, hvis det er litt gropete og du skal ligge f.eks. 30x30 eller større vil jeg anbefale deg å bruke 10 mm tannsparkel til å legge ut limet med

Intermediate Svantekiller sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    3,645
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Tar opp igjen denne jeg

Nå skal jeg også dra igang med et slikt prosjekt, og da kommer usikkerheten gitt

Men her er det jeg tror jeg må gjøre ( gjelder KUN avrettingsmassen )

etter at jeg har primet/lagt kabel.

- Bland masse avretting i 3 bøtter? slik at den blir tynn.

- Start i et hjørne og tøm ( Hvor mye?? )

- gjenta det i alle 4 hjørnene??

- hva når man har tømt??

ble veldig usikker på dette, har jo sett dette har blitt gjort mange ganger

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    119
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg skal også begynne på et slikt prosjekt.

Underlag er betonggulv i kjeller. Hus bygget i 1974. Aner ikke om det er isolert eller ikke. Jeg tenkte derfor å først prime, så legge depron, så kabler, så avretting også flis.

Hadde besøk av elektriker idag for å se på hva som skulle gjøres. Jeg sa at jeg hadde tenkt å gjøre forarbeidet selv. "Hvilket forarbeid?" sa han da. "Du legger kablene rett på betongen. Kanke legge depron-mater uten å støpe minst 4 cm oppå. Ellers kommer flisegulvet til å sprekke opp osv."

Stemmer dette? Jeg trodde det var ganske vanlig å legge depron på betonggulv med kablene i avrettingsmasse rett oppå, for så å legge flis?

Noen som vet?

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    10
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Depron

Der tar eksperten feil. Depron er ikke noe problem å legge under avretting. Men husk at du ikke kan bruke superflyt. Da kan det sprekke. Du må bruke fiberarmert avretting. Blir knall resultat. Kan ellers nevne at jeg har jobbet for megaflis i mange år. Avrettingsmassen de har fra adda. Er ikke den beste.Vet mange håndtverkere som har forbannet den nord og ned. Problemene har vært oppsprekking etter legging. Limet fra adda er ikke noe å satse på heller.Treg å få ut. Jobber nå på monter. Der har vi kastet ut heidy avrettingen. Alt for dyr. Og testene i laben, viste at optiformen har bedre egenskaper en heydi. optiform er monter sitt eget merke. Den finnes både som superflyt og fiberarmert. Er mira som produsere denne for monter. Proffavdelingen, selger denne i bøtter og spann til håndtverkere. Mange som påstår at denne avrettingen, er noe av det bedre du kan bruke. er som å helle på fløte sier mange.Og så har den en veldig gunstig pris. Flislim fra optiform er veldig bra til å legge gulvfliser, litt verre med vegg, da det ikke er sigefritt. Optiform har også en primer. Så anbefaler dere å ta en tur innom Monter å kjøpe produktene der. Ikke noe jeg sier, bare fordi jeg jobber der. Har prøvd disse produktene selv og mye av det andre som er på markedet.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    119
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Supert! Tusen takk. Skal konfrontere han med det og høre hva han sier.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    119
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Nå skal jeg sette igang

Plukker denne opp siden jeg skal sette igang hvert øyeblikk og angsten kommer :-) Skal altså avrette ca 20m2.. Over varmekabler og depron.

Virker jo som om landets avrettingsekspertise er samlet på dette forumet, så jeg håper på svar :-D

1) Er det for ambisiøst å rette 20m2 (opp 2 cm)? Det blir ca 30 sekker a 25kg. Jeg er redd for at jeg ikke får blandet fort nok... Massen må jo blandes i 3-5 minutter. Klarer neppe å blande mer en to sekker i slengen og med to hjelpere ser jeg for meg at jeg klarer 4 sekker på 10 minutter(inklusive logistikk) Dersom de er riktig, må jeg holde på i 70-80 minutter... Og det er forutsatt at alt går som smurt... Det virker som om massen stivner rimelig fort(uniplan fiberarmert). Er 80 minutter for lang tid? Er løsningen å avrette to ganger? Først en cm også en til etterpå? Det er ikke mulig å dele gulvet i sektorer, da kabler allerede lagt.

2) Finnes det andre løsninger for blanding? Jeg har snakket med Bautas, og de sa at det var to løsninger: drill og visp eller bil som leverer masse. De hadde i alle fall ikke noe som klarte å blande massen. (Skulle gjerne ha blandet 4-6 sekker i en blander OG hatt noen med drill i tillegg)

3) Hvor kraftig drill trenger man?

4) Bør jeg legge en list mellom veggen og gulvet(som så kan fjernes i etterkant slik at gulvet kan bevege seg), eller kan jeg la massen flyte helt inntil veggen?

Det var vel det så langt :-) Håper noen har svar på spørsmålene mine.

mvh
    wukka.

Active cozmo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    348
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av wukka
    Plukker denne opp siden jeg skal sette igang hvert øyeblikk og angsten kommer :-) Skal altså avrette ca 20m2.. Over varmekabler og depron.

Virker jo som om landets avrettingsekspertise er samlet på dette forumet, så jeg håper på svar :-D

1) Er det for ambisiøst å rette 20m2 (opp 2 cm)? Det blir ca 30 sekker a 25kg. Jeg er redd for at jeg ikke får blandet fort nok... Massen må jo blandes i 3-5 minutter. Klarer neppe å blande mer en to sekker i slengen og med to hjelpere ser jeg for meg at jeg klarer 4 sekker på 10 minutter(inklusive logistikk) Dersom de er riktig, må jeg holde på i 70-80 minutter... Og det er forutsatt at alt går som smurt... Det virker som om massen stivner rimelig fort(uniplan fiberarmert). Er 80 minutter for lang tid? Er løsningen å avrette to ganger? Først en cm også en til etterpå? Det er ikke mulig å dele gulvet i sektorer, da kabler allerede lagt.

2) Finnes det andre løsninger for blanding? Jeg har snakket med Bautas, og de sa at det var to løsninger: drill og visp eller bil som leverer masse. De hadde i alle fall ikke noe som klarte å blande massen. (Skulle gjerne ha blandet 4-6 sekker i en blander OG hatt noen med drill i tillegg)

3) Hvor kraftig drill trenger man?

4) Bør jeg legge en list mellom veggen og gulvet(som så kan fjernes i etterkant slik at gulvet kan bevege seg), eller kan jeg la massen flyte helt inntil veggen?

Det var vel det så langt :-) Håper noen har svar på spørsmålene mine.

mvh
    wukka.
    Jeg er jo noob på dette, men kan i alle fall synse litt om noen av tingene du lurer på..

Da jeg holdt på føltes det ut som massen stivnet fort...Fortere enn jeg likte. Da jeg helte 3 ladning virket det allerede som den ikke helt ville blande seg med de 2 første - men med piggkost og langkost fikk jeg det greit til. Jeg tror at etter 25 min er det lite håp for at du klarer å få noe særlig flyt i den massen som ble lagt ut først. Men poenget er jo at dette legger seg ganske lagvis slik at du stort sett kun trenger å konsentrere deg om å få den ladningen du heller ut til å flyte sammen med forrige ladning. Og den er jo typisk maks 5 min gammel......

Dersom du setter opp nivåpinner tror jeg det det er mulig å gjennomføre prosjektet ditt - men du må hele tiden passe på at 2 og 2 ladninger ligger riktig før du heller på neste -denne kan du bare tilpasse i overgangen til det som allerede ligger der.

Jeg hadde store plastbaljer - og med 25kg masse i hver sekk kan du bare glemme å blande mer enn en sekk pr drill. Hvilket bringer meg over på ditt spm nr 3 :

Jeg har selv 2 driller : en vanlig B&D slagdrill på 600w, samt en Bosch borhammer fra den blå serien. Planen var at mine 2 medhjelpere skulle blande med hver sin drill- men det viste seg raskt at slagdrillen ikke hadde nok moment til å starte blandeprosessen. Vi måtte bruke borhammeren for å i det hele tatt klare å få pulveret til å mikse med vannet. Når det begynte å bli en noe mere homogen masse gikk det greit å overta med slagdrillen. Men skulle jeg gjort det om igjen hadde jeg aldri brukt en slik - sørg for å ha kraftige borhammere som har masse moment.

Når det gjelder list mellom vegg og gulv brukte ikke jeg det - men jeg kjøpte sånne skumgummiremser som jeg stappet inn under gipsplatene slik at ikke avretningsmasse skulle renne inn i veggen i sprekken mellom gulv og vegg..

Du får holde oss oppdatert med fremgangsmåte og resultat - flott måte for andre å lære av :-D

Active cozmo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    348
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Svantekiller
    Nå skal jeg også dra igang med et slikt prosjekt, og da kommer usikkerheten gitt

Men her er det jeg tror jeg må gjøre ( gjelder KUN avrettingsmassen )

etter at jeg har primet/lagt kabel.

- Bland masse avretting i 3 bøtter? slik at den blir tynn.

- Start i et hjørne og tøm ( Hvor mye?? )

- gjenta det i alle 4 hjørnene??

- hva når man har tømt??

ble veldig usikker på dette, har jo sett dette har blitt gjort mange ganger
    Hvordan gikk det egentlig med prosjektet ditt ? Har vært litt fraværende på forumet siste mnd :???:

Side 3 av 5 FørsteFørste 1 2 3 4 5 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •