Legge fliser på betong - avrette eller ei ? - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 5 FørsteFørste 1 2 3 4 5 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 89
    Active cozmo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    348
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Svantekiller
    Du pigger opp gulvet

Jeg legger en devimat følerør som bygger under 1 cm? mulig det er for mye for deg ??
    Fakern - det var et sånt rør jeg skulle hatt...:twisted:

Intermediate Svantekiller sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    3,645
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av cozmo
    Fakern - det var et sånt rør jeg skulle hatt...:twisted:
    8)

Skal ikke si noe jeg

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    231
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Jeg holder på med kjøkken/spisestue/stue prosjekt.. Der skal jeg legge varmekabler og flis ( eller avrettet skifer ) og da skal jeg legge masterboard, kabel og fliselim
    Vanlige kabler du skal ha her eller siden du skal bruke masterboard?

Har også lagt mine meter med devimat på jobben

Devi følerrøret er helt genialt bruke, hvis ikke kunden på død og liv skal ha Micromatic termostat. Da går det dritt. (jeg har prøvd) Som oftest så bruker jeg 12mm (sort) rør siden det kommer i bunter og er mye billigere , men er plassen veldig dårlig så er jo devi'n 2mm mindre

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    3,645
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Doxa
    Nei, men det er brennbart materialer under, og vi har startet med en policy der masterboard er det eneste som gjelder under.. Det er ikke bra med gips.. Husker ikke hvorfor i farten.. Men det er noe som ikke er bra der...

så jeg skal nok legge devimat ja

]Devi følerrøret er helt genialt bruke, hvis ikke kunden på død og liv skal ha Micromatic termostat. Da går det dritt. (jeg har prøvd) Som oftest så bruker jeg 12mm (sort) rør siden det kommer i bunter og er mye billigere , men er plassen veldig dårlig så er jo devi'n 2mm mindre
    Stemmer på en prikk.... Micromatic får de ikke 8) Men når det er sagt så har jeg brukt en devi gulvføler på en micromatic termostat.. Har ikke hørt noe enda

Vi legger KUN devi rørene.. hvis kundene ikke aksepterer dette så får de rom føler og på anbud er de med i prisen... så pengene forsvinner ikke...

Intermediate Audiomur sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    2,205
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg holder på med kjøkken/spisestue/stue prosjekt.. Der skal jeg legge varmekabler og flis ( eller avrettet skifer ) og da skal jeg legge masterboard, kabel og fliselim
    Håper du har lagt mange kvadratmeter med flis, eller at du ikke er så nøye på sluttresultatet.

Active cozmo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    348
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Har også lagt mine meter med devimat på jobben

Devi følerrøret er helt genialt bruke, hvis ikke kunden på død og liv skal ha Micromatic termostat. Da går det dritt. (jeg har prøvd) Som oftest så bruker jeg 12mm (sort) rør siden det kommer i bunter og er mye billigere , men er plassen veldig dårlig så er jo devi'n 2mm mindre
    Hvorfor går det dritt ? Ble skeptisk nå - har kjøpt en Micromatic termostat (MTC2) - følerkabelen er jo lang og tynn - ingen problemer med å dra den i noe slags rør ?...

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    231
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei, men det er brennbart materialer under, og vi har startet med en policy der masterboard er det eneste som gjelder under.. Det er ikke bra med gips.. Husker ikke hvorfor i farten.. Men det er noe som ikke er bra der...

så jeg skal nok legge devimat ja
    Vi legger helle ikke gips lenger, men med 100w/kvm så slipper du jo hvis det ikke har endret seg. Holder jo i oppholdsrom

Hvorfor går det dritt ? Ble skeptisk nå - har kjøpt en Micromatic termostat (MTC2) - følerkabelen er jo lang og tynn - ingen problemer med å dra den i noe slags rør ?...
    Fordi devirøret er for tynt...

Active cozmo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    348
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fordi devirøret er for tynt...

Okey - så lenge det bare er dét

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    3,645
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Audiomur
    Håper du har lagt mange kvadratmeter med flis, eller at du ikke er så nøye på sluttresultatet.

Jeg vet dette

Men jeg har tilkalt ekspert hjelp Men tror nok at jeg må avrette gitt... jeg MÅ krype til korset... Jeg klarer det ikke uten... dessverre vil jeg nesten si..

Vi legger helle ikke gips lenger, men med 100w/kvm så slipper du jo hvis det ikke har endret seg. Holder jo i oppholdsrom
    Vi kjører UANSETT vi.. bedre å kjøre løpet ut.... Men jeg vet ikke om det er endret.. Men uansett så er det en ekstra sikkerhet for oss...

Vi legger også KUN 100 og 150... bruker ikke den 70 eller 80... den minste

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    47
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du skal avrette gulvet, har jeg ett par tips.
    Ha to andre sammen med deg, en har oppi vann(max. 10% mer enn oppgitt pp sekken, ellers mister massen sin styrke) og så avrettingsmassen. En står å blander med en kraftig drill min. 1000w eller lavgiret i 20L stålbøtter(ha min.to stykker). da kan du konsentrere deg om å prøve å legge massen ut slik at den flyter ut plant. Hvis du aldri har gjort det før, har hey di noen høyde markører som du kan sette spredt utover gulvet å bruke en laser til å sette rett høyde på dem. Uansett ikke stress utleggingen for mye, det blir sjelden bra. Belive me, jeg har sikkert hånd avrettet samlet 3000m2

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    3,645
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Avrettingsmasse..

hvordan regner man ut hvor mye man trenger?? det har jeg aldri skjønt

Jeg skal legge ca 21 kvm med skifer.. gulvet er 80% rett har jeg sett.. er det da noen magisk formel??

Eller er det slik som jeg tenker: man tar en standard og tar litt mer en det?? Det er vel umulig å måle dette 100%

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    3,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Skal rette ut selv til helga...

Målene står på posen. Jeg har kjøpt Heydi flyt (tror jeg det het). Her regnes det ut 1,7 kg / pr kvm / pr 1mm. Det vil i praksis si at du på 21 kvm må regne 1,7 kg x 21 kvm = 35,7 kg pr kvm hvis gulvet skal rettes 1mm. Skal du, som meg, rette 5 mm vil antall kg bli 35,7pr kvm x 21 kvm x 5 mm = 178,5 kg til hele gulvet. Dette vil si at du trenger 178,5/25kg pr sekk =7,14 sekker.

Når det gjelder hvordan du skal legge kan du som sagt tidligere i tråden avrette med laser, evt bruke rettholt og merke av med målepinner etc for å se hvor du skal legge "mest". Husk å vaske betonggulvet rent for støv og ha på en primer (denne kan du rulle på). Har selv fått beskjed om at avrettingsmasse ikke binder så godt...

Håper ting ble litt klarere:-D

Mvh Chris

Active cozmo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    348
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av eribraa
    Hvis du skal avrette gulvet, har jeg ett par tips.
    Ha to andre sammen med deg, en har oppi vann(max. 10% mer enn oppgitt pp sekken, ellers mister massen sin styrke) og så avrettingsmassen. En står å blander med en kraftig drill min. 1000w eller lavgiret i 20L stålbøtter(ha min.to stykker). da kan du konsentrere deg om å prøve å legge massen ut slik at den flyter ut plant. Hvis du aldri har gjort det før, har hey di noen høyde markører som du kan sette spredt utover gulvet å bruke en laser til å sette rett høyde på dem. Uansett ikke stress utleggingen for mye, det blir sjelden bra. Belive me, jeg har sikkert hånd avrettet samlet 3000m2
    Bra tips du kommer med her. Ser ut for at jeg har bestemt meg for å avrette først.

Jeg har tenkt på akkurat det du sier om å være flere - har utnevnt samboern til blandesjef Har regnet ut at jeg trenger ca 4 sekker med masse, så kjøper trolig 4 bøtter og en sekk oppi hver. Og setter vannkanner med riktig mengde vann ved siden av så hun kan helle vannet oppi og begynne blande med en gang første bøtta er ferdig blandet.

For å vite at jeg har på omtrent like mye masse over alt tenkte jeg kjøpe slike markører som det skrives om i en annen post her..Men siden betongsålen stort sett er greit i vater tenkte jeg egentlig bare sette ut en rekke like høye markører (høyden av devimatta +litt)...
    På den annen side er jo dette endelig en unnskylding for å kunne investere i laservater :-D

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    2,205
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    4 sekker på 12m2 er for lite hvis du skal dekke kabelen skikkelig. Jeg ville kjøpt med 6-7 sekker, det er bare å levere tilbake det du får til overs. Det er ikke kult å stå der og mangle en sekk eller tre...

Active cozmo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    348
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Audiomur
    4 sekker på 12m2 er for lite hvis du skal dekke kabelen skikkelig. Jeg ville kjøpt med 6-7 sekker, det er bare å levere tilbake det du får til overs. Det er ikke kult å stå der og mangle en sekk eller tre...
    Blingsa - mente 5. Tenkte bruke addaplan super. 1.6kg pr mm pr m2. Skulle bli 96kg som altså gir 96/20 = 4.8 sekker. Men som du sier - vannvittig kjipt å stå der og mangle litt - er jo et poeng at det bare er å levere tilbake de sekkene man ikke bruker

Active cozmo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    348
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Foresten noen som har noen tips til avrettingsmasse ? Fant akkurat en interessant post her :

selvutjevnende masse og kvalitetsforskjeller. - no.fritid.bolig | Google Grupper

Dette er jo meget interessant. Vil jo absolutt prøve velge det produktet som flyter best ut...Heydi Best Flyt virker jo som en sterk kandidat i så måte.
    Noen som har erfaringer med Adda avrettingsmasse?...Andre ?...

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    24
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skal du ha den beste avrettningsmassen så kjøper du Uzin NC170 evt. NC152.
    Dette er "high end" av avretningsmasser.:-D

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    92
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Min erfaring etter et par rom med Devimat er at det funker helt utmerket å skippe avrettingsmasse dersom du legger stein som ikke er slipt (skifer hos oss). Disse er uansett ikke er jevne i overflaten, det gjør derfor ingen praktisk forskjell om det er litt ujevnheter i underlaget. Hos oss ligger det derfor betong-primer-depron-primer-devimat-fliselim-skifer. Fliselimet er lagt i 2 runder - først påsparklet for å ta de værste hullene og så bindelag mot steinen.

Skal du derimot legge slipt stein eller fliser er nok avretting en svært god ide - det er ikke lett å sette disse uten høydeforskjell når underlaget er ujevnt.

Depronen er forresten genial - den gjør at skiktet som varmes opp blir minimalt = rask regulering av temperatur. Og 3mm har du uansett plass til...

Active cozmo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    348
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av juffmann
    Skal du ha den beste avrettningsmassen så kjøper du Uzin NC170 evt. NC152.
    Dette er "high end" av avretningsmasser.:-D
    Takker, vet du hvor man får kjøpt dette produktet? Evt hva det koster ?....

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    2,205
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Foresten noen som har noen tips til avrettingsmasse ? Fant akkurat en interessant post her :

selvutjevnende masse og kvalitetsforskjeller. - no.fritid.bolig | Google Grupper

Dette er jo meget interessant. Vil jo absolutt prøve velge det produktet som flyter best ut...Heydi Best Flyt virker jo som en sterk kandidat i så måte.
    Noen som har erfaringer med Adda avrettingsmasse?...Andre ?...
    Jeg er enig med Per W, Adda "Megaplan" er svært dårlige greier. Det er faktisk den dårligste avrettningsmassen jeg har prøvd. Addaplan super kan du fint bruke.

Side 2 av 5 FørsteFørste 1 2 3 4 5 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •