ny seas bass CA18RLY

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 12 av 12
    Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    138
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

ny seas bass CA18RLY

Noen som har kjennskap til CA18RLY bassen fra Seas. Skal bygge en liten høyttaler med denne. Noen som har hørt dette elementet?

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Re: ny seas bass CA18RLY

Sitat Opprinnelig postet av bcrazy
    Noen som har kjennskap til CA18RLY bassen fra Seas. Skal bygge en liten høyttaler med denne. Noen som har hørt dette elementet?
    Har hørt om det nå! Ser ut til å være et kjekt element, det. Du har sikkert funnet både datablader hos Seas og pris hos forhandler, så da er det vel bare å kjøre på? Tror ikke det er mange som har erfaringer med det siden det er såpass nytt. God slaglengde ser det ihvertfall ut til å ha. Synes (ut fra kurvene) at det bryter opp litt for tidlig til å være ideelt som mellomtone, så det bør vel parres med en diskant som tåler å ha delefrekvensen under 3kHz. Det krever igjen ganske bratt delefilterkonstruksjon.

Synes forøvrig impedanseskalaen på databladet er litt rar. Med markeringene 10 og 100 så klarer ikke jeg å se hvordan den hverken kan være lineær eller logaritmisk...

Men det går sikkert bra. Lykke til!

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    138
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tenkte å dele rundt 2500 hz eller lavere. Har lyst til å prøve ut dette elementet. har hatt bra erfaring med elementer fra Seas før.

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har vurdert elementet selv, men ville heller gått for CA18RNX siden det er samme elementet men med noe bedre egenskaper i bassområdet. Elementene har CCAW-spole som betyr at det er kobber belagt med aluminium i viklingene. Dette gjør spolen lettere selvom den er ganske lang.

Frekvensgangen på RNX er nesten som på RLY i mellomtonen. begynner du å knekke av rundt 2000 Hz kan jeg tenke meg at du klarer deg med førsteordens filter om du lar diskanten krysse ved rundt 3000 Hz.

Jeg endte selv opp med 8 stk CA15RLY som jo også er mye av samme element. Jeg skal ha 4 i hver kasse på omkring 30-35 liter. Ser du på frekvenskurven til dette elementet så er den helt hysterisk rett inntil den ruller kontrollert av. Jeg skal dele slakt på rundt 2800 Hz mot en bånddiskant.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    138
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Må si jeg er veldig fornøyd med elementet. Har brukt dette og Seas 27TBF/G. Kasse volum på 21 liter med -3dB rundt 45 Hz. Har brukt filterforslag fra Eltek, deler rundt 2700-2800 Hz. Måtte dempe diskanten med 5 db i steden for 4 før jeg ble fornøyd. Det er ganske bra bass i høyttaleren selv om den ikke går altfor dypt. Kan guffe opp ganske bra før elementet låter presset. Utrolig bra trykk for å være 6.5" sikker mye takket være den ganske lange slaglengden. Synes nedre mellomtone låter svært bra. Kunne kanskje vært litt bedre opp mot delefrekvensen, men likevel bra. Bare synd at høyttaleren ikke er til meg. Spiller en god del bedre i mellomtonen enn Vifa P13WH99-04 som jeg bruker som mellomtone i mine 3-veis høyttalere.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det hørtes da mer ut som CA18RNX siden du fikk "trykket" det inn i 21 liters kasse. Selv i 35 liter ble RLY-en slank. RLY har mindre magnet og 26mm talespole. Den har et lavere BxL-produkt og lavere bevegelig masse, samt VAS på 30 liter om jeg ikke husker helt galt. Det gjør at den vil ha kasser på 35-40 liter før den våkner til liv. RNX derimot stortrives i kasser på ca 18-28 liter. Jeg skal plukke opp 4 stk i dag som skal inn i kasser på ca 50 liter. Jeg har til nå lekt med 8 stk CA15RLY som spiller vanvittig bra. De har 35 liter å boltre seg på, men jeg kunne ønsket et litt mer progressivt oppheng og ca 3 gramm mer bevegelig masse. Ideelt sett kanskje også litt høyere magnetstyrke.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    138
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    er definitivt CA18RLY jeg har brukt. Vil ikke 50 liter på disse bli litt mye?
    Jeg bruker Caad 2.0 Til å beregne port og volum. Med 50 liter blir det en liten hengekøye mellom 50 og 200 Hz. I 21 liter med en port portfrekvens på 41 Hz. Blir det en liten heving mellom 60 og 250 Hz. Begynner å falle av ved 60 Hz og - 3dB på 45 Hz. Dette er jo kun simulering, men tror det kan stemme ganske bra. Det er i hvertfall min subjektive oppfattning.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det var 2X RNX jeg skulle ha i 50 liter. RLY passer nesten perfekt i 40 liter/33Hz. De har da en F3 på rundt 34 Hz, noe som er meget pent for en 6,5".

Det du sier om 21-liters kasse stemmer, men det ser jo ikke pent ut da.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    138
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei ser jo ikke så veldig pent ut, men synes det låter bra.
    Har tenkt på å bruke CA18RLY i kasse på 40 liter når jeg skal bygge meg nye høyttaler. Må bare få solgt de jeg har først.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Etter å ha sett grafen på CA18RLY i 40 liters kasse raste jeg av gårde, og har nå 4 stk til innspilling her som skal inn i en kasse på mellom 60 og 80 liter (to i hver). De virker svært velbygde, et skritt i riktig retning for Seas med det nye chassiset og de nye spolene. Jeg fikk samtidig litt input på hva de jobber med, og det kommer til å komme fler nydelige 15cm i papp med forbedrede egenskaper.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    138
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    La oss høre hvordan resultatet blir.
    Skal du ha dem i D'appolito?
    Har tenkt å bruke enten en eller to slike i min neste høyttaler hvis to så D'apolitio.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det blir D'Appolito. Jeg har nå med 4x CA15RLY plassert to i D'Appolito og to som ekstra bass i bunnen. De har forresten et kombinert serieordnet og paralellordnet filter som fungerer meget bra. Selve den vertikale spredningen er meget pen med D'Appolito, og den måler nesten skremmende bra. Impedanskurven er også veldig snill på denne høyttaleren.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •