DIY Elektrisk takoppheng til PJ.

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 5 av 5
    Newcomer chin sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    212
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

DIY Elektrisk takoppheng til PJ.

Jeg kommer til å gå til innkjøp av prosjektør nå de nærmeste dagene, pga tv'en min har tatt kveld. Jeg har tenkt på følgende løsning.

Kjøpe en aktuator (tror det var det det het) for å kunne heise/senke PJ opp i taket når den ikke er i bruk. Utfordringen jeg ser med det hele, er at det er kaldt der oppe. Det blir jo ofte svinkaldt her på vinteren, og det er ett kaldloft, som kun er isolert rett over stuetaket, og ikke oppunder takbjelkene. Jeg forestiller meg at en hurtig nedkjøling av lampe/linse etc ikke er en særlig bra ting.. Noen som kan bekrefte/avkrefte dette for meg?

Intermediate Razortec sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,679
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan du ikke bare isolere rundt projektoren på loftet da? Lag en kasse på loftet som projektoren passer inn i?
    Bare en tanke.

Hvorvidt pæra å sånn har har godt av å bli hurtig kjølt vet jeg ikke, men en vil vel kansje ha litt fuktighet/kondens som skapes ved overgang varmt/kaldt og det er vel meget ugunstig vil jeg tro.

Newcomer chin sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    212
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, var det og da.. Kasse skal jeg alltids klare å få til, ikke noe problem det. Bør vel kanskje være rimelig lufttett også, for å unngå kondens. Og hvis jeg isolerer den kassen også, så blir det jo kanskje ikke så ille? Blir jo bare ett "hull" i taket på en måte, som fortsatt er tett.. hmm... Bør vel kanskje gå da....

Ok, hvis jeg gjør sånn her..

skjærer ut ei av takplatene i skjøtene, bygger ei tett kasse som dekker hullet ovenfor, og isolerer på utsiden av kassen oppe på loftet med 200mm glava. Så burde jo varmen fra stua være oppe i det hullet også, siden jeg ikke har tenkt å tette igjen hullet med pakning eller noe slikt, right? Eller tenker jeg helt feil nå?

Intermediate Razortec sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,679
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av chin
    Ok, hvis jeg gjør sånn her..

skjærer ut ei av takplatene i skjøtene, bygger ei tett kasse som dekker hullet ovenfor, og isolerer på utsiden av kassen oppe på loftet med 200mm glava. Så burde jo varmen fra stua være oppe i det hullet også, siden jeg ikke har tenkt å tette igjen hullet med pakning eller noe slikt, right? Eller tenker jeg helt feil nå?
    Det var noe sånt jeg hadde i tankene ja....

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    231
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Høres ut som en grei løsning... husk plast også