Trenger forslag til "Bass vs. WAF" Prosjekt

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 21
    Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    20
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Lightbulb Trenger forslag til "Bass vs. WAF" Prosjekt

Hei

Jeg skal bygge meg en sub til stua. Dette skal ikke være husets hjemmekino, da denne skal befinne seg i kjelleren. Men noe bass må det være oppe også

Jeg har 4 stk Dynabel db12 (ELTEK AS) som jeg kan bruke. Trenger ikke bruke alle selvsagt, men minst 2. Forsterkeren er en Earthquake Klasse D fra en mk2-sub, så kraft er det nok av...

Jeg vet det er ca 100 tråder som angår phobos her på forumet, men jeg hadde tenkt å integrere det noe mer i rommet. (Ellers hadde jeg bare bygget 4 phobos).

Derfor er mitt spørsmål til dere der ute:

Har dere noen forslag til en sub jeg kan bygge av disse elementene med høy WAF?

Bord og sofa kan desverre ikke brukes til å bygge inn i/under...

Trenger tips til konstruksjon og volum evt. andre smarte ideer.

Forslag mottaes med stor takk :-P

Intermediate grumle sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    565
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du noen bilder av stua kanskje ?

Expert Scrooge sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan jeg i all beskjedenhet foreslå noe sånt?
    http://avforum.no/forum/diy-do-yours...-forening.html
    Selv om det kanskje blir en kompromissløsning, så kan man jo bruke den som et bord ved siden av sofaen?
    En glassplate på toppen, kan jo gjøre underverket mtp WAF-godkjennelse. ;-)
    Btw; velkommen til forumet!

Intermediate norcad sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Løsningen hos meg ble et lampebord med subkassen under, kanskje det er en mulighet?

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    18
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva med en evt to lukkede isobarik suber
    Disse bruker bare halve kasse volumet å spiller renere og med bedre kontroll en med standard lukket kasse. Meget WAF vennlig med bedre bass kontrol. Minuset er selvsagt at den tåler dobbel effekt og kun halve spl i forhold til samme antall elementer i konvensjonel design. Men hva gjør man vel ikke for WAF og litt bedre godlyd?

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    92
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Om plassen tillater det kan du bygge dette som en skjenk plassert langs frontvegg. Bredde på 180, dybde 45 og høyde 50 + ben gir anslagsvis 75 liter per element. Du vil trenge litt EQ i lukket kasse, men det gjør du egentlig uansett for å få en bra respons i rommet. Alternativt kun 2 elementer med dobbelt volum per element og et lavere F3 som nok kan klare seg uten løst i bunn hvis kravene er moderate...

La elementene spille nedover for å kamuflere dem og sett den på solide føtter (IKEA har noen eike-saker til en hyggelig pris). Finer hele kassen, mal den, tapetser den, whatever - ingen synlige hull gjør finishen enklere. Vil fungere bra i mono (det ser ut til at det er planen?), men det er ingenting i veien for å kjøre i stereo heller.

En horisontal linje helt nede ved gulvet som dette blir gir bra romforsterkning (fra 2 nærliggende flater), og noe ekstra effektivitet gjennom at elementene kobler til hverandre akustisk over linjens lengde. Og det holder med 2 elementer (1 i hver ende) for å få denne effekten i de laveste oktavene.

Et lite obs: Det er en fordel med et solid gulv ved nedadrettde subber - parkett og plank har en tendens til å svinge relativt kraftig ved mye pådrag ellers...;-)

Newcomer chin sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    212
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Excalibur
    Hva med en evt to lukkede isobarik suber
    Disse bruker bare halve kasse volumet å spiller renere og med bedre kontroll en med standard lukket kasse. Meget WAF vennlig med bedre bass kontrol. Minuset er selvsagt at den tåler dobbel effekt og kun halve spl i forhold til samme antall elementer i konvensjonel design. Men hva gjør man vel ikke for WAF og litt bedre godlyd?
    Hvordan får man laget en lukket isobarik løsning uten at det ene elementet stikker magneten ut av kassen? Det er sjelden dette er nevneverdig pent..

Grunnen til at jeg spør, er at jeg lurer litt på det samme..

Intermediate fhl sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    1,869
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    g

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    18
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av chin
    Hvordan får man laget en lukket isobarik løsning uten at det ene elementet stikker magneten ut av kassen? Det er sjelden dette er nevneverdig pent..

Grunnen til at jeg spør, er at jeg lurer litt på det samme..
    Det er bare å lage sidene rundt elementene litt lengre slik at de dekker over de.
    Se fig 1 hvitt felt
    Den åpne siden kan du kle med front stoff eller om elementene egner seg til å henge så kan du sette den på spikes å la den spille ned.

Newcomer chin sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    212
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ah, spenstig. Dette må prøves. FHL: volumet som er netto i den kassen, skal det regnes ut etter det innerste elementet da? Slik at det yttereste kun blir ett... ekstraelement på en måte?

Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    1,869
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    g

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    20
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Lightbulb Min løsning

Har nå løst problemet (tror jeg)

Jeg har gått til innkjøp av en stor puff. (også kalt pall)

Den skal stå ved der jeg ser film. Denne er hul og har ca.100 l i indre mål.

Tenkte å sette to elementer inni denne, som spiller nedover...

Skal regne og kanskje kappe litt i morgen...

Men i morgen er det også lørdag, noe som betyr at det må drikkes :-D

Vi får se hvordan det går.

Har også fått trinnlydplater og sonar plater til hjemmekinoen, så jobb har jeg nok av ut året...
    Skal også bygge kasser til 2 eller 4 slike (RCF L18P300 SpeakerS - RCF 18" L18P300 woofer - RCF L18P300 speakers - RCF L18P300 1600 watt 18" speaker. RCF L18P300 18" woofer and other RCF speakers available here.) til kinoen også... Hadde vært gøy og laget en super scooper, men er litt usikker på hvordan dypbassen hadde blitt

"Spam" meg gjerne med forslag. Sitter og regner litt på isobarik nå, men det er jo så mange muligheter

Har litt lesning foran meg hvertfall

Expert Scrooge sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    100ltr kassevolum?
    Da har du uansett nok av varianter å ta av, vil jeg tro? Ganske digert, blir det uansett!

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    691
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    du halverer "vas" på elementet når du regner ut volumet i en isobarisk konfigurasjon. vær ytterst oppmerksom på at elementene er i fase og kjør de de på samme kanal aller helst.

Newcomer chin sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    212
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gjelder samme prinsippet ved portet isobarik? Dvs det som FHL kom med, bare en refleksport under f.eks? Og halvvering av VAS der også, sant?

Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    1,869
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    gg

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    210
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Selv om denne tråden er gammel som alle hauger, finner jeg den meget intressant.

Om jeg har oppfattet tingene rett er dette hva du får:

+
    I prinsipp halve kassevolumet med samme frekvensgang (i praksis blir kassene noe større da det vel er det aktive volumet som blir halvert, IKKE kassens total utvendige volum)

-
    dobbelt kostnad på elementer uten å få høyere lydtrykks potensiale

Siden jeg allerede har en drøss like 15 tommere liggende utgår vel da de negative sidene med konstruksjonen for min del, og siden jeg har nok bass med 2x15" i store kasser, vil jeg vel også være fornøyd med et par Isobarikkasser på halve volumet. Eller?

Ved å simulere mine 15" etter "halve VAS metoden" så ser det ut som om jeg skulle klare -3db ved 40hz (lukkede kasser og ca 79L BRUTTO innvendig volum) og 100+ db ved 20 hz ved kun 200W inn (hvert element har en thermisk effektålighet på 1000Wrms så dette burde vel gi et rimelig bra headrom med feks 2 Hypex Ds 8.0 som burde stortrives med den 4ohms lasten som et par av disse driverne utgjør.

Skissene viser et eksempel med Qtc på ca 0,65, går jeg for 0,71 kan jeg krympe kassene ytterligere, bakre kammeret blir da ca 42L

OM dette prinsippet har ulemper jeg ikke har fått med meg, vil jeg svært gjerne høre om det.

Intermediate epifant sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    533
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dersom du monterer elementene "ansikt til ansikt" vil også mye av den harmoniske forvrengningen bli kansellert. Fasen må (selvsagt) snus på det ene elementet, noe som gir en form for push/pull-isobarik

En annen ulempe er -3dB følsomhet i forhold til et enkelt element. (spolene paralellkobles, men i teorien får man jo ikke +3dB-effekten man normalt får av å doble membranarealet)

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    3,571
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Back to back = Army of two! Fett!

Newcomer okasin sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Sted
    Skien
    Poster
    144
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    he he ser nå at denne tråden er gammel.. men legger likevell ut et svar til andre som tenker på sub med waf..

jeg bygget denne komoden som sub for noen år siden.
    sjekk den ut
    Ingen som trodde at det var en subwoofer,, og den spilte svært bra..
    angrer på at jeg solgte den.. men nye prosjekter måtte finansieres..

Kommode sub

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •