potensielle problemer?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 12 av 12
    Intermediate Legatia sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    835
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

potensielle problemer?

Heisann,

Jeg er litt fersk innen innestereo, men lurer litt på å bygge meg høyttalere med tiden.

Har erfaring fra bilstereo, og der er de fleste elementene på 4ohm.

Jeg vurderer å bygge 3-veis fronthøyttalere bestående av scanspeak revelator diskant og mellomtone, også lurte jeg på å integrere en 8,5" midbass fra "bilstereoverdenen" i dette. Og den er da på 4ohm.

Så lurer jeg på om det kan bli problemer med f.eks delefilteroppbygging, eller annet som kan kræsje ved overgang fra midbass til mellomtone?

på forhånd takk for svar

edit: det er forresten verdt å nevne at midbassen egentlig er bygd for IB bruk, og vil dermed trenge en ganske stor kasse, evt. med akustisk ventil.

Newcomer mr.DIY sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    145
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Heisann!

Viss dette er ditt første prosjekt, så tror jeg du kanskje bør gå for noe litt billigere. scanspeak er meget gode elementer og brukes i meget dyre høyttalere.
    Så skal du lage høyttalere av dette bør du ha mulighet for måling av frekvensgang osv. Klar du kan jo ha flaks me å lage ett filter fra en tabell, men det ikke noe jeg ville ha gjort vertfall.

Vil anbefale deg å begynne med noe litt billigere som du kan eksprimentere med. Og få god lyd i bil og få go lyd i en 3-veis ht er to vidt forskjellige ting.

Finnes jo massevis av kit å få kjøpt, noe som kan vær en meget godt start :P

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    835
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg vet godt at ScanSpeak ikke er billig akkurat, men jeg er blitt meget glad i lyden dems. Jeg har forsåvidt noen elementer nå, som er bygget av scanspeak, men optimert for lydmiljø i bil. Så Q'n er vel litt forandret samt at den er coata med noe som tåler vann. Usikker på hva det rent lydmessig har å si fra originalen. Diskant har jeg jo å, den er vel fra 6 serien såvidt jeg har skjønt, litt usikker på nøyaktig hvilken men det er en 28mm dome.
    Hadde hatt litt lyst til å prøve ringradiatoren, da jeg synes den jeg har nå kunne vært hakket mer detaljert og oppløst.

Egentlig hadde jeg villet selge dette nå, men ser jo muligheten for å bruke dette i et evt. DIY bygg. Dessuten har det vært laber interesse fra køperes side.

Jeg har måleutstyr ja, har en apex mic og preamp til den. og TrueRTA level 4, vet ikke om du har vært borti det.

Men tanken min var kanskje å prøve seg frem med f.eks å dele høyttalerne aktivt med en bilspiller av litt kvalitet, for å finne delefrekvenser som duger. For så å bygge passive filtre når jeg har kommet frem til hva som duger.
    Vet ikke om det kanskje er fyfy, derfor jeg spør

Og midbassen har jeg aldri hørt noen som kan måle seg med hverken av bilstereo-elementer eller innestereo-elementer, så hadde hatt litt lyst til å integrere den. Muligens droppe sub, da midbassen begynner å rulle av ved 40hz, og det burde forsåvidt fungere til vanlig musikkbruk.

Men som sagt, jeg lurer på hva som kan bli problematisk.

Hadde det kanskje vært lettere å lage en 2-veis høyttaler og lage en ekstern aktiv sub istedet?

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    835
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    nånå, veldig så sjenerte vi skulle være
    lover, skal ikke bite noen

Funker det forresten å simulere et oppsett ved å plotte litt T/S parametre i noe program? eller om evt. noen som har litt erfaring kan si at det vil kræsje pga T/S parametrene på de forskjellige elementene er vidt forskjellige?

I tilfelle, så skal jeg nok kunne anskaffe dem.. (tror jeg)

Intermediate fhl sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    1,869
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvorfor ikke vurdere aktiv deling med for eksempel pc eller Behringer DCX2496?

Frode

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    835
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Absolutt ingen umulighet det..
    Da burde det være mye lettere å få det til å fungere uten å bruke milliarder på prøving og feiling med delefilterkomponenter..
    Men hvor får man tak i f.eks. et lydkort med aktiv 3/4-veis deling? Mac mini burde vel funket greit, og et eksternt lydkort på den?

Og vil det ha potensialet til å bli like bra som med gode passive delefiltre?

Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    1,869
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Potensialet er vel mye større enn med passive filtre.

Lydkortet må vel nok utgangen for å kunne brukes. Procom Music har godt utvalg. Software kan du for eksempel få hos Juice HiFi.

Her finner du kanskje noe av interesse også.

Frode

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    835
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    aha, dette virker interessant.

Men hva vil være å foretrekke? usb, firewire, pci eller pcmcia kort? Og vil resten av hardwaren spille rolle for sluttresultatet på lyden?

Intermediate norcad sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Legatia
    nånå, veldig så sjenerte vi skulle være
    lover, skal ikke bite noen

Funker det forresten å simulere et oppsett ved å plotte litt T/S parametre i noe program? eller om evt. noen som har litt erfaring kan si at det vil kræsje pga T/S parametrene på de forskjellige elementene er vidt forskjellige?

I tilfelle, så skal jeg nok kunne anskaffe dem.. (tror jeg)
    TS-parametre hjelper deg ingenting mtp delefilter.
    Og hvilken delefrekvens du skal benytte er heller ikke det vanskeligste.
    Det som gjør konstruksjon av passive delefiltere vrient, er først og fremst av impedansen varierer med frekvens. Derfor nytter det ikke å bare plotte inn noen data i et program, ei heller å følge noen tabeller.

Hvis du laster ned Speaker Workshop, og bruker litt tid på å lære dette, samt klarer å komme deg gjennom kalibreringen, har du plutselig et verktøy som klarer det meste.
    Der kan du måle impedanseforløpet til elementene, frekvensresponsen, beregne TS-parametre, beregne delefiltere, beregne basskasser og måle det ferdige resultatet selvfølgelig.

Enklere er det å komme igang med Arta, men dette er kun for oppmåling og har ingen funksjoner ang delefilter, kassebygging etc.

Hvis du ser i tråden min ang Seas 3-veis, får du kanskje litt inntrykk av hva det innebærer.

Lykke til!

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    835
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tenk ju,

Skal gå til anskaffelse av det og prøve å sette meg inn i det

Men blir nok uansett ikke no bygging med det første.. bilen er første pri..

Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    1,869
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Legatia
    aha, dette virker interessant.

Men hva vil være å foretrekke? usb, firewire, pci eller pcmcia kort? Og vil resten av hardwaren spille rolle for sluttresultatet på lyden?
    Du kan vel velge det som passer best for din situasjon. Jeg har laptop uten fw-tilkobling, og måtte derfor valgt usb eller pcmcia. Økonomien spiller jo ofte en rolle også. Resten av hardwaren spiller vel liten rolle så lenge den er i stand til å kjøre softwaren uten problem.

Frode

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    835
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    vel, alle nevnte passer bra for min situasjon.. grensesnittet er vel best på pci eller firewire om jeg ikke er helt på jordet, og har en stasjonær maskin som bare ligger å støver, så kunne brukt den da.. og økonomien er jo ikke akkurat ubegrenset som student den heller..

cd-spilleren var det eneste jeg kunne komme på som kanskje har innvirkning på lyden. Vet ikke om cd stasjonen på pc'n kan gjøre no tull med lyden?..

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •