Fresing av hull til små elementer.

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 10 av 10
  1. #1
    Newcomer chin sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    212
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

    Fresing av hull til små elementer.

    Heisann folkens. Jeg har en håndfres som jeg bruker til å skjære ut hull til elementene mine. Men nå har jeg kommet fram til ett problem som jeg ikke klarer å løse nøyaktig nok.

    Jeg skal ha ett hull som er 104mm i diameter. Den fresemalen jeg har, går ikke ned til så små dimensjoner. Så jeg fant fram ei 4mm mdf plate som jeg tenkte å bruke som underlag/fresemal. Målte opp, borret hull og satte nedi en skrue som jeg brukte som senter til fresingen. Problemet er at denne vandrer litt, og uansett om jeg lager ett tigthere hull til den, så når jeg er ferdig å frese hullet, så har den vandret 1-3mm (hullet er blitt såpass mye større) og det tar seg ikke så veldig bra ut.

    Så, fortell meg deres triks, hva gjør dere for å lage små hull der senter er midt på anlegget på fresen deres.

  2. #2
    Active Xell sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    man kan kjøpe sierkeljig: Gustavsen AS

    eller lage en selv: http://avforum.no/forum/diy-do-yours...tml#post509545

    Prinsippet i disse sirkeljiggene er at man har en sentertap som man roterer fresen rundt. Man trenger altså bare bore et hull i plata der senter på sirkelen skal være så får man en perfekt sirkel rundt denne. Lager man den riktig er det mulig å få det slik at sentertappen kan sitte under basen til fresen og da kan man nesten frese ut et så lite hull man vil.

  3. #3
    Intermediate KimSan sin avatar
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    557
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Vanligvis har jeg løst det ved å skjære ut en mal i en finerplate med stikksag. Om du lager malen perfekt, vil fresingen alltid bli perfekt. Malen bruker du bare om igjen, raskt og sikkert. Uansett, så er det bare å legge malen der du skal frese hullet, og dermed støtte og føre fresen (munnstykket til fresen, ikke freseborret) mot malen rundt hele sirkelen.

  4. #4
    Intermediate eMTea sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Xell
    man kan kjøpe sierkeljig: Gustavsen AS

    eller lage en selv: http://avforum.no/forum/diy-do-yours...tml#post509545

    Prinsippet i disse sirkeljiggene er at man har en sentertap som man roterer fresen rundt. Man trenger altså bare bore et hull i plata der senter på sirkelen skal være så får man en perfekt sirkel rundt denne. Lager man den riktig er det mulig å få det slik at sentertappen kan sitte under basen til fresen og da kan man nesten frese ut et så lite hull man vil.
    Sånn gjorde jeg og, ved utfresing og nedfresing til bel diskantene og elementene.
    For å forklare det litt mere detaljert:
    Jeg tok en 4mm plate, og festet under fresen, i de skruene som er like ved fresestålet. Startet fresen og kjørte den igjennom den plata.
    Så målte jeg fra ytterkanten av det hullet, og innover, altså på tvers av hullet. Der målte jeg ønsket radius på hullet, og satt ett merke.
    Der du satt merket, borrer du et 4mm hull, også finner du frem slik en 4mm plugg, som brukes i mange kjøkkenskap, og i ikea sine skap, til å holde hyllene oppe, putter den i hullet.
    Deretter borrer du et hull i center av der du skal ha hullet frest, og stiller inn riktig dybde og roterer

    Husk å gjøre et par prøver, slik at du ikke ødelegger noe på første forsøk.

    (Beklager at jeg skrev dette så detaljert, men andre som er mindre kjent med verktøyet kan også klare dette)

  5. #5
    Active R&R sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    444
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Jeg har også laget meg en jig, i MDF. Jeg har frest inn forsenkede spor i den som passer med skruehullene i fresen, og et langt hull i senter der fresestålet er. Da ligger jigen helt plant med baffelen. Det er viktig at den ikke ligger og vipper. Da har du en jig der du kan justere avstanden fra senterbolten til fresestålet. Jeg bruker et skyvelær til å måle eksakt avstan fra senter av senterbolten, til ytterkant av fresestålet (plusser på 0,5mm) På den måten får jeg perfekt resultat hver gang.

  6. #6
    Newcomer chin sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    212
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Kjempebra svar alle sammen. Emtea, jeg blir å bruke ditt forslag, ser jeg. Men jeg mangler den pluggen, men jeg har funnet en erstatter for det. Så tusen hjertelig folkens.

  7. #7
    Active KviteKrist sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    354
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Funker jo og bra og bruke de stengene som kommer med landet. Gustavsen har jo og ein vri på det (lett å kopiere!)

    Eg har gjort det slik: http://kvitekrist.com/bilder/fo2.JPG

  8. #8
    Newcomer chin sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    212
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Joda, den er fin den, kvitekrist. Men hva skjer når du skal ha et hull som er ca 9cm i diameter? Da fungerer desverre ikke den måten du har der på. Og det var i grunnen det jeg var ute etter å få tips og triks på. For å lage store hull er ikke noe problem, fra 16cm og oppover. Det går helt greit, der bruker jeg bare stengern slik du har gjort

  9. #9
    Active KviteKrist sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    354
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Ah, løysningen då er ei tynn plate som går under anleggsflata på fresen, då klarer du så lite som mulig.

  10. #10
    Active Xell sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Går fint å bruke stengene som fulgte med og lage en jig slik som Gustavsen selger. Da må man feste en plate under stengene og ha et hull til i enden av freseåpningen slik som man ser på den gule plata på Gustavsenjigen. Men mine stenger er litt slerkete jo lenger ut man drar fresen, så da ville keg laget et feste for stengene i andre enden også slik at jigen blir stabil og fin. I denne jigen vil man ikke behøve å lage nye hull for hver diameter da man kan feste fresen hvorsomhelst på stengene.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •