Kokken, en DIY noob, roter i gamle elementer

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 13 av 13
    Moderator Kokken sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,576
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Kokken, en DIY noob, roter i gamle elementer

I 1990/91 laget jeg en toveis trykkammer sak med elementer og delefiler fra Eltek/Ing.Strand. Jeg har pr. i dag ingen data på settet annet enn det jeg klarer å lese på komponentene.

I dag fant jeg dem frem igjen fra flytterotet, de har ligget i en eske med annet rask. Kabinettet bærer preg av enkle løsninger og et liv fra bla studenthybel. Det er fysisk helt, men stort og stygt. Delefilter og elementer ser OK ut fysisk men er delvis demontert, så jeg kan ikke sjekke direkte. Det blir neste trinn, skru dem sammen igjen og sjekke at elementene virker.

Etter testen må jeg finne ut hva jeg skal gjøre med dem.

a) Beholde kabinett og bare brushe opp finnish
    b) Beholde elementer og delefilter men lage nytt kabinett
    c) Beholde elementer, bygge nytt kabinett og tune nytt delefilter.

Versjon a) er det jeg er kapabel for med mine teoretiske og praktiske kunnskaper på høytalerbygging i dag.
    b) skal (tror jeg) skulle kunne gå greit så lenge jeg holder meg til fysisk samme kabinettmål, men det blir litt intetsigende.
    Så hvis jeg kan få hjelp av de med mye kunnskap her på Forumet, så kan jeg prøve meg på en nytt kabinett og forhåpentligvis lære meg noe praktisk delefilter-design.

Elementene er tydeligvis Vifa:
    Diskant: D19TD-05
    Mellomtone/bass: C17WG-29

Mulig at hukommelsen svikter meg her, men jeg trodde jeg skulle ha et element fra Seas ut fra bestillingen i sin tid, så jeg er litt overrasket over at begge kommer opp som Vifa ved søk på google.

Så: Er disse elementene verd å bruke tid med hvis de viser seg å fungere?

Intermediate gubben sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    2,832
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan dette være et kit fra Vifa ? 802 eller noe i den duren eller muligens noe eldre greier , det ringer ei bjelle men er ikke sikker . En mail til Eltek kanskje ?
    gubben

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    756
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei
    Vifa 802 brukte riktignok C17WG-29-08 bass, men diskanten var en D26TF-05-06 ( vet dette fordi jeg bygde et par slike til en skole)
    Mvh Jan I

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det bare meg som ser for meg en kokk foran en stor gryte full av høyttalerelementer?

Kan det være at Vifa 802 har blitt oppgradert på et tidspunkt da?

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,576
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Snickers-is
    Er det bare meg som ser for meg en kokk foran en stor gryte full av høyttalerelementer?

Kan det være at Vifa 802 har blitt oppgradert på et tidspunkt da?
    Kanskje jeg skulle ta en gammel 12" CV! fra samme tidsperiode og legge i storgryta med Vifa'ene. 4-5 timer på maks varme og brannkorpset i beredskap, så blir det hotpot i heimen.

Vifa 802 hørtes litt kjent ut, men så var det hvor jeg hadde Seas fra?

Hvis jeg ikke finner elementene dugende, så finner jeg frem hagla igjen!
    Kokken, en DIY noob, roter i gamle elementer-chef_gun-jpg

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,576
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Jan I
    Hei
    Vifa 802 brukte riktignok C17WG-29-08 bass, men diskanten var en D26TF-05-06 ( vet dette fordi jeg bygde et par slike til en skole)
    Mvh Jan I
    Har du noen tegninger/beskrivelser liggende?

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    756
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Kokken
    Har du noen tegninger/beskrivelser liggende?
    Mener det ligger kassetegninger og delefiltertegninger på jobben, men er langtidssykemeldt så det kan hende det blir en stund til jeg får hentet dette.
    Men jeg kan jo nevne at kassa var på 12 liter ( ca 23X39X21cm) og var bassreflex. Disse spiller fremdeles ganske bra

Kan jo også ta med at den diskanten du har er vel en Vifa 3/4" diskant som er nevnt som:
    D19TD-05-08
    Anbefalt deling er 5000Hz
    D26TF er en 1" diskant som har 1db lavere virkningsgrad enn D19
    Mvh Jan I

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    756
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    OBS OBS
    Fant en gammel Eltek katalog og der står det at Vifa 802 er en videreutvikling og forbedring av Vifa 702 ( som nok sikkert er den du har? )
    Hvis du sender meg en mailadr. kokken så kan jeg sikkert få sendt noe info
    Mvh Jan I

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,576
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror du er på sporet med 702 -> 802. 802 har jo bassrefleks mens jeg sitter med en lukket kasse.

Fant samme info i PDF her: http://www.mamut.com/homepages/Norwa...1103_-_802.pdf

PS: PM er sendt...

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    756
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har sendt litt info om denne samt diskantene
    Mvh Jan I

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,576
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da har jeg koblet opp de gamle, med nedtur. Bare den ene ga lyd fra seg!:cry:

En runde med demontering viste at den lydløse har en løs ledning før delefilter, så i morgen får jeg varme loddebolten litt. Det viste seg at ledningen kun hang i
    isolasjonstapen under en lodding til termineringene, så jeg tror og håper at den virker når koblingen blir OK. Fra tidligere husker jeg at det knitret i en høytaler når volumet ble høyt, og her er nok årsaken. Men det var det pinglete lyd fra den ene stakkaren i forhold til B&W'ene.

Gruble: Klarer disse elementene en transmisjons-linje-løsning?

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,576
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En runde med loddebolten gjorde underverker. Nå har vi de gamle kassene tilbake i operativ form. Jeg sammenlignet dem med B&W'ene mine men det var nok en litt feig sammenligning for disse stiller ikke i samme klasse.

De er skarpere i toppen enn det jeg husker (og liker) og trenger endel hjelp i bunn slik de er nå. Det sagt så leverer de overraskende bra lydbilde. Lisa Loeb, Nine tails ligger i spilleren og høyttaleren gjør en akseptabel jobb når jeg gir nok gass (litt over det jeg pleier å kjøre på). Men jeg spår litt lyttetretthet hvis jeg kjører for lenge. Diskanten må jeg nok senke litt på nivået...

Jeg er kommet over i tankene rundt kassedesign for jeg kommer til å pensjonere de gamle kassene og henge dem opp i skogen som fuglekasser. Spørsmål: Kan jeg ta g-h's prosjekt med "Deep Throat" og lage tilsvarende kasse 1:1 for de elementene jeg har?

Link:http://avforum.no/forum/diy-do-yours...ep-throat.html

Intermediate norcad sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skal resultatet bli noe bedre enn slik det er i de gamle kassene, må du benytte et volum som passer ditt basselement, og bygge et nytt delefilter utfra målinger av dine elementer i de nye kassene.
    Dette fordrer noe hardware, og en del tid til overs for å lære deg tilhørende software.
    Speaker Workshop er gratis, kan både måle TS-parametre, impedanse og frekvensrespons, simulere kassevolum, og beregne delefiltere. Ulempen er en noe bratt lærekurve, og ofte en del fikling før man får kalibrert saker og ting rett. (Det har gitt meg nok frustrasjon til tider)
    Eller man kan f.eks benytte demo versjon av Arta for målinger, demo versjon av LspCad for delefilter beregning og f.eks Unibox for beregning av kassevolum.

Hvis du ikke ønsker å benytte (mye) tid på dette, bør du heller forsøke å spore opp en ferdig konstruksjon for disse elementene og følge den slavisk.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •