Kveldsprosjekt, trenger tips!

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 7 av 7
    Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    158
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Kveldsprosjekt, trenger tips!

Heisann. Har i kveld tenkt å skru fra hverandre mine 7-8 år gamle dantax høytalere.

Grunn? Jo, jeg har lyst til å lære litt om høytalerkonstruksjon så jeg kan bygge selv etterhvert.

I tillegg har jeg lyst til å se om de 4- 8 toms bassene som er i kunne blitt en slags musikk sub for gøy :P

Har dere noen gode tips før jeg setter i gang? Høytalerne er ikke verdt mer enn sikkert 500 kroner nå selv om standen er god så blir et rent eksperiment fra en som har NULL peiling fra før

Intermediate bjarne82 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    1,566
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noen subwoofer får du nok ikke ut av disse bass-elementene som sitter disse.

Et godt forslag til å få golyd for en rimelig penge er vel det perless elemntet som mange rundt om her på forumet har kjøpt fra Eltek. - husker desverre ikke navnet på dette i farten, men skal vissnok fungere rimelig bra i henhold til prisen.

Sub- forsterker kan du kjøpe på brukten eller for eks fra ljudia, - dem har noen rimelige dedikerte subwoofer forsterkere ( slike som du har bak på en vanelig subwoofer du kjøper i butikken)

Lykke til med fingernemme høstkvelder forran deg

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    158
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei jeg er klar over at resultatet nok ikke blir heseblesende bra :P

Men jeg kan jo lære litt om byggingen i prosessen? Så slipper jeg som nybegynner å lage noe dritt på elementer som koster litt?

Tenkte i første omgang å skru dem fra hverandre, ta bilder og ta notater på hva jeg ser sånn at jeg får feeling med hvordan en høytaler er bygget.

Så lese litt om sub-kasser og ta en liten råsjans å sette dem sammen til en "slapp" passiv sub med 4* 8 toms bass.

Det må jo gi litt ekstra bass i stereo?

Mest for moro skyld jeg skal prøve da, og gjør det mest som en læringsprosess.

Takk for det

Intermediate [likerHIFI] sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    1,732
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noe som kanskje kan gi deg mye morro for pengene er å sette dem i sofaen.

Ingenting er som vibrasjoner rett i stussen når man ser på film :-)

Intermediate norcad sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Scamps
    Nei jeg er klar over at resultatet nok ikke blir heseblesende bra :P

Men jeg kan jo lære litt om byggingen i prosessen? Så slipper jeg som nybegynner å lage noe dritt på elementer som koster litt?

Tenkte i første omgang å skru dem fra hverandre, ta bilder og ta notater på hva jeg ser sånn at jeg får feeling med hvordan en høytaler er bygget.

Så lese litt om sub-kasser og ta en liten råsjans å sette dem sammen til en "slapp" passiv sub med 4* 8 toms bass.

Det må jo gi litt ekstra bass i stereo?

Mest for moro skyld jeg skal prøve da, og gjør det mest som en læringsprosess.

Takk for det
    Selvfølgelig skal du gjøre det hvis du synes det er morsomt! :-D
    Men Dantax er IKKE høyttalere du skal inspisere for å lære om høyttalerkonstruksjon. Dvs hvis du senere skal bygge selv, må du ikke bygge på en så dårlig måte!

Hva om du begynner å lære litt i andre enden? Begynner du med Speaker Workshop, fikser deg noen kabler fra lydkortet i pcen og kjøper et par motstander, så kan du enkelt måle opp disse 8" (og siden alle andre elementer), få ut S/T-data på de, og dermed beregne den best mulige kassen.
    Inntil da har du lært MYE
    Og som bonus bygger du kasser som faktisk kanskje gir litt ekstra bass.
    Eller kanskje du innser at jobben er bortkastet! :-D

Intermediate [likerHIFI] sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    1,732
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tja, å hoppe rett på måleutstyr og konstruksjon helt fra bunn av tror jeg er å ta seg vann over hodet hvis man ikke har jobbet med dette før.

Jeg synes heller du skal kjøpe deg et kit med delefilter.
    Da er du som regel garantert noenlunde god lyd. Hvis du bruker den rette konstruktøren så kan du ende opp med vanvittig god lyd også.

Det er jo noe annet enn det du spør om, og slik jeg forstår det, er ute etter.
    Men å lage noe av dantaxgreier til 500 kroner ville jeg styrt langt unna.

Da er det sikkert bedre å kjøpe noe billig kit fra dynabel.
    De har noen kit i absolutt budsjettklasse. Vet det er flere her som faktisk ikke er så misførnøyd med lyden av dem, til tross for prisen og de simple komponentene.

Hvis det er av interesse så kan jeg komme med haugevis med tips til kit.

Andreas

Intermediate norcad sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er ikke snakk om måleutstyr eller konstruksjon fra bunnen av.
    Man trenger jo ikke mer enn et par kabler og et par-tre motstander for å måle impedans, og dermed kunne beregne S/T-data.
    Når det er gjort kan man leke litt med simuleringer av de aktuelle bassene, og se hva man kan få ut av dem.
    Dette kan gjøres med gratis programvare, kabler og motstander for under 100-lappen, og det er morsomt og lærerikt.

Jeg forstod trådstarter som at han ville lære litt om dette for moro skyld, og ikke at han var ute etter best mulig lyd?

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •