Nytt Rack på tegnebordet, trenger litt innspill

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 10 av 10
    Newcomer chin sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    212
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Nytt Rack på tegnebordet, trenger litt innspill

Heisann folkens. Jeg har nå fundert litt på å lage meg nytt rack, det lille tv-bordet jeg hadde før er allerede fullt og det er ikke plass til mere i det, så nå må jeg gjøre noe for å utvide litt.. med tanke på at jeg skal ha meg prosjektør med tid og stunder, så gjør det ikke noe om racket er litt høyt, men jeg vil helst ikke gå over 50cm. er det en høvelig normal høyde for ett rack, eller er det litt vel høyt? jeg ahr forsøkt å sett litt rundt på nett, ikea f.eks og bohus, men det varierer så sinnsykt i høyder der. Så jeg har slått meg til ro på 50cm ikke inkludert føtter.

Legger ved ei tegning som jeg har kludret sammen i paint.. (Ja jeg vet sketchup er lett å lære, men jeg er tåpelig dum når det ommer til slikt.)

Så, gi meg noen innspill her å se om det er noe som er verdt å prøve seg på.

Expert HoJ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    6,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    skal du sette effektforsterkerne oppå hverandre.. hm - ikke særlig lurt tror jeg.. Hva er det nede i midten - sub senter, i bordet - tror jeg vil gi mye resonanser..
    Kjeller :Talk Electronics Tornado 3; Golden Tube Audio SEP-1; REL Stampede; Magnepan MG12; Audio-Gd nfb-2.32DAC; Squeezebox v3/Vortexbox; Vinylsnurrer: Luxman PD272/DL110pu/MyGroov;
    Stue : Audio Pro Addon T8/SB Duet;
    Kjøkken : SB Boom.

Følg oss på Facebook... HIFI Norge

Newcomer chin sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    212
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for innspill. For å forklare bittelitt..

Effektforsterkerne som jeg har tenkt å bruke, er CV sine 0.8kw PA forsterkere. Der er det vifter i front og vifter bak. Altså ingen varme som går opp eller ned noen veier, så jeg har sjekket med andre, det er ikke noe problem å sette disse oppå hverandre. Derfor tegna jeg det inn slik

Den sub senter som dere ser, er en frittstående sub som blir å spille framover mot sweetspot sammen med senterhøytaler. Skal ha to sonosubber stående ute på hver side sammen med sidehøytalere, helst i hvert sitt hjørne, og så skal jeg ha en sub stående bak, mellom bakhøytalerne. Dette blir små subber, som blir lette å integrere. Det er mulig jeg bare klarer meg med to eller tre effektforsterkere, men jeg har ikke tenkt sååå langt enda.

Intermediate [likerHIFI] sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    1,732
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du tenkt på materiale og byggemetode?

Newcomer chin sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    212
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, jo jeg har da forsåvidt gjort det.

Jeg har fått tak i ett rimelig stort lager med uhøvlet bjørkebord som er ca 4-5cm tykke. Disse tenkte jeg å få høvlet ned, å dimensjonert og så splittet og limt. Når jeg så får satt de sammen, så regner jeg med å mørkbeise det med en eller annen form for lakkbeis. Toppen skal avrundes og profileres på øversiden, mens nederste kanten skal være 45 grader avfreset ca 3mm inn på kanten.

Jeg regner med tykkelsen på topp å midt å bunn blir ca 3cm, mens sidevegger kan jeg kanskje gå for 2 eller noe slikt. Jeg har ikke heeelt sett for meg hvordan det blir med bein enda, men tenkte å gå for en heltre løsning der og. Skal tegne litt mer detaljert for hand etterhvert.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    1,732
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Okey, hvis du tar det helt fra det planet så.
    Skal du lage med kant- eller flaskved?

Personlig ville jeg bare kjørt en 2mm dyp 45graders profil på alle plater, og trukket sidene inn 2mm og hyllene inn 4, men akkuratt det er jo en smaksak.

Du vil ikke få tak i noe mørkt og/eller rødt treslag å lime inn i mellom bjørkepinnene? Er litt hekta på det selv.

Du kan også frese inn spor og legge svart epoxy i før du høvler/pusser platene.

Har du vurdert å ha bare toppen i tre, og f.eks. ha resten i 30mm MDF?

Jobber du som møbelsnekker?

Andreas

Newcomer chin sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    212
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Var ikke så dumt det der med en mørkere tresort innimellom, nei. På stående fot husker jeg ikke forskjell på kant og flaskved, dette pga det er mange år siden jeg gikk skole som møbelsnekker, men jeg blir å lime i lengden, slik at endeveden kommer på sidene av bordet. Synes det blir mer stabilt på den måten. Virker i allefall slik.

Jeg jobber ikke som møbelsnekker, nei. Men har sterkt vurdert å ta det opp igjen, da jeg har utdannelse, men ikke fagbrev. Det har vært og er min store lidenskap, så jeg har bygget utallige småting på snekkerboden min. Det siste prosjektet var ett par stativ til noen monitorhøytalere til en kollega av meg på jobben, og han ble strålende fornøyd. Så, de sier jeg har potensiale, men jeg vet nå ikke.

Blir nok 2mm fals, ja.. Og så trekker jeg hyllene og sidene inn med nevnte millimeterforslag fra deg, jeg har tidligere trukket de 1cm-3cm inn, og det synes jeg ser teit ut i lengden. Du har ikke tilfeldigvis ett bilde liggende som viser det forslaget ditt der du nevner mørk ved imellom det lyse? Hadde vært kult å sett ett forslag på det.

Og nei, jeg blir ikke å bygge resten i MDF, dette av den enkle grunnen at det faktisk ikke er å oppdrive her i Troms.. :| Det er rensket overalt, og ingen orker å ta inn, pga høye fraktkostnader. :| Så det blir heltre all the way.

Newcomer chin sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    212
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da snekkerboden min ikke klarte å romme en høvel jeg tenkte å låne for helga, så ble det til at jeg måtte sette bort limejobben. En kompis av meg blir å splitte disse å lime dem. Det blir så brede bord som mulig, altså ikke tynne biter som limes sammen. Dette medfører at alle plater får en ca tykkelse på 4cm...

Noen som sa massivt? Jepp, det stemmer. Jeg blir å bruke lamellfres til sammenføyning, frese kantene med 45graders fals ca 2mm inn fra kanten. kjører også på med malt kryssfinerrygg, slik at jeg får hengt opp kabler og gjort det rent å pent bak.

Subben blir jeg å bygge, slik at den har ca 1cm klaring på hver av de tre sidene som vender inn mot benken. Det er foreløpig tenkt en 8-10" sub som skal spille sammen med senterkanal. Har sett litt på seas sine og på peerless, regner med det muligens blir sistnevnte. Jeg har da ca 30 liter alene til subben, om jeg velger å bruke de platene jeg får høvlet og limt, hvis ikke, så blir jeg å gå for 22mm spon til subben, og kle denne i noe svart stoff. Element og port blir vendt framover mot sweetspot.

Hele racket tror jeg at jeg blir å beise i mørk eik lakkbeis, eventuelt sette det inn med olje. Har ikke heeelt bestemt meg enda, må nesten se an fargen på de ferdig høvlede/pussede platene først. Men noe sier meg at det blir for lyst uten behandling.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    1,732
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    her ser du hvordan jeg har gjort det i mine høyttalere:
    http://www.home.no/hjemmemekk/F%fcr%20mich/DSCN3952.JPG

Huff, personlig kan jeg ikke fordra mørkbeiset bjørk.
    Bjørka mørkner litt, eller gulner iallefall når den blir behandlet med oljelakk/olje.
    Hold deg unna vannbasert lakk på bjørk, hvis du ikke liker den lys.

Newcomer chin sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    212
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Åh syke mann det der var pent!! må nesten vurdere det på mitt neste prosjekt. Jeg forhørte meg med han kompisen min om de hadde noe mørke tresorter inne, men de jobber mest med furu der. :| Så det gikk nok dårlig det og. pokker.. hehe

Har du forresten noen gang bygget ei kasse der du skråskjærer samtlige sider når du skal lime sammen? Verdens dårligste bilde, menneh.. http://angrykid.uten.net/AV/DSC00356.JPG

Der høvlet jeg alle sidene i 45grader og limte sammen. Det ble sykt nice. Kanten ble litt vel mye høvlet ned, men det ble ett høvelig greit resultat uansett.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •