DIY fasejustering, finnes det, evt. ferdig

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 13 av 13
    Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

DIY fasejustering, finnes det, evt. ferdig

Holder på og skal bygge meg sub, og må nødvendigvis ha en forsterker til dette.

Har vurdert muligheten for å bruke en vanlig effektforsterker, kanskje PA, men får litt problemer med fase.

Finnes det en enkel oppskrift på å lage en trinnløs fasejustering?
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,
    Rega Planar 3 m/Elys 2, Rega Fono

Livet er mer enn en pakke tørre kjeks

Newcomer svendbjarne sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    198
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du kan prøve på noe slikt:
    Project 103 - Subwoofer Phase Controller

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    **dobbelpost**
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den så enkel og grei ut. Med å bytte ut R7 med potmeter kan det fort bli en volumkontroll her også, så slipper jeg en ekstra boks

Takker så meget
    Bare å finne rett forsterker da...

Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    198
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Blir jo ikke helt lineært da med en slik krets, ville jo forvrenge signalet noe.
    Beste hadde vel vært å bruke A/D -> mikrokontroller -> D/A og bare fylt opp et buffer som du kunne variert størrelsen på. Så "holder du bare igjen" signalet i den tiden du ønsker, og alle frekvenser blir dermed forsinket like mye

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Regner med at det er denne måten det er gort på i de fleste suber rundt omkring, inklusive den jeg har fra før.
    Forsinkelse går det jo an å legge inn i receiveren også, i tillegg til at det antakelig skjer noe med fasen i Behringer EQen også. (Om den blir brukt, håpet er at to suber skal kunne gjøre den overflødig)

Går an å prøve iallefall.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    691
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jeg har nettopp kjøpt meg en knall PA-forsterker fra en tysk nettbutikk. thomann.com. TA2400 heter den. 3000,- ferdig levert. driver TC2'en min jernhånd

men kan du utdype det med å bytte ut R7 med et potmeter? vil man kunne få ekstra gain ved å gjøre det? probbet mitt er at forsterkeren ikke gir ut sterkt nok signal til sub-forsterkeren.

jeg tenker å bygge en preamp med 8-bånds eq, fase-kontroll, subsonisk filter, lavpassfilter (trenger forslag til design) og gain

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den totale forsterkningen i det siste trinne er R7/R5, så hvis R7 varierer fra 0 til 47kohm så kan forsterkningen der variere mellom 0 og 4,7.

Har vært innom de sidene der, og de har mye interressant. Kan og hende at jeg får tak i en gammel PA, mulig en med en defekt kanal også, mange muligheter der. TA 2400 blir kanskje litt i overkant, trenger fra 400-600W i 4ohm til 12.2 elementet. Skal bygge meg en 20-39 pc+ replika. Har en "original" fra før.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    691
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    men hva vil 4.7 i forsterkning si? 4.7 ganger så sterkt signal, 4.7db? blir det betydelig forsterket signal?
    dette hadde jo hvert en svært enkel og helt genial måte å skaffe seg litt mer gain på!

Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    198
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    4.7 ganger spenningsforsterkning ja. R8 må nok gjerne også endres/tas bort, alt etter hvilken forsterker som skal kobles på utgangen

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det vil tilsvare 4,7 ganger så stor spenning ut som det i utgangspunktet skulle vært, tilsvarer ca. 13dB, men den bør nyttes med forsiktighet da...

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    691
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ok! takker! den e fin!
    hva skal jeg se på når jeg bestemmer r8 då? følsomheten til forsterkeren?

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    R8 er ikke så kritisk, men det har noe med inngangsmotstanden til effektforsterkeren og utgangsmotstanden til dette filteret å gjøre.
    Det skal være noe tilpasning der, men jeg tror jeg vil prøve med 100ohm til å begynne med.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •