Lage "fjernkontroll-bord": Glassplate som utgangspunkt

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 8 av 8
    Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    604
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Lage "fjernkontroll-bord": Glassplate som utgangspunkt

Morn godtfolk. Tenkte jeg skulle prøve meg på et lite prosjekt, har ferie, og lite å gjøre om dagen.

Flyttet for ikke lenge siden, og fikk rote gjennom kjellerboden til utleierne, og raske med meg alt jeg fant. De har en glassplate der som de ikke trengte lengre, som jeg tenkte å bruke som utgangspunkt for et lite stuebord. Trenger litt tips og råd og ideer om hvordan jeg lage et lite bord ut i fra denne platen.

Platen er ca. 60x40x4 cm. Opprinnelig var den vindu i en bank, og er derfor ekstremt tung (skuddsikkert panserglass).

Det jeg trenger hjelp til er hvordan jeg skal gå frem. For det første er jeg usikker på hvilke materialer jeg skal bruke som bordben/"stativ", metall eller tre (hva er penest? Og billigst?). Må også vite at "stativet"/bordbena platen ligger på kan holde vekten (har ikke veid plata enda, men tipper den veier minst 30kg), pluss fjernkontroller, en flaske øl eller to, og føttene mine når jeg skal chille.

Spontant tenkte jeg å kjøpe 4 "treklosser" og legge platen på disse. Ved nærmere ettertanke ser dette kanskje ikke videre stilig ut... Dessuten har jeg ingen formening og hvordan jeg skal feste platen til føttene. Ettersom platen også er gjennomsiktig hadde det vært stilig om man kunne feste den "usynlig", hvertfall at man ikke så limrester og liknende mellom platen og trebena. Bordet skal ikke bli for høyt, tenkte max. 50cm. fra gulvet til toppen.

Så, håper dere har en idè om hva jeg er ute etter, og at dere drevne selvbyggere kan gi noen tips og råd om hva som ville bli pent. Budsjett har jeg ikke fastsatt, men regelen er "jo billigere, jo bedre".

Intermediate Britax sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,464
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når det gjelder feste så holder det med gummi mellom fot og plate.
    Siden platen er så tung så flytter den seg garantert ikke

Har desverre ingen god i ide til fot..

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    231
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva med små lecablokker malt f.eks sorte som stativ? Enkelt og billig
    Eller kanskje bygge en subb under?

Moderator Kokken sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,576
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva med to treplater satt sammen i et kryss (sett ovenfra). Lag en slisse i hver av dem halvveis ned og sett sammen. Stabilt og treplatene kan behandels med maling, beis, whatever...

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    604
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ESH
    Platen er ca. 60x40x4 cm. Opprinnelig var den vindu i en bank, og er derfor ekstremt tung (skuddsikkert panserglass).

...tipper den veier minst 30kg
    OK, glem dette! Er en stund siden jeg så plata, men fikk den opp fra kjelleren i dag. De korrekte målene er som følger:

117x73x3cm. Vekten er 51 (!) kg. Et helv*te å dra beistet opp trappa for å si det sånn...

Ellers, takk for svar. Klart at med den vekten er ikke befestning viktig. Sålenge man ikke velter alt og knuser det som er under, føttene mine f.eks. Likte også veldig godt ideen om Leca-blokker, det skal jeg tenke litt på.

Generelt, hva mener dere, hva ser kulest ut av

- Treverk
    - Metall
    - Stein
    - Leca ol.
    - Annet?

Rommet ellers har tregulv av den gamle typen (fiskeben), alle veggene har gul tapet, og sofaen er hvit. Hva mener dere om materialvalg og farger?

Newcomer chin sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    212
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du får det til, så tror jeg dette kunne blitt kult.. Si at du får tak i fire jernrør av litt dimensjon. Disse setter du i ett kryss, der hvert rør danner hjørnet på bena, litt innenfor bordkanten. Disse fester du i ei rund plate i midten som du borrer hull slik at rørene passer inn. Rørene skal da skrå fra ene hjørnet av bordet, til motsatt hjørne, bare på gulvet. Det tror jeg kan være grisekult, og pulverlakkere disse i en mørk gråfarge. Svart kan fort bli veldig... bastant i ett rom, så en gråtone kan være greit.

hvis du ikke får til det med den metallplata i midten, så kan du lage en type avishylle under bordet, på en måte.. Denne lager du som en boks, og bruker hjul under boksen slik at du kan rulle bordet og ikke er nødt å løfte på det.. Tro meg, 50-70kg (ink rør og div) bord klarer du ikke å flytte alene. Så du bør vurdere hjul under. Jeg har desverre ikke noe tegneprogram på pc'en, slik at jeg kunne vist det hva jeg tenker, men håper jeg har forklart meg sånn høvelig..

Oh, btw.. Fra den avisboksen og opp til bordplaten, bruker du noe alurør eller jernrør som avstandsmålere. Dette burde ikke være noe problem å få tak i. Fest med en gummibit som tidligere tråd nevner. Det er nok i massevis.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    604
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Oj, der hadde du en idè!!! Skjønner så absolutt hva du mener, en usedvanlig god tanke om jeg får si det. Fyrer opp Sketchup, ser om jeg ikke får til å tegne det. Selv om jeg er ubrukelig i ketchup.

Takker og bukker.

PS: Skal se om jeg ikke får lagt ut et bilde av platen. Den er ikke, hva skal jeg si, i klart glass, men ser ut som ruta hos NOKAS før den ble pulver. Det er totalt 4 plater festet til hverandre, og enten skutt på eller hamret på, så det er flere "glassroser" over hele, noe som gjør den litt kul og relativt unik i mine øyne.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    32
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kanskje det var bankranere som bodde i den leiligheten? Har du funnet noe gjemt stash? :P

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •