Dumt å ha element + port fremover?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 13 av 13
    Intermediate Vincent_vega sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    2,338
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Dumt å ha element + port fremover?

Jeg kunne tenkt meg å bygge 4x12 sub med 2 kammer som hver huser 2x12 som deler forsterker. Nå har jeg sett hvor mange som bygger SVS PB12-Plus/2 replikaer og jeg kunne tenkt og bygd noe annerledes. Jeg kunne f.eks tenkt meg å hatt 2 element og 1 rektangulær port for hvert kammer rettet fremover som i Velodynes CHT serie... Blir det lymessig noen forskjell ved å ha porten fremover versus å ha dem bak?

Subben blir mellom frontene, under tv og senter i hjemmekinoen....

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    2,338
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ingen som har noen innspill ang. dette? :?

Intermediate hansam sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    846
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du kan ikke hente den samme bonusen som du får med venten bak og høyttaleren i et hjørne.
    Men om ikke høyttalerene skal stå i hjørnet eller mot en vegg så vil du ha dem forran...

Har ikke no sience på det.

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    2,338
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hansam
    Du kan ikke hente den samme bonusen som du får med venten bak og høyttaleren i et hjørne.
    Men om ikke høyttalerene skal stå i hjørnet eller mot en vegg så vil du ha dem forran...
    Så det du sier er at hvis man skal ha subben i et hjørne så er porter bak best? Og subben midt imellom frontene så er portene foran best?

Intermediate Herminator sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    2,000
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tingen er at porten helst ikke skal være tett inn til en vegg? om jeg har forstått det riktig. Det skal helst være litt avstand fra port til vegg, eller tar jeg feil her?

Intermediate [likerHIFI] sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    1,732
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg mener at dersom forholdene ligger til rette for en veldimensjonet bassrefleksport, så er det ikke noe problem.

Personlig har jeg en nede fremme og en oppe bak, og variert litt på høyden på de to basselementene.

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    2,338
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Herminator
    Tingen er at porten helst ikke skal være tett inn til en vegg? om jeg har forstått det riktig. Det skal helst være litt avstand fra port til vegg, eller tar jeg feil her?
    Du har helt rett, i mange tilfeller opptil meter'n fra bakveggen

Jeg har mine CV! V-12F ca. 40 cm fra bakvegg og sidevegg i stua, det funket best hos meg.....

Sitat Opprinnelig postet av [likerHIFI]
    Jeg mener at dersom forholdene ligger til rette for en veldimensjonet bassrefleksport, så er det ikke noe problem.
    Tenkte å lage en rektangulær port i MDF som resten av kassen blir laget i, dette blir både billigere og hjelper til med avstivingen... Dessuten mener jeg rekangulære porter som er like bred som kassen er inni låter bedre enn runde porter! ;-)

Intermediate [likerHIFI] sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    1,732
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Vincent_vega
    Dessuten mener jeg rekangulære porter som er like bred som kassen er inni låter bedre enn runde porter! ;-)
    Hvorfor det?

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    2,338
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av [likerHIFI]
    Hvorfor det?
    Låter som det får mer "headroom" med rekangulær port, dessuten får runde porter lett denne blafringen synes jeg... Er vel en smakssak? Jeg hører ihvertfall forskjell, testa d med to GZ plutonium 12" (Bilstereo)

Intermediate norcad sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Vincent_vega
    Låter som det får mer "headroom" med rekangulær port, dessuten får runde porter lett denne blafringen synes jeg... Er vel en smakssak? Jeg hører ihvertfall forskjell, testa d med to GZ plutonium 12" (Bilstereo)
    Ble dette testet med samme areal i begge portene? Eller var det bare rund vs rektangulær uten noen sammenheng forøvrig?

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    2,338
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av norcad
    Ble dette testet med samme areal i begge portene? Eller var det bare rund vs rektangulær uten noen sammenheng forøvrig?
    Kassene ble bygget av en snekkervenn med det samme areal på rektangulær port som to runde 4" porter... vi fant rett størrelse på GZ sine nettsider, lurer på om det ikke sto i bruksanvisningen til GZ plutonium 12" elementene også.

Vi måtte bare teste dette ut siden vi krangla så bustene føk på jobb ang. dette emnet! :-)

Intermediate Elemental Studios sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    992
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvor du plasserer porten og elementet vil gi forskjellig utslag i forskjellig rom. Problemet er bare det at hvis man ikke har testet dette i det aktuellet rommet på forrhånd er det umulig å si hva som vil funke best...

Ulempen med å ha port og element vendt framover er at det kan bli lettere å lokalisere subben i lydbildet, da mekaniske lyder fra elementet og turbulens fra porten høres mye bedre. Det er med andre ord viktig å bruke en godt dimensjonert port når den skal peke framover... Elementets mekaniske lyder er det ikke så lett å gjøre noe med

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    2,338
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Elemental Studios
    Hvor du plasserer porten og elementet vil gi forskjellig utslag i forskjellig rom. Problemet er bare det at hvis man ikke har testet dette i det aktuellet rommet på forrhånd er det umulig å si hva som vil funke best...

Ulempen med å ha port og element vendt framover er at det kan bli lettere å lokalisere subben i lydbildet, da mekaniske lyder fra elementet og turbulens fra porten høres mye bedre. Det er med andre ord viktig å bruke en godt dimensjonert port når den skal peke framover... Elementets mekaniske lyder er det ikke så lett å gjøre noe med
    Hmmm, kan nok stemme d ja. Mitt eksempel ble jo testet i en bil og da blir det jo helt andre forhold man må ta i betraktning...

Får gruble litt på dette da sub-prosjektet er foreløpig lagt på is siden jeg ikke blir å ha dedikert kinorom før vi eventuelt flytter...

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •