Benytte 4 stk 8" basselementer til en DIY sub. Noen spm!

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 10 av 10
    Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    8
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Benytte 4 stk 8" basselementer til en DIY sub. Noen spm!

Hei

Sitter nå her med 4 stk 8” basselement fra 2 stk Jamo Classic 4 høytalere. Ønsker da å benytte disse i en DIY sub. Subben skal benyttes til hjemmekino, men jeg har ingen store krav, men ønsker selvfølgelig best mulig resultat gitt de elementene jeg har. Til opplysning så skal denne suben skal benyttes sammen med en DENON AVR-1508.

-Er det bedre å bare å benytte 2 av elementen, eller gjelder ”flere er bedre”?
    -Volum på kasse?

Legger ved et bilde av høytaleren som den står pr i dag. Har sett på nett men finner ingen spesifikasjoner vedr basselementene.

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dersom Jamoene er i god stand ville jeg ha solgt dem og kjøpt et dedikert subelement i stedet.

Om du velger å ikke gjøre det ville jeg ha brukt alle fire og koblet dem to og to i serie, og de i parallell igjen. (Den dårlige tegningen under)

Siden du antakelig ikke har data på elementene må du nesten ta en råsjanse, kanskje dobbelt så stor som kabinettet til de opprinnelige høyttalerne kan være noe?

Med et fleksibelt bassrør kan du da kanskje få noe fornuftig ut av det om du prøver deg frem.
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,
    Rega Planar 3 m/Elys 2, Rega Fono

Livet er mer enn en pakke tørre kjeks

Intermediate jozho sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    1,530
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du ikke finner noe spesifikasjoner så kan du vel likesågreit bare seriekoble dem slik dem står. Så har du fin kasse også. Muligens skru opp og koble fra delefilteret siden du skal dele aktivt, så slipper du litt tap av effekt ivertfall

Men det vil nok ikke ha performance som noe "sub",.. men membranflate i bassområdet er aldri feil..

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    8
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for kjapp tilbakemelding!

Sitat Opprinnelig postet av jakv
    Dersom Jamoene er i god stand ville jeg ha solgt dem og kjøpt et dedikert subelement i stedet.

Om du velger å ikke gjøre det ville jeg ha brukt alle fire og koblet dem to og to i serie, og de i parallell igjen. (Den dårlige tegningen under)

Siden du antakelig ikke har data på elementene må du nesten ta en råsjanse, kanskje dobbelt så stor som kabinettet til de opprinnelige høyttalerne kan være noe?

Med et fleksibelt bassrør kan du da kanskje få noe fornuftig ut av det om du prøver deg frem.
    Rent estetisk er ikke høytalerne noe å se på. Med ei datter på snart 3 år har det dessverre kommet et god del sår og hakk på kassene. Men hva må man gi for et ok basselement som kan drives av DENON AVR-1508? Forslag?

Sitat Opprinnelig postet av jozho
    Hvis du ikke finner noe spesifikasjoner så kan du vel likesågreit bare seriekoble dem slik dem står. Så har du fin kasse også. Muligens skru opp og koble fra delefilteret siden du skal dele aktivt, så slipper du litt tap av effekt ivertfall

Men det vil nok ikke ha performance som noe "sub",.. men membranflate i bassområdet er aldri feil..
    Å beholde de originale kassene har jeg faktisk ikke vurdert engang. Som nevnt over er de ikke estetisk pene å se på.

Men dersom jeg skulle gå for å bygge en ny kasse bestående av 4 elementer med samme volum som de to kassene tilsammen, har fasongen (kubisk, rektangel o.l) noe å si for ytelsen? Har nemlig lyst til å bygge en noe høy men smal kasse (form som en fyrstikkeske) vil dette fungere?

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fasongen har ikke så mye å si, det er volumet som er avgjørende.

Du kunne f.eks. sett på element hos www.dynabel.no eller Ljudia PA utstyr DJ utstyr Lys utstyr Hjemmeelektronikk om du vurderer annet element.

Normalt vil dyrere=bedre være en grei regel...

Vanligvis vil en sub ha innebygd forsterker, slik at du ikke belaster receiveren din noe mer enn du allerede gjør.
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    8
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok. Takk for gode svar. Kjekt å ha noen som har peiling. Har sett litt på det med å bygge inn en dedikert subforsterker, godt mulig det blir en løsning jeg går for.

Har skissert en forslag til kasse, men jeg aner ikke om dette designet duger i det heletatt. Noen som mener at dette designet er dødfødt, evnt innspill til forbedringer mottas med stor takk.

Det er godt mulig jeg bryter elementære regler innen sub design, men som sagt så vet jeg ikke bedre

Korpulent

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Spørs litt hvordan du har tenkt den avstiveren bak elementene. Den bør være perforert, hvis ikke virker det som et stort bassrefleksrør.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    8
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Spørs litt hvordan du har tenkt den avstiveren bak elementene. Den bør være perforert, hvis ikke virker det som et stort bassrefleksrør.
    Ok. Der lærte jeg noe nytt igjen. Har sett på andre design hvor de benytter avstivere som er gjennomboret av hull, nå skjønner jeg hvorfor.

Altså, hvis den avstiveren er perforert så vil dette fungere?

Korpulent

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kanskje litt dumt å si perforert, tenkte mer på at du skjærer ut store hull, slik at det frit kan strømme luft gjennom. f.eks 10x10cm om det er plass til det.

Kan hende det ville vært lurt med en avstiver i "horisontal" retning også, for å stive av baffelen, den plata elementene står i.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    8
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kanskje litt dumt å si perforert, tenkte mer på at du skjærer ut store hull, slik at det frit kan strømme luft gjennom. f.eks 10x10cm om det er plass til det.

Kan hende det ville vært lurt med en avstiver i "horisontal" retning også, for å stive av baffelen, den plata elementene står i.
    Det var faktisk planen å benytte 2 stk horisontale avstivere, aner ikke hvorfor det ikke ble med på tegningen.

Når jeg endelig får fri fra hus og hjem bli det vel byggestart.

Takk for gode svar.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •