Førstegangs DIY sub til ca 3500kr

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 14 av 14
    Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    62
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Førstegangs DIY sub til ca 3500kr

Hei,
    er klar over at det meste som jeg kommer til å spørre om sikkert er dekket 4-5 ganger her på forumet. Men DIY subwoofer er noe jeg er helt ny med, subwoofere i det hele tatt er jeg relativt ny med men historien starter med at jeg og familien flytter fra en liten blokkleilighet til enebolig med kjeller. I den kjelleren skal det selfølgelig bli hjemmekino. Og snekkerrom. Planen var egentlig en XTZ 12" for å ta seg av de lavere frekvenser men siden jeg har både kjellerstue og snekkerrom. Hvorfor ikke snekre meg en sub? Ok, det er ikke jeg i familien som har snekkerrommet. Mine kunnskaper innen snekring er...det jeg lærte i sløyden på skolen, minus det jeg har glemt.

Alikevel tenkte jeg å prøve meg på en DIY sub, om det er noe å hente da i forhold til ferdigsubwoofere til samme pris. Har lest meg vill på internett i millioner av diagrammer og tabeller og faguttrykk, så derfor ber jeg om hjelp til, hva skal jeg kjøpe og hvordan skal jeg bygge? Rommet er et ca 41m^2 L-formet bettongrom som skal kles i panel med tilhørende isolerende materiale. 15m^2 ca er dedikert til lytteområde med surroundanlegg og prosjektor. Har forholdsvis mye plass til basskasse men vi stopper før det passerer 1000 melkekartonger tror jeg Jeg trår beskjedent fram fra skapet som bassglad skapfjortiss. Men ikke annet at jeg liker det trykker litt i brystet uten å gå på bekostning av godlyder i andre frekvenser. Kort sagt liker jeg et balansert, men ikke nødvendigvis helt nøytralt lydbilde. Referanselyden kommer fra Beyerdynamic dt770 koblet til en Rega EAR.

Så om noen kan hjelpe meg med hva som burde handles inn for å lage en sub som øker morrofaktoren ved film så blir jeg veldig glad. Takk.

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Søk litt på forumet etter DIY SVS, så kommer du over en del varianter.

Mange som har laget kloner av SVS PB12plus og SB12 samt 20-39 pc+.

Til dette kan du bruke SVS 12.2 element som det går en del av på brukthandelen her på forumet, for rundt en tusenlapp.
    I tillegg trenger du en forsteerker, det kan du kansje skaffe deg for rundt 2000.
    Resten av budsjettet går med til materialer osv. Kan kanskje sprekke litt, men deter muligheter.

Da får du en sub som det svinger av.
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,
    Rega Planar 3 m/Elys 2, Rega Fono

Livet er mer enn en pakke tørre kjeks

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    62
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Interessant. Har sett det er en del av dem, men så budsjettet som blåst bort av et kraftig basstrommeslag når SVS er nevnt. Da skal det leses litt mellom all malinga og nettverkskoblingen og gud vet hva. Takk!

Newcomer
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    157
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Eg har bygd 2stk SVS SB12+ replicaer. Med det "rette" elementet 12.3.
    Dette er litt dyrere så de kom på 1800kr for element + 2500kr for forsterker per stk.

Matrialer kommer på 500kr for nok til 2x SB12 eller til 1x PB12 + sparkel, lakk osv til finish. Finish er det som tar mest tid av byggingen

Newcomer NostraD sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    137
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    62
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hm, virka jo bra. Men føler på meg at det blir ganske dyrt til slutt det der. Strekker egentlig subprosjektet ganske langt allerede med 3500,-

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    243
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jeg ligger nok like høyt som deg på bygge nivå:P
    jeg fikk tak i 12.2 og bash 500w forsterker får 2500 pluss frakt.. ikke ille syns jeg.. finns mye på bruktmarked
    skal bygge en sb12 replika.. blir nok ikke så langt fra budsjette ditt

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjøpte du av Svantekiller? Han sa at han hadde solgt i går...

Får du tak i et 12.2 element og en av disse forsterkerne Rythmik Audio | Articulate bass for the discerning audiophile skal du holde deg innenfor 3500 mener jeg. Forsterkeren som heter 370SE kommer på 312 dollar inkl. frakt, skal tilsvare ca. 1700,- + moms som blir rundt 400,-.
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    62
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jakv
    Kjøpte du av Svantekiller? Han sa at han hadde solgt i går...

Får du tak i et 12.2 element og en av disse forsterkerne Rythmik Audio | Articulate bass for the discerning audiophile skal du holde deg innenfor 3500 mener jeg. Forsterkeren som heter 370SE kommer på 312 dollar inkl. frakt, skal tilsvare ca. 1700,- + moms som blir rundt 400,-.
    Da får jeg bare holde øynene åpne etter 12.2. Ser ut som det er veien å gå.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    243
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    kjøpte av svantekiller ja..

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg får antakelig et element i posten i dag...

Gratulerer duality, tror du har gjort en bra deal der... Skulle gjerne hatt den forsterkeren...

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    45
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

XXL og DS2.0

Peerless kom relativt nyligen ut med en ny XXL subwoofer med Aluminium membran http://www.mamut.net/dynabel/subdet602.htm. XXL serien er kjent for god kvalitet og musikalitet samtidig som det er mulig å få den til å greve dypt. Koble denne sammen med Hypex DS 2.0 og du er i mål om en med en liten budsjett sprekk. http://www.mamut.net/dynabel/hypex_sub_forst.pdf

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    243
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jo er drit fornöyd.. dem er nok i posten på vei hjem til meg nå^^

bare litt offtopic, er det mye forskjell på sb12 til pb12 pluss (1) i dyp bass? må lage sb replika pga plass mangel:S

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vil tro at PB12plus går mye dypere, men du kan jo bygge en 20-39 pc+ replica.

Følg linken i signaturen min, den tar ikke mye gulvplass. Da trenger du et rør som du bygger sub av.¨

Her http://avforum.no/forum/diy-do-yours...nnabe-ttt.html er en link til et slikt prosjekt.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •