Lage en 2 in 1 sub

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 10 av 10
    Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    53
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Lage en 2 in 1 sub

Hei og hå.
    Jeg har tenkt til og lage meg en sub til hjemme kinoen min. Hvordan skal jeg gå frem for og lage den? hva slags elementer er bra? og hvor stor kasse trenger jeg?

Er det foresten mulig og bygge en bra og kompakt sub som jeg kan bruke både i bilen og til hjemme kinoen min eller blir det bare teit og fare for dårlig lyd?

edit: Skulle jeg egentlig lagd denne tråen i diy tråen?

Budlen:-D :-D

Expert Flageborg sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvorfor prøver du ikke først med en 2x12" bilsub fra Europris til ca. kr. 1000,- ?

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    53
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    god idee.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    168
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

hjemmekino sub som nå er i bilen

Jeg lagde en hjemmekino sub selv en gang som nå er i bilen min. Gjorde det egentlig veldig enkelt. Kjøpte en Pioneer 10" på 350Wrms og 800w peek som jeg satte i en åpen kasse på rundt 40 liter som jeg hadde stående(en gammel wharfedale høytaller).
    Noe som jeg syns var viktig var at kassa var portet og ikke bruke en liten tett kasse til hjemmekinoen. Bassen går dypt og det er behagelig på film. Den subben fungerer utmerket fra 100Hz og ned i et rom på 16m2. Jeg bruker den nå i en Mercedes stv., og det fungerer jævli bra, spesielt når jeg bare har den på en 300w forsterker. Folk skjønner ikke helt at jeg bare har en 10" der. Så jeg ville valgt porta kasse og et element med litt slaglengde og som tåler litt dynamisk effekt. Men du blir overrasket over hvor liten sub som skal til før man merker det på film. En ting til....prøv å finne ut hvor det er best å ha den, f.eks. sett subberen i stolen der du sitter å gå rundt i rommet. Jeg hadde den i et jørne med elementet vendt mot veggen.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    53
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    takk, for veldig bra svar. hadde akkurat bestemt meg for at jeg skulle bygge suben.

edit: hvordan fant du ut hvor stor kassa skulle være?
    Hvordan skal jeg bygge kassa? er det bare å slå sammen noen finerplater og kanskje fore ut med gips plate for at lyden ikke skal forplante seg i kassa? eller blir det feil

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    168
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Budlen
    takk, for veldig bra svar. hadde akkurat bestemt meg for at jeg skulle bygge suben.

edit: hvordan fant du ut hvor stor kassa skulle være?
    Hvordan skal jeg bygge kassa? er det bare å slå sammen noen finerplater og kanskje fore ut med gips plate for at lyden ikke skal forplante seg i kassa? eller blir det feil
    Kassen min er det ganske kraftige plater på, 15mm plater. Så den kassa er ganske tung og solid. Ville nok brukt noen kraftige plater og kanskje lagt skumgummi eller noe lignende rundt invendig i kassa. Hvor stor kassa må være pleier å stå på papiret som følger med elementet, men husk at ikke alle elementer er lagd for porta kasse.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    53
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    kom til og tenke på at når subwoferen blir bygd opp av deler til sub i bil så går den vel på 12 wolt? finnes det da en omformer eller noe lignende? Hva trenger jeg sånn helt konkret. tenker på om du kan sette opp en liste?
    - høytaller elementet
    -..

edit: er det så vansklig som det virker her og koster det mer en å kjøpe en vanlig sub til anlegget mitt? ITpro Supportforum: subwoofer til bil

budlen:-D

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    53
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    trenger jeg noe mer en sub elementet , en forsterker og en instalasjonspakke for montering av slutttrin? eller er det alt det tekninske utstyret jeg trenger

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    168
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Budlen
    trenger jeg noe mer en sub elementet , en forsterker og en instalasjonspakke for montering av slutttrin? eller er det alt det tekninske utstyret jeg trenger
    Det viktigste er å få bygd subbern. Men du må jo ha en forsterker å kjøre den på. Frosterkeren trenger ikke å være noe avanserte greier, er ikke noe poeng med fin lyd til subbern, bare det er nok kraft. Har du en forsterker som kan levere 100Wrms til et 350Wrms element så kan det fungere bra på film(så hvis du har en gammel forsterker med stor strømforsyning liggende så fungerer det).
    Jeg brukte en NAD C370 brokobla på min, men man måtte ikke ha såå mye effekt på film. Prøvde med 80 watt på den en gang og, det fungerte overraskende bra det. Jeg ville nok ikke hatt forsterkeren innebygd i subbern, hvis du skal bruke den i bil og. I bilen bruker du jo bil forsterker, så slipper du omformer og all den greia der. Er litt billigere per watt i bil enn i huset, 300watts biltema forsterker koster deg 700Kr eller no. Er jo biltema da...men det fungerer jo. Det er uansett viktig at du kjører ut av en sub utgang fra recieveren og ikke bare et vanlig lyd signal, så du får delt frekvensen.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    53
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har lest noe om at jeg må ha delefilter eller noe vist jeg skal bruke den som hjemmekino sub. ligger ikke dette innebygd i bilforsterkeren?

Og når jeg skal bruke den på forsterkeren inne må jeg ikke da ha en egen utgang for dette på suben min? hvor får jeg kjøpt den?

editen subwoofer inngangen sitter den inne i bilforsterken så det bare er og trekke en kabel fra bilforsterkeren og til husforsterkeren?

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •