Hvordan kutter man ett rør bent i ene enden?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 8 av 8
  1. #1
    Newcomer chin sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    212
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

    Hvordan kutter man ett rør bent i ene enden?

    Jeg har funnet tak i meg noen rørbiter jeg skal bruke til ett par prosjekter, men de er ikke bene i endene. Er det noe triks man kan bruke for å få dette bra til, eller er det bare å ta det på gefylen?

  2. #2
    Intermediate DrErling sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Såklart!

    Det finnes verktøy for ALT. Cluet er bare å vite hva man trenger! Jeg blir like henrykt hver gang jeg oppdager nytt verktøy som jeg "alltid har trengt".

    Rørkutter er noe jeg skal kjøpe på mandag. Det skal kanskje du også?



    Perfekt for oppgaven. Snittet blir perfekt. Siste finpuss kan du ta med litt sandpapir og så pusse med Autosol (fra en hvilken som helst bensinstasjon) hvis det er endestykker som skal vises.

    DrE

  3. #3
    Newcomer chin sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    212
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Tar det verktøyet der dimensjoner over 25cm i diameter?
    Syntes det så noe smått ut til den oppgaven, men kan hende jeg tar feil...

    Hvis man kun har ei handsag og det som ellers finnes normalt rundt om i hus... noen andre forslag?

    Så faktisk genialt ut det der da, Dr.. Fungerer vel fint for små rør?

  4. #4
    Intermediate Scorpioen84 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    1,585
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Den på bildet tar 3 - 28 mm...

    Det er også typer som tar 150mm (6" rør)
    | KK DXD-12012 | KK Quattro | Sherbourne PA160 | Onkyo 818 | TW700 |

  5. #5
    Newcomer
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    20
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Er ikke alltid man er like heldig med en sånn type rørkutter... Hvis man er litt kjapp får man fort til en spiral og ofte får man en litt kon ende ved kuttstedet.

    Denne type kutter er også glad i litt gods på det som kuttes ellers kan det bli vanskelig å få lagt nok trykk på kuttstedet uten å deformere materialet... Men igjen... Spørs litt hvilket materiale det er... Jeg bruker denne på rustfritt stål...

    Etter min erfaring, og når jeg f.eks lager avstandsstykker av rør på jobben, så er en kappsag med metallblad det beste hvis man er avhengig av like lengder og rett kutt, men igjen er det lett å "farge" stålet pga oppvarmingen når man kutter og det er ikke alltid like forenlig med god finish...

    Er du stødig på hånden så kan det gå med vinkelkutter, men det er ingen god løsning...

    Hvis du bare skal kutte for å få endene på rørbitene dine rette så er absolutt kappsag med metallblad tingen for deg.

  6. #6
    Intermediate HiFi Plumber sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    1,428
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Ta en remse med smergelpapir som er noe lenger enn omkretsen på røret,legg dette rundt røret der det skal kuttes,juster remsen så kantene ligger likt med hverandre rundt røret,strek langs kanten på papiret med en tusj,fjern smergelpapiret og kutt med en 5" vinkelsliper med 1,6 mm kutteskive langs streken om det er stål eller rustfritt.Om det er plast så bruker du en vanlig håndsag.
    Er du nøye så blir dette rimelig strøkent.

  7. #7
    Intermediate DrErling sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av chin
    Tar det verktøyet der dimensjoner over 25cm i diameter?
    Når jeg så for meg "rørbiter" så tenkte jeg ikke i dimmensjonene 250mm, hehe. Dette verktøyet har jo såklart sine begrensninger. Jeg bruker det til å kutte rørene som følger Unicol projektorstativ, samt 48mm alu-rør (i forbindelse med Kee-clamps).

    Det er sant, det krever riktig trykk, ikke minst på myke metaller som aluminium. Hvis ikke så får man, som lassi sier, spiral.

    250mm rør har jeg rett og slett ikke peil på hva beste fremgangsmåte er når det kommer til kutting.

    DrE

  8. #8
    Newcomer chin sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    212
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Genialt, hifiplumber. Den metoden kan jeg lett bruke... Tusen takk for hjelp alle sammen. Og så var det myyye geniale ting med tanke på rørkutting som kom fram.. Var ikke så dumt å starte denne tråden after all

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •