Amatør søker hjelp - bygge sub-kasse til bil

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 8 av 8
    Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    8
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Amatør søker hjelp - bygge sub-kasse til bil

Har planlagt å kjøpe en Pioneer TS-SW1241D.

TS-SW1241D Pioneer Subwoofere - Bilunderholdning

Nå har jeg lest veldig mye på forskjellige forum (syns dette var best forresten), og har bestemt meg for å prøve å bygge min egen kasse. Har sett at noen anbefaler MDF-materiale, og her kommer de første spørsmålene:

1. Hva er MDF?
    2. Hvorfor er det bedre enn spon? (& er det mye dyrere)?
    3. Hvordan kan jeg lage en kasse som vil gi god lyd?
    4. Har jeg valgt riktig høyttaler?

Jeg aner absolutt ingen ting om høyttalere, har bare hørt at kassen er viktig.

Har fått tak i BassBox 6 Pro, og fant ut at jeg vil bygge en kasse som er pyramideformet, og "truncated". Det vil vel egentlig si at det skal være en pyramide som er avhugd på midten, slik at det blir flatt øverst. Dette fordi jeg vil bygge kassen slik at den passer i bagasjerommet på en 406 stasjonsvogn(skal lene den mot bakseteryggen).
    Flere spørsmål:

5. Er det vanskelig å få god lyd når kassen er formet slik?
    6. Er det hensiktsmessig å lage en bredere kasse med to høyttalere?(har lyst!)
    7. Hvilken forsterker og hvilket anlegg er best å kjøpe? (tenker max totalpris ca. 4000kr minus her)

Still meg gjerne spørsmål, så editer jeg tråden. Er nok noe uklar, fordi jeg egentlig ikke vet hva dere vil vite/hva jeg egentlig vil.

Tusen takk for mange nyttige tråder, har virkelig kost meg her inne sålangt!
    Kvanli.

Edit: Vil forresten ha kassen minst mulig, kan TS-SW841D være noe for meg?

TS-SW841D

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    691
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jeg og en kompis installerte full peerless resolution komponentpakke + peerless resolution 12" sub og en 4*50Wrms amp i hans lille bil hin dagen. lyd absolutt nydelig!! utsøkt stram og fin bass med litt trykk i, og deilig lyd ellers. anbefales på det varmeste det ble tilsammen ca 3000-3500,-
    så bare bygger du en lukket kasse i den formen du vil ha, men ikke gjør det for vanskelig for deg, og husk at den skal være tett, og gjerne tåle litt. den trenger ikke være stor. vi brukte en ca 30 liters kasse. skal du lage en enkel kasse og trekke den med stoff, så går du for spon. skal du begynne med noe avanserte pyramidegreier går du heller for mdf, lettere å jobbe med.

kjøpte forresten alt på ELTEK AS

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    216
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    1 medium density fiberboard. det kan du lese om mange steder.

2 Kortsagt: fordi det er døere (jepp det er dyrt)

3 Hundrevis av forskjellige måter. Du KAN bare lage en kasse sånn circa på måfå og få grei bass ut av den, noe du muligens vil vurdere hvis du ikke har gjort detta før eller har noen du kjenner som har gjort det. Så kan du heller finslipe teknikken litt etterhvert.

4 Høytaler er mindre viktig i mine øyne enn forsterkeren.

5 det må vel testes ut som alt annet

6 Det blir fort dobbelt så dyrt, men det ser litt tøffere ut, men spiller ikke så himla mye bedre somregel.

7 OOOhh! 4000.- minus AIAIAIAI! ville sett om du da kunne kjipa litt inn på basselementet og heller spandert en litt kulere forsterker og en kul CDspiller (jeg tipper du mener når du sier "anlegg")

men jeg er jo av den hellige overbevisning at det er ingetning som heter "for stor(eller dyr da:twisted: ) forsterker" til bilen da. Åpner bare for framtidig oppgraderinger.

Hva gjelder kasse fasong så tør jeg ikke si om noe låter bedre enn noe annet. Mine har bestandig sett noenlunde trapesforma ut.

Men seriøst:

CD spiller som er litt grom burde du ha.
    Og forsterker som monner litt.
    Og en liten bønn til: Bytt frontsett! Det orginale spiller bæsj nesten uansett!

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    8
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Question takk for svar

Tusen takk for svar

Fordi jeg er helt grønn så fører selvfølgelig svarene deres til flere spørsmål. hehe.

aij aij aij.. Kan noen hjelpe meg å finn en CD-spiller og en forsterker?

Vil forresten understreke at jeg bygger sub-kassa mest fordi jeg har lyst til å bygge den, og sette en fet høyttaler i. CD-spiller og forsterker er så langt andreprioritert..

Ja, det blir som å bygge anlegget baklengs.. Er vel kanskje ikke så lurt å starte med subben og bygge meg til CD-spiller.

Dette blir jo bare rot.

Hjelp?

Intermediate eMTea sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du bør ikke kjøpe det elementet bare fordi det ser kult ut..

Det elementet er dyrt, fordi det er spesialbygget til å ikke bygge mere en 8,2cm inn i kassa.

Siden du skal bygge en relativt normal kasse, og er nybegynner på dette, så vil jeg anbefale deg noe billig, men relativt bra utstyr.

Dynabel 9312, 12" subwoofer, 998kr
    SAGA USC9975 - 2x75 Watt RMS Bilforsterker, 898kr
    Handles i nettbutikken til ELTEK, www.dynabel.no

Dette puttet jeg inn i bilen til fettern min, og jeg mener man ikke får noe bedre for under 2000kr.

Kassen jeg bygde var en 30liter lukket, som funket bra i en vanlig sedan bil.

Da har du fortsatt 2000kr igjen til en spiller, det burde være fullt mulig å finne en habil Pioneer eller Kenwood til den prisen.

Men det kommer nok 1000kr til MDF, kabler (strøm og signal), kabelsko og andre koblingsmateriell i tillegg.

Siden du har nevnt et budskjett på 4000kr, så må andre entusiaster også forstå at man må utnytte de kronene mest mulig, det er ikke alle som har 15-20lapper å bruke for å få bedre lyd i bilen.

Intermediate norcad sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når budsjettet er stramt, bygger man ikke subkasse til bil i MDF!
    Bruk 22mm gulvspon. Den er billig, og vannfast. Trekk den med teppe etterpå, så kan du glemme at MDF er enklere å få pent i endene.
    Lyden hører du ikke forskjell på.
    Anbefaler deg å bygge "Prism, slanted front" (se i Bassbox), da får du ikke så mange vinkler å forholde deg til, altså mye enklere å bygge. Samtidig får du en skrå vegg du kan sette mot bakseteryggen.
    Det er tre ting som er viktig ang kassebygging; Riktig volum til elemenetet, 100% tette skjøter/hjørner og stiv konstruksjon. I en liten kasse blir 22mm spon stiv nok i seg selv, ellers må du sette inn avstivere inne i kassa.

Etter å ha bygget ca 50 basskasser til bil, har min favoritt blitt 10" i lukket kasse.
    Så mitt forslag er; kjøp et greit og rimelig 10" element for liten lukket kasse, benytt 22 mm spon til kassen, bruk heller pengene på en bedre forsterker. Blir dette for snaut i fremtiden, oppgraderer du bare med en 10" til i identisk kasse. Eller bygger en ny dobbelt så stor kasse som du setter begge elementene i.

Lykke til!

Intermediate eMTea sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Greit nok med Spon istedet for mdf i en så liten kasse, men med en kasse på 30 liter, så utgjør det vel ikke mere enn 50kr i fortjeneste...

Intermediate Wibla sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,110
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Blir fort billigere når man feilskjærer og må ha ny plate