Apex III Platinum - ENDELIG FERDIG!!, med bilder 29.12.11! :D - Side 9

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 9 av 22 FørsteFørste ... 5 6 7 8 9 10 11 12 13 19 ... SisteSiste
Viser resultater 161 til 180 av 429
    Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    255
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    vill no si at strykejern ikke er en god ide siden det vill tørke fineren enda mer og den sprekker pga kontakt lim fuktighet..

bedre å satse på at du har fineren inne i romtemperatur i ca 2-3 uker under press slik at fineren tørker til tempratur du bruker høyttaler + fineren blir plan

ang lim mengde er det om og gjøre at mdf'n blir mettet med lim.... det vill si at all forbereding av kasse kan bli bortkastet pga hevelse av endeved. men dette blir så å si borte fordi finer struktur "lurer" deg til og tru at den er "normal" ujevn (men viss du skal ha høy glans lakk kommer feil fram lett)

lykke til ^^

Intermediate Razortec sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,679
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Busengdal
    vill no si at strykejern ikke er en god ide siden det vill tørke fineren enda mer og den sprekker pga kontakt lim fuktighet..

bedre å satse på at du har fineren inne i romtemperatur i ca 2-3 uker under press slik at fineren tørker til tempratur du bruker høyttaler + fineren blir plan

ang lim mengde er det om og gjøre at mdf'n blir mettet med lim.... det vill si at all forbereding av kasse kan bli bortkastet pga hevelse av endeved. men dette blir så å si borte fordi finer struktur "lurer" deg til og tru at den er "normal" ujevn (men viss du skal ha høy glans lakk kommer feil fram lett)

lykke til ^^
    Det høres ikke ut som du har gjort dette før? Jeg og Kimsan og sikkert flere har brukt strykejern metoden med meget godt resultat. Fineren sprekker ihvertfall ikke, og sluttresultatet ellers blir også bra. Dessuten er strykejernet et fint verktøy for presse fineren litt ekstra godt på.

Intermediate KimSan sin avatar
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    557
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ang strykejern; grunnen en bruker det før, er for å kunne bruke det etterpå (hovedsaklig). Dette er faktisk en "oppskrift/metode" som blir anbefalt av "lyd-interiør" - en norsk leverandør som blant annet selger finer. Og selv har jeg ikke fått en eneste sprekk - og så sitter fineren betydelig bedre og flatere etter å ha brukt strykejern kontra bare å stryke det på.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    255
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Razortec
    Det høres ikke ut som du har gjort dette før? Jeg og Kimsan og sikkert flere har brukt strykejern metoden med meget godt resultat. Fineren sprekker ihvertfall ikke, og sluttresultatet ellers blir også bra. Dessuten er strykejernet et fint verktøy for presse fineren litt ekstra godt på.
    jeg har gjort dette før på en subb når jeg gjikk på skolen (er utdannet møbelsnikker!)
    MEN jeg er helt enig med deg at du trenger et verktøy for og presser finneren ut på kassa !! det er et must! jeg brukte en finer "hammer" litt vanskeligt å beskrive men vi hadde den på skolen..

når du bruker et strykejern kan relative luft fuktigheten i tre fineren synke lavere en rom fuktigheten hvor du bruker selve høyttaleren... å du risikerer at fineren bølger seg (regner med at det er 0,8 mm finer?) men om du har fineren tørket i romtempretur blir det mindre sjanser på at den bølger seg siden limen er "tørket" før du starter fineringa...

men om du har lagret fineren i en kjeller eller fuktigt område vill jeg anbefale at du tørker til romtemperatur eller sjanser på strykejern..

uansett er det snakk om små "variabler" på finer bølger eller sprekker, som lett kan fikses med pussing eller tre fiber sparkel..

Intermediate Tandstad sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,393
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Phew, etter å ha lest diskusjonen dykkar her inne, er eg ikkje akkurat beroliga Er blitt anbefalt å bruke strykejern(gjerne eit gammalt og utslitt eit) med matpapir el. imellom for å oppnå skikkeleg kontakt av mange som har finèrt i lengre tid, så kjem nok til å gjere dette. Mitt største problem ser eg for meg blir å lage fine skøytar. Planen er å bruke to lange _heilt_ plane bitar av material feks, som eg tvinger isammen med to finèrbitar imellom, for så å skjere reint. Har sett fleire bruker denne metoden.

Ang. det å ha skøyten framme så kjem eg nok ikkje til å satse på det trur eg. Sikkert ikkje dumt det som blir nevnt at mykje vil då bli vekk pga. elementa, men eg veit at det vil ergre med der eg ser skøyten. Uansett om eg la skøyten midt framme, ville eg også fått to skøytar heilt bake på kvar sideplate, så då er det eigentleg like godt å ha to skøytar omtrent midt framme på kvar sideplate, samt midt på bakplata.

Men kva med topp- og bunnplater folkens? I hovudet mitt såg eg for meg at strukturen skulle gå mot sweetspot, altså bakanfrå og fram, men ser at dei fleste gjer det omvendt, altså frå side til side. Og når eg begynner å tenke meir og meir over det, er det vel muligens det som ser best ut?

Kanskje unødvendig å seie, men eg er j***** spent på finèringa

Medlem siden
    May 2007
    Poster
    557
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, j***** spent, og så blir du j***** glad når du finner ut at du får det til!

-Om det var et spm så stemmer jeg for struktur bakenfor og frem, føler på en måte at det er riktigst (vet ikke hvorfor)

Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,679
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette går nok bra, det mest kritiske er nå en skal legge fineren oppå limet. En skulle hatt enslik finerpresse så en kunne brukt vanlig trelim. Da hadde en kunnet flyttelitt på fineren om den var lagt på for skeivt.

Er enig med deg i å ikke ha skjøten midt på i front, mest sannsynlig er det bare du som kommer til å se skjten, men fy så irriterente.

Åssen finer er det du skal legge?
    Jeg la bjørkefiner, og da så en skjøtene ganske godt etter som mdf plata er ganske mørk og fineren lys. Tror det er lettere å få pen skjøt hvis en leggeren litt mørkere type.

Det med topp og bunn blirvel mest en smakssak, det er vel ikke så farlig, ikke så ofte en ser oppå høyttaleren eller?

Til slutt: Strykejern er topp

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,393
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for at dykk roa meg ned her, hjalp på Du har strukturen bakanfrå og fram Kim? Dine er jo heilt fantastisk finish på, hadde du noko erfaring frå før av eller?

Razortec: Her er finèren eg skal legge. Rimeleg mørk, og i tillegg skal den lakkast tre strøk med mahognylakk utanpå der igjen, før klarlakk blir lagt på. Mahognylakken hadde nok ikkje vore nødvendig, hadde det ikkje vore for at brontes'ane mine hadde fått tre strøk av denne, og brontes og apex skal stå ilag framme.

Litt over 50 cm brei, det kan eg like

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    255
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hadde du skaffet finer tape
    slik som denne Gummed Veneer Tape - Rockler Woodworking Tools

så kunne du ha starta midt på baksida og jobbet deg rundt, blir litt vanskeligt å få press på men skøyten blir borte frame...

jeg fikk problemer når jeg finerte måtte ha skøyten framme og den overlappet seg litt, de jeg gjorde var å presse den ut så mye som mulig og pusset den vekk.. tok en liten svamp med vann og påførte forsiktig, slik at fiberen reiste seg igjen, pusset det vekk og lakket kassa..
    har ikke peiling på hvor skøyten er i dag ^^

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    255
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    en ide:

viss du hadde 2 plater i spon kunne du ha lagt fineren imellom slik at fineren stikker såvidt ut på eine sida, så bruker du gamle saga på jobb til og reinskjere eine sida så stiller du inn på den bredda du vill ha og kapper den 100% beint

stor fordel at fineren har paralell skøyt

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    20
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Må innrømme at eg synest dette begynner å bli litt for spennande. Med tanke på alle dei prosjekta vi har hatt og alt arbeidet, håpar eg virkelig at både lyden og finishen på dette prosjektet blir perfekt. Særlig pga budskjettet og tid som du har lagt med i det. Eg er forøvrig mykje meir optimistisk denne gongen enn tidligare fordi du har tatt deg tid til å gjere det skikkelig. Før so har vi jo vore so ivrige at vi har tatt "snarveiar" for å bli ferdig (spesielt når det gjelder finishen).
    Gleder meg til neste gong eg er heime. Da skal vi endelig sjå film med skikkelig lyd og bilde:-D
    Men inntill du har lagt fineren, sit eg med hjarte i halsen:-| Lykke til!
    Legger også ved et bilde frå sist seanse med høgtalerane, der Tandstad tar seg ein grundig tenkepause:wink:

Expert teddytusen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ha ha ha. Der så Jo Andre lettere tilbakestående ut. Håper på bilder senere i kveld eller i morgen.
    Jeg HATER mobilversjoner av nettsider...

Intermediate gubben sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    2,832
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fått snekkeren i fresen ?:-D

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    54
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Venter spent på bilda i dag, og GRATULERER så mykje med 4. plassen på Molde. Det var virkelig bra med tanke på at du også har rykt opp i 1. divisjon.

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,393
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hahaha, ditta skal og må hevnast Stein Ove Stod vel og tok ein liten "The safety dance"(men without hats) der ja!

Ja håper det eg også Stein Ove, begynner å bli virkelig ivrig etter å ha eit skikkeleg anlegg, blitt ei stund sidan sist, og vist ein tenker på anlegg med bra finish, så har eg faktisk aldri(!) hatt det enda.

Turid: Takk for det Men det vart nok ikkje 4. plass, det var 6. Dissa niesene mine hadde tatt heilt feil ang. plasseringene på gårsdagens stevne :P

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,393
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Då var finèringa igang. Fått lagt på topp og bunn på begge høgtalarar, og pussa finèren plan med resten. Gjekk overraskande bra, men no var dette tross alt ikkje det vanskelegaste heller da. Men ser absolutt lysare på heile prosessen no, når eg har fått kjent litt på korleis finèren oppfører seg. Her er nokre bilder:

Man tager en stk. høgtaler, lim og kost, og en stk. pappa, og putter lim på henholdsvis høgtaler

...og finèr,

...for så å legge på finèren

Etter dette vart finèren rulla flat, og strøken jamn med strykejern. Ser veldig fint ut, og vi har faktisk ikkje hatt ei einaste luftlomme enda! Brukte btw to strøk kontaktlim på høgtaler, og ett strøk på finèr. Virka som det var nok.

Heretter har eg dessverre ikkje bilder før når eg er ferdig, grunna litt mangel på hender Men her kjem iallfall av så langt som eg er komen no:

Kom meg ikkje lenger idag grunna mangel på kontaktlim. Må kjøpe meg ein litersboks imorgon. Håper fortsatt å kunne begynne med lakkering på tirsdag, og då kaaaan det vere lyd iløpet av helga

Finèren er forresten lagt litt skeivt på ser eg, men kan ikkje seie eg kjem til å miste nattesøvnen av den grunn. Berre eg klarer å legge rett på resten skal eg vere særs nøgd

Intermediate Legatia sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    835
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tandstad
    Kom meg ikkje lenger idag grunna mangel på kontaktlim. Må kjøpe meg ein litersboks imorgon.
    Kan vel være like greit at du ikke hadde mer lim.
    Tipper du er bra susa i hodet nå fysj som det stinker..

Medlem siden
    May 2007
    Poster
    557
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei, dette ser ikke ut til å komme til å bli noe problem! -a real beauty.
    Blir mer og mer spennende dette her, nå som du snart er i mål.

Var forresten en utrolig jamn og fin finér du hadde skaffet deg.

Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,679
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser virkelig bra ut dette.

Men en ting, er du ikke glad i deg og dine?? For guds skyld, bruk MASKE!! Dette er ikke til å spøke med, håper ihvertfall at du har alle dører og vinduer åpne!

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    54
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    WOW, du har virkelig fått tekken på dette no. Trur folk må ta tilbake at det er vanskelig å få til når dei ser dette.

Side 9 av 22 FørsteFørste ... 5 6 7 8 9 10 11 12 13 19 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •