Dempeull?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 23

Tråd: Dempeull?

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    234
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Dempeull?

Hva er egentlig meningen med dempeull etc. i høyttalere?

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dempematerialet har tre funbksjoner:

1et er for å dempe lyden inne i kassene. Lyden inne i kassene kommer ut gjennom membranene og høres som forvrengning. Man forsøker derfor å dempe denne for å redusere den forvrengningen.

2: Det er for å redusere/spre effekten av stående bølger inne i kassa. Stående bølger fungerer på samme måte som lyden inne i kassa, bare at den er mer fremtredende ved utvalgte frekvenser.

3: Det er for å senke Q-verdien i kassa. Det vil for et basselement virke som en større kasse med lavere Q-verdi. Dette kan simuleres i et høyttalerprogram. Som oftest ser det ut på frekvenskurven som at konstruksjonen får en litt lavere Q-verdi med dempematerialet i de aller fleste tilfeller. Ei kasse med mye dempemateriale får en litt tidligere avrulling, men ikke så bratt. Det stemmer bra med teorien.

Intermediate [likerHIFI] sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    1,732
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Går det an å bruke glava/husisolasjon til dempeull?

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av [likerHIFI
    ]Går det an å bruke glava/husisolasjon til dempeull?
    jeppz

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    1,732
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av einis
    ]Går det an å bruke glava/husisolasjon til dempeull?
    jeppz
    Du har erfaring med det altså?

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    1,732
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ikke det. tenkte meg det.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,482
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja man kan bruke glava og annen husisolasjon som dempemateriale i høyttaler. Rockwool er faktisk ganske mye brukt av selvbyggere.

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ]ikke det. tenkte meg det.
    oo. var jeg ikke kjapp nok? sier seg selv at så god veggisolasjon også kan brukes til demping i en høyttaler.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,482
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    oo. var jeg ikke kjapp nok? sier seg selv at så god veggisolasjon også kan brukes til demping i en høyttaler.
    Vel, det er ikke akkurat noe som sier seg selv. At et materiale fungerer bra som termisk isolasjon er ikke akkurat en garanti for at det fungerer bra til å omdanne lydenergi til varme.

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hva bedre brukes i høyttalere da?
    d er snakk om å isolere her,ikke noe voodoo.

åpner du dine egne finner du nok noe tynt og udugelig isolasjonsmateriale

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,482
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Isolere høyttalere... :roll:
    Hvorfor skulle de gjøre det? For at elementene ikke skal fryse? DET høres ut som voodoo spør du meg.

Nei.
    Bruk av dempemateriale er bla for å dempe lydenergien fra baksiden av elementene. Lydenergien setter dempematerialet i bevegelse og bevegelsen blir til varme. Deler av lydenergien går over i andre energiformer, altså får man en dempning av lydenergien. Enkel fysikk.

Lærer dere ikke fysikk på skolen lengre?

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    teoriene dine tar aldri slutt....
    ok, fru blom..nevn et annet materiale som isolerer OOPS, jeg mente selvsagt..nevn et materiale som omdanner lydenergi til varme bedre enn "glava*tm"

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,482
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ikke mine teorier men.
    Jeg kan ikke se at fru Blom er medlem her på forumet så jeg skal driste meg til å svare i hennes sted.

Hvorvidt et stoff er bra til å omgjøre lydenergi til varme avhenger av frekvensen. Et stoff kan dempe noen frekvenser godt, mens et annet er bedre på et andre frekvenser. Derfor er det endel som blander ulike dempematerialer.

Ønsker du å vite mer om dempematerialer foreslår jeg at du leser Vance Dickasons Loudspeaker Design Cookbook. Den inneholder et lettfattelig kapittel om dempematerialer, og har mange kildehenvisninger til forskning om du skulle bli ytterligere interessert.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    1,732
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hva bedre brukes i høyttalere da?
    d er snakk om å isolere her,ikke noe voodoo.

åpner du dine egne finner du nok noe tynt og udugelig isolasjonsmateriale
    teoriene dine tar aldri slutt....
    ok, fru blom..nevn et annet materiale som isolerer OOPS, jeg mente selvsagt..nevn et materiale som omdanner lydenergi til varme bedre enn "glava*tm"
    du blir fort upopuler her, einis, hvis du fortsetter med den holdningen du fører :wink:
    Sitat Opprinnelig postet av Whoppass Cheese
    Ikke mine teorier men.
    Jeg kan ikke se at fru Blom er medlem her på forumet så jeg skal driste meg til å svare i hennes sted.

Hvorvidt et stoff er bra til å omgjøre lydenergi til varme avhenger av frekvensen. Et stoff kan dempe noen frekvenser godt, mens et annet er bedre på et andre frekvenser. Derfor er det endel som blander ulike dempematerialer.

Ønsker du å vite mer om dempematerialer foreslår jeg at du leser Vance Dickasons Loudspeaker Design Cookbook. Den inneholder et lettfattelig kapittel om dempematerialer, og har mange kildehenvisninger til forskning om du skulle bli ytterligere interessert.
    Jeg sendte nettopp en mail til Rockwool og spurte om pris.
    Ser for meg det som et persefkt dempemateriale.

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det blir litt for lettvint å si at Glava og/eller Rockwool duger som dempemateriale. Dempingen er også avhengig av kassetypen.

I en lukket kasse skal ingen luft bevege seg ut av høyttalerkassen, så der kan dempingen fylle hele tomrommet. Her finnes det egne dempmaterialer som f.eks. Lammeull og Acousto-Q. Noen parametre i tillegg til dempeeffekten er at de holder formen uten å synke sammen og at de ikke støver så mye. Tror Glava og Rockwool er bra på det første, men ikke fullt så bra på det siste. Men støv er vel ikke så viktig i lukkede kasser.

Når det gjelder bassreflekskonstruksjoner så stilles det egne krav til luftstrømmene fra elementet og ut gjennom portene. Her er det vanlig å dempe veggene i kassen innvendig, og ikke fylle hele kassen med dempemateriale. Hvis bidraget fra portene blir for kraftig kan man fylle moderat med dempemateriale i portene for å dempe lyden fra disse, men det er en annen historie. Poenget er at den innvedige dempingen av bassreflekskasser gjerne gjøres med matter av dempemateriale, gjerne profilert skumgummi eller dedikerte materialer, som f.eks. Akustilux. Her er det viktig at det ikke støver, ellers vil bassrefleksporten etterhvert blåse støv ut i rommet.

Demping av transmisjonslinjehøyttalere er mer en kunst enn teori og håndverk, og er mye basert på erfaring, prøving og feiling. Det er vanlig å bruke fyllende materiale i hele eller deler av transmisjonslinjen. Siden den har en port, vil støvfaktoren være viktig også her, og det lønner seg ikke med Glava og Rockwool.

Konklusjon: Glava og Rockwool er bra i lukkede kasser, men bør unngås i konstruksjoner med porter på grunn av støvproblemet.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Husisolasjon vil leggge fra seg støvlag på baksiden av membranene og er derfor ikke ideelt da dette medfører at elementet endrer karrakter.

En høyttaler skal IKKE isoleres. Den skal dempes. (så er vi ferdig med det einis) :lol:

Ved for eksempel TL-konstruksjoner som roffe refererer til , og for den saks skyld tilsvarende hornkonstruksjoner, bruker man et dempemateriale med kjente egenskaper. Man vet da hvor mange liter dempemateriale man skal ha, og hvor mye det skal veie pr kubikkmeter. Dette har man funnet ut utifra materialets lydhastighet. Så veier man opp riktig mengde, og drar i materialet til det får riktig volum. Dette er samme type demping som i lukket kasse, og formålet er å redusere lydhastigheten, samt å senke kassa sin Q-verdi (evne til selvsving/resonanser).

Ellers bør man tenke på luftstrømmer, stående bølger, frekvenser osv. Dersom du har en bass/mellomtone som skal spille i en bassreflekskasse er det vanlig å gjøre for eksempel følgende:

Vi forutsetter at porten sitter rett under elementet og peker fremover.

Man demper da bunnen av kassa under porten med et tungt materiale i bunnen og et lettere oppå der. Dette vil bli gi god absorbering. Det samme kan gjøres i toppen av kassa. Rett bak elementet er det naturlig å anbringe en diffusor som sørger for å spre spesiellt mellomtoner men gjerne også dypere toner. Denne kan gjerne lages med en eggeramme eller i tre (formet som en kile som spalter lyden oppover og nedover i kassa.). Det er ikke vanlig å anbringe materiale med høy dempningsfaktor på kassens frontplate eller andre steder hvor det havner veldig nær elementet da det kan medføre høyere forvrengning å magasinere energi så nerme membranet.

Det er forskjellige virkemåter på forskjellige dempematerialer. Noe materiale reduserer struktur når det fanger opp energi. Det er den andre ulempen til glassull og steinull. (de kan brytes ned en del over år). Noen materialer omdanner energien til varme, mens andre igjen omdanner en frekvens til mange andre frekvenser.

I praksis har alle dempematerialer summen av alle de nevnte egenskaper, men mengden av egenskapene er ulik. I tillegg er det stor forskjell på hvilke frekvenser de er effektive på, og hvor bredbåndede de er (hvor bredt frekvensområde de demper).

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    1,732
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det jeg trenger dempemateriale til er en 200Liter lukket SUB.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hvilke elementer er det snakk om? Skal de spikke maks 120 Hz?

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,482
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Snickers-is
    hvilke elementer er det snakk om? Skal de spikke maks 120 Hz?
    :lol: Speider-subben. Den spikker frekvenskurver. :wink:

Intermediate martin sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    1,914
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er snakk om et BX - 815 element........

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •