Vil bygge meg monoblokker. Hvor får jeg kjøpt? - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 50
    Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    For den summen penger kan du jo like gjerne bygge LC Millennium.

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva med 50-100-61 hos ELFA?

Mulig størrelsen ikke er helt passe. Du kan se her http://avforum.no/minhifi/show.php/stephenm Han har bokser fra ELFA om jeg ikke tar feil.
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,
    Rega Planar 3 m/Elys 2, Rega Fono

Livet er mer enn en pakke tørre kjeks

Intermediate hagr sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    620
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den LC millenium.. Hva er det?? Link???

Intermediate C. Alshus sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    3,211
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Intermediate fhl sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    1,869
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hagr
    Den LC millenium.. Hva er det?? Link???
    Har du sett gjennom linkene i denne tråden?

Frode

Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    620
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja. selvfølgelig.. men blir så mye navn osv. at det går reint i surr for meg. beklager...

Hva er den fysiske forskjellen mellom disse?? Altså SAK og LC Millenium.. Hva merker jeg i praksis? Og hvilke deler (eksakt) trenger jeg fra LC (til en enkelt monoblokk)? Beklager dumme spørsmål.. Jeg har en viss fornemmelse av hva jeg trenger, men vil ikke gjøre noe feil

Jakv: Tusen takk for elfa-nr.. det var akkurat sånn jeg tenkte på Har sikla på den profilen, men visste hvor man fikk tak i slike

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    40
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her er et forslag til: Andiha

Her må du samle sammen deler og etse print selv, men det kan du vel gjøre på skolen?

Disse er konstruert av Knut Harald Nygaard som er (var?) lærer på ØIH.
    Konstruksjonene er blitt brukt i undervisning og lab-øvelser på ØIH.

MVH
    KOL69

Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    620
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for forslag

Jeg kan etse på skolen, ja, men det er nok ikke akkurat dèt jeg ser etter.. tenker noe mer i retning av SKA eller LC millenium..

Apropos det: Kunne noen snille sjeler der ute "sette sammen" hvilke deler jeg trenger hos LC for èn komplett LC millenium blokk?? (ikke kabinett.. bruker sannsynligvis elfa kabinetter)

Harald

Intermediate C. Alshus sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    3,211
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vare Pris DKK Bestilling Lager
    The End Millennium XP forstærker modul (1 kanal) DKK 1,099.00 Bestil Nu På Lager
    Supernetdel 120.000uF/63V med Broer og AUX DKK 1,999.00 Bestil Nu På Lager
    Hovedtrafo 2X27V 500VA Low Noise DKK 599.00 Bestil Nu På Lager
    Hovedtrafo 2X33V 500VA Low Noise DKK 599.00 Bestil Nu På Lager
    Hjælpetrafo 2X30V 30VA f. 200-300W version DKK 199.00 Bestil Nu På Lager
    Hjælpetrafo 2X40V 30VA f. 120-180W version DKK 199.00 Bestil Nu På Lager
    Ext. Board - ekstra Matchende udgangssæt DKK 349.00 Bestil Nu På Lager
    Højttaler terminaler, forgyldte, 1*rød+1*sort DKK 196.00 Bestil Nu På Lager
    2stk. chassis phonobøsning, forgyldt, teflonisoleret, aluhus DKK 89.00 Bestil Nu På Lager
    Fuld Tilfredshed! Med garanti og 30 dages returret!

Hentet fra: L C Audio Technology / Millennium XP

Det lønner seg å lese på produsentenes sider.

Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    620
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja.. Jeg har jo selvfølgelig lest det, men trenger man alle de komponentene for èn blokk?? Det er jo f. eks. to hovedtrafoer der.. og det er to forskjellige typer.. Trenger jeg begge?? Det var vel dèt jeg lurte på :P

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva er den fysiske forskjellen mellom disse?? Altså SAK og LC Millenium..
    LC bruker en del større kondensatorbank. Det er med på å redusere avviket i strømforsyningen. I tillegg brukes separat power til driver-transistorene. Det øker PSRR. Så lenge du ikke skal bruke SMPS så er disse tingene viktige. Hvordan mulighetene for dette på SAK er kan jeg ikke uttale meg om.

Videre kan du addere flere utgangstransistorer på LC om du vil. Det er små tilleggskort som gjør forsterkeren mer egnet til lavimpedante laster. Om dette er mulig på SAK vet jeg heller ikke.

Jeg har bygget The End 3.1 (ganske lenge siden mao), og den låt veldig bra på mindre høyttalere (jeg fikk ikke testet den på større den gang). SAK har jeg aldri hørt.

Imidlertid er jeg usikker på om ikke denne konstruksjonen nå begynner å tape terreng ift Hypex, Coldamp, deres egen ZAP, New class D osv. På de forsterkerne er PSRR normalt sett lavere så man må bruke en enda mer stabil PS, men til gjengjeld koster de jo også noe mindre.

Både klasse D-konstruksjoner og klasse AB-konstruksjoner vil forøvrig ha godt av den stabiliteten de får fra en SMPS strømforsyning så det bør du vurdere uansett. Kravet til kondensatorbank på en slik er mikroskopisk ift med trafo så ikke gå deg vill i å sammenlikne dette.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Forøvrig, litt om sabilitet i strømforsyninger i praksis, på min The End hadde jeg 800VA PSU, separat 30VA på AUX/Driver og 120 000µF PSU. Med en utgangseffekt på 180W, full effekt i 8 ohm med resistiv last var allerede spenningsfallet oppe i ca 1,5 Volt. Med laster på rundt 4 ohm, litt slemme impedansvinkler osv vil dette tallet bli mye større. Så lenge det ikke er noen regulering inne i bildet er det enormt å hente på akkurat dette området, og for all del, glem serieregulering av ordinære PSU.

Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    620
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Oj

Takk for bra og utfyllende forklaring, Snickers-is

Etter det du skrev tror jeg nok kanskje at jeg vil gå for LC millenium. Du snakket om bedre egenskaper på f. eks. Hypex og Coldamp, men siden prisen også vil bli litt høyere, tror jeg nok ikke det vil være noe reelt valg. Hypexene kommer vel ferdigmontert også, og da føler jeg litt av vitsen med selvbygg er noe borte...

SMPS strømforsyning. Hva er fordelen med det? Hva er alternativet? Hva blir prisforskjell ol. ?

Jeg skal bruke forsterkerene i 8 ohm "modus" så jeg tror ikke jeg vil få noe stort impedans-problem..

Serieregulering av ordinær psu.. Mulig jeg er litt treg, men jeg fikk ikke det helt med meg.. Hva vil serieregulering si?

Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    620
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    har forresten bestilt kabinetter også

Gikk for de PR 230 svarte kabinettene hos elfa (50-100-61)

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Etter det du skrev tror jeg nok kanskje at jeg vil gå for LC millenium. Du snakket om bedre egenskaper på f. eks. Hypex og Coldamp, men siden prisen også vil bli litt høyere, tror jeg nok ikke det vil være noe reelt valg.
    Dyrere? Sikker på du har blingset rett nå? En kanal med The End/Mullennium XP koster veil ca 4500NOK i Danmark. Til samme pris får du Hypexen med 700VA innstøpt trafo og HG-strømforsyning. Fra Coldamp får du med 800W SMPS i tillegg, og det til lavere pris.

Hypexene kommer vel ferdigmontert også, og da føler jeg litt av vitsen med selvbygg er noe borte...
    Det er jo en smakssak. For det ferdige produktet sin del er det sikkert ingen ulempe.

SMPS strømforsyning. Hva er fordelen med det? Hva er alternativet? Hva blir prisforskjell ol. ?
    SMPS (Switch Mode Power Supply) er en høyfrekvent switchende strømforsyning. Den likeretter spenningen fra nettet, hakker den opp til for eksempel 100kHz pulser og sender dette gjennom en ørliten trafo som kan omsette voldsomme effekter. Ved å styre opphakkingsprosessen vha utspenningen fra strømforsyningen kan man regulere bredden på pulsene slik at spenningen ut blir helt konstant, dvs den reguleres 200 000 ganger i sekundet. Det vanlige på en regulert SMPS klarer under 1/100V i spenningsavvik både med og uten last.

Serieregulering av ordinær psu.. Mulig jeg er litt treg, men jeg fikk ikke det helt med meg.. Hva vil serieregulering si?
    En vanlig trafo med kondensatorer er uregulert. Det vil si at 10V avvik inn på en 55V PSU er ca 2,5V avvik ut. Videre vil den avvike mye når man nærmer seg det maksimale strømtrekket. 10% er ikke uvanlig. Derfor kan man i mange tilfeller ønske å regulere strømforsyningen. Dette kan man teoretisk gjøre med for eksempel en 60V strømforsyning når man ikke skal ha mer enn 50V. Man monterer da en transistor i serie med strømforsyning og last, og styrer denne ved å måle spenningen over lasten. Når denne synker økes strømmen gjennom transistoren for å kompensere. Reguleringen blir grei, men effekttapet blir ekstremt, og dette effekttapet er effekt som må hentes fra trafoen.

Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    620
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok.. Takk

Da ble jeg litt klokere tror jeg... Lurer på om jeg heller skal gå for hypex da..

Er ikke så lett dette mtp. at jeg har meget lite peiling på selvbygg og at det er så mange meninger og innspill :P

Men da mener du altså at hypexene vil gi mest value for the money? Eller Coldamp?

Active KviteKrist sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    354
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Coldamp er vel enklast, og så har dei swiching psu, noko som er eit gigapluss spør du meg.

Active Raven sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Sted
    Tvedestrand
    Poster
    411
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har ikke noen erfaring med bygging av hverken Hypex, coldamp eller LC audio, men har bygget en SKA GB300 og er veldig fornøyd med den. God byggebeskrivelse og enormt bra service fra konstruktøren Greg Ball gjorde at byggeprosessen gikk veldig greit. Lærerikt var det også.

Her får du hvertfall en ordentlig DIY forsterker hvor du må lodde alt selv og det var vel det du i utgangspunktet ville?

De tekniske fordelene og ulempene skal ikke jeg begi meg innpå, men min erfaring og mange andres erfaring taler for at dette er en habil og solid forsterker. Søker du litt rundt på forskellige forum finner du mye informasjon om SKA.

Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    620
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Raven: Jeg er helt enig. Jeg har aldri opplevd så god forklaring og så bra oppfølging før et kjøp..

Og jo. Det var jo å lodde en egen forsterker som var poenget med det hele.. Har veldig lyst til å gå for SKA blokkene

Greg Ball er imponerende mtp scervice og kunnskap... I tillegg får jeg jo teknisk støtte under hele byggeperioden både fra han, herfra (? ) Og fra skolen...

Intermediate Razortec sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,679
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har bygd meg Hypex forsterker. Må si at det ikke er den helt store utfordringen, og veldig lite lodding, er som det er sagt tidligere i tråden her at det er mest kabling.

Link til tråden min http://avforum.no/forum/diy-do-yours...orsterker.html

Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •