Lodde XLR med 4 ledere.

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 18 av 18
    Intermediate roeng2 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    857
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Question Lodde XLR med 4 ledere.

Jeg har kimber kable hero med rca kontekter og tenkte jeg skulle gjøre disse om til XLR. Det er fire ledere og jeg lurte da på om det var noen av dere som vet hvordan man kobler da.

Eller om noen som har Kimber kable hero XLR dom kan se etter så jeg kan få gjort dette riktig?

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    12
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I tilfelle du skal bruke fire ledere for å frakte to kanaler kan du like gjerne la være, men hvis du ikke har phono inngang på et sluttrinn f.eks. så lodder du sammen de to pinnene til høyre på en XLR hunnkontakt sett fra kontaktsiden og fester den svarte kabelen til den, den til venstre fester du den røde ledningen til.
    På en XLR hannkontakt bli det da speilvendt, da lodder du de to til venstre sammen og fester det røde kabelen til den høyre kabelen.
    Retningsanvisninger gjelder når konnektoren til bøssingen er på topp, og du ser inn i kontakten.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    12
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg så akkurat på en kabel jeg har loddet med oppslagsverk tilgjengelig en gang. Der står det faktisk pinout nummerering på kontakten. Pin 1 og 3 skal loddes sammen og kobles til svart ledning, Pin 2 skal rett på rød ledning på en phonokabel.

Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    857
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av strongstander
    I tilfelle du skal bruke fire ledere for å frakte to kanaler kan du like gjerne la være, men hvis du ikke har phono inngang på et sluttrinn f.eks. så lodder du sammen de to pinnene til høyre på en XLR hunnkontakt sett fra kontaktsiden og fester den svarte kabelen til den, den til venstre fester du den røde ledningen til.
    På en XLR hannkontakt bli det da speilvendt, da lodder du de to til venstre sammen og fester det røde kabelen til den høyre kabelen.
    Retningsanvisninger gjelder når konnektoren til bøssingen er på topp, og du ser inn i kontakten.
    Mulig jeg har formulert meg feil eller du har missforstått hva jeg mener.

Vet ikke om jeg misforstår deg nå. men det er 4 ledere i hver av signalkablene og jeg skal koble XLR i begge ender av kablene. Fårstår det som om du mener jeg to ledere pr kannal. Forsto jeg rett?
    Men jeg har 4 ledere pr kannal og lurer derfor på hvordan man lådder dette da det er bare 3 pinner på en Xlr kontakt.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    596
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    en leder på hver av pinnene og en til kappen for jording eller hva det nå er. tror hverfall et er slik...

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvordan er disse koblet i RCA pluggen?

Et bilde sier mer enn en god del ord, i noen tilfeller iallefall...

Normalt er pinne 1 skjerming/jord/kappe , mens 2 og 3 brukes til signalet i balanserte kabler. Er det fire leder og kappe, eller er en av dem kappe?
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,
    Rega Planar 3 m/Elys 2, Rega Fono

Livet er mer enn en pakke tørre kjeks

Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    857
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jakv
    Hvordan er disse koblet i RCA pluggen?

Et bilde sier mer enn en god del ord, i noen tilfeller iallefall...

Normalt er pinne 1 skjerming/jord/kappe , mens 2 og 3 brukes til signalet i balanserte kabler. Er det fire leder og kappe, eller er en av dem kappe?
    To av lederene sitter på plugg og to sitter i kappe på rca

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    "Normalt" skal du da ha de to som er i midten på pluggen til pinne 2, og de som er på kappen til pinne 3.

Men på en slik kabel bør det også være en kappe som skal på pinne 1, den har ikke du...

Jeg tror nok at jeg ikke ville brukt den kabelen for å koble XLR på. Sats heller på noe som har to ledere og kappe, gjerne individuell skjerm på hver leder.
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,

Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    857
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jakv
    "Normalt" skal du da ha de to som er i midten på pluggen til pinne 2, og de som er på kappen til pinne 3.

Men på en slik kabel bør det også være en kappe som skal på pinne 1, den har ikke du...

Jeg tror nok at jeg ikke ville brukt den kabelen for å koble XLR på. Sats heller på noe som har to ledere og kappe, gjerne individuell skjerm på hver leder.
    Takker for hjelpen, da skrinlegger jeg det prosjektet og kjøper meg balanserte kabler jeg:-D

Men DIY har beggynt og friste meg mer og mer, kribler i maven etter og bygge meg poweramp men vet ikke om dette er noe jeg kan klare da jeg ikke har noen elektro kunskap!

Expert Mr_Spock sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av roeng2
    Takker for hjelpen, da skrinlegger jeg det prosjektet og kjøper meg balanserte kabler jeg:-D

Men DIY har beggynt og friste meg mer og mer, kribler i maven etter og bygge meg poweramp men vet ikke om dette er noe jeg kan klare da jeg ikke har noen elektro kunskap!
    Hvorfor ikke lage egne balanserte kabler?

Gode Neutrik balanserte kontakter skaffet jeg billig i en musikkinstrumentorretning (kr 30,- pr stk) - kabel skaffes i forskjellig kvalitet mange steder. Det beste er vel at du får akkurat den lengden du vil ha.

Toleder med skjerm som jakv - beskriver.

Selv loddet jeg skjermen i begge ender - mange forskjellige meninger om dette, men jeg er fornøyd med den løsningen.

Klør litt selv etter å sette i gang med en diy effekt forsterker - gjerne rør

Elektrokunnskapene kommer er nok ikke det viktigste - være flink med loddebolten teller nok mer
    Yamaha CX-A5100 & RX-A1030 . Vincent SP-993 . Rotel RMB-1565 . Anti-Mode 8033 Cinema
    Atmos 7.1.4 . Infinity Kappa 600, Kappa Center, Kappa 200, Kappa Surround, Kappa Sub
    Epson EH-TW2900 . Dreamscreen V2 DynaGrey 106" . DarbeeVision Darblet

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Mr_Spock
    Hvorfor ikke lage egne balanserte kabler?
    .............
    Elektrokunnskapene kommer er nok ikke det viktigste - være flink med loddebolten teller nok mer
    Enig.

Får også kjøpt Neutrik hos ELFA -- Elektronikdistributör i norra Europa de har også ymse kabel som kan brukes. Har brukt en med neopren utenpå derfra med stort hell.

Intermediate Mor10 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    2,418
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ellers så er også Supra kabel og Supra Swift plugger på Eltek også helt , eh, supre:-D

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    12
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har sikkert misforstått alt, men jeg ble virkelig nysgjerrig...

OK, du har en kabel med 4 ledere, og kontakt med 2 ledere?
    Og firmaet som lager den kabelen mener det er lurt med TO ledninger til hvert punkt på den konsument tilkoblingen som tross alt phono er.
    RCA og phono er det samme er det ikke?
    Jeg skjønner hvordan dette selger i hifi butikker:
    Denne kabelen er dobbelt så god, fordi den har to ledninger for hver signal!

Er nok enig med jakv som mener at dette ikke er en kabel man burde lodde XLR kontakter på. Billig installasjonskabel fra Elfa funker helt fint, ingen studio er bygd med dyrere selvlysende eller transparente kabler heller..

Sigvald: XLR har egen pinne for jord, kappen er ikke aktiv på noen måte.

Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    857
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av strongstander
    RCA og phono er det samme er det ikke?
    Ja phono og rca kontakter er det samme.

Kimber har jo balansere kabler av merket hero er disse kablene anderledes oppbygd eller bruker de den samme kablen? Er nyskjerig på dette, er det ikke noen som har disse kablene som kan skru opp kåpen på kontakten og se hvordan det er gjort på de?

Har vanskelig for og tro at det er forskjell på RCA kablen og den med XLR vill jo logisk være en identisk kablel.
    Eller er jeg ute på jordet nå og padler kano nå?

Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    857
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har nå kappet minne Kimber Hero kabler og loddet de om til xlr. har da brukt en leder til + og en til - og jeg har koblet to til jord. Har ikke fått testet ut skikkelig ennå, men jeg har ikke hørt noe tegne til støy og første inntrykket er at de låter bedre en når de var rca!
    Detter er kun første inntrykk men skal skrive mer når jeg har fått tyttet til de i noen dager!

Intermediate hansam sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    846
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Power of the mind. Om det er phono/RCA i den ene enden spiller det liten rolle hva du lodder på i den andre enden Shit in equals shit out.

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå har jeg skjønt det slik at han har XLR i begge ender da...

Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    857
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hansam
    Power of the mind. Om det er phono/RCA i den ene enden spiller det liten rolle hva du lodder på i den andre enden Shit in equals shit out.
    XLR til XLR er hva jeg har loddet!

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •