Forklaring på delefilter konstruksjoner??

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 9 av 9
    Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    3,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Forklaring på delefilter konstruksjoner??

Ok, først og fremst må jeg innrømme at delefilter-teori ikke er min sterke greie. Derfor denne tråden kanskje...Det kan være det finnes en tråd på dette her inne, men har googlet og finner ikke noe. Kanskje Snickers-is eller noen andre guruer kunne være behjelpelig med noen oppklaringer?? Dette kan jo bli en tråd flere vil kunne dra nytte av!?

Er det noen av dere her inne som kan være behjelpelige med å forklare de forskjellige begrepene på en grei måte? (Hvis det lar seg gjøre da??)
    Jeg leser om 1ordens filtre, 2ordens, 3ordens og 4 ordens, Linkwitz Rileys, Butterworts, aktive og passive, low pass, high pass etc, men skjønner enda ikke filla av en del av det!
    Det finnes sikkert MASSE info der ute (jeg har lest om "kokeboka" innen høytalerbygging, men ikke lest den.
    Hvordan setter jeg meg best inn i alt dette? Klarer man i det hele tatt som en "novice" å konstruere noe som helst av brukbare ting? Skjønner at man bør ha en form for programvare og måleutstyr..hva består dette av? Dyrt eller finnes en del av det gratis på nettet? Har lastet ned et enkelt program fra nettet hvor jeg kunne fylle inn hvilket delefilter jeg var ute etter for så å fylle ut forskjellige parametere, og så "poppet" det opp et forslag til filter...mener dette var passivt.

Dette avsnittet blir jo litt personlig og litt OB, men tar det med likevel...
    Har veldig lyst til å konstruere en dipol 3 veis myntet på Quasar fra BD-Design eller DUO fra Hawthorne. De har fulltone elementer begge to, men er av en eller annen grunn skeptisk til dette (vet ikke helt hvorfor!) Føler liksom for en mellomtone og diskant...
    Det er sikkert noen av dere som nå vil svare: Prøv deg heller på en enkel 2 veis konstruksjon først...det er ikke aktuelt! Jeg skal bygge et dedikert rom med høytalere som skal egne seg både på musikk og film. Da bruker jeg heller tid på å lære meg dette..er bestemt her
    Noen som vet om noen som kan være behjelpelig med å konstruere delefilter mot en evt liten betaling? Vet om Eltek, vet bare ikke hvilke priser de opererer med?

Takk for alle evt svar!

Mvh Chris

Intermediate jozho sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    1,530
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det mest grunnleggende finner du her:

http://www.mamut.com/homepages/Norwa...//ht_bok_3.pdf

Enhver grunnleggende elektronikk bok vil også gi deg grei innføring i komponenter, filterorden og slik..

Og du bør nok ha måleutstyr og slikt.... jeg har selv prøvd å konstruere noe uten, bare med masse lytting og bytting av komponenter. Men dette tar veldig lang tid, og komponenter koster. Det er ikke så lett.

Eltek tok 100kr for å tegne et filter for meg for ganske mange år siden. (5 år ?) Men dette var nok bare et kjapt filter skrudd isammen på erfaring. Ikke noe simulering.

http://www.tangenavdesign.com/ - kan nok hjelpe med hele prosessen, men aner ikke pris. Jobber nok ikke gratis

Newcomer Dogge sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2007
    Poster
    128
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Spørsmålet her er vel om du virkelig vil lære deg alt dette, eller ta snarveiene med dataprogrammer og folk som setter alt opp for deg.
    Laster du ned, og leser om delefilter i høyttaler-boken som ligger på sidene til Eltek får du en viss innføring i filtrenes oppbygning og virkemåte, samt formler for utregninger mm.
    Selv må jeg si at det gir en egen form for tilfredstillelse å få til og gjøre alt selv, både med utregninger og bygging.
    Det er MYE å lære, men du trenger ikke kunne alt for å lage delefilter.
    Bare å bestemme seg for hva det skal koste, hvilke elementer det skal kontrollere og hva forventninger du har.
    Selv endte mine siste delefiltre opp som 4-veis på hver 7kg, da mitt "enkle" men noe sære 3-veis system trengte en liten bassmellomtone for å bli mest mulig linær i målingene.
    Et 4 ohms filterprosjekt trenger nok ikke ende opp som mitt, men etter utregninger og simuleringer, samt valg av elementer og egne krav til kvalitet på komponentene tok det visst helt av her.
    Bygger du et enkelt 3-veis filter først, så lærer du kanskje såpass at lysten er tilstede for å etterhvert oppgradere eller lage helt nye filtre.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    691
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    etter min erfaring blir 3-veis filtre aldri enkle. det er så ekstremt mye man må ta med i beregningen. f.eks fasen lager ofte trøbbel. begynn heller med ett 2veis filter. og les gjennom ander sine fremgangsmåter når de designer en høyttaler. du kan f.eks følge med på noen tråder på diyaudio.com eller lese litt på sider som ww.zaphaudio.com (du finner mange gode linker på den linktråden her på forumet, den det var snakk om sku bli klistret.

Intermediate norcad sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har litt til og fra forsøkt å lære meg det samme. Pga intens jobbing i sommer har ikke prosjektet hatt den fremdriften jeg ønsket, men har funnet ut at det er like greit.
    Det viste seg å være sånn ca 100 ganger mer å lære enn jeg trodde på forhånd :cry:
    Jeg har drevet en god del med bilstereo opp gjennom årene, slik at begrepene du nevner var kjente for meg, også det med filteroppbygging og virkemåte.
    Jeg har frisket opp hukommelsen med å lese 3 bøker om høyttalerbygging og delefilterkonstruksjoner.
    Fra før hadde jeg lekt litt med Room EQ Wizard, men dette gir få muligheter.
    Jeg lastet derfor ned Speaker Workshop, og ble sittende i dagevis for å prøve å lære meg programmet, deretter i dagevis for å prøve å kalibrere lydkort etc.
    Jeg kjøpte en Behringer ECM8000 målemic og et M-Audio Mobile Pre lydkort, og bygget en Wallin jig, og slet i enda flere dager med kalibrering......:cry:
    Frustrasjonsnivået var rimelig høyt en stund.........
    Forsøkte så Arta i stedet, nytt program å lære, nye ting å forsøke, nye dager kom og gikk...........
    Samtidig har jeg også testet ut demoversjon av LspCad ops:

Mao. du har en lang vei å gå!
    Det tar mye tid, og kan være frustrerende, men samtidig lærerikt.
    Og morsomt når man får taket på det, og målingene etterhvert begynner å stemme både med hva man hører, og med hva beregningene av delefilteret tilsier.

Du kan lese litt om mitt prosjekt her:

http://avforum.no/forum/diy-do-yours...sfrekvens.html

Hvis du har spørsmål rundt det jeg har vært gjennom, kan du jo sende en PM, så skal jeg svare så godt jeg kan.

Lykke til!

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En ikke alt for omfattende høyttalerkonstruksjon fra ide til ferdig høyttaler koster omkring 250 000kr å konstruere. Dette er ca 3 måneders effetkivt arbeid for den laben som jobber med det, og det er en god del arbeid for leverandører av elementer og liknende.

Det jeg beskriver ovenfor er konstruksjonen av en skikkelig gjennomarbeidet konstruksjon. Om man bruker off shelf elementer og setter sammen et "ok" filter så kan man gjøre det ganske mye raskere, i hvertfall med en del ferre arbeidstimer. Imidlertid er det sjelden noen er interesserte i å betale for en slik jobb. De som sitter med brukbare kunnskaper setter fra tid til annen sammen konstrukjsoner som de frigir tegninger til. Det er nok det beste du kan komme over som du kan gå på uten særlig mye forkunnskap. Imidlertid er det store sprik i kvaliteten på slike kits.

Intermediate nf sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    542
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Litt gammel tråd, men ser at Madisound har en tjeneste der de designer delefilter (gitt at elementene er noen Madisound fører) for en ganske grei pris:

Leap Crossover Design Service from Madisound Speaker Components, Inc.

Har ikke forsøkt denne tjenesten selv, men det virker på meg som om programvaren her er i avansert klasse som tar hensyn til både kasse, hvordan elementene er montert og lydsprednings analyse. Gir sikkert et ganske bra utgangspunkt ihvertfall.

Videre er det slik at man utifra en teknisk beregning eller design, som regel alltid vil ønske å justere litt på noen komponentverdier utifra det man hører. Her kommer DINE gullører inn i bildet

Beregn derfor alltid litt ekstra kostnader og (mye) tid til å forsøke forskjellige delefilter komponenter...

Intermediate D|sElMiNk sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    1,467
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av SannaX
    Jeg leser om 1ordens filtre, 2ordens, 3ordens og 4 ordens, Linkwitz Rileys, Butterworts, aktive og passive, low pass, high pass etc, men skjønner enda ikke filla av en del av det!
    Det finnes sikkert MASSE info der ute (jeg har lest om "kokeboka" innen høytalerbygging, men ikke lest den.
    Hvordan setter jeg meg best inn i alt dette?
    Du har jo indirekte foreslått et godt utgangspunkt selv Kjøp "kokeboka" og ta deg tid til å lese alt. Du vil da få en god innføring i grunntemaene som du lurer på.

Høyttalerbygging er et veldig omfattende tema hvis man ønsker å gå i dybden, men som flere nevner her er det skikkelig tilfredsstillende når man begynner å skjønne sammenhengen.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    3,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mye bra svar her Har lest "boka" som ligger på Eltek sine sider og det er mye bra info der. Har likevel funnet ut at jeg pr nå ikke har tid til å begynne med egen konstruksjon av delefilter. Har kjøpt DIY høytalere fra Hawthorne Audio og forsterkere fra Simple Killer Amplifier (DIY det også). I tillegg skal jeg nå i gang med kjeller'n for å bygge dedikert kino/musikkrom, så kona kommer til pakke kofferten hvis jeg kjører i gang flere tidkrevende prosjekter akkurat nå Hu er ganske snill, men det er blitt mange timer på nettet, og det blir nok en del timer i garasjen + kjelleren fremover så jeg skal vel trå litt varsomt med familietiden...
    Uansett takk for alle svar...det er sikkert også flere som har utbytte av dette!

Mvh Chris

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •