Bygge liten Sub

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 13 av 13
    Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    54
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Bygge liten Sub

Har lett litt rundt i forumet men uten å finne noe som passer. Jeg har et relativt lite rom og ønsker å bygge en sub som er så liten som mulig. Det vil si: Den behøver ikke nødvendigvis være liten i fysisk volum men jeg ønsker å unngå de voldsomme klossene på 50x50x50 cm eller mer.

Er det noen som har ideer eller linker til en sub som kan ha en "alternativ" utforming eller som er mer plass-vennlig? Kvalitet er viktigere enn kvantitet når det gjelder lyd.

Intermediate norcad sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En kube er jo det som gir maksimalt volum ifht størrelse, men utformingen er det jo bare fantasien som setter begrensninger på. Og snekkerferdighetene da :-P
    Hva med å bygge den inn under sofaen? Eller under et lampebord, slik jeg har gjort. Som fotskammel til godstolen? Eller som et hjørneskap med sub i bunn mot gulvet?
    Bygger du passivt og har en forsterker utenom sparer du jo også inn litt på størrelsen til subkassen.
    Ellers er det jo stort sett sub som skal gå under kjellerdypt til jordskjelv-kino som tar helt av i størrelse. Til musikk kan den fint avstemmes litt høyere og spare en del på fysisk størrelse. Holder man seg til 8" eller 10" element i stedet for 12" og 15" er jo også størrelsen fort en del mindre

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    54
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er klar over det med kube-formen men det er akkurat den jeg vil forsøke å unngå. Det finnes jo en del "kreative" utforminger på andre høyttalere.

Elementet blir nok 10" men jeg er altså ute etter en kabinettform som er litt mer alternativ men som virker.

Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kanskje det ligger an til en micro-sono?

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    54
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kanskje du kan utdype den litt?

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kjeklulf
    Kanskje du kan utdype den litt?
    Vet om flere her på forumet som har bygd seg sub ut av (hva var det igjen?) forskalingsrør(?) de største har vært på 270(!!)liter, men hørt om mindre (mini) varianter med 10 og 12tommers bass.. Men tror sikkert at en med 8tommer kunne gjort ett interessant prosjekt? Med SEAS bass?

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    54
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå spør du mer enn jeg klarer å svare men...

Et rør på 15-20 cm diameter, 50 cm lengde og en 8" eller 10" i hver ende hadde vært genial. Spørsmålet er jo om det vil virke tilfredsstillende...

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Faren for resonans fra røret vil være atskellig mindre enn de virkelig store pga mindre dim..
    Vet at mange er begistra for sono'ene.
    Hvis du sjekker trådene her inne som omhandler det så kan du få en masse gode tips til design osv.

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    De fleste sonosubene/tubene har elementet rettet nedover, mens det er bassrefleksport(er) på toppen.

Har en slik selv, ikke DIY, og den tar noe mindre gulvplass, og er nesten enklere å gjemme bort enn en stor kasse. Dette på tross av at den er ca. en meter høy.

Rør med diameter 30cm kan du jo bruke til en 10".

Her er en link til et slikt prosjekt http://avforum.no/forum/diy-do-yours...ye-bilder.html
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,
    Rega Planar 3 m/Elys 2, Rega Fono

Livet er mer enn en pakke tørre kjeks

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    54
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for gode forslag. Får vurdere om det er verdt det eller om jeg skal satse på den minste Tannoy sub-en.

Intermediate norcad sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kjeklulf
    Er klar over det med kube-formen men det er akkurat den jeg vil forsøke å unngå. Det finnes jo en del "kreative" utforminger på andre høyttalere.

Elementet blir nok 10" men jeg er altså ute etter en kabinettform som er litt mer alternativ men som virker.
    Alle kabinettformer "virker", faktisk er det meste bedre enn en kube/terningformet egentlig. Men vanskeligere å bygge......

Se f.eks på Peerless XLS og XXLS 10", disse finner du nok endel DIY prosjekter av rundt på nettet også.
    Bruker du riktig volum og evnt bassrefleksavstemning, og lager kassen solid og godt avstivet, kan det ensten ikke bli feil, uansett formen på kassen.
    Sonosub av forskalingsrør eller avløpsrør er enkelt og raskt å bygge, men kan gi litt hodepine hvis du vil ha forsterkeren innebygget.
    Et annet problem man ofte støter på er, små kasser og altfor lange bassrefleksrør...............

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    27
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du vurderer en av de minste Tannoy subbene kan du jo også ta en titt på REL Quake, den måler kun 25x25x28 eller noe sånt. Knøttliten sub med 8 tommer og spiller vanvittig godt synes jeg. Faktisk vel så bra som min 10" Velodyne...:-D

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    14
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hva med en liten lukket subb ?? lukket subb er bedre i kvalitet en reflex viss ikke jeg tar helt feil...

jeg har en 12" lukket sub på ca 30 liter og er stor fornøyd

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •