lakkere høyttalere i betong. Hjelp!!

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 6 1 2 3 4 5 ... SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 106
    Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    1,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

lakkere høyttalere i betong. Hjelp!!

Jeg har noen Rauna Crescendo høyttalere i en slags betong, men ikke laget i vanlig sand, men marmorkross. Altså marmorstøv.

Holder på å pusse dem opp nå, men har begynt å tenke på finishen jeg vil ha.
    Høyttalerne er store og majestetiske og tenkteå ha dem i hvit pianolakk, med sort pianolakk fot, og med grått gitter/deksel forran som går fra topp til bunn.

Så hvordan lakkerer man noe slikt? Overflaten består i marmorkross, og sparkel.
    Hvilken grunning må jeg ha. Skal grunningen males på og pusses ned eller sprayes på?
    Hva må jeg tenke på med tanke på hovedfargen? Regner med 3-4-5 lag med spraymaling og så noen lag med klarlakk.

Er jeg på riktig spor her? Eltek har ingen erfaring med betonghøyttalere sa de så lite hjelp å få der også

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    268
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ta kontakt med et billakkeringsfirma.
    Det er utrolig hva de klarer å lakkere.

På den måten er du jo garantert den fargen du vil ha, med finishen du vil ha også.

-J

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    1,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det har jeg ikke tenkt på.
    Er nok en god ide det der ja. Jeg vil gjerne bruke 2000 på en perfekt lakkering enn 500 på å gjøre det selv.

Har ikke noe begrep om hva det skulle koste, så må ta meg en tur i nærheten.

Intermediate KimSan sin avatar
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    557
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Om du kun har tilgang til spraybokser, dvs ikke kompressor osv, vil det bli mye dyrere enn 500,- for en flott pianofinish. Grunning, Lakk, Klarlakk, og boksene koster en hundrings hver. Og du trenger maange bokser, regn selv

Tar ikke bilverksteder fort opp mot 5000,- for den slags lakkeringer?

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    268
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    for 5000 kan du nesten få lakkert en hel bil

Er bare å sjekke litt rundt, jeg vil gjette på at det er mulig å få gjort for 1500-2000.

-J

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    294
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    5000 for en hel bil?
    Slik Spezial prize for u my friend??
    15-20000 med lakk på en bil.
    En kar jeg kjenner brukte 17000 på en civic med grå metalic lakk.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    1,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe. Ja, der ser man.
    Ikke så godt å si hva det kan koste.
    De selger vel spraybokser til 60,- pr stk på biltema så hvis en kjøper 30 bokser er det 1800,-
    Bør vel komme langt med det.
    Har i allefall noe å gå ut fra da. Skal høre med huseieren min om han har noen kamerater i Spydeberg som er villig til å gjøre jobben.
    Jeg er ny her egentlig.

Intermediate fhl sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    1,869
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Prisen på lakkering er avhengig av hvor mye du kan gjøre selv. Jeg vil tro det er snakk om 2-3000,- hos et lakkversted hvis du pusser/sparkler de selv. Du vil aldri få så godt resultat med sprayboks.

Frode

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    1,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er godt i gang med pussingen. Nesten ferdig med den ene høyttaleren.
    Det er resultatet av å gjøre det selv jeg også er litt redd for.
    Skal nok gjøre det veldig nøye uansett, men likevel.
    Madamen i huset er ikke særlig glad i det hele audio maset mitt om dagen. Sier jeg vil bytte ting jeg nettopp har kjøpt osv. Det stemmer jo for så vidt.
    Lekt med tanken på ren stereo og selge alt untatt de HT jeg holder på med nå.
    Har slått det fra med inntil vi flytter en gang i fremtiden.

Intermediate KimSan sin avatar
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    557
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, om du får et verksted til å lakke, vil det bli aldeles nyderlig. dessuten kan de f. eks bruke 2 komponent, iallefall på klarlakken som gir et mye sterkere finish.

Kan hende biltemaboksene funker bra for deg, men må bare advare. Har lenge brukt "Quick spraylakk", før jeg kjøpte kompressor. den har funka bra (100,-) Vel, fikk også øya opp for den billige Biltema-lakken. Kjøpte noen bokser, og lakka et kabinett. Funka bra nok, bare at etter rundt 2-3 uker begynte lakken å flasse av... i tillegg skulle jeg tørke støv av kabinettet for ikke lenge siden, og da ble det tydlige "tørkestriper" i lakken... av en vanlig fint oppvaskhånklet... Det var siste gang

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    1,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av KimSan
    Ja, om du får et verksted til å lakke, vil det bli aldeles nyderlig. dessuten kan de f. eks bruke 2 komponent, iallefall på klarlakken som gir et mye sterkere finish.

Kan hende biltemaboksene funker bra for deg, men må bare advare. Har lenge brukt "Quick spraylakk", før jeg kjøpte kompressor. den har funka bra (100,-) Vel, fikk også øya opp for den billige Biltema-lakken. Kjøpte noen bokser, og lakka et kabinett. Funka bra nok, bare at etter rundt 2-3 uker begynte lakken å flasse av... i tillegg skulle jeg tørke støv av kabinettet for ikke lenge siden, og da ble det tydlige "tørkestriper" i lakken... av en vanlig fint oppvaskhånklet... Det var siste gang
    Hmm. Noe å tenke på det der.
    Er veldig utsikker på dette, og all informasjon jeg kan få fra dere vil hjelpe meg å finne riktig løsning.
    primer/grunning er vel alfa & omega her. Alternativt kan jeg pusse opp høyttalrne sette dem i bruk til jeg har spart opp noen penger til oppussing. Vil ikke tro at å ha elementene i under lakkering er noe problem så lenge jeg har dekket dem over.

Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    1,869
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg pusset/sparklet først selv. Deretter sprøytet lakkverkstedet på fyller, som jeg selv pusset med fint papir. Til slutt la de på selve lakken. Resultatet kunne blitt enda bedre med bedre grunnarbeid, men det kan jeg bare skylde på meg selv.

Frode

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    1,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av fhl
    Jeg pusset/sparklet først selv. Deretter sprøytet lakkverkstedet på fyller, som jeg selv pusset med fint papir. Til slutt la de på selve lakken. Resultatet kunne blitt enda bedre med bedre grunnarbeid, men det kan jeg bare skylde på meg selv.

Frode
    Hvilken fyller? Hva er dette for noe?
    Når jeg sparkler når blir det jo dønn rett. I allefall på flatene hehe.

Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    1,869
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av lurer
    Hvilken fyller? Hva er dette for noe?
    Når jeg sparkler når blir det jo dønn rett. I allefall på flatene hehe.
    Det er en for for grunning som også fyller små porer. Jeg mener jeg brukte 400-papir på fylleren. Jeg fikk også låne et sort pulver som jeg brukte på høyttalerene før jeg pusset. Pulveret viste hvor mer pussing var nødvendig. På bildene under ser du tydelig hvor det trengs mer pussing.

Frode

Active Raven sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Sted
    Tvedestrand
    Poster
    411
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Billakk gir helt klart den beste finishen, men hvis du planlegger og gjøre det selv er det også vanskligere å få til. Du må gjøre et godt grunnarbeid for å unngå problemer senere.
    Hva slags sparkel har du brukt på HTene? Har du brukt vanlig innendørs sparkel kan du få problemer med at billakken/grunningen Koker, altså bobler i lakken.
    Du må bruke sparkel og grunning beregnet til bilbruk for å unngå det problemet.
    Et lite tips om du vil gjøre ting selv uten å bruke billakk eller spraybokser er å kjøpe en billig kompressor, de kan fås ned i 500-600kr (selvfølgelig ikke noe bra greier, men de funker), kjøpe en billig sprøyte på biltema (200-300kr), og kjøpe heftgrunn og bengalakk på en malingsforhandler samt noe og tynne dette ut med, dette funker bra men blir selvfølgelig ikke like bra som på et bilverksted.

Htene som er avbildet i avataren min er laget av betong og lakket med fyller grunning og quick spraymaling, resultatet ble helt ok syntes jeg.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    1,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg bruker nok vanlig innendørs sparkel, (tokomponent stålsparkel på sørre skader.) så kanskje billakk blir i tøffeste laget da. Vil nok tro at jeg ikke har penger til det heller, og resultatet ditt Raven er jo veldig bra synes jeg. Noen ide om hvor mye du la ut på den malingsjobben? Tror også hvit farge vil være mindre avslørende enn sort.
    Blir mer og mer skeptisk jo mer jeg leser hehe.
    Finer hadde spart meg for mye arbeid i grunning, men tror ikke det vil bli så bra.
    Er skikkelig uhåndterlige også disse så jeg vil garantert lage skader i lakken en eller annen gang etter de er ferdige. 55 kg, uten noe å holde i når en bærer er vanskelig, selv med to mann.
    Må nok tenke litt fremover

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    1,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette vil nok kanskje ikke bli perfekt uansett, men et så godt resultat som mulig som førstegangs prosjekt. Veldig lyst å få det til da jeg er superfornøyd med lyden i dem.
    Delefiltrene er til ombygging i sverige og ene elementet til rep.
    Tror kanskje jeg får for lakkering selv, og får se om jeg kjøper inn kompressor og sprøyte, og så en gang i fremtiden hvis jeg fremdeles har dem så legger jeg finèr hvis de begynner å vise tegn til skader pga arbeidet.

Er rimelig lysten på å frediggjøre dem, men har bestemt meg for å ikke rushe noe

Active Raven sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Sted
    Tvedestrand
    Poster
    411
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nja, husker ikke helt den endelige prisen, men jeg tror jeg brukte 3 eller 4 bokser med svart lakk. Til grunning sprøytet jeg på fyllergrunning til bil som jeg hadde ståendes. Tipper jeg brukte ca 400-500 kr.
    Hvitt er som du sier mindre avslørende enn svart blank, så tror du kan bli fornøyd hvis du er litt nøye med grunnarbeid og hvis du pusser mellom hvert lag lakk du påfører. Bruk gjerne 1000 eller 1200 vannslipepapir for å få et bra resultat.

Du får poste noen blider når du er ferdig

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    1,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har hverken garasje eller ekstra rom til dette, så har okkupert gangen (ser jevlig ut), så eneste veien inn og ut er gjennom terasseføren. Er veldig tungvindt og det skaper press på å få det ferdig.
    Har jo ikke noe maskiner i det hele tatt til hjelp så alt må pusses for hånd. Eneste jeg har av verktøy (elektrisk) for høyttaler bygging/modufikasjon/restaurering er loddebolt og et multimeter

Uansett, takk til alle.
    Skal ta bilder senere når jeg nermere med lakkering eller hva det nå blir.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    1,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Etter en natts søvn og lest gjennom Thror's eminente Finer tråd har jeg bestemt å gå for Finer i stedet.
    Lakkering ser forferdelig omstendig ut og jeg har ikke tid/mulighet/verktøy/plass/penger til å fortsette slik

Jeg grunner ferdig alle flater med tanke på Finér, og lar det stå til. Kommer til å sparkle de runde kantene så blir rette for å få en enklere jobb med fineringen.

Et problem er at elementene mine ikke skrus inn i høyttalerne men "limes" med Silikon. Altså har jeg noen problemstillinger med hvordan man skal legge finer oppå den silikonringen rundt elementet.
    Per i dag er det en 5-6 millimeter bred "renne" som går rundt elementet på utsiden som skal fylles med silikon, for å få det tett og for å få det til å feste seg.

Alternativt må jeg fylle ut denne nedsenkningen som elementene skal ligge i og heller lime elementene oppå finerplatene etter det er limt på plass på høyttalerne. Vil det være en dårlig løsning?
    Skal ut en tur nå men kan legge ved bilder senere som viser hva jeg mener.

Side 1 av 6 1 2 3 4 5 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •