lakkere høyttalere i betong. Hjelp!! - Side 4

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 4 av 6 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 SisteSiste
Viser resultater 61 til 80 av 106
    Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    1,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Min nye Zhaolu DAC 3.0 ligger på Sarpsborg postkontor, så når høyttalerne er ferdig kommer de sikkert på døren til meg med den.
    Gleder meg som er unge nå

Expert HoJ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    6,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vi er også spente, disse må jeg høre på en gang, hvis jeg får lov da..
    Kjeller :Talk Electronics Tornado 3; Golden Tube Audio SEP-1; REL Stampede; Magnepan MG12; Audio-Gd nfb-2.32DAC; Squeezebox v3/Vortexbox; Vinylsnurrer: Luxman PD272/DL110pu/MyGroov;
    Stue : Audio Pro Addon T8/SB Duet;
    Kjøkken : SB Boom.

Følg oss på Facebook... HIFI Norge

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    1,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HoJ
    Vi er også spente, disse må jeg høre på en gang, hvis jeg får lov da..
    Det skal du få lov til, men etter jeg har flyttet til ny leilighet hehe. Den jeg har er ubrukelig til å lage noen formening om lyden av høyttalere.
    Synes selve lyden som kommer ut er skikkelig fin og god, men jeg vet det mangler masse i bassresponsen, da all bass forsvinner rundt et hjørne og til andre enden av rommet Altså ikke sweetspot

Ønsker besøk av flere etter hvert, da så få kjenner til disse høyttalerne, sånn at jeg kan få et inntrykk av hva andre synes. Men som sagt, blir det om minimum 6 måneder

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    1,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da var det på tide å fylle på med bilder. Blir litt mange bilder, men legger dem opp da det lettere gir et bilde av resultatet.
    Som dere ser er det en del mørke felter der jeg har laget denne limblandingen for å tette igjen små gliper mellom finerbladene, men på de bildene der høyttalerne er lakkert så er de litt mindre synlig. Likevel mer enn synlig nok til å bli 100% fornøyd. Så maling blir nok det til slutt en gang.

Bare de siste bildene der høyttalerne ligger med elementene oppå seg er med to lag lakk. Man ser også på siste bildet delefiltrene, som er ombygd i Sverige.
    Ser ikke helt strøkent ut på føttene, men det skal jeg ta senere. Kommer bare til å pusse lett og lakkere sort der og inni bassporten. Ved eventuell maling senere blir dette sikkert kult. Dere ser også noen dempeputer som er limt på for beskyttelse av gilvet, men om dette blir lenge på vet jeg ikke. Tenkte på noen lave hjul også. Noen tips?

Vedlegg 24145 Vedlegg 24146 Vedlegg 24147 Vedlegg 24148 Vedlegg 24149 Vedlegg 24150 Vedlegg 24151 Vedlegg 24152 Vedlegg 24153 Vedlegg 24154 Vedlegg 24155

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    224
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du var ikke på MSN nå, så jeg skriver her. Så meldingen din om at nå er du helt ferdig med lakkering etc., og dem er blitt koblet opp... Graturlerer!!

Jeg misunner deg litt nytt anlegg, intet er mer spennende enn det og spesielt når det er ett par transmissionlinere å teste. Jeg er jo rimelig fascinert av den måten å bygge høytalere på, og synes det er synd at det ikke er eksprimentert mer med dette da TL-høytaleres potensiale enda ikke er hørt vil jeg tro... Er kanskje like spent som deg på hvordan dem låter jeg, så det må jeg/vi få en rapport om...

Begynner å få ett spennende anlegg du nå, men jeg klarer ikke helt å la være å irritere meg over surroundforsterkeren du bruker, skift den (da gjerne med ett kanonkjøp av en forsterker fra samme tid høytalerene og platespilleren kom ut) og jeg vil se det som prikken over i'en (i alle fall dersom du finner en perle av en forsterker), resten av kjeden din ser i alle fall jeg som spennende selv om jeg jo ikke har hørt anlegget...

Prøve deg frem så godt du kan med plassring nå, og gi rapport... Innenfor de rammer din bedre halvdel kan leve med selvfølgelig (kan begrense enn litt det)... Håper du etter å ha lyttet litt i helgen og fått det beste ut av alt vil gi en tilbakemelding og gjerne knipse nye bilder også der dem er på plass og ferdig montert og lakket...

Hadde vært spennende å besøke deg og høre dem, og vil trolig skje også det en gang, dersom du da ikke kvitter deg med dem. Når det blir er en annen sak, jeg er sjelden østover nå men kommer nok til å ta turen oftere de neste årene. Ville ikke lagt turen over fjellet uten å blitt kjent med noen for meg nye transmissionlinere, bare hørt Njård av Rauna jeg men tror dine har vesentlig større potensiale...

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    1,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vel, da var det gjort. De er klar og har spilt noen timer nå.
    Må si jeg er helt overbegeistret for lyden. Sinnsykt fint stereobilde som er åpent og klart. Fyller rommet nesten 360 grader rundt lytteposisjon også i visse låter.
    Finishen er ikke helt ferdig da lakkering av bassportene og føttene med spraylakk ikke ble helt perfekt. Blant annet ble noe spraylakk sugd litt opp langs treverket som må pusses vekk og lakkeres med lakk igjen. Det samme gjelder rundt silikonen rundt elementene.
    Alt i alt er jeg utrolig fornøyd. Kom gjerne med kommentarer på resultatet.
    Vedlegg 24243 Vedlegg 24244 Vedlegg 24245 Vedlegg 24246 Vedlegg 24247

EDIT: Som dere ser, og som made4u var raskt ute med å påpeke så er rommet mitt litt trangt for slike store høyttalere, så perfekt lydbilde må vente på seg til jeg flytter
    Vestre høyttaler står nå 30 cm fra bak og 30 cm fra sidevegg. Har ikke mer å gå på her.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    1,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En ting..
    Noen som kjenner til Van den Hul eller Van Der Hul internkabler?
    Det er det som er i høyttalerne. Virker som sølvkabler.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    1,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Og HoJ, husker du vi har diskutert litt Xtz de siste dagene?
    Jeg spilte nå med delefrekvens på 40 Hz, og hadde gain opp på 12 (pga manglende respons), altså halveis, men da jeg satt frontene på Large og slo av subben så kom bassen mye mer. Det viser kanskje hvor teit subben står plassert.
    Kan ikke sette den noen annen plass heller.

Hvis noen har lyst å komme å høre og komme med kommtentarer på dem hadde det vært skikkelig kult. Har lyst å finne ut så mye som mulig om dem, så noen med måleutstyr av noe slag eller lignende for å kunne dra noen data ut fra dem, hadde vært veldig velkommen. Har en følelse at de er tungdrevne. Kan man måle virkningsgraden? Jeg vet at de spiller nok langt ned på 30(Hz) tallet, kanskje under også, så det hadde vært fint å få målt også.
    Bor jo ikke mer enn 35 min unna Oslo med bil så den som måtte være interessert er velkommen. :-D

Expert HoJ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    6,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fy så pent dette var du.. Spiller sikkert veldig bra. Må bare få hørt på disse en gang.. Skal til Særp ved nyttår, så muligens da.. hvis jeg får lov.. Rart dette med suben hos deg.. Hos meg så trøkker det utrolig med helt minimum av volum på'n..

Men igjen, makan til noen høyttalere. Du har gjort en kjempejobb!
    Kjeller :Talk Electronics Tornado 3; Golden Tube Audio SEP-1; REL Stampede; Magnepan MG12; Audio-Gd nfb-2.32DAC; Squeezebox v3/Vortexbox; Vinylsnurrer: Luxman PD272/DL110pu/MyGroov;

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    224
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hørt at TL-høytalere generelt er tungdrevne, så også dine vil jeg tro... Forhåpentligvis ikke like tung last som mine... Uansett vil i alle fall jeg funnet meg annen forsterker på dem etter hvert, hadde jeg vært deg så hadde jeg ønsket meg en eldre Luxman... Muligens noe penere enn min...

Intermediate Gwandarion sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    4,126
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av made4u
    Hørt at TL-høytalere generelt er tungdrevne, så også dine vil jeg tro... Forhåpentligvis ikke like tung last som mine... Uansett vil i alle fall jeg funnet meg annen forsterker på dem etter hvert, hadde jeg vært deg så hadde jeg ønsket meg en eldre Luxman... Muligens noe penere enn min...
    Hvor mye senker TL-utformingen sensitiviteten sa du?

(...)og synes det er synd at det ikke er eksprimentert mer med dette da TL-høytaleres potensiale enda ikke er hørt vil jeg tro...
    Så vidt meg bekjent lages det fortsatt plenty med nye TL høyttalere, mine neste er også det om alt går som jeg vil.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    1,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HoJ
    Fy så pent dette var du.. Spiller sikkert veldig bra. Må bare få hørt på disse en gang.. Skal til Særp ved nyttår, så muligens da.. hvis jeg får lov.. Rart dette med suben hos deg.. Hos meg så trøkker det utrolig med helt minimum av volum på'n..

Men igjen, makan til noen høyttalere. Du har gjort en kjempejobb!
    Takker...
    Har gjort en god del arbeid, men en del på finishen jeg ikke er fornøyd med.
    Reiser bort i hele julen, så det passer litt dårlig. Er hjemme igjen rundt 2-3 januar.
    Når det gjeldersubben så har jeg glemt at det kan være Fasen som er ute nå som jeg har byttet høyttalere. Subben står på en annen plass enn sist jeg hadde noen gulvhøyttalere, så skal teste i morgen.

Når det gjelder sensitiviteten så lurer jeg på den også. Med slike TL høyttalere så beveger jo ikke elementene seg stort i forhold til lyden de produserer, så om det betyr at de har mer å gå på eller om dem ikke skal ha mer kraft vet jeg ikke. Eneste jeg vet er at jeg trenger mer kraft for å få den dype bassen enda et hakk opp.

Expert HoJ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    6,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    He he. Fasen har ALT å si.. Jeg har min sub plasert i hjørnet spillende mot høyttalerne. Når jeg hadde PSB'ene mine hadde jeg fasen på 180, nå har jeg den på 0..

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    224
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gwandarion
    Hvor mye senker TL-utformingen sensitiviteten sa du?

Så vidt meg bekjent lages det fortsatt plenty med nye TL høyttalere, mine neste er også det om alt går som jeg vil.
    Nok ingen regel for det, men mine har en følsomhet på 81-82dB ved 1W. I papirene på dem står dem oppført med 97dB ved 40 watt. Men sett flere andre TL-høytalere med lav følsomhet også, men de kan lages mer lettdrevne også (PMC bl.a.)...

Jo da, det lages fortsatt en del TL høytalere, men ikke mange nok spør du meg. Andre prinsipper er mer brukt, men ser ut som flere børster støv av prinsippet i disse tider (synes 90-årene var ett tiår uten nok TL-høytalere med tanke på hvor spennende dem er).

Hvilken høytalere har du nå, og hvilken TL-høytalere har du planer om å kjøpe siden? Spennende enn flere enn meg liker TL-høytalere...

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    224
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av lurer
    Takker...
    Med slike TL høyttalere så beveger jo ikke elementene seg stort i forhold til lyden de produserer, så om det betyr at de har mer å gå på eller om dem ikke skal ha mer kraft vet jeg ikke. Eneste jeg vet er at jeg trenger mer kraft for å få den dype bassen enda et hakk opp.
    Mine har fått kjørt seg så mye noen ganger at jeg ble bekymret for at dem skulle ta skade, det var ordentlige utslag for å si det mildt... Om det hele var så kontrollert er nå en annen sak, men mye lyd gav dem fra seg og du verden... Jeg ble litt sjokkert av at de kunne spille så voldsomt!!

Hvor mye elementene beveger seg kommer i grunn an på hvilken forsterker du bruker, samt ikke minst kilden. Platespilleren kan gi litt uventede utslag, som om membranen "suges" inn/skyves ut (vanskelig å forklare men måtte eventuelt sees - vet ikke hva slikt skyldes i grunn).

Tror du kan spille såpass at dem gjør tilsvarende svingninger som andre membraner i andre prinsipper... Sant, du hører det jo om du drar for hardt på...

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    1,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ved nivå -10 på NAD'en synes jeg å høre noen svake forvrengninger i noen tilfeller. Dette er langt under hva som var tilfelle ved mine gamle B&W.
    Tror nok dette skyldes for lite effekt, og ikke at høyttalerne ikke har mer å gi.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    224
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg kunne ikke dra på like mye før som nå, forvrengningene startet med mindre lyd før så for min del hjalp det å få mer kraft. Så du trenger kanskje bare en forsterker som makter å levere mer, da dem kan være tung last dine også (kjenner dem jo ikke så jeg vet ikke)...

Fikk du ikke tekniske data på dem av konstruktøren? Så du etterlyste noen som kunne hjelpe deg å finne disse, så trolig ikke... Uansett så er slikt spennende å vite, selv om det ikke har noe å si for opplevelsen av lyden i seg selv da den jo er den samme uansett hvilken data dem måtte ha... Hadde selv gjerne villet vite mest mulig om dem om jeg var deg, og følsomhten forteller jo om hvor tung last dem er så det kan ha praktisk betydning.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    1,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg kunne ikke dra på like mye før som nå, forvrengningene startet med mindre lyd før så for min del hjalp det å få mer kraft. Så du trenger kanskje bare en forsterker som makter å levere mer, da dem kan være tung last dine også (kjenner dem jo ikke så jeg vet ikke)...

Fikk du ikke tekniske data på dem av konstruktøren? Så du etterlyste noen som kunne hjelpe deg å finne disse, så trolig ikke... Uansett så er slikt spennende å vite, selv om det ikke har noe å si for opplevelsen av lyden i seg selv da den jo er den samme uansett hvilken data dem måtte ha... Hadde selv gjerne villet vite mest mulig om dem om jeg var deg, og følsomhten forteller jo om hvor tung last dem er så det kan ha praktisk betydning.
    Jeg fikk noen brosjyrer, men det var på alle de andre modellene, ikke på den jeg har Står noe om dem likevel.

Tekst:
    Out largest speaker Crescendo is a transmission line. For given a size in depth the bass response in a line depends on the ratio between the air velocity in the opening of the line and that in free air. Crescendo is based on some research done by students at Oslo's Technical University who showed that it can be reduced to about 60%. Otherwise we would have needed to make the enclosure twice as large to give the same bass.

Microsound is another important factor in loudspeaker design. Tests have shown that our ears can detect incredibly weak sounds, around fifteen to twenty times less than the background noise level on a good quality record at normal level. This means that we hear distortion if the cabinet vibrates with as little as a thousandth of a millimetre.

Our new material is the best we have tested from this point of view. Moreover the new shape from its rounded corners adds to the stability and even minimizes pressure changes that could cause vibrations.

Speaker elements are mounted very close together to approximate the ideal one-point radiation as nearly as possible. This improves the stereo image in all dimensions. It would not have done so with a wooden cabinet because of the vibrations in the baffle.
    The crossover is designed so that the power amplifier drives a resonably flat almost resistive load minimizing distortion due to overload. It is also designed to give minimal phase distortion, which would blur the stereo image. Top quality components are used - there are no electrolytic condencers to collapse after a few years.

------
    Det er det som sies om dem.
    Tenkte jeg skulle legge ved bilder og sende dem til Bosse i Sverige som har konstruert dem, og spørre om han har noe mer data.

Og HoJ, fasen var ute. Skrudde den fra 180 til 0 grader og bassen kom tilbake. Fordi jeg nå spiller på Large og delefrekvens på 40 hz får jeg bare med de aller laveste tonene fra subben og setter jeg Gain til kl. 9 omtrent så glir den veldig behagelig inn i lydbildet. Har bare to skruknotter på subben. Fase og Gain, så at Fasen har forandret seg med de nye høyttalerne og ny posisjon burde jeg jo ha skjønt, men er litt fokusert på andre ting nå

Intermediate Gwandarion sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    4,126
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nok ingen regel for det, men mine har en følsomhet på 81-82dB ved 1W. I papirene på dem står dem oppført med 97dB ved 40 watt. Men sett flere andre TL-høytalere med lav følsomhet også, men de kan lages mer lettdrevne også (PMC bl.a.)...

Jo da, det lages fortsatt en del TL høytalere, men ikke mange nok spør du meg. Andre prinsipper er mer brukt, men ser ut som flere børster støv av prinsippet i disse tider (synes 90-årene var ett tiår uten nok TL-høytalere med tanke på hvor spennende dem er).

Hvilken høytalere har du nå, og hvilken TL-høytalere har du planer om å kjøpe siden? Spennende enn flere enn meg liker TL-høytalere...
    To ting, fra 84' brukte TMC og ATC, PMC, GL mye TL i sine studiomonitor serier. Dette ble ikke rettet mot konsumentmarkedet fordi høyttalerene var store og stygge som et resultat av konstruksjonen. Grunnen til at så mange eldre TL høyttalere er så tungdrevne er at elementene som ble brukt var langt fra optimale. Selv om gate'n bidrar til en heving i -120Hz området skal elementene også makte å gjenngi det som spilles av, når gamle elementer med lav x-max, lav effekttålighet og høyforvrengning skal tvinges dit måtte det brukes ganske akutte filtre, summen av dette ble ofte en sensitivitet som havnet på feil side av 85dB.

Det er mange TL-prinsipper på markedet i dag, i alt fra stativhøyttalere til store kolosser - selv om mange markedsfører det med andre navn en Transmission Line. Den teknologiske utviklingen av elementer, mulighetene for nøyaktige simuleringer og i aller høyeste grad materiale og utforming gjør dagens TL'ere langt enklere å leve med.

@Lurer: Beklager det er ikke meningen å kuppe tråden din med OT. Jeg synes høyttalerene ble meget lekre.
    Hva jeg vurdere vil jeg helst ikke ut med før jeg vet om det blir noe av.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    1,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her er link til elementene jeg bruker i høyttalerne: Rauna.com imageshorn.jpg
    Rauna.com imagesdiskant90.jpg, JEg har den nederste versjonen av de diskantene. Så både bass og diskantelementer har følsomhet på 91 eller mer, men den konstruksjonen krever vel en del da luften skal pushes ned gjennom kanalen.

Side 4 av 6 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •