lakkere høyttalere i betong. Hjelp!! - Side 3

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 3 av 6 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 SisteSiste
Viser resultater 41 til 60 av 106
    Expert HoJ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    6,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Høres bra ut! Bilder vil vi ha!!
    Kjeller :Talk Electronics Tornado 3; Golden Tube Audio SEP-1; REL Stampede; Magnepan MG12; Audio-Gd nfb-2.32DAC; Squeezebox v3/Vortexbox; Vinylsnurrer: Luxman PD272/DL110pu/MyGroov;
    Stue : Audio Pro Addon T8/SB Duet;
    Kjøkken : SB Boom.

Følg oss på Facebook... HIFI Norge

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    1,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nye bilder kommer sikkert i kveld.
    Har byttet strategi. I stedet for å pusle med mindre områder der jeg vet det ikke er i plan, så fyrer jeg på sparkel på i full bredde og høyde på baksiden med en bred sparkelspade som dekker hele flaten.
    Blir mye pussing igjen, men med 180 papir så går det radig før jeg finpusser igjen.
    Gikk en liter mer lettsparkel i helgen bare på baksiden på høyttalerne. Og tilsvarende mye pussestøv på gulv, vegger og tak
    Bør ha planert ut baksidene i kveld.

Det bra er at de store sideflatene er 100% strøkne med untak av noen små skader/riper på et par mm her og der.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    1,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Planene endrer seg hele tiden her
    Kommer til å fortsette med planen om å legge finer da dette vil spare meg for mye tid, samt det vil være en beskyttelse utenpå betongen. Kantene er veldig sårbare og ved å legge et lag finer vil jeg beskytte disse kantene. Vil også få en lettere jobb med avrettingen av de store flatene.
    Oppå fineren skal jeg pusse ned fineren først og male og pusse ned et par ganger med hvit farge. Legge et lag klar lakk.
    Hvis dette blir seende for kjedelig ut så kommer jeg (og samboeren min) til å utarbeide noen mønstre (bokstave, ord, setninger, symboler eller mønstre uten mål og mening) og male/spraye ved hjelp av sentiler disse mønstrene vilkårøig nede på høyttalerne. Høres sprøtt ut?

Det er veldig uklart hva som kommer til å skje, men med så store høyttalere i helt hvit utførelse og med noen markante men stilfulle mønstre gående rundt deler av nederste delen av høyttalerne så kan det bli kult.

Skal avsluttes med noen lag klarlakk for å få den riktige finishen.

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av lurer
    ...til å utarbeide noen mønstre (bokstave, ord, setninger, symboler eller mønstre uten mål og mening) og male/spraye ved hjelp av sentiler disse mønstrene vilkårøig nede på høyttalerne. Høres sprøtt ut?
    Jepp, høres sprøtt ut;-)

Personlig tror jeg det ville blitt lekkert å beise fineren hvit, slik at du får en kalkaktig overflate, og lakket med klarlakk.

Men vi det blir jo spennende å se noen bilder snart.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    1,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tols1
    Jepp, høres sprøtt ut;-)

Personlig tror jeg det ville blitt lekkert å beise fineren hvit, slik at du får en kalkaktig overflate, og lakket med klarlakk.

Men vi det blir jo spennende å se noen bilder snart.
    Blir ikke så mye pussing om dagen, så fremdriften er relativ liten, men er straks ferdig med baksidene. Er veldig lite arbeid på resten så skal få tatt bilder så snart pussingen er ferdig.
    Tenkte selv på kalkhvit flate også, men får se hvordan bjørkefiner blir seende ut etter det er lagt på. Må høre med samboeren min også
    Har strukket en muskel så blir lite pussing de nærmeste dagene hehe

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    638
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvordan er fremdriften?

Intermediate xanakor sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,305
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hei.

kom over et par rauna TYR II høyttalere på loppemarked i dag.

kjøpte de egentli bare pga stativene de sto på, men herregud hvor godt de spiller

vet ikke om jeg tar til å lakkere hele høyttaleren, men bunn og topp-plate kommer til å bli pusset ned og lakkert på nytt.

lurer på om det hadde vært mulig å funnet en liten subb som hadde passet med de:/

hyggelig å se flere med Rauna høyttalere

mvh
    stian

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    1,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av xanakor
    hei.

kom over et par rauna TYR II høyttalere på loppemarked i dag.

kjøpte de egentli bare pga stativene de sto på, men herregud hvor godt de spiller

vet ikke om jeg tar til å lakkere hele høyttaleren, men bunn og topp-plate kommer til å bli pusset ned og lakkert på nytt.

lurer på om det hadde vært mulig å funnet en liten subb som hadde passet med de:/

hyggelig å se flere med Rauna høyttalere

mvh
    stian
    Har ikke hørt de Tyr selv, men du bør sjekke websidene til Rauna Rauna of Sweden for å se om du kanskje kan oppgradere elementene. Vet ikke hva som passer der, men send en mail til Bo Hansson og sjekk det ut. Skal vist være stor forskjell på orginale elementer og de nye jeg har nå i mine.
    Stod SEAS 25 TAC/D diskanter i mine. Kjøpte inn to nye som dette: Rauna.com imagesdiskant90.jpg

Jeg hadde skikkelig flaks da jeg kjøpte mine høyttalere. Visste ikke i det minste hva slags høyttalere dette var, men de så ut for meg som TL type så jeg tok en sjanse da jeg er fasinert av typen. 1000,- var ikke all verdens heller

Intermediate xanakor sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,305
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har ikke hørt de Tyr selv, men du bør sjekke websidene til Rauna Rauna of Sweden for å se om du kanskje kan oppgradere elementene. Vet ikke hva som passer der, men send en mail til Bo Hansson og sjekk det ut. Skal vist være stor forskjell på orginale elementer og de nye jeg har nå i mine.
    Stod SEAS 25 TAC/D diskanter i mine. Kjøpte inn to nye som dette: Rauna.com imagesdiskant90.jpg

Jeg hadde skikkelig flaks da jeg kjøpte mine høyttalere. Visste ikke i det minste hva slags høyttalere dette var, men de så ut for meg som TL type så jeg tok en sjanse da jeg er fasinert av typen. 1000,- var ikke all verdens heller
    kan jo legge til at jeg kjøpte mine for 100 kr inkl gode target stativer!

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    1,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sendte mail til Bo i Sveige og spurte hva han skulle ha for ombygging av delefiltrene og omliming av det ene elementet samt frakt tilbake til Norge, men han ville gjøre det gratis.
    Må skikkelig ta noen tak nå og få høyttalerne ferdig, men er ikke opplagt nok til å bruke energi på det.
    Noen som har noen ide om jeg bør satse på å bytte ut ledningene som går inni høyttalerne? Om det er noe vist altså. Eneste ledningene de hadde på Eltek til formålet koster rundt 4-500,- meteren sa de (de som er til euphoria settet til Eltek).
    Noen som vet om ledninger som kan passe, men til en litt rimeligere pris?

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    1,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hadde egentlig tenkt å legge finer i helgen, men det ble ikke til det. Har kjøpt 5 plater a 260*55 cm og 2 liter Casco S9.
    Nøyer meg med å lime på noen svære gummiputer under føttende og sette på plass delefiltrene i helgen, så får jeg satt av en hel helg til finerleggingen.

Vedlegg 23385 Vedlegg 23386 Vedlegg 23387 Vedlegg 23388 Vedlegg 23389 Vedlegg 23390

Legger ved noen bilder her slik dem ser ut nå. Etter jeg bestemte meg for å ikke spraymale dem og i stedet legge finer så har jeg ikke brydd meg SÅ mye med finishen, men heller fokusert på rette flater og kanter. Det var nok å ta tak i der
    Tenkte faktisk å ha noen små hjul under høyttalerne, men gikk for noen enkle gummimatter som ikke er satt på enda. Noen som har noen tips på hvordan man enkelt kan flytte elelr frakte slike store høyttalere? Tenkte kanskje lage en bærestropp med to vinklede "sko" man setter inn under høyttaleren og løfter med kroppen. Omtrent som en slik stropp flyttefolk bruker.

Kommer med mer bilder etter hvert, men det går sakte fremover.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    638
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    1,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da er helgen kommet. Begynt å skjære ut finer. Fikk meg noen Aha-opplevelser, da jeg antok at finerbladene var rette i kantene, det var de IKKE.
    Gikk 1,5 meter finer til søppel før jeg fikk hjelp av samboeren som er en racer på oppmåling (ref. kunstlærer utdanning).
    Bladene ser ut til å være veldig trapesaktig (eller noe sånt, ingen kant er 90 grader) i utforming, så min plan med å ha et blad på 54 cm bredde og dele det i to og bruke det på baksiden og over toppen. Denne høyden er på 130 cm og en slik lengde vil gi enorme utslag når finerbladene er så skjeve, at jeg ikke får brukt bladene sånn jeg vil.

Fått skjært ut frontdelene på begge høyttalerne. Tok et par timer. Skjært ut hull til elementer og basskanalen nederst også, så klar til å lime på frontene. Har rundt 1,5 cm klaring rundt kantene på elementene så det blir stress å pusse det ned når alt er limt på, men det er best å være forsiktig. Det er faktisk under 1 cm mellom kantene på hullene til de to elementene så en kan ikke være for forsiktig.

Bilder følger senere, orker ikke styre med det nå

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    1,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Får vel følge på med noen bilder da.
    Som dere ser har jeg valgt å legge et bredt blad i front og bøyd den rundt på sidene slik at det blir en skjøt på sidene. Pga de avrundene kantene på fronten, så må man ta skjøten en plass og da er det lettere å få det fint på en stor flate.
    Synes resultatet på de vanskelige frontene ble ganske bra, så regner med å ha resten ferdig i morgen. Vil nok bruke mye tid på å pusse ned kantene da jeg ikke kan bruke teknikken Thror har beskrevet i sin eminente tråd om Finerlegging.
    Vedlegg 24061 Vedlegg 24062 Vedlegg 24063 Vedlegg 24064 Vedlegg 24065 Vedlegg 24066

Mer komme i løpet av helgen.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    1,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Til min store forferdelse våknet jeg opp till en del blemmer og vabler i fineren.
    Jeg tok frem strykejernet og satt det på en veldig lav varme. Silkeprogram. Etter mye stryking med mange mange repetisjoner og mye kraft har jeg fått strøket ut alle vablene og alt ser nå perfekt ut.

Fikk skjært ut hullene til elementene også. Siden elementene mine skal innfelles i selve høyttalerfestet og festes med Silikon så var denne jobben ekstra vanskelig da fineren går over denne innfelte kanten og pussing var umulig i praksis. Løsningen jeg kom opp med var å legge en liten trebit mellom høyttalerkontruksjonen og finerplaten og så stikke med en skarp tapetkniv som en stikksag til jeg hadde fått bort mesteparten. Når var det bare små partier med pussing igjen.
    Resultatet ble ikke 100% perfekt da det er vanskelig å få gjor tdette uten noen få feil, men etersom jeg skal fylle opp hele kanten mellom fineren og høyttalerelementene med hvit silikon blir dette bortimot usynlig.
    Selve elementene er såpass stygge også at jeg skal ha på et frontdeksel på hele fronten.
    Var planen i allefall

Intermediate DrErling sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette ser ut til å bli steintøffe (no phun intended!) høyttalere! Keep up the good work!

DrE

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    1,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da er finerlegging ferdig. høyttalerne er pusset og holder på med første lag med lakk. Dette er ment som beskyttelse og ikke dekorativt da de kommer til å bli malt eller beiset senere.
    Gjennstår bare innsetting av elementer og så teste dem nå

Har hatt litt problemer med skjøtene på sidene av høyttalerne, da det er sinnsykt vanskelig å få dem 100% perfekt. Hadde høyttalerne vært 100% rette og med 90 graders vinkler over alt hadde ikke dette vært noe problem, men fordi disse er bygget i betong og fra 1988 så måtte jeg bare bygge på det som allerede fantes der og det betydde at absolutt ingen siden eller finerdeler var helt like, og ingen sider på finerplatene hadde en 90 graders vinkel virker det som.

Alt i alt ble det bra. Kommer med bilder når alt er klart og satt på plass. Antakeligvis i morgen elelr på tirsdag.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    1,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Blir to lag med lakk, så får ikke gjort meg ferdig i helgen. Leser også på den sorte silikonen jeg skal bruke å feste elementene med at den tørker 1-2 mm per døgn. Det er ikke særlig raskt, så kan nok drøye ut.
    Jeg må jo ha godt med silikon på baksiden av elementene for å feste dem til høytaleren, og så fylle opp på sidene rundt elementkantene så det ser noenlunde ut.
    Noen tips jeg bør ta med meg før jeg kommer så langt?

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    1,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noen som kjenner igjen følelsen jeg har nå?
    Å sitte med noe som er nesten ferdig, men som likevel tar et par dager før man får fullført? Har holdt på med disse nå siden juli, og var skikkelig innstillt på å få dette til nå i helgen.
    Spesielt siden jeg er sugen på å se om lyden er så god som jeg husker

Fikk malt andre laget med lakk i går. Ser egentlig skikkelig bra ut, men noen steder som i skjøtene mellom platene har jeg brukt litt trelim iblandet masse pussestøv fra finerblader, og dette trelimet var ikke av den hvite typen, men en gjennomsiktig (cascol ett eller annet fra Jernia) greie som jeg ikke fikk pusset ned skikkelig. Virker som om limet trakk litt inn i fineren, så etter lakkering vises dette området som en del lysere enn resten. Det ser teit ut, men inntil videre får det gå. Blir nok en heldekkende maling en gang i fremtiden når vi har flyttet.

Intermediate KimSan sin avatar
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    557
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette ser ut til å bli flott. venter bilder...

Noen som kjenner igjen følelsen jeg har nå?
    Å sitte med noe som er nesten ferdig, men som likevel tar et par dager før man får fullført? Har holdt på med disse nå siden juli, og var skikkelig innstillt på å få dette til nå i helgen.
    Spesielt siden jeg er sugen på å se om lyden er så god som jeg husker
    Den følelsen er forferdelig... Når en er så nærme mål, skulle man egentlig ha vært ferdig i går. Dessuten er det fristene å gjøre snarveier eller stresse, enten gir det masse ekstra arbeid, eller anger i ettertid... -Forrigang knakk jeg stofframmen i fem biter...
    Blir nok en heldekkende maling en gang i fremtiden når vi har flyttet.
    Du har nettopp kjøpt og lagt lekker finer, og så skal du MALE den? Er det lov da?

Side 3 av 6 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •