lakkere høyttalere i betong. Hjelp!! - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 6 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 106
    Expert HoJ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    6,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Så var det dette med bilder da..
    Kjeller :Talk Electronics Tornado 3; Golden Tube Audio SEP-1; REL Stampede; Magnepan MG12; Audio-Gd nfb-2.32DAC; Squeezebox v3/Vortexbox; Vinylsnurrer: Luxman PD272/DL110pu/MyGroov;
    Stue : Audio Pro Addon T8/SB Duet;
    Kjøkken : SB Boom.

Følg oss på Facebook... HIFI Norge

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    1,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HoJ
    Så var det dette med bilder da..
    Jeg her kommer et par.
    Har som sagt dårlig plass og har okkupert inngangen hehe.
    Vedlegg 22334 Vedlegg 22335 Vedlegg 22336 Vedlegg 22337 Vedlegg 22338 Vedlegg 22339

Dere ser blant annet på bilde nummer to hvordan høyttalerelementet skal felles inn og forsegles med Silikon uten bruk av skruer. Sitter som fy det, men ved finerlegging så blir det vanskelig.
    Har bestemt å sparkle opp de avrundende hjørnene på fremsiden av høyttalerne slik at de blir rette og på den måten får jeg en god cm. lengre ut fra kanten på elementet før jeg må kutte av. Kan se for meg at det er lett
    å skade en så smal stripe med finer.

Noen ide om hvordan jeg kan løse dette med innfatningen til elementene og legging av finer?
    Vedlegg 22342 Vedlegg 22344 Vedlegg 22343

Hvis jeg bygger opp den innfatningen der elementene skal sitte og legger finer på toppen så må jeg lime/feste elementene med silikon bare på undersiden av kanten av elementene (se siste bildet). Dette holder vel kanskje? Lurer på om det vil bli fint nok.

Dette er jo transmission line høyttalere og det finnes minimalt med info om dem, bortsett fra at elementene, både bass/mellomtone og superdiskanten er oppgradert fra orginal 1988 model, og delefiltrene bygges om fra paralell til seriel delefilter av kontruktøren i Sverige nå. Det er de nstørste modellen til Rauna/Opus 3 og er 110cm høye og 55 kg. Skal ha bra respons ned på 20-30 hz området.

Intermediate KimSan sin avatar
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    557
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av lurer
    Dere ser blant annet på bilde nummer to hvordan høyttalerelementet skal felles inn og forsegles med Silikon uten bruk av skruer. Sitter som fy det, men ved finerlegging så blir det vanskelig.

Hvis jeg bygger opp den innfatningen der elementene skal sitte og legger finer på toppen så må jeg lime/feste elementene med silikon bare på undersiden av kanten av elementene (se siste bildet). Dette holder vel kanskje? Lurer på om det vil bli fint nok.

Har bestemt å sparkle opp de avrundende hjørnene på fremsiden av høyttalerne slik at de blir rette og på den måten får jeg en god cm. lengre ut fra kanten på elementet før jeg må kutte av. Kan se for meg at det er lett
    å skade en så smal stripe med finer.
    Mulig det er noe jeg ikke har fått med meg, men hvorfor kan du ikke feste elementene akkurat på samme måte som før etter at du har finert kabinettet? Er jo ikke noen andre forandringer ellers på høyttaleren untaget finishen? Og om du allikevel skal ha den utenpå, kanskje du tørr å borre 4 skruehull i den ytterste rammen?

Om det ikke er designmessig du vil sparkle hjørnene i forkant, så ser det ut til at du skal fint greie å legge fineren rundt kanten. Om du bruker rikelig med kontaktlim så vil fineren sitte som bare det. Synes selv det buete hjørnet er en del av designet

Ser flott ut

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    1,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av KimSan
    Mulig det er noe jeg ikke har fått med meg, men hvorfor kan du ikke feste elementene akkurat på samme måte som før etter at du har finert kabinettet? Er jo ikke noen andre forandringer ellers på høyttaleren untaget finishen? Og om du allikevel skal ha den utenpå, kanskje du tørr å borre 4 skruehull i den ytterste rammen?
    Det stemmer det. Bare finishen som forandres.
    Grunnen til at jeg lurer på dette er fordi når jeg setter elementene inn på plass så vil det være 4-6 mm glipe mellom elementet og kanten på kassen som skal fylles med silikon. Hvis jeg først legger på finer så få jeg ikke dekket over dette silikonlaget på noen måte. Det var bekymringen min.

Når det gjelder kantene så har jeg ikke bestemt meg. Det er litt lite plass der, men jeg også liker den avrundede finishen de har. Vil spare meg for MASSE arbeid med å fylle ut og rette av 4 meter med slike kanter med tokomponent plast/sparkel. Funnet ut at det er noe drit å jobbe med. tørker jo så fort og ødelegger alle ting som kommer i kontakt med det

I tilfelle jeg beholder de avrundede kantene så vil jeg la frontfinerplaten gå over hele fronten og så rundt de avbøyde kantene og så skjøte det akkurat den flate delen av sideflatene begynner.

Bra jeg har hjemmekontor og egen herre for jeg har vanskelig for å fokusere før jeg får bestemt meg

Expert HoJ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    6,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for bilder! Disse så ehh.. massive ut Hvor mye veier de?

Glemte nesten å si at de også så råe ut, blir spennede å følge tråden..
    Kjeller :Talk Electronics Tornado 3; Golden Tube Audio SEP-1; REL Stampede; Magnepan MG12; Audio-Gd nfb-2.32DAC; Squeezebox v3/Vortexbox; Vinylsnurrer: Luxman PD272/DL110pu/MyGroov;

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    1,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HoJ
    Takker for bilder! Disse så ehh.. massive ut Hvor mye veier de?
    Det veier 53 eller 55 kg.
    Det finnes ingen data om de. Ikke noe Følsomhet, ikke noe foretrukket effekt eller annet. Har kontakt med Bo Hansson som har kontruert de, men har ikke fått disse dataene. De er de største høyttalerne til Rauna of Sweden som også ha Chaconne og Njord som kanskje er mer kjent.

Jeg ble helt overveldet av lyden, selv da en diskant ikke virket hehe. Kanskje mest fordi de spiller så åpent og lite innelukket. Jeg vet rett og slett ikke hvor bra de er i forhold til annet på markedet, men for 1000,- som jeg betalte for dem er dem topp.
    De har en egen ro i lydbildet pga av vekt og det massive konstruksjonsmaterialet som er superkompakt, mye stivere en noe slags tre. Og Transmissjons egenskapene gir god fyldig bass og veldig åpent lydbilde.

Når dem er ferdige blir det nok bra saker får jeg håpe

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    1,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kom akkurat fra Oslo Finerfabrikk nå. Fikk med meg et 3 meters testblad av en bjørkefiner så jeg kunne teste beis og lakk på for å se om jeg likte bjørketypen. liker vel mest mørke farger, men en kan jo beise mørkt.
    Skal også teste med forskjellige måter å fukte det før jeg bøyer det rundt de forskjellige kantene på høyttalerne.
    God service fikk jeg, men en bør bare komme dit når de ansatte har god tid som fredager, og helst kanskje ringe først.

Er langt fra ferdig med pussing på høyttalerne, men greit å få testet finer og hvordan bøye den osv.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    1,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser ut til at vi kanskje kommer til å bruke bjørkefiner med en lakk uten noe beis (kommer til å bli lyst uansett), og så kanskje lage en tynn gummilist (sort mest sannsynlig) som går rundt alle kantene og som også dekker det lille området som blir mellom elementet og kassen der jeg har fylt silikon.
    På denne måten vil man lage en fin kontrast mellom det lyse treet og den mørke listen.
    Ikke sikker på hvordan dette skal gjøres eller hvordan det ser ut, men samboeren min som er utdannet innen kunst og som faktisk har smak (noe jeg ikke har ) om på dette, og jeg kan se for meg at det blir bra.

Finnes det noen plass man kan få kjøpt eller laget lister i gummi eller annet materiale som er lett å bruke til formålet?

Expert HoJ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    6,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Meget spennede dette her.. spørs om ikke jeg må komme å høre på disse en gang når de blir ferdige..

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    1,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har testet litt med finerplatene nå.
    Jeg dro en 15x25 cm plate under springen slik at begge sidene ble fuktig. Ristet av vannet og med en gang var platene ultrafleksible.
    Platen så slik ut før jeg fuktet den:
    Vedlegg 22403

Etter jeg fuktet den lå jeg den i press mellom to plastplater som var presset ned med 2500 A4 ark.
    Etter 2 timer kom platen ut omtrent likedan. Litt mindre bølger, men likevel der. Disse to timene ser ikke ut til å ha gjort noe på teksturen, men kanskje det hjalp litt på fleksibiliteten. Jeg kunne bøye det 90 grader på en meget "skarp" kant. Altså ikke noe avrunding i det hele tatt på kanten. Jeg kunne presse fineret helt inntil kanten jeg målte mot.

Tviler på det trenger to timer for å gjøre dette. Jeg vil tro kanskje å fukte det og så vente 10-20 sekunder og tørke av det med en tørr fille så bør fleksibiliteten være der.
    Hvordan en slik "fuktig" plate reagerer med lim vet jeg ikke.

Vel, nå tilbake til pussing

Expert HoJ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    6,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har testet litt med finerplatene nå.
    Jeg dro en 15x25 cm plate under springen slik at begge sidene ble fuktig. Ristet av vannet og med en gang var platene ultrafleksible.
    Platen så slik ut før jeg fuktet den:
    Vedlegg 22403

Etter jeg fuktet den lå jeg den i press mellom to plastplater som var presset ned med 2500 A4 ark.
    Etter 2 timer kom platen ut omtrent likedan. Litt mindre bølger, men likevel der. Disse to timene ser ikke ut til å ha gjort noe på teksturen, men kanskje det hjalp litt på fleksibiliteten. Jeg kunne bøye det 90 grader på en meget "skarp" kant. Altså ikke noe avrunding i det hele tatt på kanten. Jeg kunne presse fineret helt inntil kanten jeg målte mot.

Tviler på det trenger to timer for å gjøre dette. Jeg vil tro kanskje å fukte det og så vente 10-20 sekunder og tørke av det med en tørr fille så bør fleksibiliteten være der.
    Hvordan en slik "fuktig" plate reagerer med lim vet jeg ikke.

Vel, nå tilbake til pussing

Hvorfor fukte dem? Det gjorde ikke jeg, fungerte bra likevell!

Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du skal forme den slik at den går rundt den kanten så må den fuktes, bøyes til og tørke under spenn..
    Den vil aldri feste seg til limet hvis den er fuktig (finnes det noe lim som det går an med?)

Expert HoJ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    6,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BGuarden
    Hvis du skal forme den slik at den går rundt den kanten så må den fuktes, bøyes til og tørke under spenn..
    Den vil aldri feste seg til limet hvis den er fuktig (finnes det noe lim som det går an med?)

Oops! Glemte at det var buer på høyttaleren..

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    1,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BGuarden
    Jeg vet ikke det. Har ikke behov for å fukte dem på mine høyttalere, bare testet for å se hvordan fuktet finer oppførte seg.
    Men som du sier så må man fukte dem rundt veldig skarpe kanter. Jeg satser på tørre plater og casco s9.
    Nå som jeg ha bestemt å kjøre på finer så går pussingen mye fortere. Trenger bare rette flater (pluss hjørnene) og slipper å tenke på hvordan finish med maling vil se ut. Er en annen liga av pussing

Expert HoJ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    6,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg vet ikke det. Har ikke behov for å fukte dem på mine høyttalere, bare testet for å se hvordan fuktet finer oppførte seg.
    Men som du sier så må man fukte dem rundt veldig skarpe kanter. Jeg satser på tørre plater og casco s9.
    Nå som jeg ha bestemt å kjøre på finer så går pussingen mye fortere. Trenger bare rette flater (pluss hjørnene) og slipper å tenke på hvordan finish med maling vil se ut. Er en annen liga av pussing

Prøvde først trelim, det positive var at den kunne flyttes på etter de ble satt sammen.. Det negative var at jeg slet med luftporer, som var meget vansklig å bli kvitt. Derimot Kontaktlim S9 satt det bang, fikk ikke flyttet en mm.. Men ble lite luftporer, de få som var klarte jeg å presse ut.. (slet litt på første siden på prosjektet... men etter det så ble det bra)

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    1,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ARGGHHH!!!
    Høyttalerne er støpt i to deler og skjøtet sammen midt på front/baksiden slik at midt på fronten er 1-2 mm høyere enn kantene så når en prøver å sparkle kantene så blir det utrolig ujevnt og en må sparkle og pusse opp igjen hele tiden. Blir vel bra til slutt, men ventetiden mellom hver omgang er kjedelig. Må på og av med klær og utstyr hver gang og vaske etterpå.

Håper å få gjort mye denne helgen i allefall.

Expert HoJ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    6,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ARGGHHH!!!
    Høyttalerne er støpt i to deler og skjøtet sammen midt på front/baksiden slik at midt på fronten er 1-2 mm høyere enn kantene så når en prøver å sparkle kantene så blir det utrolig ujevnt og en må sparkle og pusse opp igjen hele tiden. Blir vel bra til slutt, men ventetiden mellom hver omgang er kjedelig. Må på og av med klær og utstyr hver gang og vaske etterpå.

Håper å få gjort mye denne helgen i allefall.

En ting jeg har lært.. ta tiden til hjelp.. Og lykke til!

Intermediate KimSan sin avatar
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    557
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Må bare nevne at om du bruker kontaktlim, som jeg mener er best, så er det veldig lurt å stryke over med et varmt strykejern over fineren til slutt. da fester fineren seg mye bedre, og alle luftbobler forsvinner. Dessuten må en passe på at om du veter fineren, så må den være 100% tørr før du legger den, for ellers vil den med stor sannsynlighet sprekke enkelte steder senere. (erfaring!?) Også generellt hendig å stryke over alle finerenplatene før en legger den for å få ut all fuktighet, uansett om du har vetet den eller ikke.

Gleder meg til resultatet

Expert HoJ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    6,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av KimSan
    Må bare nevne at om du bruker kontaktlim, som jeg mener er best, så er det veldig lurt å stryke over med et varmt strykejern over fineren til slutt. da fester fineren seg mye bedre, og alle luftbobler forsvinner. Dessuten må en passe på at om du veter fineren, så må den være 100% tørr før du legger den, for ellers vil den med stor sannsynlighet sprekke enkelte steder senere. (erfaring!?) Også generellt hendig å stryke over alle finerenplatene før en legger den for å få ut all fuktighet, uansett om du har vetet den eller ikke.

Gleder meg til resultatet

Ja du har nok rett i alt det der du ja KimSan.. Takker for all den hjelpen du gir i DIY's ånd..

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    1,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kliss våt av svette nå. Tenkte å pusse ned den opphøyingen i skjøten bak på høyttalerne. Det gikk jo ikke. Er laget i noe enormt hardt som er umulig å pusse på, selv med all kraft og pussepapir 120. Så jeg sparkler nå opp på kantene bak på høyttalerne får å gå i flukt med skjøten i midten.

Da sparkelen min fra Byggern gikk tom gikk jeg over på en jeg kjøpte på Clas Ohlsson. Uvant til å begynne med. Den er med sandete, som om der er støv i det. Etter litt jobbing med det har jeg funnet ut at det paser utmerket til mitt bruk da det ikke synker på mye under tørking, samtidig som det er lettere å bygge litt tykkere uten å måtte la det tørke.
    Tar nok kanskje litt ekstra tid med venting (4-6 timer) for å være klar til ny pussing, men jeg er veldig fornøyd med denne sparkeltypen.
    Når sparkelen er tørket og en banker på området en har sparklet hører man en litt hulere lyd enn andre steder, som om sparkelen er porøs, dog ikke noe mykere. Kanskje ikke ideelt hvis en skal bruke dette å male/lakkere direkte på, men jeg som skal legge finer på toppen vil bare få en bedre overflate å feste limet på.

Har riktig nok prøvd og feilet litt, men har sikkert brukt 40 timer og kommer sikkert til å bruke 10-20 timer til for å klargjøre til finerlegging.
    Når en pusser på så "levende" overflater som dette så må en passe på å sjekke loddrett og vannrett om alt er i lodd hele tiden og en kan bli gal av å pusse og sparkle om og om igjen hele tiden på samme område.

Nok for i kveld.
    Back tomorrow.

Side 2 av 6 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •