Hei!

Har sett litt på en slik Manger "sidekick" løsning med en manger i 8 liter lukket kasse og ett eller flere ekstra basselement i bunnen. Har da noen spm som jeg håper noen av de mer drevne diy gutta kunne svare på =)

Vurderte å bygge kassene av 38mm bjørk benkeplate, er det noen grunn til å ikke gjøre dette? 38x124cm koster 295,- på ikea.

Tenkte å putte en bass inn i et kabinett med ca en manger i bredde og ca 1m høyde, enten å da ha mangeren i eget kabinett eller i eget kammer, det blir jo litt det samme. Har sett litt på lukkede kasser da zeroboxen er bygg slik, og aktiv deling med et behringer dcx2496 (som skal modifiseres) med en adyton opera i toppen og en hypex eller noe annet kraftig i bunnen. Spørsmålet er da om hva slags 8" man burde bruke? Burde jeg gå opp til 10". Prøvde å simulere noen lukkede kasser men skjønner ikke hvordan de skal gå ned til 40hz eller bedre med maks - 6db. Burde jeg gå for en bassrefleks isteden? Hurtighet og attak er det viktigste for meg, men kunne tenkt meg bass ned til 35-40hz.

Så har noen ideer for elementer som passer til en slik kasse på ca 20-25 liter (kan godt være to i hver, men da bør de ikke koste sinnsykt mye)?

Er det helt nødvendig å forsenke elementet? Det blir mye mer arbeid og frister i grunn ikke så mye.

Er det en ide å bruke vanlig subforsterkere på bassene og passiv deling på mangeren?

Mange spm her men er en interessant sak, greit at elementene koster 10k (fra tyskland) men da får man et aktivt system noe som jeg har veldig sans for.

MVH

Erik