DIY - forsterkerchassis!

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 36
    Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    23
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

DIY - forsterkerchassis!

For en 4-5 år siden byggde jeg en Christiannsands Lydfabrikk forsterker, forsterkeren spiller ok, (selv om den bare blir brukt til å drive en sub). 2x100w i 8ohm, som dobler i 4ohm, så den har kraft nok. Mener å huske vi satt på 500watt strømforsyning.
    Forsterkeren er nok ikke akkurat noen kremforsterker, men den fungerer utmerket til sitt bruk som subb forsterker. (Bruker elektronisk delefilter) Men nok om forsterkeren i seg selv.

Kabinettet er derimot ikke så mye å skryte av, hvertfall ikke etter at jeg bestemte meg for å "casemodde" kabinettet rett etter det ble laget. Det er nå som sagt 4-5 år siden jeg "herpet" kabinettet og har endelig tatt mot til meg med å forsøke å bygge nytt.

Slik ser den ut nå:

Som dere ser er ikke det akkurat noe kunstverk, men det har jeg da altså tenkt å fikse på :-D

"Målet", eller inspirasjonskilden om du vil, er:

Rett og slett et nydelig design i mine øyne.

Jeg hadde først tenkt å bruke alu plater å polere disse med Autosol. Men jeg tok så kontakt med en kamerat av meg som er blikkenslager, og han sa han kunne skaffe speilblanke rustfrie stålplater med sånn papirbelegg utenpå, som man drar av når chassiet er ferdig. Jeg skal etter planen bli med han på verkstedet i morgen å kutte til osv.

Det som fort kan bli et problem derimot, er luftingen.
    Her er luftingen på orginalchassiet:

Det er også lufting på siden med kjøleribben. Jeg var i dag å handlet inn en Dremel multitool, men innså fort etter litt prøvekutting at det bare er å skrinlegge den ideen med det samme. Det er helt håpløst å få kuttet nøayktig nok med en multitool, i tillegg ville det nok tatt uhorvelig lang tid og haugevis med kappskiver. Jeg er derfor litt rådvill på dette området nå. Det jeg har kommet frem til som kanskje det beste alternativet, er å borre hull med ca 8mm borr. Rundt 2 hull for annenhver "stripe" med lufting. Jeg er dog usikker på om dette er for store\små hull og om luftingen blir god nok.

Har dere noen gode tips på hvordan jeg kan løse dette problemet? Vil det fungere\bli pent med borring?

Neste "problem" er volumhjulet\resterende knapper i front. Det er helt uaktuelt å bruke det gamle volumhjulet på det nye chassiet, så her må det lages nytt. Jeg har derimot ikke tilgang til dreiebenk\aluminiumskuber. Så jeg er litt rådvill her og. Men jeg fikk plutselig ideen at det kunne være stilig å brukt edeltre av noe slag. Flammebjørk, teak, mahogny eller lignende. Hvilke tresort tror dere kunne passet best til speilblankt stål? Flammebjørk er en favoritt hos meg, men aner ikke hvor dette er å få tak i. Har dere noen andre ideer for hva jeg kan gjøre med volumhjul\knapper?

Siste problem er Strømbryteren. Den kommer ikke til å passe inn med tanke på farge eller design. Har trålet rundt, men finner ikke andre passende bryterer.. Jeg vurderer derfor å prøve å spraylakke den i sølv metallic.

Er taknemmelig for alle råd og inspill til dette prosjektet. Hadde vært artig om noen har gjennomført lignende prosjekter tidligere eller vet om internettsider som tar for seg temaet.

Skal oppdatere igjen i morgen etter jeg har vært på verkstedet og fikset plater.

Intermediate fhl sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    1,869
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kora har brukt rustfri front på vanlige kabinett. Jeg fant ikke noen gode bilder, men Leikis har noen her: http://avforum.no/minhifi/show.php/Leikis
    Her er litt flere bilder:

Frode

Intermediate ruxxy sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    1,612
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Aluminiumssylinder dreiet i dreiebenk vill være det perfekt hjulet, herregud så vanvittig kult det hadde vært.

Er ikke vanskelig heller, sikker på at du ikke har NOEN verksted med tilgang til dreiebenk i området? Yrkesfaglige Videregående Skoler har som oftest tilgang til Dreiebenk......

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    23
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Smile

Dreiet aluminium hadde helt klart vært meget kult. Men dette er jo noe som kan oppgraderes senere om jeg skulle komme over et funn. Første prioritet er uansett å få chassiet laget først.

Ingen som har noen tanker på hva jeg bør gjøre angående lufting? Hvor mye luft kreves osv. Blir det stilrent med bare å drille hull, eventuellt hvor store bør hullene være?

Takk for alle svar.

Intermediate tazzat sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,101
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det en yrkes skole i nærheten så kan det hende si har liten CNC fresebenk som kan frese kjøle hulla i toppen.Fin øvelse for elevene å programere og lage dette.

Intermediate Razortec sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,679
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Desibel
    Dreiet aluminium hadde helt klart vært meget kult. Men dette er jo noe som kan oppgraderes senere om jeg skulle komme over et funn. Første prioritet er uansett å få chassiet laget først.

Ingen som har noen tanker på hva jeg bør gjøre angående lufting? Hvor mye luft kreves osv. Blir det stilrent med bare å drille hull, eventuellt hvor store bør hullene være?

Takk for alle svar.
    Å bore hull kan bli bra, men du må være pinlig nøyaktig for å få det pent. Å begynne med et slikt prosjekt uten tilgang på fresebenk eller dreiebenk er tøft gjort. Er plata veldig tynn er det ikke lett å borre heller, lett for at det blir buklete rundt hullet. Det beste er å stanse ut hull i tynne plater.
    Til mitt prosjekt brukte jeg fres til alle hull, er nesten en nødvendighet for å få det bra. Her er en link til mitt prosjekt

Et tips: Ei lita ripe i dette er katastrofe, så ikke ta av papiret/plasten før du er helt ferdig med å jobbe med det.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    23
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Å begynne med et slikt prosjekt uten tilgang på fresebenk eller dreiebenk er tøft gjort.
    En vis mann sa en gang, "You cant loose what you don't put in the middle, but you cant win much either..."

Er klar over at det kan by på problemer, og at det kanskje ikke blir perfekt, men jeg har stor tro på at det blir mye bedre enn det jeg hadde fra før.

Har muligens fått tak i en kar som kan dreie aluminiums volumhjul til meg nå, så da er den biten kanskje i boks

Venter med platefabrikeringen til mandag, da fikk de inn nye plater på blikkenslager verkstedet, så det blir en liten inspeksjon av hva som kan\skal brukes da.

Alternativet er å få det laserkuttet hos en eller annen bedrift, men det kommer rett og slett til å koste mer enn det smaker for min del. Derfor må jeg pønske ut en måte å gjøre det selv på. Det er jo litt artig det å, fundere, for så å finne egne løsninger.

Har noen av dere vært borti å bruke stikksag med fine metallblader til lignende jobber?

Jeg tittet på bildene dine razor, og det var helt klart meget flott arbeide! (Hvilke strømbryter bruker du forresten?\hvor kjøpt?)

Kompisen min sa også at det kunne bli et problem med å kutte ut luftingen, spessiellt hvis jeg skal bruke rustfritt stål. Han snakket noe om noen zinkplater de hadde også, men at disse skiftet farge, spessiellt utendørs.

Platevalget blir uansett avgjort på mandag, etter planen.

Slik jeg ser det har jeg 3 alternativer når det gjelder lufting.

1. Dremel og et lass med kappskiver. Drille hull i hver ende og dremel til kutting.
    2. Rigge opp drill i stativ og drille, byr på sine utfordringer når det gjelder bulking av metallet, få det rett, osv.
    3. Borre hull i hver ende og bruke stikksag med metallblad.

Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,679
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvor tykk plate skal du bruke? Det er lettere dess tykkere den er.
    Tror nok jeg ville anbefalt Dremel og kappeskiver for best resultat.
    Til borring lønner det seg å klemme plata mellom to trebiter eller lignende for å hindre bukling og at boret skal "hugge" seg fast akkurat idet det går igjennom plata.

Lykke til!

Kom med bilder når du har begynt da, morsomt å se åssen det går. Kan være til inspirasjon for andre som ikke tal tilgang til et mekanisk verksted også.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    23
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror det er 0.7mm til 1mm stålplater det er snakk om.

Tror nok jeg går for dremel og kappskiver ja.. Men har regnet ut at det kommer til å gå over 40 kappskiver så, lol...

Skal sørge for å få lagt ut bilder når fremskritt blir gjort.

I mellomtiden driver jeg å prøvekutter litt på det gamle chassiet for å finne ut hvilke teknikk jeg skal gå for.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    23
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I dag ble det endelig gjort noen små fremskritt i dette prosjektet. Jeg og en kamerat laget ferdig frontdekselet. Han disponerer et blikkenslagerverksted, det gjorde hele prosessen mye enklere.

Bilder:

Oppkapping av børstet rustfritt stål:

Bestanding vanskelig å få hullene til å stemme perfekt overens når man bruke drill, løste dette greit ved å feste det gamle chassiet over det nye. Måtte slipe hullene litt større fordi dog:

Trengte tyngre skyts for de større hullene:

Hullene måtte utvides en del for at knappene skulle få plass, ble mye frem og tilbake og pirking her:

Polerte så fronten med Autosol. Vet igrunn ikke om det ble så vellykket, sitter med en følelse av at det ble litt mattere etter poleringen. Men fikk hvertfall fjernet alle brennmerkene etter drillen. Mulig jeg var litt hissig med mengden Autosol. Skal ta av plata og polere den litt til, for så å vaske den grunding med sprit. Da burde det vel bli bra.

Det "ferdige" resultatet sålangt.. Er litt i tvil hva jeg skal gjøre med de svarte knappene. Enten lar jeg de bare være svart, eller så spraylakker jeg de i sølv. Hva tror dere? Skal også få kjøpt krom\stål skruer istedenfor de svarte. Legg merke til at jeg har utelatt hullet for strømbryteren. Planlegger å flytte den til baksiden. Siden det er børstet stål blir det aldri helt blankt, men tror jeg kan få vekk litt av mattheten\flekkene med å vaske med isopropanol. Jeg syntes det ser lovende ut sålangt hvertfall.

(Litt flekker på dette bildet, tror nok det forsvinner med bedre polering og spritvask)

Må si jeg er veldig i tvil med hva jeg skal gjøre anngående signalvelgerene.. Frister å spraye de sølv, men vet ikke hvordan den matte sølvfargen går mot børstet rustfritt stål..

Når det gjelder volumhjul tror jeg at jeg bestiller herfra:

Audio Note

Hva tror dere om det nest-ytterst til høyre? Noen som har erfaring med å bestille fra den siden forresten?

På lørdag starter forhåpentligvis arbeidet med å lage "lokket". Det kommer sannynligvis til å bli en omfattende jobb med borring av flere hundre luftehull.

Hva tror dere? Har dere noen generelle tips å komme med?

Edit. Når jeg tenker meg om så hadde det kanskje vært kulest med Krom-volumhjul?

Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,679
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette ser jo meget bra ut så langt.
    Bruker du disse knappene mye, er det vel ikke anbefalt å lakkere dem, ikke noe er styggere enn lakk som er delvir borte. (Slitasje osv.)

Knottene til AudioNote så jo skikkelig fine ut.

Lykke til videre. Fortsett med bilder ettersom prosessen fortsetter

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    23
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Knappene blir ikke brukt mye nei. Eller dvs. Jeg har tenkt å bruke forsterkeren til vinylspilling i stereo, samt at den skal drive en subb når jeg er i "hjemmekino" modus. Når jeg bygget den så ordnet jeg det slik at releet slår inn på "CD" valget automatisk. Mitt spørsmål er da, fungerer det å koble singalkabelen fra RIAA-trinnet inn i CD utgangen?, eller må man bruke AUX ingang? Sikkert et idiotisk spørsmål, som jeg absolutt burde vite svaret på selv, men det er over 5år siden jeg hadde noe som helst med elektronikk, motstander, dioder osv. å gjøre... Mesteparten har desverre gått rett i glemmeboken.. (Jeg ny i vinylgamet også, så da er jeg egentlig ganske blank.)

Jeg prøvelakket forøvrig nettopp en knapp i sølv, så får jeg avvente å se hvordan det blir...

Det neste spørsmålet er om jeg skal gå for krom eller messing volumhjul. Hva hadde passet best?

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    23
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hadde meg nettopp en ny volumhjul runde på nettet. Prøvde først å bestille herfra: http://www.hificollective.co.uk/cata...?keywords=knob men av en eller annen grunn så blir kortet mitt avvist pga feil "verification adress" på kortet. Sikkert fordi jeg har noen særnorske bokstaver i adressen.. Irriterende, jeg gav opp etter 10 forsøk. Får håpe jeg ikke blir trekkt for alle 10 gangene, pengene har blitt reservert på min nettbank, sendte de en mail og satse på det ordner seg...

Jeg surfet litt rundt og kom over en genial butikk på Ebay.. De hadde mildt sagt drøssevis med knapper av volumhjul i alle mulige varianter. Noen var det til og med gratis frakt på!

Jeg bestilte et par slike:
    http://cgi.ebay.com/ws/eBayISAPI.dll...m=300138853031

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    23
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Spraylakket knappene i sølv:

Syntes det ser bedre ut nå, enn da jeg hadde svarte knapper:

Er det forresten noen regel om at man ikke skal bruke Autosol polering på børstet rustfritt stål? Syntes ikke det blir blankt i det hele tatt, bare matt.. Må uendelig mye pussing til for å få det nogenlunde. Men, men, det blir vel blankt nok.

Sprayet knappene med et strøk til nå, så får jeg satse på at det holder.

Knappene er forøvrig ikke så lys uten blitz.

Intermediate eMTea sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er platen "vanlig" rustfri, eller er det syrefast 316L el.l.?
    Er det syrefast, så kan du dyppe den i syrebad å få den så blank at du kan speile deg i den.
    Akkurat som targabøyler og andre rekkverk på båter...

Det holder seg blangt evig lenge, iallefall det miljøet den lever i i stua.

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva vet du om miljøet i stua til Desibel?

Flott arbeid btw!

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    23
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Går litt seint med meg fortiden, men det går da litt fremmover i rykk og napp.

Fikk en mystisk pakke i posten i dag, det viste seg at HiFicollective sendte ut messingknappen allerede samme dag som jeg bestilte, altså fredag, mandag var den allerede i postkassa, imponerende rask levering!

Volumhjulet i seg selv var veldig flott konstruert med fin utførelse. Jeg er dog i tvil om at det passer så godt inn til "stål-looken" jeg har valgt. Har også bestilt noen aluminiumshjul fra Asia, så jeg får avvente litt med endelig valg inntill de annkommer.

De aller mest pedantiske vil legge merke til at hullene kunne vært penere, at det kanskje er noen striper her og der osv, ikke noe som vil syntes på over 1 meters hold, og med tanke på hvor "jevlig" kabinettet såg ut fra før, blir jeg nok fornøyd uansett. Jeg har dog innsett at det er utrolig vanskelig å få slike kabinett perfekte, uansett hvor godt borreutstyr man har. Skal det blir "superbra" og man ikke har massevis av plater å kassere, må man laserkutte...

Jeg har også fundert litt på hva jeg skal gjør med skruer, skal gjør et prøveforsøk med å spraylakke skruene i samme sølvfarge som de øvrige knappene, i håp om at dette kan gi en bra match. Hvis ikke må jeg tråle byens forretninger etter nye skruer.. Noen som vet om Biltema eller CO kan ha skruer som matcher?

Uansett, her er bilder med det nye hjulet montert, er som sagt i tvil om det passer inn til resten av designet... (Ja, jeg skal polere og vaske med sprit for å få en bedre finish mot slutten 8) )

Intermediate Joey Bane sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    520
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hvis du lakker knappene i messing/bronse farge, ville det passet bedre med volumhjulet

Intermediate eMTea sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Snickers-is
    Hva vet du om miljøet i stua til Desibel?
    Jeg bare antok desverre, vill gjetting! Men syrefaste plater tåler endel juling og iallefall sur nedbør og saltvann, så regner med den vil overleve

Kjempefin forsterker forresten, synd med den ripa over volumkontrollen der...
    Syntes det var stilig med den volumkontrollen der jeg, iallefall om du får tak i skruer i samme farge, og lakker de andre knottene og...

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    23
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe, det er nok ikke en ripe over volumhjulet der, er nok bare lyset som reflekteres i messingen. (heldigvis :lol: )

Det å lakke de andre knappene også i messing var en god ide! Skal fundere litt videre på det.

Satser på å få laget topplaten en gang i løpet av uken. Må også få flyttet strømbryteren til baksiden av chassiet, så har jeg litt lyst til å skifte ut høyttalerterminalene også. Noen som vet hvor jeg får kjøpt nogenlunde skikkelige terminaler som ikke koster all verden, men som har mulighet for tilkobling av bananplugger?

Takk for alle svar forresten!

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •