SVS SB-12 Diy

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 9 av 9

Tråd: SVS SB-12 Diy

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    26
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

SVS SB-12 Diy

Hei og hå i de forhåpentligvis kanskje snart tusen Svs sb12 DIY hjem!:-D

Jeg har akkurat klart å montere sammen noen 22 mm MDF plater til en 50,8 L sub innvendige mål(se bilder).
    Jeg er ikke noen snekker akkurat så jeg er foreløpig storveis fornøyd med resultatet..:-D Vurder selv..
    Subben er kun sammenskrudd så finishen kommer siden hvis jeg blir fornøyd med brummingen.

Info:

Har selv timet(kappet) og tilrettelagt MDF platene(det finnes heldigvis snekkerverktøy der jeg jobber).
    Alle skruer er skrudd fra innsiden så det må vel være bra..?
    Jeg har brukt sikaflex til å lime sammen platene.
    Det ligger også 400gram Acousto-Q dempemateriale inni subben.
    Høyttaler: 12.2
    Forsterker: Bash 500W

Hjemmekinohøyttalerene mine er Dali Trio(5.1 system og kostet seks tusen hos Hifiklubben for to år siden).
    Subben til Trio er en 8 tommer(se bilde)
    Jeg har forløpig kun fått testet Svs i en scene(Star Wars, Klonene angriper, scene 7) og hva kan jeg si, orgasmen er nær..:twisted:

Så kommer tusen kroner spørsmålet: jeg har ikke noe teknisk hjelpemiddel for å kalibrere denne subben 100% skikkelig(kun mine to ører), er det noe i Bash forsterkeren sine innstillinger(se bilde) som kan åpenlyst gjøre opplevelsen enda bedre?

Takknemmelig for svar!

Enda litt info:

Receiver: Denon AVR-2805 delefrekvens satt til 80Hz, subben er koblet til sub out.
    Gain funksjon på Bash er veldig følsom og den er sånn noenlunde der den må være slik jeg opplever det.
    Phase står på 90 og jeg merker forskjell når jeg justerer denne, føler den er riktig innstillt.
    Crossover står på 80Hz og enabled,stemmer ikke dette med innstillingen til Denon sin delefrekvens?
    Parametric eq lurer jeg veldig på, er dette noe jeg må bruke lang tid på å justere inn skikkelig, eller ser det greit ut det jeg har dette innstillt på nå(som sagt, har bare ørene mine)?
    Subsonicfilter and eq er satt til 20Hz, er dette riktig?

Igjen, jeg blir veldig takknemlig for svar rundt dette med innstillingene til Bash forsterkeren, er litt grønn på dette..:???:

Vedlegg 21965

Vedlegg 21966

Vedlegg 21967

Vedlegg 21968

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei, flott prosjekt.

Når det gjelder innstillingene så ville jeg ha gjort som følger.

Sett crossover til diabled (evt. max om du likevel velger enabled) Receiveren din tar seg av resten, og setter delefrekvensen.

Volum skal opp, slik at suben og de andre høyttalerne dine spiller med samme nivå som et utgangspunkt. Kan hende du vil skru den litt opp. Her er en lydtrykkasmåler fin å ha.

Phase skal settes slik at du får mest/best lyd, slik at suben og de andre høyttalerne spiller i takt, den hørse det ut som du har prøvd og funnet en god løsning på.

Parametric EQ, skal brukes for å fjerne topper i frekvenskurven, ofte foråraket av rommets utforming. For å finne disse toppene så er det greit å bruke en CD med testtoner med forskjellige frekvenser, og så bruke f.eks. et regneark for å finne frekvensrespons. PEQ kan da brukes for å få bort en slik topp. Har man flere kan man bruke en egen boks til dette, f.eks. en Behringer DSP 1124 som er ganske populær.

Subsonic filter sier hvor langt ned i frekvens du vil at forsterkeren skal jobbe, og 20 Hz høres fornuftig ut med den konstruksjonen du har, men du kan kanskje prøve deg fram til hva som passer best. Husk at det ligger mye energi i ave frekvenser i noen filmer, som kan få elementet til å svinge skikkelig langt ut...
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,
    Rega Planar 3 m/Elys 2, Rega Fono

Livet er mer enn en pakke tørre kjeks

Intermediate Elemental Studios sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    992
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Svært gode råd, Jakv.

Kommer jo ann på rommet, men jeg ville nok satt subsonic til 25 hz. Da slipper du at elementet jobber med frekvenser den sannsynligvis ikke klarer å gjengi alikevel. Dette frigjør kapasitet, og øker kvaliteten på det øvre spekteret. Dette elementet liker ikke å presses altfor dypt i små lukkede kasser...

Og husk plassering! Dette er svært avgjørende for responsen, og kraftig undervurdert av mange...

Ønsker du å bruke målinger kan jeg annbefale RoomEQ Wizard. Dette er et svært bra gratisprogram som sammen med en RadioShack måler frekvensrespons langt mer detaljert og korrekt en du kan drømme om å få til manuelt med sinustonemåling, og det på kun en brøkdel av tiden.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    26
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei igjen.

Takker så mye for rådene og forklaringene rundt innstillingene til Bash.
    Jobber for harde livet ute i hagen akkurat nå(mens det ennå er sol) så videre testing av subben må jeg vente litt med..:evil:
    Her i huset må også testingen foregå på dagtid mens ungene er ute av huset og ikke på kveldstid etter de har lagt seg..:evil:

Hva er det som sies: den som venter på noe godt, venter ikke forgjeves?

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av zippowitch
    Hva er det som sies: den som venter på noe godt, venter ikke forgjeves?
    Min versjon: -den som venter på noe godt må som regel vente for lenge... :twisted:

Kult prosjekt. Hvor mye har det kostet deg i kroner?

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    26
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Elementet er kjøpt nytt, 1400 kr.
    Bash forsterkeren er kjøpt gjennom et felleskjøp her på forumet(takk til HT), 2600 kr.
    MDF plater, sikaflex og skruer er kjøpt gjennom jobben, ca. 500 kr.

Oj, ble visst ikke så billig allikevel dette..

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ikke dyrt heller for en kompetent sub. Og originalen må du betale en del mer for;-)
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,
    Rega Planar 3 m/Elys 2, Rega Fono

Livet er mer enn en pakke tørre kjeks

Intermediate Session sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    682
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Flott sub. Spendt på hvilken finish du har tenkt på til slutt :-D

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    26
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Må ærlig talt si at jeg ikke har tenkt så mye på finishen ennå, nå skal det først testes litt.

Har funnet meg noen utvalgte klipp fra filmer idag bare for å høre ut suben litt, jeg har ikke justert noe på innstillingene til suben idag(innstillingene er de samme som på bildet i første post).

Master and Commander.. De første kanonkulene.
    Pod racet fra episode 1, starwars.
    Diverse scener fra Ringenes herre trilogien.
    Flight of the phoenix - tidlig i filmen når de flyr inn i sandstormen og styrter.

Testingen har bestått i å først høre et klipp med 8" suben så det samme klippet med 12" suben.

Inntrykk så langt:

Flight of the phoenix klippet er bare helt enormt(anbefales), når flyet inntar vertikal styrtposisjon og farer nedover, da våkner virkelig villdyret(12") og skremmer vettet av meg.
    Her var det enorm forskjell mellom 8" og 12" sub, og gleden var stor da jeg i dette øyeblikk forsto for alvor at denne Svs sb12 DIY ikke har vært et mislykket prosjekt.

Ellers så registrerer jeg at 8" er stram og fin(vanskelig å foklare dette her men det jeg prøver å si er at sublyden føles kort og konsis)men har selvfølgelig ikke samme dybde som 12".
    12" virker ikke sååå stram og fin(sublyden buldrer lengre i samme filmklipp og det kan bli litt vel med basslyd).
    Virker som om det er her min utfordring ligger, altså få 12" kalibrert til å bli like
    stram og fin som 8".
    Eller er dette noe som det bare skal være, det skal buldre mer fra en 12"?

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •