Bygge instrumentforsterker og trenger hjelp og tips

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 2 av 2
    Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    1
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Bygge instrumentforsterker og trenger hjelp og tips

Hei, jeg er en nybakt høyttaler bygger og skal nå i nærmeste framtid begynne på mitt første prosjekt (har prøvd å lest så mye litteratur om emnet som mulig). Men det har oppstått komplikasjoner, og jeg trenger hjelp og tips til hvordan jeg skal greie dette på egenhånd.

Dette skal være en instrumentforsterker til et elektronisk trommesett. Jeg forsøkte i alle mulige forretninger i byen, og ingen av dem førte elementer, bare kasser og ferdige høyttalere. Jeg forhørte meg dog, i en av butikkene på en monitor til 2300 med en 10 tommers bass og en liten tweeter (husker ikke målene). Det eneste jeg misslikte var tweeteren. Og det er her det vanskelige kommer inn. Jeg finner ingen side eller forrettning som fører slike høyttalere (heller ingen steder jeg kan faktisk høre høyttaleren) jeg er ute etter. Og jeg er usikker også på hvilken forsterker jeg skal legge til.

Høyttaleren skal hovedsakelig være til hjemmebruk og 35 til 50 watt holder lenge. Jeg har tenkt å bygge den litt dyp for å optimalisere bassen noelunne.

Er det en noen som har greie på dette?

(på forhånd takk)

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    254
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Det spørs jo litt hva du skal bruke det til. Er det bare for å få noe lyd hjemme når du øver, og ikke orker spille med hodetelefoner, trenger du kanskje ikke så mye. Men skal du bruke det på en spillejobb er situasjonen noe helt annet.

Uansett trenger du en fulltone høyttaler - hverken gitar eller bass forsterker/høyttalere har nødvendig båndbredde til å matche et godt trommesett. (Fra 25 til 20000 Hz).
    Hvis du ikke skal ha noe særlig trøkk fra basstrommen så er vel 50 Watt kanskje nok til hjemmebruk i leiligheten, men på en spillejobb duger det ihvertfall ikke. Du kan selvfølgelig bygge en høyttaler med f.eks. et PA basselement og et diskanthorn, og bruke en vanlig stereoforsterker, men det finnes jo en del rimelige PA høyttalere med innebygd forsterker også.
    F.eks får du en STK SPM-122 med 12" bass og 1" horn og 200W forsterker til 1890,- hos Sound1 / Marios Musikk AS
    Eller en SPM-152H med 15" bass og 2" horn og 300W forsterker til 2490,- Det er vanskelig å bygge noe særlig billigere hvis du skal ha med forsterker også. Jeg har ikke selv hørt disse, så jeg kan ikke uttale meg om lyden. Selv har jeg erfaring med bruk av Alto sine PA høyttalere som jeg er meget fornøyd med, men disse ligger litt høyere i pris.

Hos Ljudia.no finner du både PA bass-elementer og horn i forskjellige prisklasser. De har også PA forsterkere du kan bruke.

På nettet finner du diverse forslag til bygging av PA kasser. F.eks:
    Shavano Music Online - Playing out with electronic drums
    Home Page
    Shavano Music Online - Construction Tips; Cabinets/Cases - Internal Structure

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •