Marmorkross / Myanit

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 22
    Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    1,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Marmorkross / Myanit

Hei!
    Ble lite respons på min Crescendo tråd, så har noen spørsmål her.

Noen som har erfaring med det de i sverige kaller Marmorkross? Også kalt Myanit.
    Ser ut som en slags hvit blanding mellom betong og gips. Virker ikke å være veldig holdbart da det smuldrer litt hvis det først kommer en skade en plass, men veldig lett å pusse fint når en jobber med det.
    Jeg må jo pusse ned høyttalerne og grunne dem og lakke dem igjen. Hva kan brukes som grunning på slik overflate?
    Regner med at en må male med noe et par ganger og pusse ned overflaten til den blir glatt og så lakkere dem.
    Kan ikke begynne jobben før om en 10 dager omtrent, så vi legge ut bilder etter hvert.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    224
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Spent på hva du kan gjøre med dem jeg også, så blir spennende å se hva dem svarer dem som kjenner til hva dette er samt mulighetene du har...(???)

Dersom mulig, ja da ville jeg dersom jeg var deg kanskje valgt pianolakk når den tid kommer (kan bli meget vakre da og spesielt om du lager en grill som kan passe), har sett noen utrolig pene DIY-modifiserte høytalere. Selv håper jeg på svar fra han som har membranene jeg har lyst å kjøpe - da skal jeg bygge den transmissionline-subben det er oppskrift på... Bare få noen til å bygge delefilteret for meg, besøker så en kamerat som er snekker og har alt utstyr for å bygge kabinettet - blir nok ikke noen enkel oppgave men en spennende helg skal vi nok få da han er like HiFi-interessert som meg.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    1,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fikk svar fra Bo Hansson nå og han sa det er bedre å bare bruke sparkel for å pusse på skadene så da får jeg vel gjøre det
    Bestillte to oppgraderte superdiskanter så dem blir sendt i posten. Må skaffe meg en boremaskin/drill til å bore ut de gamle terminalene og sette inn nye, samt ledning til delefilter.
    Marmorkross er bare knust marmor istedet for sand, sammen med sement på vanlig måte. Ikke rart de er så sinnsykt tunge.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    1,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kommer til å bli sortlakkert fot, hvite høyttalere og sort front/grill.
    Kommer til å bli lakkert i noe slags pianolakk ja, men det er siste steg. Hat litt igjen før det

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    224
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Må holde oss oppdatert med bilder underveis.

Skal starte på DIY-prosjekt jeg også nå, to stk faktisk, fått med meg en kamerat (han er snekker og har bygd høytalere før - bl.a. sin egenproduserte transmissionline-sub til bil, laget etter eget forgodtbefinnende og ut fra vill fantasi, men tross at den ikke er den mest nøytrale og lydriktige så er subben spennende nok da den preger alt på en spennende måte). Jeg skal jo som du vet bygge etter oppskrift, takket ja til elementene nå.

Skal skje mye spennende i min HiFi-verden fremmover, nye delefiltere og ny kabling innvendig i IMF'ene samt ikke minst nye superdiskanter i dem - og så skal dem til pers på Samlerens ARC-utstyr (gleder meg som en unge men tror dem skal gjøre inntrykk der, også på han, redd jeg får en ny konkurent på IMF-bruktmarkedet i han etter det da jeg tror dem vil spille som aldri før).

Skal knipse bilder underveis jeg også når loddebolt hentes frem...

Bra du fant ut hvilket matreale høytalerene er laget i, ikke rart dem var tunge... Du må ta bilde så jeg får ett bedre inntrykk av størrelsen på dem også, f.eks. ved at jeg kan sammenligne med noe i leiligheten din (en CD, forsterker, ett menneske eller hva som helst i grunn).

Hva betalte du forresten for de nye diskantene? Forsiktig med skifte, da det jo er porøse høytalere...

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    1,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan desverre ikke ta noen bilder nå, da dama har kameraet med seg på ferie
    Har noen tatt med mobilen.
    Høyttalerne er 118cm høy, 25 cm bred og 40 cm dyp.
    De var en gang dekket av en slags maling som minner mer om sånn plast de har på taxier, bare mye tykkere. Mye var flasset av, men fikk bort resten i går. Kunne dra av store flak.
    Overflaten av denne marmorkrossen er lett pussbar og har testet med vanlig sparkel for å dekke skader i overflaten, og det fungerer fint.
    Har som dere ser på bildene to større skader som må pusses opp fra grunnen.

Det jeg ikke vet noe om enda er hvordan jeg skal lakke/male når jeg er ferdig med pussingen.
    Regner med at jeg må ha en grunning (hva kan brukes) som males på, så pusse ned ujevnhetene og begynne å lakke mer spraylakk? Må jo ha massevis av lag med lakk regner jeg med.
    Noen som kan si om jeg er på rett spor ?

Var på Eltek i går men de har null peiling så lenge det ikke er snakk om trekonstruksjon.
    Vedlegg 21713 Vedlegg 21714 Vedlegg 21715 Vedlegg 21716 Vedlegg 21718

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    224
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dem trengte virkelig å pusses opp også ser jeg, der har du timer med arbeid forran deg (ville vært lydhørt for naboene deres om du skulle prøvd å få dem inn i stuen i den tilstanden der, dama di hadde vel steilet og slått seg vrang da)... Er bare opp til deg i grunn, samt ferdighetene dine og hva du kommer til å gjøre... høytalerene kan bli meget vakre da med den rette til å pusse dem opp, og det håper jeg du er så resultatet blir bra. Stiller nok garantert sterkere en meg der du, da jeg hverken har utstyr eller kunnskap om slikt. Bare en formening om hvordan jeg mener dem kunne sett vakre ut (samme hvitlakkering som dem jeg sendte link om).

Håper noen som faktisk kan mer enn meg om dette svarer deg etter hvert, om ikke så må du nesten spørre om hjelp ett annet sted (utenlandske sider). Må da være noen her som kan noe om dette....

Newcomer
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    157
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Eneste tipeset eg har å komme med er at vanlig sparkel ikke kan brukes på større skader.
    Bilsparkel ("stålplast") med herder kan brukes til dype skader, og tørker på kort tid ( ca 1time ved 2cm tykkelse) uten å krympe som vanlig sparkel gjør

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    1,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av meanbean
    Eneste tipeset eg har å komme med er at vanlig sparkel ikke kan brukes på større skader.
    Bilsparkel ("stålplast") med herder kan brukes til dype skader, og tørker på kort tid ( ca 1time ved 2cm tykkelse) uten å krympe som vanlig sparkel gjør
    Dette er et veldig bra tips, da jeg holder på med den skadde høyttaleren nå, og selv på ikke så dype skader er det mye sparkel, pussing og sparkel om og om igjen for at den ikke skal synke inn.
    Fås denne bilsparkel på biltema? har den noe annet navn i tilfelle jeg ikke finner det under dette navnet?

EDIT: Ser på Biltema at de har et antall forskjellig sparkeltyper så skal forhøre meg der inne.
    Brukt 5-6 timer nå bare bak på den ene høyttaleren, uten noen skader

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    224
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er trolig like spent som deg på resultatet når du er helt ferdig med dem og har fått skiftet kabler samt diskanter etc. Om jeg er på dine trakter en gang så kunne jeg nesten ha tenkt meg å komme en snartur innom for å høre dem dersom du er fornøyd når alt er i boks...

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    1,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mandag kommer kameraet mitt hjem så kan ta bedre bilder da.
    På vei til Biltema for å kjøpe sparkel som kan brukes på de store skadene forran på denne høyttaleren.
    Høyttalerene er støpt i to deler og skjøtet på midten så hele skjøten bak på høyttaleren er litt for fremtredene så har bygget opp sidene litt slik at det jevner utden skjøten. Regner med at når jeg pusser ned sparkelen jeg la på i sted vil baksiden være ok på denne høytaleren.
    Vedlegg 21785 Vedlegg 21786 Vedlegg 21787

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    1,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da er det tokomponent sparkelet kjøpt, men skal ikek bruke det før baksiden er ferdig.
    Det jeg lurer på er om en skulle sette inn elementene etter pussing og før lakkering eller etter lakkering? Da selvfølgelig dekke over elementene. Det å sette inn elementene først vil hindre eventuelle skader i lakken under montering, eller er det dumt dumt?

De to mellomtone/basselementene virker grei. Ikke noe tegn til porøsitet, men det ene elementet har en liten "sprekk" i limingen mellom den stive membranen og skumopphenget. Fikk limt det så det ser ikke ut til å hemme bevegelsen på noen måte. Var kanskje 7-9 mm som var løst fra limingen.
    Ville det være en ide å bytte elementene med tanke på langvarig fremtidig bruk?
    Hvis så må det vente lenge da jeg har brukt mye mer penger enn det jeg hadde grunnlag for da jeg fikk overtalt samboeren min hehe.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    224
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ta bilde av skaden på elementet, usikker på hva du mener nå... Tror du trenger bedre kamera enn det på mobilen da... Er det den "ringen" med "gummi" som går rundt selve membranen du sikter til? I så fall så bør denne være tett... (Usikker på hva du mener i farten)... Forøvrig viktig at det er "tett" når du setter i elementene etter oppussing, så ikke luft lekker ut (denne skal jo bare gå i transmissjonslinjen), vært borti TL-høytaler som var lekk og det preget den mye. Var jeg og en kamerat som hadde ekspriment med nettopp dette ved å feste to fyrstikker mellom element og kassen for å se hvordan det lød (ikke spør, vi har gjort mye dumt i fylla ja)...

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    1,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skal får tatt bilde så snart jeg har kamera igjen. Ja, det er den skumringen som går mellom rammen rundt og membranen. Den er tett slik den er nå, etter jeg limte den lille åpningen som var. Skal lage bilde på mandag/tirsdag.
    Har fjernet all gammel silikon/tetningsmasse fra elementene så de er klar for påføring av nytt og innsettelse.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    224
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så repareringssett til noen av de membranene IMF brukte, også sett slike ringer solgt for andre elementer samt oppskrift for hvordan å reparere slikt med bilder/beskrivelse av hvordan det gjøres etc.

Heldigvis er det ingen tegn på skade i gummien (eller hva den er laget av) på mine høytalere, der ei heller ut til å ta skade med det første heller heldigvis. Men har hørt om problemet da...

Tror ikke det å lime den er bra i lengden, membranen gir jo gummien (er det oppheng det kalles?) hard medfart der den beveger seg heftig til tider, så er nok bare en midertidig løsning det du har sant du må kanskje få det reparert. Kanskje finnes reprasjonskit for dine elementer (spurt konstruktøren)?

Selv hadde jeg fått angst om problemet oppstod her, mest av alt fordi det jo bare blir vanskeligere og vanskeligere å få reparert ett par IMF'er og akkurat bassmembranen er det mest alvorlige å skade i så måte, den og mellomtonen for min del... Sett på mine høytalere så kan man strengt tatt leve uten superdiskanten eller ved bruk av en annen og tilsvarende orginalen, har da fortsatt diskanten igjen og det er bare toppen som ville blitt uorginal i så måte. Dem lager sågar bedre diskanter nå enn den gangen så om en hadde passet så kunne det muligens blitt bedre enn orginalen også i ett godt tilfelle.

Men over til dine høytalere, på sikt må du nok løse det bedre selv om det nok er ok med lim på kort sikt. Mulig noen kan noe om nettopp dette...?

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    1,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har lyst å bare kjøpe et nytt element. 1100 SEK skulle de ha. Vil nok ikke bli akutelt med det første. Får se hvordan økonomien er om en måneds tid. Regner ikke med å være ferdig med oppussing før det..

Som sagt er jeg ikke helt happy med slik elementet ser ut nå, men jeg kan ikke se noen svakheter i bevegelsen da det er brukt lite lim og på veldig lite område. Uansett ser ikke elementene bra ut utseendemessig så vil nok ha en grill/deksel forran på HT likevel.
    Målte diskantene og som jeg regnet med var den ene ødelagt og ikke delefilteret

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    1,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sendte noen bilder til Bosse i Sverige og han sa at jeg skulle sende han elementet og delefiltrene så skulle han lime elementet på nytt og bygge om delefiltrene fra parallelt til serielt delefilter. Totalpris under 500 SEK inkl. frakt.
    Må bare finne ut hvordan det skal tas av. Komponentene er jo bare limt på en papplate inni foten, som om jeg skal rive løs papplaten eller bare løsne komponentene fra platen vet jeg ikke enda.
    Er uansett veldig fornøyd med oppfølging fra Rauna og Bosse. At de orker å bry seg med noe de laget på 80-tallet.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    224
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Service kaller jeg slikt, og tror nok han tar på seg å fikse høytalerene mer av lidenskaplige grunner og av interesse heller enn å tjene penger, tror nemlig ikke han tjener noe særlig på å ta seg av dem... Derimot opparbeider han seg godt omdømme og god troverdighet, i alle fall handler jeg igjen der servicen er god... Ikke alle har service å snakke om, og man kan finne langt nyere høytalere som selv produseres i dag der det er vanskeligere å få nye deler eventuelt modifisert disse...

Overasket over servicen du får og at han i det hele tatt gidder når han sikkert kunne vært bedre tjent med å sysle med annet enn så gamle høytalere at dem knapt har verdi for de fleste...

Tror dem skal spille suverent jeg når du er ferdig med dem, og at du da ikke vil angre på at du skaffet deg nettopp dem... Håper du finner ut hvordan du skal få gjort alt...

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    1,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, er fornøyd med servicen. Leste litt om høyttalerne også. Det er TL prinsipp, men videreutviklet av studenter på universitetet i Oslo der de minsker kravet til lengde på tunnelen inni høyttaleren med 60%.
    Hørt om det før?

Har forresten bestemt å la grillen forran gå helt fra topp til bunn og ikke bare halvveis. Den vil da dekke bassporten nederst. Dette da utgangene er vanskelig å pusse opp 100% uten å redusere størrelsen på portene med noen millimeter. Har følelsen at det kan være kritisk for lyden.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    224
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hørt nevnt at det skal være en fordel med kortere ganger, men jeg vet ikke om jeg er enig med dem som påstår dette da konstruksjonen i lengde ofte legger på seg i lengde dess nærmere toppmodellen av ett merke man kommer.

Men det betyr ikke at kortere linjer ikke låter bra, det kan dem og er jo konstruksjonen samt elementene etc som avgjør dette, i dag lager ALLE kortere linjer enn før og de fysiske målene på høytalerene er vesentlig mindre enn de digre kollossene dem laget før (som igjen økte voldsomt i størrelse bare med små avvik i membranstørrelse).

Som du vet finnes det også flere typer transmissionliner, noen krever større fysiske mål enn andre. Jeg for min del skulle gjerne sett en passiv TL (som IMF brukte) med det beste av elementer dagens teknologi kunne levert for formålet, da dem evner å lage mye bedre elementer i dag enn den gang så mener jeg at verden ikke har hørt den måten å lage TL-høytalere på sitt potensiale...

Mulig teori sier at det er en fordel med kortere gang, mange mener dog at TL-konstruksjoner i seg selv er ille... I praksis derimot så oppleves gjerne lyden som best fra de større konstruksjonene (og dine er definitivt blandt dem da jeg vil si Njård'ene er ett større komprimiss enn dine i så måte). Dessuten er nok lengden på din gang kortere enn den gangens standard og nok vesentlig lenger etter dagens standard (TL-høytalere har krympet noe enormt).

Forresten, funnet ut hvilken type TL det er (i så fall, vet du hvorfor det kalles det?)

Og som du sier, å tukle for mye med åpningen kan være kritisk ja... spesielt om denne får ganske så andre mål enn hva den en gang hadde (trangere åpning for din del)... Men om de blir tilnærmet det samme så kanskje det er en ide å fikse dem da det kanskje kan pusses til riktig størrelse på åpningen... Husk at A.O.S som jo er kremen av TL'ere i dag er ett byggesett der dårlig håndtverk kan prege lyden vesentlig mer enn dine porter kan, det jeg sier er at det trenger ikke være kritisk å pusse opp porten selv om det nok kan bli det dersom endringene er store nok... For å si det slik, forskjellen blir ikke så stor at det kan bli så ille selv om det raskt kan prege lyden (hørte om en som bare endret porten en liten smule og det var alt som skulle til for å sette prikken over i'en - var i millimeterkategorien)... Være forsiktig i alle fall, dersom du skal pusse opp åpningen, er denne for ødelagt og med det stor så preger jo det også konstruksjonen vet du...

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •