Tykkelse på Frontbaffel og sidevegger????

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 13 av 13
    Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    3,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Tykkelse på Frontbaffel og sidevegger????

Skal bygge høytalere og lurer i den forbindelse på om det har betydning for lyden om man lager frontbaffel og sidevegger tykkere? Noen som vet noe om dette??

Intermediate PiXeL sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Man legger ofte dobbel/ tykkere frontbaffel på en høyttaler for og gjøre denne delen mer stabil pga elementets vekt og bevegelse.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    3,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, det visste jeg...tolker jeg deg rett hvis det egentlig ikke har noe å si hvor tykk den er? Dvs så tykk og stabil som mulig for å hindre kasseresonanser, selvfølgelig med "luft" i bakkant av magnet. Skjønner jo at det ikke er noe poeng i å lage den for tykk heller, men ser det er andre DIY prosjekter som har opptil 10 cm.
    Har du/dere noen mening om sandfylling av frontbaffel?

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    3,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Hmmm...

Her var det aktivitet. Er det andre tråder som kan opplyse mer om dette??

Intermediate gubben sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    2,832
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei
    har sett noen løsninger med asfaltplater mellom front og baffel .Dette var noe greier jeg så hos Eltek for noen år siden (en smal treveiskonstruksjon, men husker ikke navnet) Er forøvrig mange som bygger med dobble plater i front for å få stabilitet for elementene.
    gubben

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mange overdriver nok dette. Et problem som ofte oppstår med svært tykke bafler er at de gir en kanaleffekt bak elementet, altså elementet blir sittende i enden på en kanal, og slike kanaler har en tendens til å reflektere lyd tilbake ved bestemte frekvenser. Bruk en baffel som er så tykk så du får godt feste til elementskruene. Sørg så for å stive av kassa med innvendige avstivinger. Tykke vegger gir lavere resonansfrekvens som er vanskeligere å dempe så det er ingen ubetinget fordel å ha tykke vegger.

Intermediate gubben sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    2,832
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Selvfølgelig må man ha " luft " bak elementene
    En god konstruksjon er fex. HF 75 (trur eg ) Denne hadde sandfylte sidevegger og blei skrytt opp i skyene av div. HI FI blader en gang på 80 tallet
    Har forøvrig ligget et par til salgs her på torget for en stund siden
    gubben

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    3,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Takk!

Takk Snickers og gubben Dette var til hjelp! De DIYene jeg har sett på har dobbel baffel av MDF, så kommer nok ikke til å gjøre noe med det! Har sett at den nye EX serien til pioneer har 10 cm baffel, men dette er jo trolig en meget gjennomført konstruksjon...

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av gubben
    Selvfølgelig må man ha " luft " bak elementene
    En god konstruksjon er fex. HF 75 (trur eg ) Denne hadde sandfylte sidevegger og blei skrytt opp i skyene av div. HI FI blader en gang på 80 tallet
    Har forøvrig ligget et par til salgs her på torget for en stund siden
    gubben
    HF275 het den. I standadrutgaven hadde den ikke sandfylte sider. Det kom også en utgave som het "Helios" (der peerlessen ble skiftet til SS W18 8545). Det var en enda mer ekstrem kabinettutgave enn denne, med fasetterte sider, som hadde sandfylling. Imidlertid hadde høyttaleren en relativt slank mellomtone, lav delefrekvens, ingen baffel på diskanten og bratt filter, derav et relativt ugunstig spredningsmønster for normalt dempede rom.

HF275 var High Fidelity sin feiring av deres blad nummer 275 om jeg ikke husker helt feil. (selvbyggprosjekt) Den kom vel på første halvdel av 90-tallet.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av SannaX
    Takk Snickers og gubben Dette var til hjelp! De DIYene jeg har sett på har dobbel baffel av MDF, så kommer nok ikke til å gjøre noe med det! Har sett at den nye EX serien til pioneer har 10 cm baffel, men dette er jo trolig en meget gjennomført konstruksjon...
    EX-en er gjennomført, men tykkelsen på baffelen henger nok i akkurat det tilfellet også litt sammen med at den har den spesielle formen som den har. Dermed er den langt fra 10cm tykk over hele.

Intermediate Tandstad sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,393
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jobber sjølv ein god del med mdf på jobben, og he hatt min del av DIY-prosjekt, og eg vil også seie at mange overdriv dette med å køyre dobbelt opp med mdf. Plata skal vere veeeldig stor før ein får vibrasjon, og dermed kunne hatt noko å tene på dobbel baffel feks. Kan forstå at fleire køyrer dobbelt opp med spon, sidan det er bygd opp på ein heilt annan måte mtp størrelse på fibra. Nei, køyr på med avstivarar, dette held plenty!

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    3,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du har nok rett i det Snickers...den buer jo bra oppe ved diskanten og er flatere og dermed tynnere nede ved bass elementene. Mener jeg har lest et sted at det å unngå rette kanter, spesielt i diskantområde, kan være en fordel for lydgjengivelse?? Har veldig lyst til å prøve en lignende baffel som den på EX til Pioneer, men vet ikke om denne konstruksjonen er spesialtilpasset elementene i denne høytaleren? Uansett synes jeg personlig den er et skue i estetikk

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    70
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

En erfaring....

Yo!

I mitt DIY prosjekt der jeg bygger nye kasser til mine B&W høyttalere gjorde jeg følgende oppdagelse:

Jeg bygget først høyttaleren opp i 16mm MDF. Høyttaleren er bare 15cm dyp innvendig (fordi den skal felles inn i en vegg), og frontbaffelen er ca 40x80cm. Selv om jeg har (en god del) avstivinger innvendig viste knoketesten (slår på den med knokene) at kassen hadde en "hul" gjenklang. Dette er ikke bra. Ved å doble front- og bak-baffel (altså 2x16mm sammenlimet) forsvant all denne klangen, og kassen høres ut som om den IKKE er hul!

Håper dette kan hjelpe!

Se forøvrig byggetråd under for bilder og tips!

E

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •