Diy, or not? (sub) (db12.2 + keiga?)

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 14 av 14
    Intermediate Jan A M sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,343
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Diy, or not? (sub) (db12.2 + keiga?)

Hei. Kaster bare mine tanker ut i lufta nå...

Vurderer ny sub i disse dager, og tenkte på kjøpe en Keiga 52100 til å drive to svs db12.2 elementer jeg har fra før, framfor å kjøpe en komplett PB12-Plus/2 (som da selvfølgelig vil bli mye dyrere). Men jeg er veldig i tvil om hva jeg engentlig skal gjøre. Bygge selv, eller kjøpe ferdig? Og hva jeg egentlig bør bygge utav mine to db12.2 elementer, hvis jeg skal bygge sub da.

Noen forslag? Er det verdt å bruke x-antal tusen kr mere på en ferdig PB12-Plus/2, framfor kjøpe en brukbar (helst mer enn brukbar) forsterker og lage en PB12-Plus/2 kasse (så close som mulig i allefall)?

Andre diy subløsninger som vil kunne fungere bedre med disse elementene?
    Eller andre forsterkere?

Byggingen av (PB12-Plus/2)kassa skremmer meg litt, jeg er skeptisk til om jeg klarer å få til en korrekt kasse, spesielt portene, siden jeg sliter litt med å finne skikkelig info om dimensjoner på disse.

Har laget en kasse nå med kun ett elementet og en del mindre forsterker enn det man finner i PB12-Plus (regner jeg med), som jeg tror har samme avstemning som PB12-Plus. Usikker, da jeg har vanskelig for å finne de korekte mål jeg trenger, står-en-ting-her-men-en-annen-ting-der type situasjon føler jeg. Dette fungerer forsåvidt greit, spessielt i 15-20Hz området. :smile: Men jeg tror dette trenger mer effekt.

Det, pluss at finish på kassa er et lite stykke arbeid i seg selv, gjør at jeg nå er veldig usikker på hva som er lurest å gjøre. Er også red for å få for lite effekt hvis jeg bygger selv, jeg vet rett og slett ikke helt hva som er bra nok, som er relativt lett å skaffe og selvfølgelig som koster såppas "lite", at det gjør arbeidet verdt å gjøre.

Jeg kan spare en god del penger her (tror jeg), penger jeg vil bruke på tv eller pj. Men bass er viktig, så hva tror folket?

Blir det ikke sub av elementene blir det vel altids ett par semiaktive stereohøytalere tenker jeg. Så det er ikke om å gjøre å absolutt bruke elementene til sub heller.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    272
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva med å lage 2stk SVS SB12 ? så plaserer du di i hvert hjørne framme. Det vil eg tro spele nokså godt

Intermediate thode sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    514
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vil tro det er bedre med 2x pb12 plus enn 1 stk plus/2 hvis du har plass til det.

Og i tillegg til at du sparer noen kroner er det jo dobbelt så kult å lage dem selv!

Intermediate Xinhua sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    1,103
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva med to plus/2 ? Enda bedre

Intermediate Elemental Studios sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    992
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Jan A M
    Vurderer ny sub i disse dager, og tenkte på kjøpe en Keiga 52100 til å drive to svs db12.2 elementer jeg har fra før, framfor å kjøpe en komplett PB12-Plus/2 (som da selvfølgelig vil bli mye dyrere). Men jeg er veldig i tvil om hva jeg engentlig skal gjøre. Bygge selv, eller kjøpe ferdig? Og hva jeg egentlig bør bygge utav mine to db12.2 elementer, hvis jeg skal bygge sub da.
    Man sparer jo penger på å bygge selv, men det krever jo naturligvis at man er nøye med både bygging og finish, skal man ende opp med et godt resultat. Det er faktisk såpass mye arbeid at hvis man ikke syns DIY er gøy, vil jeg si det er "billigere" å kjøpe en SVS...

Mange tenker som deg, at de ønsker å kopiere SVS likest mulig. Men man får jo best resultat ved å tilpasse konstruksjonen til dine ønsker, ampvalg og lytterom. SVS bruker en EQ i sine amper, som booster de dypeste frekvensene i samsvar med hvordan subben er tunet. Dette gjør at subbene deres, med rett tuning, strekker seg lavere enn det som er "naturlig" for elementet og kassen. Skal du bruke Keiga'en som amp ville jeg derfor tunet høyere enn det SVS gjør, for ikke å ende opp med en uhennsiktsmessig lav avstemning.

Den gode bassen er med andre ord avhengig av korrekt tilpassing, ikke nøyaktig kopiering

Intermediate eXa sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,627
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av marius1992
    Hva med å lage 2stk SVS SB12 ? så plaserer du di i hvert hjørne framme. Det vil eg tro spele nokså godt
    SB12 bruker 12.3 elementer ikke 12.2
    Tror ikke 12.2 elementene er like egnet i di kassene

Intermediate tazzat sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,101
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva med 2 stk sono sub.Se sig.
    Jeg synes di er enklere å lage enn en kasse og så er det mindre arbeid(mindre flater) med finish.
    Og di spiller meget bra.
    Ca. 3k stk. ink. 12.2 element kom mine på.

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,343
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tazzat
    Hva med 2 stk sono sub.Se sig.
    Jeg synes di er enklere å lage enn en kasse og så er det mindre arbeid(mindre flater) med finish.
    Og di spiller meget bra.
    Ca. 3k stk. ink. 12.2 element kom mine på.
    Har faktisk hatt sonosub i tankene en stund nå ja. :-D Driver å ser meg runt etter plass å få kjøpt rør/tuber.

Noen som vet hvor det er mulig å få kjøpt rør som er store nok, i Trondheim?

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,343
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Elemental Studios
    Man sparer jo penger på å bygge selv, men det krever jo naturligvis at man er nøye med både bygging og finish, skal man ende opp med et godt resultat. Det er faktisk såpass mye arbeid at hvis man ikke syns DIY er gøy, vil jeg si det er "billigere" å kjøpe en SVS...

Mange tenker som deg, at de ønsker å kopiere SVS likest mulig. Men man får jo best resultat ved å tilpasse konstruksjonen til dine ønsker, ampvalg og lytterom. SVS bruker en EQ i sine amper, som booster de dypeste frekvensene i samsvar med hvordan subben er tunet. Dette gjør at subbene deres, med rett tuning, strekker seg lavere enn det som er "naturlig" for elementet og kassen. Skal du bruke Keiga'en som amp ville jeg derfor tunet høyere enn det SVS gjør, for ikke å ende opp med en uhennsiktsmessig lav avstemning.

Den gode bassen er med andre ord avhengig av korrekt tilpassing, ikke nøyaktig kopiering
    Problemet er jo at jeg ikke har noen specs på 12.2 elementene, så jeg har jo ikke noe å gå utifra til å tune kassen på noen annen måte, eller?

Intermediate thode sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    514
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Problemet er jo at jeg ikke har noen specs på 12.2 elementene, så jeg har jo ikke noe å gå utifra til å tune kassen på noen annen måte, eller?
    Lest flere steder på forumet at elementet er identisk med tcsounds db500.

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,343
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av thode
    Lest flere steder på forumet at elementet er identisk med tcsounds db500.
    Vel de selges ikke lenger såvidt jeg kan se. Mulig det finnes noe info om dem en annen plass da...

Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,101
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har faktisk hatt sonosub i tankene en stund nå ja. :-D Driver å ser meg runt etter plass å få kjøpt rør/tuber.

Noen som vet hvor det er mulig å få kjøpt rør som er store nok, i Trondheim?
    Det er ikke så fryktelig dyrt å få di tilsendt heller.
    862.50 ink. frakt for 2 x 1m

1 Rør koster 250kr. Ø40x148cm

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,343
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tazzat
    Det er ikke så fryktelig dyrt å få di tilsendt heller.
    862.50 ink. frakt for 2 x 1m

1 Rør koster 250kr. Ø40x148cm
    Fra hvor?

Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,101
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Signa Produkter Lars-Jørgen Skøien - summa.no

Jeg fikk di til å kappe røra på 1m(veldig fint kuttet) og så tape den til en 2m med ene kappet og dele det andre kappet og bruke det til å beskytte endene.

Da går det med posten.Max med posten er:
    Maks lengde: 240 cm
    Maks lengde pluss omkrets: 360 cm

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •