Liten, billig og god diskantdome for DIY?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 28
    Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Liten, billig og god diskantdome for DIY?

Jeg har tittet en del på dynaBel Isis, Geb, og Nut-byggesettene fra Eltek, og liker kassestørrelsene og lyden fra spesielt Nut. Bassmellomtone-elementet Sammi CWR-165B40 på 6,5 tommer er til prisen en glimrende basis som jeg ønsker å ta videre i noen av mine selvbygg-konstruksjoner.

Men når det gjelder Sammi-diskantene MT-15 og DT-25B50 så er jeg mer skeptisk. Begge har ganske ujevn frekvensgang og spesielt har MT-15 en dårlig frekvensgang over 17kHz, mens DT-25B50 har litt for stor fysisk størrelse i forhold til de konstruksjonene jeg planlegger.

Derfor trenger jeg innspill om rimelige (helst under 200 kr) dome-diskanter med liten fysisk utstrekning som har sammenlignbar ytelse med de ovennevnte Sammi-elementene (helst bedre ). Det skader ikke om utseendet er litt renere enn "skruer og muttere"-looken på Sammi-elementene. Vifa D26NC-15-06 har egentlig de fleste egenskapene, men prisen er litt høy sammenlignet med Sammi-elementene. Det blir fort noen kroner ekstra når man skal bygge et fullt hjemmekinosett.

Har lagt dette i Produkt og prisjakt, så det er bare å kjøre på med priser og forhandlere.

PS. Er generelt ikke så glad i metalldomer, om det skulle finnes i prisklassen. Synes som oftest de lyder "metallisk".

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,482
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det spørs jo litt hva du ønsker som delefrekvens. Uansett så er det ikke så mye spennende under 200 kr i Norge.
    Peerless CT62H til 168 kr, nå er det ukens tilbud på Eltek til 79kr.
    Audax TM025F1 til 200 kr

Disse to er til gjengjeld ganske så bra. Skal du ha noe mer å velge i så må du nesten strekke deg opp mot 300 kr stk.

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Peerless CT62H er jo ikke en dome-diskant, noe som for meg er et poeng både fordi det ser penere ut og fordi jeg tror at en dome høres mer punktformet ut.
    Har tittet litt på Audax TM025F1 hos Elfa tidligere, og den ser faktisk ikke så gal ut. Flott at du sier den er bra. Har tidligere vær redd for at den har vært litt for "plastikk".

Hvordan er ovennevnte Audax sammenlignet med Peerless 53-NDT-811435, som kan fås hos Ljudia til 225 (litt i overkant på prisen, kanskje, men hvis den mot formodning skulle være mye bedre...)

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,482
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Leste litt fort, så ikke at du spesifiserte at det skulle være domediskant. Men konediskanten til Peerless er svært god. Punktformigheten er ikke noe problem.

Peerless 53-NDT har jeg ingen erfaring med og jeg har heller ikke hørt noe særlig om den. Høyst sannsynelig så er den ikke av noe særlig høyere kvalitet enn Audaxen.

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er du avhengig av at det er elementer som det er mulig å få tak i i fremtiden?

Jeg har 4 stk seas diskanter. Det er de samme som satt i Monitor Audio sin gold-serie. Det er aluminiumsdomer som er gullbelagt og så har de MA-emblemet. De er helt ubrukte så jeg har med andre ord ikke testet dem. De har ligget noen år så de kunne du sikkert fått billig. NB! Det er 19mm domer så du er avhengig av en bass/mellomtone med god linjæritet oppover. Nå kommer ikke dine høyttalere til å bli noen høytspillere uansett, men om du fikk diskantene for 150/stk og valgte peerless SDS 164 til 325,-/stk skulle oddsene for god minimonitor-lyd være til stede.

Ellers ville jeg definitivt sett på den nevnte Peerlessen sammen med Seas H0831 27TFF til 260,-. Det er en svært lineær diskant med lukket baksystem. Seas har flere svært gode diskanter under 300,- men ikke under 200,-. Du vil vinne enormt mye på å gå opp det lille på prisen. Den nevnte Sammi-bassen klarer ikke mer enn 1,5 mm hver vei før den begynner å forvrenge voldsomt. Husk for det første at materialkostnadene til kassa og filteret blir store i forhold til elementprisen så dersom ikke elementene henger godt med og klarer seg med relativt liten og enkel kasse så går vinninga opp i spinninga og lyden blir dårligere.

Vifa TC26TG05-06 er også en svært verdig kandidat til 248,-.

Se også på Peerless SDS 134 til 298,-. Den spiller ledig høyere og dypere enn Sammi 6,5"-eren. Da kan kassa bli på 12 liter og går fint ned til 40 Hz. (-5dB)

Audax hadde også noen interessante elementer, men husk at de prisene er uten MVA!

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Snickers-is
    Er du avhengig av at det er elementer som det er mulig å få tak i i fremtiden?
    Nja. Det kommer an på om jeg kjøper inn alt på en gang eller ei. Jeg trenger etter planene uansett 5-6 diskanter, så jeg må dessverre passe på de nevnte Monitor Audio Seasene.

Nå har jeg ikke spurt etter bassmellomtoner, siden jeg tror jeg har bestemt meg for konstruksjoner basert på dynaBel Nut. Liker lyden fra de lukkede boksene over 100Hz, mens bassrefleksdelen gir et greit pådrag i bassen. Peerless SDS164 er uansett uaktuell, siden den etter min mening ikke går høyt nok i frekvens. Jeg ønsker å dele i området 3000-4000Hz.
    Peerless SDS134 er mer interessante, og jeg må innrømme at jeg ikke vurderte den siden den var kun 5". Likevel bryter også den opp ganske mye rett over den ønskede delefrekvensen, så det kreves nok relativt bratt deling for å få det bra. Men på den annen side er ikke frekvensgangen til Sammi CWR-165B40 akkurat noe å skryte av heller. Hadde jeg ikke hørt den i Nut-konstruksjonen, så hadde jeg nok vært temmelig skeptisk. Så jeg skal ikke dømme bassmellomtone-forslagene nord og ned. Men jeg likte Nut-lyden og hvor lite penger den koster
    Ellers ville jeg definitivt sett på den nevnte Peerlessen sammen med Seas H0831 27TFF til 260,-. Det er en svært lineær diskant med lukket baksystem. Seas har flere svært gode diskanter under 300,- men ikke under 200,-. Du vil vinne enormt mye på å gå opp det lille på prisen.
    Dette er jo svært interessant. La oss inkludere diskantelementer mellom 200,- og 300,- også, da. Når det gjelder Seas H0831, så er den fysisk for stor for det jeg har i tankene. Jeg skal nemlig bygge senterkanal som skal være så lav som mulig med vertikal TM-konfigurasjon. Det blir da et poeng å minske utstrekningen på elementene.
    Vifa TC26TG05-06 er også en svært verdig kandidat til 248,-.
    Ser interessant ut den, men det er ikke oppgitt noen fysiske mål i databladet. :? Er det et gammelt element (databladet ser noe tilårskomment ut)?

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,482
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det at du skal ha en liten diskant reduserer jo valgmulighetene drastisk. Seas H0615/H0625 er gode. Men de koster jo nesten 300kr. I denne prisklassen ville jeg også tatt en titt på en variant av den tidligere nevnte Audaxdiskanten. Det er en titandome som visstnok skal låte svært bra. Jeg vet at du skrev at du ikke ønsket metalldomer, men denne skal være fri for metallisk klang. Det kommer bla på grunn av at det brukes titan og ikke aluminium.

SDS164 passer nok ikke så bra over 3khz nei. Man kan bruke den, men det krever litt arbeid med delefilteret. SDS134 skulle passe helt fint. Ellers så har audax endel elementer i denne prisklassen som det er svært vanskelig å slå kvalitetsmessig.

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Whoppass Cheese
    Leste litt fort, så ikke at du spesifiserte at det skulle være domediskant. Men konediskanten til Peerless er svært god. Punktformigheten er ikke noe problem.
    Jeg har lett litt rundt, og har vel funnet ut at konediskanten Peerless CT62H-801730 ser ut til å være et godt alternativ, spesielt med den pene avrullingen nedover i frekvens, som jeg håper gjør at jeg kan bruke et 1. eller 2. ordens delefilter. Jeg frafaller altså dome-kravet. Med litt flaks kan det hende at jeg ikke trenger å dempe den heller sammen med den nevnte Sammi bassmellomtonen, siden de har oppgitt samme følsomhet.

Har dere noen erfaringer med den i praktisk bruk?

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,482
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Denne tråden kunne kanskje være interessant?
    http://www.faktiskt.se/modules.php?n...fed5010f83ad07

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Whoppass Cheese
    Denne tråden kunne kanskje være interessant?
    http://www.faktiskt.se/modules.php?n...fed5010f83ad07
    Mye morsomt og mye god info i den tråden. Hvis man ser bort fra at jeg vil bygge en lukket konstruksjon, så er hadde det nesten vært fristende å gå for EPS-høyttaleren. (EPS = EasyPeasySpeaker for dem som ikke har lest tråden)

Intermediate martin sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    1,914
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bare for å tilføye litt, du var ute etter en dome diskant og ikke cone diskant og litt av grunnen var utseende bare for å si det så har jeg peerless CT62H........ og den ser bedre ut i virkligheten enn på bilder.
    Mye bedre faktisk (noe av grunnen er vel at bildene er store og CT62H har meget liten fysisk størrelse...)
    Den høres bra ut også, selv om min ikke er innspillt enda.
    Jeg har motstand på den (i paralell) men er det ikke slik at du må koble i paralell og i serie for at impedansen ikke skal synke eller er jeg helt på bærtur nå?

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,482
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kobler du bare i serie så øker impedansen.

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av martin
    Jeg har motstand på den (i paralell) men er det ikke slik at du må koble i paralell og i serie for at impedansen ikke skal synke eller er jeg helt på bærtur nå?
    Jo, det stemmer at hvis du skal dempe med motstander og delefilteret skal (nominelt) "se" den samme impdansen, så kobler du motstand både i parallell og i serie, slik at følgende formel er oppfylt:

N = Rs + ((N*Rp)/(N+Rp)), der N er den nominelle impedansen, Rs er seriemotstanden og Rp er parallellmotstanden.

Men denne formelen gir ikke dempingsfaktoren. Eltek har tabeller for dette i sin katalog. Sjekk ut nederst på første side i denne pdf-filen: Brosjyre Delefilterkomponenter - 223kB. Der står en kjekk tabell med "alt" du trenger å vite.

Intermediate martin sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    1,914
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det var det jeg trodde...

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    111
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Peerless NDT-53 ble brukt med hell i noen diy minimonitorer i svenske Ljud og Bild ifjor høst. Ifølge konstruktøren har den ikke rett frekvensgang men spiller livlig og oppløst.

mvh

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    På grunn av stram økonomi i vår har jeg ikke kommet noe videre med mitt selvbyggprosjekt.
    I mellomtiden har jeg kommet over enda en diskant, nemlig TANG BAND 28-847SA SHIELDED NEODYMIUM DOME TWEETER hos PartsExpress.

Noen synspunkter på denne? Specen og kurvene ser jo bra jevne ut, noe som skulle gjøre delefilterdesign uproblematisk.

Er den verdt prisen (som sikkert blir det doble etter frakt, toll og mva).

[Flyttet denne tråden fra Produktjakt, siden dette er lov i DIY-kategorien]

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,482
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tangband er jo generelt mye for pengene og den så ikke så dum ut. Kan godt være et bra valg det der. Angående pris på selvimporterte ting så pleier jeg å gange dollarkursen med 12. Det har vist seg å stemme bemerkelsesverdig godt i etterkant, litt billigere for lette produkter og litt dyrere for tunge.

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Seas 737, ellers er CT62 jo den diskant Carlsson bruger et hav af i sine konstruktioner, dette er en fin sag med meget god, "analog lyd".

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Niels Nielsen
    Seas 737, ellers er CT62 jo den diskant Carlsson bruger et hav af i sine konstruktioner, dette er en fin sag med meget god, "analog lyd".
    Seas 737 begynner å bli "stor" igjen, med sine 94 mm i diameter. Peerless CT62 virker som et bra alternativ, som jeg nok går for hvis alt annet feiler...

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvorfor skal de være så små?