Liten, billig og god diskantdome for DIY? - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2
Viser resultater 21 til 28 av 28
    Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Ønsker liten størrelse på grunn av lavest mulig kasse for senteren, som jeg ikke vil ha som liggende MTM eller noen annen liggende konfigurasjon.

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva med Seas sine neodymiumsdiskanter?

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Snickers-is
    Hva med Seas sine neodymiumsdiskanter?
    Joda, greie de, men hvis man ser på hva som er utgangskonstruksjonen her, så dobler man nesten prisen på diskanten ved å velge Seas-elementer. Det er jo mulig at det vil heve kvaliteten på lyden til slutt også, men siden dette er et lavbudsjettprosjekt, så er det et poeng for meg å holde prisen så lav som mulig.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du satt noen grense for totalpris?

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Snickers-is
    Har du satt noen grense for totalpris?
    Nei. Dette er i utgangspunktet dynaBel Nut med modifikasjoner, så prisen skal vel ligge i den størrelsesordenen. Sammi-elementene er bestemt med mindre noen finner bedre kvalitet til samme pris. Her er det helt uaktuelt å gå dyrere.

Men det er ikke mye prestisje i dette prosjektet. Poenget mitt er å se hva jeg kan få til for lite penger... Jeg likte ihvertfall pris/kvalitet-forholdet på dynaBel Nut da jeg hørte den hos Eltek.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kanskje det er en sak vi bør prøve oss på som fellesprosjekt i klubben?

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tjah, interessant tanke. Tror mine planer egner seg best for rommet de er tenkt brukt i (lite rom med lite luft rundt HT, planlagt 2 sentere, en over og en under lerretet.) Og senterne vil utgjøre øverste delen av en Nut (med en fysisk mindre diskant), altså lukket kasse som ikke går spesielt dypt. En subwoofer er altså helt essensielt ved dette designet (vil i første omgang være en CC-sub, siden jeg har byggesett til dette liggende allerede). Sidehøyttalerne vil i praksis være identiske med senterhøyttalerne, men vil ha frittstående basskasse som utgjør nederste del av dynaBel Nut (bass fra senteren kan til nød fordeles hit).

Har drodlet litt rundt kassedesignet, som vil ha samme volum som i Nut. Det som må designes på nytt er delefilterne mot en ny diskant. Det burde også gå greit.

Men et slikt prisbillig nybegynnerprosjekt er litt off topic. Kanskje verdt å se på i en egen tråd?

Men jeg arbeider ikke så raskt. Tiden er ikke knapp for min del, siden det er lang tid til hjemmekinorommet står for tur når det gjelder oppussing. Skattepengene kom akkurat, så det kan ihvertfall være at vi kommer nærmere målet nå i sommer. Burde være mulig å få pusset opp neste rom. Etter det gjenstår det maling av en loftsstue, pussing og maling av en trappegang, samt noe grums i stua før kjelleren står for tur. Så som dere skjønner er det ingen hast med å få klar høyttalerne raskt. MEN det er nok å gjøre ellers, så et høyttalerprosjekt er jo moro å drive med "mens malingen tørker".
    Hvis dette blir et fellesprosjekt for nybegynnere, så er det mulig det vil gå litt raskere likevel...

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av roffe
    Men et slikt prisbillig nybegynnerprosjekt er litt off topic. Kanskje verdt å se på i en egen tråd?
    En tråd som beskriver mitt prosjekt er nå lagt her: DIY Fellesprosjekt? Billige, Enkle fronthøyttalere (BEL).

Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •